vissza a főoldalra

 

 

 2013.03.08. 

A „szakmának” nem a példamutatás a lényeg

A Turay Ida Színházban tudatos színházi tehetséggondozást művelnek

Beszterczey Attila színművész 1979-ben született Békéscsabán. Tizenhárom éves korában játszott a békéscsabai színház Légy jó mindhalálig darabjában. 2001-ben végezte el a Gór Nagy Mária Színitanodát. Játszott a Vígszínházban, a Vidám Színpadon, a Centrál Színházban, a Benkő Gyula Színházban és az Újpest Színházban. 2012-ig a soproni Petőfi Színház társulatához tartozott. Jelenleg a Turay Ida Színház tagja, emellett a József Attila Színház és az Újszínház vendégművésze.

Főbb szerepei: Bodnár Péter (Németh László: Bodnárné), Királyfi (Perrault: Csipkerózsika), Gálfalvy (Jókai: A kőszívű ember fiai), Steinhardt, SS-tiszt (Rodgers: A muzsika hangja), Suszter (Grimm: A suszter manói), Jim Curry (N. Richard Nash : Az esőcsináló), Korpássy (Kellér-Horváth: A szabin nők elrablása), Tibor (Vaszary-Fényes: Az ördög nem alszik), Boldizsár (Betlehem csillaga), Harangozó (Huszka: Bob herceg), Ápoló (Csurka: Döglött aknák), Frank Lubey (Miller: Édes fiaim), Gáspár (Hubay, Vas, Ránki: Egy szerelem három éjszakája), Ellis (Wassermann: Kakukkfészek), Etienne (Georges Feydeau: Osztrigás Mici).

 Március 22-én mutatják be Németh László Bodnárné c. drámáját az Újszínházban. Ebben a fiatalabbik fiút, Bodnár Pétert játssza. 2010-ben ugyanezt a szerepet Újpesten játszotta, és a rendező szintén Dózsa László volt. Ő ajánlotta az Újszínház előadásába?

 –Mindez véletlen egybeesés volt .A Döglött Aknák ápoló szerepére szerződtettek, és amikor a Bodnárné szereposztását állították össze felvetődött a nevem, hogy már játszottam ezt a szerepet nem is rosszul, akkor mért ne játszhatnám el újból .Én természetesen örültem Dörner direktor úr felkérésének, mert nagyon megszerettem a darabot és újra együtt dolgozhattam Dózsa László művész úrral.

 Mennyiben tér el a két rendezési koncepció?

–Igaz a rendező személye ugyanaz, de a koncepció más, eleve azért is, mert más színészek játsszák, illetve még csak próbálják, a darabot, mint Újpesten.. Újpesten ráadásul sokkal kisebb volt maga a játszótér, nem nagyszínpadon alakítottuk a szerepeket. Most teljesen más megközelítésbe helyezzük az előadást. Az én szerepem kissé másról fog szólni. Ahogy a másik fiúé is. Bodnárné szerepe viszont annyira adott, hogy abban nagy eltérés nem lesz. Az első felvonás végén odáig fokozzuk a helyzetet, hogy én veszem fel a baltát, és ezek után gördül le a függöny. A második felvonás azzal indul, hogy a dulakodás vesztese az általam alakított fiú. Valószínűleg az én karakterem kissé ellenszenvesebb lesz, mint a másik előadásban.

 Ebben a darabban nincsenek egyértelműen negatív, vagy pozitív hősök.

 –Ez igaz, szinte mindenki hordozza mindkét aspektust, de az én szerepemnél most a negatív jobban kiemelkedik. A pozitív jegyeket így a karakterem nem tartalmazza annyira, mint az Újpesti előadásban .Ennek a előadásnak János lesz az erkölcsi győztese. Érdekes a koncepció, de nem mondd a darabnak ellent, és biztos vagyok benne, hogy záloga lesz a sikernek.

 Nagy könnyebbséget jelent, hogy játszotta már a szerepet?

 –Ha ugyanazt a sémát játszanám, amit ezelőtt három éve, akkor egyszerű lenne a helyzetem: átolvasnám a szöveget és mindazt „ráhúznám” az adott színpadra és a kollégákra, és ezek után minden simán menne. Mivel a koncepció teljesen eltérő, így a szerepről megfogalmazódott gondolatokat nekem törölnöm kell, és újra kell építenem az egész karaktert. Ebből a szempontból nem vagyok könnyű helyzetben. Viszont az mégis csak megkönnyíti a helyzetemet, hogy ismerem a művet, és elég sokat foglalkoztam Németh Lászlóval. Tehát nem a minimumról kell kezdenem a szerzővel és a darabbal való foglalkozást.

 Olyan kulturális közegből származom, hogy Német László nem volt idegen a számomra

 Amikor egy darabra készül, akkor rendezői elvárás az, hogy ismerje meg a szerzőt, vagy ez az alap önnél?  

–Igen, én mindig utána olvasok a darabnak, az írónak, s az adott társadalmi környezetnek. Hála Istennek olyan kulturális közegből származom, hogy Német László nem volt idegen a számomra. Ráadásul egyazon kultúrkörben éltünk, mert míg mi gyulaiak vagyunk, addig Németh László hódmezővásárhelyi. Az eredeti terv szerint ő Gyulán lett volna tanító, csak nem ő kapta a szolgálati lakást, hanem egy sportoló. Tehát egy gyulainak illik olvasni, és ismerni Németh Lászlót.

 És egy fiatalembernek nem nehéz őt befogadni?

 –Németh László nagyon földközeli drámákat írt, ami nagyon lényeges a mai napig; a paraszti kultúrán keresztül vetítette ki az egzisztenciális kérdéseket. Innentől kezdve úgy érezzük, hogy az alakok a mi nyelvünkön szólalnak meg. Németh László azért is zseniális író, mert minden korosztálynak újabbat és újabbat üzen. Ahogy idősebb fejjel újraolvastam műveit, találtam bennük olyan kuriózumokat, amikre hajdan még nem is gondoltam. Hála Istennek egyik drámája sem megfejthetetlen rejtély, s tudjuk, mit akart üzenni az utókornak. Drámáiban nyilvánvalóak a helyzetek, és a problémakörök is, de mégis mélyenszántóak.

 A mostani közönség mennyire érti meg a darabban felvázolt problematikát?

–Nekünk most a szerepek felépítésénél abból az időszakból kell kiindulni, amikor Németh László a darabot írta. Abban a korban kell a darab problematikáját érzékeltetnünk. Az egyik gyereket kineveltetik, értelmiségit akarnak belőle faragni. Míg a másikat falun tartják. Ez okozza az alapvető feszültséget. Ezen kívül más feszültségi gócpontok is érezhetők. Természetesen a szerelem, a nő, az anya-fiú problematika is megjelenik a darabban ,ahogy egy balladisztikus drámában meg is kell, hogy jelenjen. Ezek aktuális problémák. Nagyon örülnénk annak, ha nem csak azok néznék meg a darabot, akik Németh Lászlót szeretik és ismerik, hanem azok is, akik keveset tudnak róla. Maga a mű eléggé áthallásos. Az 1930-as években a jómódú parasztok képesek voltak kifizetni egyik gyermekük taníttatását. Nem csak Trianont követően, de a kommunizmus idején is célként határozták meg azt, hogy ki kell szakítani a paraszti sorból a fiatalokat. Jelenleg is tanúi vagyunk a nagyfokú faluról a nagyvárosba való áramlásnak. Szinte mindenki diplomát akar. És megint nagy kérdés, kik képesek majd gyerekeiket kitaníttatni. Holott ma azt halljuk: ne menjen mindenki értelmiséginek, mert szüksége van az országnak a dolgozó emberekre is. Meglátjuk, miként sikerül mindez, mert annyira zsigereinkben van az, hogy csak a diplomások képesek érvényesülni. Bodnár Péter, akit alakítok, egy vidéki fiú, aki felkerül Budapestre. Nagy kérdés , hogy akik felkerülnek, mennyire veszítik el identitásukat és ,hogy tudnak érvényesülni? Elszakadnak-e teljesen a vidéktől, s ha igen, ez mennyire viseli meg őket? Bizony sokan nem bírták el a kiemelkedést, és összeroppantak. Az Újpest Színházban úgy játszottuk a darabot, hogy Péter nem veszíti el teljesen identitását. Most viszont egy olyan embert láthatunk, aki se nem vidéki, se nem fővárosi, és semmilyen morális talajon nem áll. Mindezen kívül természetesen ott vannak a súlyos emberi tragédiák is. Bodnárné elveszti az egyik fiát, de a másik megmarad, s őt próbálja megmenteni.

 Az Újszínházban nem csak ebben a darabban, hanem a Döglött aknákban is játszik. A Turay Színtársulat anno bemutatta ezt a Csurka-darabot. Abban nem játszott?

 –Nem, mert én akkor szerződtem Sopronba, amikor ezt a darabot már levették a műsorról. Így pont elkerült ez az előadás.

 Mennyire szereti a közönség az újszínházi Döglött aknákat?

–Nem vagyok sokat a színpadon, de a takarásból figyelem, hallom a nézők reagálását. Nagyon szereti a publikum ezt az előadást, nem véletlenül, hiszen Csurka István egyik legsikeresebb darabjáról van szó. Ráadásul két színészóriás játssza a főszerepeket. Csapatjátékról beszélhetünk, tehát a kisebb szerepeket is beleéléssel kell alakítani. Akkora az érdeklődés, hogy már több előadásra előre elkeltek a jegyek.

 Nincs igény Bessenyei Ferencekre

 Vitathatatlan, hogy Dózsa László és Koncz Gábor egyéniségek, akiktől lehet tanulni. A 30-as, 40-es korosztályban vannak olyan színészegyéniségek, akik szintén példaképek lehetnek?

 –Több helyen játszottam már, így nagyjából ismerem korosztályom színészeit. Sokfajta színjátszás létezik ma Magyarországon, de egy biztos, már nem azt a kort éljük, hogy a színészekre jöjjön be a néző. Hacsak a színészt nem ismeri valamilyen tévés vetélkedőből. Inkább rendezőkre és előadásokra jön be a publikum. Alapvető probléma, hogy azok a fiatalok, akik most végeznek, és kijönnek a Színművészetiről úgy érzik, ők tudják, mi kell a sikerhez. Az idősek meghallgatása, tisztelete számukra lényegtelen. Az is kérdés: hogy a színház csinálók akarják-e, egyáltalán hogy legyenek nagy egyéniségek a színpadon. Nem hiszem, hogy azt akarnák, hogy példaképek, minták legyenek. Legyen egy átlagos szint, s azok képviselőivel foglalkoznak. Nincs igény Bessenyei Ferencekre.

 Pedig nagyon kéne…

 –A közönségnek kéne, de annak a rétegnek, aki magát szakmának mondja, nincs erre igénye. Ők nem szeretik, ha nagy színészek vannak a színpadon.

 Azért, mert nem tudják őket irányítani?  

–Lehet, de a lényeg a népnevelés. Illetve butítás. Már nem a példamutatás a lényeg. Nagyon sok olyan ember dolgozik a szakmában, aki tele van komplexusokkal. S ők nem szeretik, mikor erősebb egyéniségekkel, tehetségesebb emberekkel találkoznak. Hiszen ők akarják irányítani a színművészetet. Nem hinném, hogy a nagy európai színházi kultúrákban az egyént ne helyeznék előtérbe.

 A Turay Ida Színházban beszélhetünk-e tehetséggondozásról? Tehát miként építik fel a fiatal színészeket?

 –Amikor Sopronba kerültem, 27-28 éves voltam, előtte játszottam a Vidám Színpadon és a Vígszínházban is. Darvasi Ilona volt akkor a soproni színház direktora, és ő irányította a Turay Színházat is. Ő hívott Sopronba, ahol kezdetben a nagy klasszikusokban kisebb szerepet játszottam, de emellett megkaptam a Lúdas Matyit is. A következő évben pedig az Esőcsinálóban játszottam főszerepet. Így nálam ez az „építkezés” kimaradt, szakmai múltam miatt komolyabb feladatot is rám mertek osztani. Ahogy viszont a fiatal színészeket vezetik Huszti Péter tanár úr irányításával, az maga az igazi, tudatos színházi tehetséggondozás. Először kisebb szerepeket játszik az illető, majd a mesedarabokban, a zenés játékokban nagyobb szerepeket kap, és így épül a karrier. Lényeges, hogy a színész a saját ízlésvilágát be tudja építeni a színház struktúrájába. Fokozatos terhelésről beszélhetünk. Lényeges, hogy ép fizikummal és idegrendszerrel haladjunk tovább a pálya buktatóin. Azt nagyon kivételes esetben tartom jónak, hogy egy fiatal színészt egyből bedobjanak a „mély vízbe”, mert annak nagyon rossz vége lehet. Vidéken jobban odafigyelnek a fiatalok fokozatos terhelésére. Úgy látom az Újszínház is ebben a struktúrában működik.

 A Turay Ida Színház tagja, s játszik a József Attila Színházban és az Újszínházban is. Három olyan színházról van szó, melyet a magát szakmának mondó réteg nem igazán kedvel, mert a közönségért van. Ez nem zavarja?

 Közönség nélkül nem létezik színház, s erre már akkor rájöttem, mikor fiatalon Békéscsabán játszottam. A színész, a rendező mind önmegvalósító, csak az a nagy kérdés, hogy a néző kíváncsi –e rájuk. Ha a publikum igényét elégítik ki önmegvalósító módon, akkor közönségsikerről beszélhetünk, ha csak az újságírókét, az esztétákét és a celebekét, akkor szakmairól. Vajon kíváncsi-e a közönség az adott rendezőre, és az ő világlátására?

 Melyik darabban játszott Békéscsabán?  

–A Légy jó mindhalálig -ban. Az akkori próbafolyamatot, fellépést nem is munkának, hanem érdekes szárnypróbálgatásnak fogtam fel. Azt mondták nekem: milyen ügyesen énekelsz, milyen jól szavalsz, itt van egy lehetőség, hogy mindez miként működik színházi kereteken belül. Akkor megfertőzött a színház, és nem tudtam kiszabadulni a bűvköréből.

 Az érettségi után megpróbált felvételizni a Színművészetire?

 –Mivel gyerekszínész voltam, egyből felvettek a szentesi drámai tagozatos osztályba. Minden biztosította akkor a fejlődésemet, amíg el nem utasítottak a felvételin. Pedig háromszor is jelentkeztem akkor, sőt még most is egyszer a levelező szakra, de szintén sikertelenül. Ezt meg is szoktam. Huszti Péter egyszer azt mondta nekem, jót tett velem, hogy annak idején nem vett fel a Színművészetire. Így sokkal többször kellett bebizonyítanom a rátermettségemet, nagyobb küzdelemre voltam ösztönözve. Ahhoz, hogy ma egy főszerepet próbálhatok egy budapesti, belvárosi színházban 15 év kemény munkának kellett eltelnie. Erre büszke vagyok, és hálával tartozom mindazoknak, akik segítettek és segítenek ebben.

 Voltak szerepálmai?

 –Soha nem voltak szerepálmaim. Szeretnék együtt dolgozni tehetséges, színházszerető emberekkel, hogy remek előadások résztvevője lehessek. Az az igazi vágyam, hogy 70 éves koromban is egészségben, épségben a színpadon állhassak, és igény szerint kisebb-nagyobb szerepeket játszhassak.

 

Medveczky Attila