2013.03.08.
A tüntetések szervezői nem a többségi
véleményt képviseli
Ha a tanuló a közösség támogatására igényt tart, akkor törlesztenie
is kell
Február 27-étől
Dr. Klinghammer István térképész, egyetemi tanár, az MTA
rendes tagja immár hivatalosan is, aláírási jogkörrel
rendelkezve a felsőoktatásért felelős államtitkár. Az
Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője azért kérte
fel Klinghammer Istvánt felsőoktatásért felelős államtitkárnak,
mert „nagy feladatok állnak előttünk, és a reform kiteljesítése
teljes embert kíván”.
Szerkesztőségünk nevében gratulálok a kinevezéshez!
Balog Zoltán miniszter úr szerint a felsőoktatási reformok végrehajtásai
teljes embert kívánnak. Ez azt jelenti, hogy ezentúl csak az államtitkári
feladatoknak tud eleget tenni?
–Így van, az ELTÉ-n
egyetemi óráimat átadtam, mert azt nem tehetem meg a diákokkal,
hogy csak akkor tartom meg az előadásokat, mikor nincs semmi más
elfoglaltságom. A doktori iskolában még előadó vagyok, azt
„megtartottam”, mert ott nem heti, órarendszerességgel
folynak a konzultációk, hanem előzetes megbeszélések alapján.
Ezután az egyetemen főleg látogató leszek.
Egy viszonylag nyugodt életformának intett búcsút.
Mennyi gondolkodási idő után mondott igent?
–Most meglepem önt, mert
amint megismertem a rám váró feladatot, igent mondtam. Amikor
február 8-án, a pénteken, a térképtudományi tanszéken felhívott
a miniszter úr, bevallom, meglepődtem, mert nem mindennapos,
hogy miniszterekkel társalogjak. Pár percben elmondta az elképzelését,
és azt, hogy egyeztetett a miniszterelnök úrral. Tehát ők
mindent átgondoltak. Én pedig akkor arra gondoltam, hogyha
valaki csak folyton kritizál, háborog, ahogyan azt én tettem
sokáig, és őt fölkérik, hogy jó, hát akkor csináld te, ha
jobban gondolod, akkor nem szabad nemet mondani, mert elveszíti
az illető a kritika jogát. Február 10-én vasárnap miniszter
úr hivatalában megtárgyaltuk a feladatokat. Azt mondta: nem új
oktatáspolitikára van szükség, hanem a reformok minél
gyorsabb végrehajtásáta. Tudja az az érdekes: abban minden párt
és minden tüntető egyetért, hogy a magyar közoktatást és a
magyar felsőoktatást meg kell újítani, a minőség irányába
kell elmozdítani. Tehát reformokra van szükség. A különbség
abban rejlik, hogy milyen úton és milyen gyorsan menjenek végbe
a reformok. Azért is vállaltam el az államtitkári posztot,
mert lényegesnek találom a magyar felsőoktatás és diploma jövőjét.
És nem csak a diploma, hanem a magyar fiatalok jövőjét, hiszen
versenyképes felsőoktatás nélkül kevésbé értékes a
diploma. A diploma értéke ugyanis nem állandó érték. Évről
évre meg kell védeni az értékét. Készen kell tartani a tudást,
ahhoz meg szorgalom kell, jól szervezettség, főleg minőség az
oktatói karban, és motivált hallgatók. Ahhoz, hogy értékes
diplomáét kapjanak a hallgatók az a felsőoktatás összes
szereplőjén múlik, és a kormányzaton is, ami szintén a minőségi
felsőoktatást tudja csak támogatni.
Már most elég sok kritikát kap. Idézem
az egyik ellenzéki lapot: „Bár újonnan kinevezett felsőoktatási
államtitkárként Klinghammer István a hallgatói szerződés
mellett érvel, az ELTE rektoraként korábban még külföldi
munkavállalásra ösztönözte diákjait.” Mi erről a véleménye?
–Külföldi munkavállalásra
soha nem ösztönöztem diákjaimat. Ez a kijelentés tehát nem
állja meg a helyét. Annak érdekében viszont mindent elkövettem,
hogy az Erasmus- míg korábban a Tempus-program keretében a
szorgalmas és tehetséges hallgatók a szorgalmi időszakban külföldön
kapjanak képzést. Tehát egy-két szemesztert nyugati
egyetemeken tanuljanak. Ez nem új dolog a Nap alatt…A XVII. századtól
ismert volt a peregrináció, mikor vándordiákok külföldi
egyetemeket látogattak. Erre most is ösztönzöm a hallgatókat.
Nem sokan tanulnak a térképész-szakon, de most is néhányan külföldön
tanulnak egy szemesztert, majd nálunk vizsgáznak le. Sőt! Egyre
több helyen van lehetőség arra, hogy aki magyar egyetemen
doktorandusz, külföldi egyetemen is folytat kutatást a doktori
értékezés megírásához. A disszertáció hazai megvédésére
pedig meghívjuk azokat a külföldi professzorokat, akik segítették
diákjaink tudományos fejlődését. Hangsúlyozom: erre ösztönöztem
a diákokat, és nem munkavállalásra.
A legtöbben a hallgatói szerződést kritizálják.
Bevezetik?
–Igen, bevezetjük ezt a rendszert. A hallgatói szerződés
morális kérdés, de nem mindenki számára kötelező. Bizony
nem egy hallgató saját maga finanszírozza felsőfokú tanulmányát,
vagy a szülei biztosítanak ehhez forrást számára. Nagyon sok
hallgató dolgozik a tanulás mellet. A másik lehetőség a Diákhitel2
konstrukció, ami most is bárkinek rendelkezésére áll. Tehát
kölcsönt veszek föl, ezt a kölcsönt én vállalom, hogy törlesztem.
Az pedig mindegy, hogy magyarországi, vagy külföldi munkával törlesztem…
Ha valaki a közösség támogatására igényt tart, akkor
valamilyen módon törlesztenie is kell. A végén nem mondhatja
azt az illető, hogy jó rendben, én már diplomát kaptam,
veszem a kalapom, és nem törődök semmivel. Ezért mondtam,
hogy erkölcsi kérdés. Ezért kéne mindenkinek a tükörbe nézni.
Aki kéri a közösség támogatását, annak meg kell ígérni a
közösségnek, hogy ő, ha diplomát szerzett, akkor tevékenysége
egy részét önzetlenül, segítőkész módon, hűségesen annak
a közösségnek a javára fordítja, aki őt kitaníttatta. Nem
azt mondom, hogy örökre, de szolgálja le azt, amit kapott.
Tisztelt államtitkár úr! A határok nyitottak.
Mi van akkor, ha az illető, aki ilyen szerződést aláírt, a
diploma után felül a vonatra, és elmegy külföldre munkát vállalni?
Senki sem fordítja vissza.
–Az illetőnek ebben az esetben morális, és anyagi adótartozása
is van. Ilyenkor valószínűleg az a jogszabály lép életbe,
mikor valaki köztartozás megfizetése elől menekül külföldre.
De a jelentősebb a morális tartozás.
Nem tudom, Magyarországon mennyire morálisak az
emberek…
–Meg fog lepődni. Az egyetemi hallgatóság jelentős része
megérti ezt a kérdést. Ezért generált problémáról beszélhetünk.
Mindenkit megnyugtatok: a hallgatók nagy része józan gondolkodású,
pontosan tudja, hogy kinek mivel tartozik. Tehát ismeri, mi az,
hogy önzetlenség, segítőkészség. Főleg, hogy amit kap, azt
valamilyen módon viszonozni kell. Közel nem akkora probléma,
hogy mindenki lázadna ellene.
Akkor ebből azt lehet levonni, hogy akik tüntetéseket
szerveznek, azok nem a hallgatók többségét képviselik?
–Azt hiszem, hogy a tüntetések szervezői nem a többségi
véleményt képviselik. Erre mondtam, hogy úgy látszik az erkölcs
kérdésében más nézeteket valló rétegek is léteznek. Nem
vagyok boldog, hogy van ilyen, de azt kell mondani, hogy ne kérje
a közösség segítségét, ha nem tudja visszaadni a közösségnek,
amit kapott.
–Azt olvastam, ön problémának tartja, hogy nem az
egyetemek választják meg a hallgatókat. Ha valóban ezt mondta,
akkor ebből arra is következtethetünk, hogy jó lenne bevezetni
a felvételi rendszert?
–Nem azt a felvételit kell bevezetni, amikor az érettségi
után a diákokat újra írásbelire meg szóbelire kényszerítették.
Azt ne tartom jónak, de azt az interjú rendszert igen, aminek a
lényege, hogy a felvételiző találkozzon az adott egyetem, az
adott szak képviselőjével. Tudják mi a legnagyobb probléma?
Hogy a tanulóink magukra vannak hagyva. Nem kapnak olyan segítséget,
hogy valaki meghallgatná őket és megmondaná, hogy az adott
szakon milyenek a követelmények. Ha valaki ezt időben közölné
velük, akkor talán mégsem az adott szakot választanák, s nem
lenne annyi halasztás sem az intézményekben. Nem jó, ha már
az egyetemen derül ki, hogy nem kellőképpen felkészültek a diákok.
Szükségét látom annak, hogy már az általános iskolában ki
kell kérni a tanári kar és a szülők segítségét abban, hogy
mérjék fel a tanulók tehetségét. Meg kell adni mindenkinek
arra az esélyt, hogy a benne szunnyadó tehetséget
kibontakoztassa. És akinek a kézügyessége
a technikai készsége jobb, azt arra a pályára kell
terelni. Tudom, hogy a szülőknek a legnehezebb belátni azt,
hogy a gyermekük sokkal jobban szerel, vagy növényt termeszt,
mint hogy a nyelvek, vagy az atomfizika érdekelné. Ezt nem kell
szégyellni, mert mindenki másban tehetséges. Az érettségi után
pedig meg kell adni a lehetőséget, hogy találkozzon a diák
azzal az egyetemi közösséggel, ahova készül. Most, egyenlőre
mindenki úgy érzi, hogy dohogni kell, és valamitől el van zárva.
Én ezt hibás közelítésnek tartom.
Az egyik pontja a hallgatói követelésnek, hogy ne korlátozzák
az egyetemi autonómiát. Azt mondják az ellenzékiek, hogy nehéz
volna autonómia- kérdésben konszenzusról beszélni, mert a
rektorok ellenében készül a kormánypárt a kancellária
rendszer bevezetésére.
–Amikor 2000-ben az ELTE rektora lettem, rektori
programomban megjelöltem, hogy úgy, mint a modern nyugati
egyetemeken, kancelláriája legyen az egyetemnek. Az vitán felül
áll, hogy az egyetemi autonómia a legfontosabb. A rektorokat
mindig a vezető oktatók közül választja az egyetem közössége.
Az ő feladata és küldetése hogy az oktatás, kutatás tökéletesen
haladjon, tehát versenyképes legyen az intézménye.
Mindemellett jelentősek a gazdasági teendők. Ezek alól a
rektorokat tehermentesíteni kell. Nyugaton ezért működik a
kancellária-rendszer. Miért csökkentené az autonómiát, hogy
nem a rektor intézi a fűtésrendszer problémáját? Elárulom,
hogy a kancellária-rendszert én is a jövő útjának tartom. Ez
nem jelenti azt, hogy még az idén be kell vezetni, hanem ebben
az irányba kell haladni. Azt pedig tudomásul kell venni, hogy
ahol az állam a fenntartó, ott joga van tudnia, a költségvetési
forrást mire költi. A heidelbergi egyetem kancellárjának talán
nincs elszámolási kötelezettsége Badenwürtenberg állam felé?
Az ellenzék mindig előáll valamivel, hogy lehessen mitől félni,
holott esetünkben éppen arról van szó, hogy megteremtsük
annak a lehetőségégét, hogy az egyetemeken minél magasabb színvonalú
legyen az oktatás és a kutatás.
Medveczky Attila
|