vissza a főoldalra

 

 

 2013.03.08. 

Stabil, biztos termelési háttér szükséges

A koncentrátumból készülő alkoholos italok komolyan torzítják a piacot

Az idén mintegy 29 millió euró – mintegy 8,5 milliárd forint – támogatás érkezik a magyar szőlő- és borágazatba. Dr. Feldman Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára szerint a legfontosabb feladat a hazai szőlőültetvények megújítása, hiszen megfelelő termőalapok nélkül nem lehet piacképes bort előállítani.  

Ez a hozzávetőlegesen 8,5 milliárd forintos EU-s támogatás nagyságrendileg hol helyezkedik el a szőlő-borágazatot érintő eddigi támogatásokhoz viszonyítva?  

–A szőlő- és borágazat ötéves támogatási program keretében működik. A 2009-2013. évek közötti öt évre összesen 122 millió euró áll rendelkezésre. Ha sorba nézem, talán a 2009-ben meginduló támogatások voltak a legalacsonyabbak, 2010-2011-ben 23 millió eurós nagyságrendű forrás állt rendelkezésre, ami most, 2012-2013-ban csúcsosodik; mindként évre 29 millió eurós támogatásról beszélünk a szőlő- és borágazatban. Tehát lépcsőzetes emelkedés jellemző. Jelen pillanatban a következő öt év támogatási programját készítjük elő. Lényegében teljes ágazati, szakmai konszenzus van abban, hogy a legfontosabb feladat a hazai szőlőültetvények megújítása, hiszen megfelelő termőalapok nélkül nem lehet piacképes bort előállítani. Egy stabil, biztos termelési háttérre van szükség. Ezért a támogatások 85-90%-át az ültetvények megújítására fordítjuk, mely lényegében az elöregedett ültetvények cseréjét, a kapcsolódó technológiák megújítását teszi lehetővé – a legtöbb pénzt a VM erre biztosítja. A második legfontosabb tétel pedig – ha már megvan a megfelelő termőalap, a megfelelő ültetvény – a borelőállítás technológiájának fejlesztése. Ezért 2013-ban 5,7 millió eurós nagyságrendben fizetünk ki borászati üzemeknek technológiai fejlesztésre pénzeket, amik jelentős részben a szőlőfeldolgozáshoz, a bortároláshoz és különböző borászati munkafolyamatokhoz kapcsolódó technológiák megújítását finanszírozza. Fontos, hogy elindítunk egy 1 millió euró keretösszegű támogatást, amely harmadik országok piacain támogatja a hazai borok promócióját. Ennek lényege, hogy az ázsiai, amerikai, tehát az EU-n kívüli piacok megcélzását, pozícionálását támogatja, hiszen ezek jól fizető, és a világ valamennyi bortermő vidéke számára kívánatos piacok – ezt szolgálja a borászatok számára kiírt összességében egymillió eurós marketingtámogatás.

 Magyarország egyik célja a 2014-től kezdődő uniós költségvetési szakaszban az, hogy a mezőgazdasági termelői árakat minél magasabban stabilizálják. Ezt hogyan képzelik el a szőlő-és borágazat esetében?

 –A korábbi időszakhoz hasonló nagyságrendű támogatásokon kívül számos más dologra is oda kell figyelni. A szőlő- és borágazatban az egyik legnehezebb kérdés az adminisztrációé. Ennek oka, hogy a bor speciális termék, egyszerre élelmiszer és jövedéki termék, alkohol és az EU piacszabályozási szabályai alá tartozó termék. Ez a négyféle szabályozás komoly adminisztrációs terhet jelent az ágazatnak. Két éve működtetünk egy olyan, az ágazat szakértőivel közös munkacsoportot, amely immár tucatnyi olyan egyszerűsítési javaslatot dolgozott ki és valósított meg, amelyek lényegében ezeket a terheket próbálják meg lépésről lépésre a lehetőségek keretei között levenni a szőlőtermelők és a borászok válláról. Ennek a folytatására törekszünk. Látható, hogy az informatikának, mint az élet sok más területén, ebben az ágazatban is alapvető fontossága lesz, hiszen a fejlesztés alatt álló informatikai rendszer révén mindenkinek egyszerűbbé válik az adatok kezelése, a termelők és a velük kötelező módon foglalkozó hatóságok élete is. Ami még kiemelendő; jelen pillanatban is zajlik annak a hegyközségi szervezetnek, hegyközségi rendszernek az átalakítása, amelyben kötelező módon tag valamennyi szőlészettel és borászattal foglalkozó hazai termelő. A következő évek legfontosabb kihívása amellett, hogy jól költjük el a támogatás különböző eurocentjeit, az: hogyan lehet minél jobban megszervezni a magyar bor hazai és a külföldi piacokon való megjelenését. Ehhez professzionális szakmai hátteret kell felépítenünk, hasonlóan a nyugat-európai vagy akár dél-európai versenytársainkhoz, mégpedig olyan hátteret, ami azt biztosítja, hogy nem leszünk hátrányban az immár évtizedek óta a piacgazdaság farkastörvényei között edződött szőlő- és bortermelő országokkal szemben.

 Másik téma: A Vidékfejlesztési Minisztérium kezdeményezte a Nemzetgazdasági Minisztériumnál a gyümölcsborok köztes alkoholtermékké minősítését, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál pedig a borseprő felhasználásának szigorú ellenőrzését. Mindezt mi tette szükségessé?

–Az elmúlt évben meglehetősen mostoha természeti körülmények sújtották a hazai szőlőtermelők jelentős részét, hiszen a téli és a tavaszi fagykárok nagyon komoly terméskiesést okoztak. Ez azt jelenti, hogy kevesebb szőlő, kb. 320 ezer tonna termett, tehát 2 millió hektoliternél kevesebb bort állítottak elő Magyarországon. Viszont a bor iránti piaci igény állandó, így a kisebb szőlőmennyiség miatti magasabb szőlőárak éppen ezért olyan szereplők megjelenését eredményezték a piacon, akik akár olcsó ázsiai származású gyümölcslé-koncentrátumból, olcsón előállított alkoholos italokat tesznek a fogyasztók elé. Lényegében ezek a nem gyümölcsből, nem szőlőből, hanem koncentrátumból készülő alkoholos italok komolyan torzítják a piacot, háttérbe szorítják azokat az igazi szőlőből és gyümölcsből készült termékeket, amelyek alapanyaguknál fogva csak drágábban állíthatók elő. Bizony az alacsony árszegmensben, az áruházak alsó polcain lévő bortermékek piaci jelenlétét és versenyképességét komolyan veszélyezteti ez a nem gyümölcsből készült alkoholos ital, és ez ellen valamilyen formában fel kell lépnünk. Ehhez keressük azokat a megoldásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy ezeket a típusú italokat visszább szorítsuk és a ténylegesen szőlőből, gyümölcsből készült termékeket helyezzük előtérbe a fogyasztók számára.

 

Medveczky Attila