2013.03.15.
Éltető fény
(Csáji Attila: Billenő idő)
2009-ben jelent
meg a Püski Kiadó gondozásában Csáji Attilának, a Magyar Művészeti
Akadémia alelnökének igazán színes és tartalmas képzőművészeti
könyve, a Billenő idő. Csáji Attila festőművész, fényművész,
holográfus 1939-ben született Szepsiben, 1948 óta él
Budapesten. Gyermekkorában egy évet Hollandiában töltött.
1956-ot követően el kell hagynia Budapestet.A hatvanas-hetvenes
években a magyar avantgárd egyik fő szervezője. Nagy mértékben
hozzájárult egy olyan friss szellemű művészeti folyamat elindításához,
melynek hatása máig tart s az általa szervezett kiállítások
ma már művészettörténeti jelentőségűek.. A hetvenes évek
közepétől a Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával
a lézer képi lehetőségeit kutatja, társa Dr.Kroó Norbert a
magyarországi lézerkutatás vezetője. Új képi transzformációs
módszert kísérletezik ki, az ún. szuperpozíciós módszert.
Számos európai országból meghívást kap előadásokra és
bemutatókra (Koppenhága Bella Center, Finnország - Finnlandia
Palota, stb).Létrehozza a „Nemzetközi Fényműhelyt” nemzetközi
mércével is kitűnő művészek részvételével. Több mint 500
kiállításon vett részt, köztük olyan kiemelkedő tárlatokon,
mint a Párizsi Modern Művészeti Múzeum ELECTRA 83 című tárlata,
(itt azokat az újítókat mutatták be, akiknek az elektromosság
művészeti felhasználásában komoly szerepük volt). A művész
szerint a fény az egyik legmeghatározóbb élményünk. Méltán
övezte a fényt már az őskultúrákban is áhítat és imádat.
A fény tehát a transzcendentális vágy jelképe. A 1960-as években
kezdett el a művész a fénnyel foglalkozni, amikor plasztikussá
tett képeimet súroló fénnyel értelmeztem. Ezek a képek olyan
struktúrák, melyek ősi írásképzeteket is felidéznek.
Latinovits Zoltán számára például sumér táblákat. A művész
szeretett volna olyan kiállítást rendezni, hogy mindegyik képem
mellett elmond egy sumér verset. Erre Csáji azt felelte: „örülök
a felvetésednek, de ezek a képek nem erre készültek. Ezek sajátos
szabadságstruktúrák”. Az egyes jelek, ahogy egymás mellé
kerülnek, figyelembe veszik a mellettük levőt, mindegyik megőrzi
az indivídumát, de az egész mégis összefüggő rendet teremt.
Egy élhető és éltető rendet. Később polarizált fénnyel is
foglalkozott, UV sugárzás érzékeny festékekkel, kalligrafikus
formákat készítettem neoncsövekből. És a ’70-es évek közepén
kezdett el foglakozni a Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával
a lézer képi lehetőségeivel. Feltehetjük a kérdést, hogy
vajon hol húzódik a határ a művészet és a technika között.
Erre a könyv lapjain találjuk a választ. Korunk technikája
kiterjesztette a szemünk által érzékelhető jelzések körét.
A műszerek – ahogyan sokan írnak erről – minden bizonnyal
kulcsfontosságúak civilizációnkban. A roppant méretű távcsövek
vagy az elektronmikroszkópok a mindennapok emberének távoliak,
az általuk feltárulkozó világ egzotikum, „vertikális utazás”.
A 60-as évek közepén egyik génkutató tudós barátom mutatott
néhány színes sejtbiológiai metszetet azzal a kérdéssel,
hogy ezek a nonfiguratívnak ható formák milyen
tartalmakat jelentenek számomra. Nem foglalkoztam biológiával,
s nonfiguratív képeim hangsúlyozottan az ember belső világának
feltárását, festői megfogalmazását szolgálták. Mindketten
meglepetten tapasztaltuk, hogy az általam hozzáfűzött formaértelmezések
funkcionálisan helyénvalók, az egyes sejtek szervezeten belüli
szerepével összehangolódnak. Ma ezen már nem lepődöm meg. A
vizuális nyelvet természetes könnyedséggel beszélő
nonfiguratív festő nem érzi magát idegennek köztük. A
tudós számára a betekintés ebbe a világba a mindennapok ténye:
ahogy egyikük, egy fizikus, megjegyezte: az interferencia
ábrák olyanok számukra, mint a svájci pásztorok számára a
hegyek. Az érzékelés új tartománya nem pusztán új információkat
jelent, hanem új érzéki élményeket és harmóniákat. Az
ezekbe való közvetlen betekintés jellegzetesen e századi. A művész
számára ez a betekintés a külső és belső valóság
folytonosságát sugallja. De térjünk vissza az alapkérdéshez,
mi az az eljárás vagy eszköz, amellyel a lézerrel keltett új
érzéki élmények és harmóniák dinamikus folyamatokban kompozíciókba
szervezhetők, felfokozott szuggesztivitással a közönség elé
tárhatók?Ennek megteremtésében a döntő lépés tulajdonképpen
villanásszerűen gyors volt. Akkor következett be, amikor rájöttem,
hogy a terület egységek hogyan számíthatók át másodpercnyi
pontossággal időegységekké. A megfelelő átszámításokkal a
kialakítandó kompozíció szempontjából kiválasztott – a skálában
formailag rögzített – különböző optikai információk
egyetlen felületen összesíthetők. (Az összesítés részleteire
nem térek ki.) A lézerfény a kijelőlt utat követve kivetíti
az ernyőre a kompozíciót. A lézerfénynek itt az a szerepe,
mint a hanglemeznél a gramafontűnek. A hanglemez mintájára az
új eszközt képlemeznek neveztük el. A vetítés ritmusa
motorikus áttételekkel szabályozható. Így ezen a módon
egyetlen képlemezen rendkívül sok képi információ tárolható.
A rögzített „lézerszimfónia” a megadott eszközök és
információk segítségével bárhol reprodukálható. Egy előadáson,
több lézerrel egyszerre több képlemezről vetítve és összehangolva,
a kompozíciók hatása fokozható. A felvetett idea pontos műszaki
leírása, tárgyiasítása, a lézerek által keltett eddigi látványélményekkel
való összehasonlítása, az alapgondolat továbbfejlesztése
stb. hosszú közös munka eredménye. Ennek az egész szempontjából
rendkívül fontos közös munka eredményének részletes rögzítése
a szabadalmi leírásban olvasható. Számomra e munka folyamán a
leglényegesebb kérdés oldódott meg: a tervszerű komponálás
eszközeinek kialakítása.
Csáji
Attila szerint a műszerek új világot teremtenek a szem számára
is, láthatóvá teszik a másként láthatatlant és az embert
egy folyamatosan táguló világba vezetik. De a művészet is ezt
teszi. Nem a külvilágot tükrözi pusztán vissza, hanem
folytatja az isteni munkát, a teremtést. Láthatóvá teszi a láthatatlant.
Nagyfokú naivitás lenne azt hinni, hogy a természettudomány
felfedezéseinek a nyomában kullog, s hatására született
mondjuk az absztrakt festészet. A képi világ öntörvényű valóságát
tárja fel, miközben sugárzóvá változtatja az anyagot, s
olyan tulajdonságokkal ruházza fel, mely az emberben és az
anyagban csak virtuálisként, csirájában létezett. A műszerek
az anyag láthatatlan tartományait teszik megközelíthetővé és
érzékeink számára is artikulálttá, a művész a belső láthatatlant
menti át az érzékelhetőség tartományába és az érzékelhetőség
öntörvényű virtualitásait bontja ki. Az is kitűnik a könyvből,
hogy a mester szerint bármely technikát lehet kitűnően, vagy
csapnivalóan használni, hiszen olajfestékkel is lehet szörnyű
dolgokat művelni. A legkülönfélébb modern eszközökkel pedig
olyan műalkotásokat is lehet létrehozni, melyek belső
folyamatokat képesek elindítani az emberben. S ezzel segítheti
a befogadó kiteljesedését. Bizonyos eszközök elhasználódnak,
szerepük leértékelődik. Ezért is szükségesek az új eszközök,
mert azáltal a másik emberre történő szellemi hatás erőteljesebbé
válhat. Régebben az avantgárd pedig a lázadás egyik módja
volt a szocialista szemlélettel szemben. Abban az időszakban vállalták
ezt a kifejezési lehetőséget, amikor az teljesen elnyomott
volt. Aki akkor az avantgárdban alkotott nem tudott itthon érvényesülni,
kitaszítottnak érezhette magát. A komoly állami kiállításokon
nem jelenhettek meg ezek a művészek. Ennek az időszaknak a
jellemzője, hogy valódi szellemi élet a félreeső helyeken, a
szabadság apró kis köreiben zajlott, értéket teremtve és átmentve
az értékeket.
Mint a legtöbb valódi művész, Csáji Attila foglalkozik
az univerzum és a psziché kérdéseivel is. Szerinte az ember
egy sajátos függetlenséggel bír. A függetlenség
kihívás, de e kihívásra totális feleletet adott egy, a
természet és önmaga közé épített új valóság megteremtésével.
A függetlensége, a távolsága a valóságtól azonban
megteremtette nemcsak a helyes, a helytelen válasz lehetőségét
is. A tévelygés a ködöt, a köd a megoldhatatlant az
elbizonytalanodást. Elutasítjuk magunktól a káoszt és létünk
állandóságát, stabilitását keressük. Van egy küzdelem
melyet a ránk hagyott liánok ellen folytatunk, s van egy melyben
az általunk termelt liánokat szabdaljuk szét. Tele vagyunk
konvenciókkal és spekulációs hajlammal. Ezek elzárnak bennünket
az élettől. Olyan magától értetődő dolgokat fejtegetnek
hosszadalmasan, kozmikus igazságként, melyet minden józan ember
ismer, minden glória
nélkül. Ma alkotó művész körökben kicsit szégyellnivalóvá
vált a józanság. Józannak
nem az érdekhajszolót, vagy a spekulatív, lagymatag, érzelem
és indulat nélkül valót tartom – hanem a nyitott életűt,
az érzékenyen jelenben élőt. Azt akinek kapcsolata van a valósággal.
Nem áttételekben, hanem közvetlenül. Rimbaud szerint a művész
helye „az emberi józanság mennyei lajtorjájának a csúcsán
van”. Sokak biztonsága abból áll, hogy nem gondolkodik a számára
kétséget jelentő kérdéseken. Ez egy látszólagos biztonság.
A túlzottan kicsinyre vont körök biztonsága. Önmagát csak a
mimózaszerű bezárkózásban őrizheti meg. Vannak akik úgy képzelik,
hogy könnyebben juthatnak el az állandósághoz az ősi tanítások
kerülőin át. Minden tanítás igazi értelme abban állt és áll,
hogy mennyiben tudja fenntartani és erősíteni az emberben lévő
belső életerőt. Úgy hiszem, hogy a nagyon lényeges dolgok,
valahol nagyon egyszerűek.
Miért vállaljuk magunkra túlzott komplikációk buktatóit –
spekulációit, ha valahol az alapnál kezdődik minden? Mert homályos
a valóság, és talán azért, hogy bölcsebbeknek hassunk.
Hajdan nem azért hoztam elő a pásztor példáját, mivel létezése
misztikus valami. Nem. Nem is azért mert pásztor. Hanem azért,
mert a pásztor magától értetődő módon élte önmagát, s ez
az önmaga nem mások ellen valósult meg. Azokban az oly gyakran
ismétlődő beszélgetésekben, melyekben a meggyőzés s nem az
elgondolkodtatás, az önmagára találásban való segítés
dominál – ma egy beavatást jelentő szó az Isten. Úgy dobálóznak
vele a társalgásban, mint lovagi kesztyűkkel. De a kesztyű nem
arra való, hogy dobálózzunk vele, hanem, hogy a kezünkre húzzuk.
Nem díszként, hanem, hogy elfeledtesse kezünkkel, hogy hideg
van. De vajon mennyire hatnak a történelmi események a művészetre?
Lehet- e valaki úgymond szabadon lebegő értelmiségi? A művész
Felvidéken született, és édesapja világlátott, hét nyelven
beszélő református lelkész volt, és ezért , mint vezető értelmiségit,
internáló táborba hurcolták. Csupán egyetlen egy táskát
vitt magával, amibe beletette a Bocskai-sapkát, a palástját és
a Bibliát. Ahogy bevitték a táborba, hirtelen ötlettől vezérelve
felvette a palástot, a sapkát, kezébe vette a Bibliát, és kisétált
az őrök mellett, akik azt hitték, hogy beteghez jött. Értesítette
a családot szökéséről, de édesapjánál, Nagyidán bújt
meg. Mindez a „polgári Csehszlovákiában” történt. Csáji
Attila emlékszik a soviniszta tömegekre is, hogy zúdultak végig
az utcán és üvöltöttek, hogy minden magyart a Dunába. Látta,
ahogy a bátyámat ütlegelték a tömegben… Ahhoz a nemzedékhez
tartozom amely, átélte ötvenhatot, cselekvően, a névtelen
mellékszereplők tömegében. De e mellékszereplők nélkül
nincs hittől lelkesült áradat, magával ragadó sodrás. Nincs
forradalom. Meghatározta életemet, a döbbent ráébredés
felemelő tisztítótűzével: hogy valóban létezik közösség,
mely szinte mítikusan átélt élményemmé vált, történelem
teremtő elszántságával, a Budapestről való kényszerű távozással.
A megbélyegzettséggel. Mi, akik kamaszként éltük át a
szabadságharcot, a hit és a kétely nemzedéke voltunk, váratlan
transzparenciákkal. Nem hazudhatnak tovább! – hittük sokan az
56-os forradalmat követően, de keserű élményként rá kellett
döbbennünk arra, hogy kevés, ami olyan leleményes, mint a köpönyegforgató
hazugság. Tömegek „szocializálódtak” ebben. A társadalmi
mimikri színes kaleidoszkópja szórakoztató lett volna, ha nem
éltünk volna a tűztéren belül, s ha a lövések időnként
nem minket találnak el. A forradalom vulkánjának legerőteljesebb
eruptív energiáit a nemzeti érzés adta. A forradalom leverőinek
főcéljává az eruptív energiák megzabolázása vált. Az állampárt
meghatározó korifeusai szerint a szocializmus építésének fő
akadályozói – „a nyugati fellazító tendenciák terjesztőit”
is megelőzve – a nemzeti érzés hordozói lettek. 56
legnagyobb élménye számomra a szabadság volt. A béklyót
hihetetlen erővel és váratlansággal szétzúzó, a mélységekből
feltörő jövőt teremtő szabadság. Amikor a költészet – néhány
napra – valósággá vált: a lét, az igazság vonzásának
sodrásába került. Egy évtizednek kellett eltelnie ahhoz a
forradalmat követően, hogy önmagam számára is
megfogalmazhassam szabadság élményemet képileg is az Üzenetekben-Jelrácsokban.
Ezek a munkák szabadság struktúrák. A hitelét vesztett valóság
befelé űzött, a megroggyant értékrend kétségessé tette a
kapcsolódást. Mint festő, nem intellektuális spekulációkból
indultam ki, hanem a vizualitás öntörvényű értékeiből. Úgy
láttam, mindent magamból kell felépítenem s a legősibb,
legegyszerűbb kifejezési módhoz, a gesztushoz kell vissza nyúlnom,
a kéz felszabadult táncához. De a szabadság rendjét fürkésztem,
harmóniát a káoszban, egységet az improvizatív struktúrában.
Kételkedtem a jelszavakban, de a szabadosság pancsoló káoszában
is. Kerestem egy élhető, szerves rend vizuális egyenértékeit.
Ezt találtam meg az Üzenetekben-Jelrácsokban. Egy új művészeti
világlátást mutat be a könyv, és így megértjük, hogy a
trendeknek megvan a szerepe, de a trendeknek való túlzott
megfelelési kényszer elhomályosítja az értékek felismerését.
(Csáji Attila:
Billenő idő; 2009; Püski Kiadó)
M.A.
|