2013.03.15.
Az oktatási ágazat az uniós forrásokat
százszázalékosan ki tudja használni
Nem törekszünk olyan elemek bevezetésére, melyek idegenek a
magyar valóságtól
Több mint 16
milliárd forintot fordítanak az Új Széchenyi Terv keretében a
Társadalmi Megújulás Operatív Program forrásaiból a köznevelési
rendszer tartalmi megújítását és a pedagógusképzés átalakítását,
az életpályamodell kidolgozását célzó programokra.
Szerkesztőségünk
vendége Dr. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár.
Hogyan oszlik meg a 16,6 milliárd forintos támogatás?
– Az új Széchenyi-terv forrásaiból a közoktatás
fejlesztését, szakmai, informatikai támogatását célzó
programrészre körülbelül 6,8 milliárd forint jut, míg a
pedagógus-továbbképzés megújítását és az életpályamodell
kidolgozását segítve csaknem 9,9 milliárd forintot különítettünk
el.
Azt nyilatkozta, hogy az uniós források lekötése és
lehívása a korábbi években nagyon sok gondot okozott. Mi
okozta a problémát?
–Ezt nem kifejezetten az oktatásügyre értettem, hanem
általánosságban az uniós forrásokra. Európa-szerte probléma,
hogy sok országnak nem sikerül teljes mértékben elkölteni az
uniós pénzeket szabálytalanságok, késlekedés, a formális előírások
be nem tartása vagy egyéb problémák miatt. A jól felkészült
országok viszont igen nagy százalékban és hatékonysággal
tudnak teljesíteni. Magyarországon az elmúlt 9 évben sok területen
visszatérő gond volt, hogy az uniós pénzek „bent
ragadtak”. A kormány mindent megtesz azért, hogy minél
magasabb arányban felhasználja az uniós forrásokat. Az oktatás
területén teljes mértékben lekötöttük, illetve pályázattal
lefedtük az EU-s pénzeket, tehát a 2013. december 31-én véget
érő uniós költségvetési szakaszban az oktatásnak már
nincsenek szabad forrásai. Ettől függetlenül a tényleges uniós
pénzköltés áthúzódik 2014-re, mert hosszú projektekről van
szó.
Említettük a pedagógus életpályamodell kidolgozását.
Igaz, hogy szeptemberre bevezetik a pedagógus életpályamodellt?
–A magyar gazdaság lehetőségeit keretek közé szorítja
a meglehetősen instabil európai gazdasági környezet. Jelenleg
minden jel arra mutat, s ha hazánk gazdasági helyzete lehetővé
teszi, akkor szeptemberben elindulhat az életpályamodell egésze.
Ez ugyanis többoldalú nagy pedagógiai-politikai projekt, s azt
a célt szolgálja, hogy a pedagóguspálya kiszámíthatóvá váljon,
pontosan lehessen tudni, mikor, mit kell teljesíteni ahhoz, hogy
a következő fokozatba lépjen a tanár, a tanító. Mindezt a
minőségi követelmények rögzítik. Az életpálya újfajta
munkaszervezést hoz magával, szakítunk azzal a szemlélettel,
hogy a pedagógus munkaidejét csak a leadott órákkal mérjük.
A munka törvénykönyvébe foglalt kötelező heti munkaidő 80
százalékát kötött munkaidőnek tekintjük – tehát ezt az
időt kifejezetten pedagógiai munkával kell eltölteni. Ebbe az
időbe a korrepetálástól a színházlátogatásig igen sok tevékenység
kap helyet. Ezek nagy része nem új kötelezettség, a
lelkiismeretes pedagógusok eddig is éppúgy teljesítették.
Esetükben annyi történik, hogy láthatóvá tesszük a láthatatlant,
mindenki számára egyértelművé válik, mivel tölti a tanító,
tanár a munkaidejét. Ahhoz, hogy a pedagógusokat a társadalom
jobban megbecsülje, béremelésre van szükség. Ma nagyon sok
pedagógus a létminimum alatt él, mivel olyan alacsony a jövedelme.
A modell szeptemberi elindulásához nekünk minél gyorsabban be
kell fejezni azt a munkát, ami például a minősítés követelményeit
és a minősítésben résztvevő szakemberek képzését határozza
meg. Ehhez jelentős forrásra van szükség, hiszen képzéseket
kell szerveznünk, szakmai anyagot előkészíteni, vizsgáztatni.
A többi között erre szolgál az új Széchényi-terv keretein
belül elérhető pénz.
A szakszervezetek üdvözlik a lépést, de egyben felhívják
a figyelmet, a modell bevezetésével a bérezésnek is emelkednie
kell. Maga a több pénz önmagában megoldja –e a minőségi és
a bérezési problémákat?
– Természetesen a több pénz önmagában nem javítja a
minőséget, éppen azért hangsúlyozzuk mindig, hogy az életpálya
nem egy egyszerű fizetésemelés. A bérezési problémákat a pénz
bizonyára megoldja, mert az a tanár, aki most 135 ezer forintos
kezdő fizetést kap, és a megélhetése miatt másodállásban
is dolgozik, ha majd közel 200 ezer forintot keres, már nem kell
pluszmunkát vállalnia, megszűnik az a jelenség, hogy másod-,
harmad állásokkal tudja csak előteremteni a megélhetés költségeit.
A minőséget illetően a pedagógusok folyamatos fejlődését a
már említett követelményrendszer biztosítja. Aki például
belép a pedagógus 2-es kategóriába a pedagógus 1-ből, azt
jelenti, hogy hivatását, mesterségét magasabb szinten műveli.
A harmadik már a mesterpedagógus fokozat, és a képzeletbeli
hierarchia csúcsán a tudós, a kutató tanár áll. Szeretnénk,
ha minél több ilyen címmel rendelkező tanárember dolgozna a középiskolákban,
mert tudósokat igazán csak tudós tanárok tudnak nevelni.
Nagyon nagy örömünkre szolgálna, ha újra olyan pedagógusok
jelennének meg az iskolákban, mint amilyen a múlt század
fordulóján Rátz László tanár úr volt. Ennek a minősítési
rendszernek a kimunkálásán a szakszervezetek bevonásával
dolgoznak pedagógiai szakemberek. Tehát szakmai, és nem ideológiai
kérdésről van szó.
Megvizsgálják-e, hogy más EU-s országokban hogyan
kapcsolják össze a pedagógusokkal szembeni szakmai elvárásokat
és az illetményrendszert?
–Foglalkoztunk ezzel a kérdéssel is, gondosan tanulmányoztuk
más országok gyakorlatát. Ennek ellenére természetesen a
hazai iskolarendszer jellegzetességei alapján egy magyar életpálya
modell készült. Az oktatásügyben a nemzetközi gyakorlat vizsgálatát,
és az abból levont következtetéseket óvatosan kell kezelni,
mert nagyon kockázatos egy adott köznevelési rendszer egyetlen
egy elemét kiragadni. Az ugyanis soha nem önmagában működik a
társadalomban, hanem beágyazódik annak történetébe, kultúrájába,
gazdasági lehetőségeibe, civilizációs szokásaiba. A külföldi
példákból csak annyit szabad átvenni, amennyi beilleszthető a
hazai gyakorlatba. Ilyen esetünkben a külső ellenőrzési
rendszer, ami nem idegen a magyar hagyományoktól, s ami összefügg
a minősítéssel. Ez a rendszer nálunk megszűnt 1985-ben, azóta
a hiányát mindenki érzékeli. Ezért nem rendszeridegen elem,
hogy olyan tanfelügyeletet honosítunk meg, aminek lényege, hogy
erre a feladatra felkészített szakemberek látogatnak órákat,
foglalkozásokat az óvodától a középiskolákig, akik hozzájárulnak
a pedagógusok fejlődéséhez, és objektív értékelést adnak
a tanítók, tanárok munkájáról.
Tisztelt államtitkár asszony! 1980-ban, amikor az első
osztályba léptem, az iskolaotthonos rendszer volt, és
negyedikben kettes számrendszerben próbáltak meg velünk a
matematikai alapműveleteket végeztetni. S jött a sok újítás,
reform. Mikor jön el az a kor, mikor az iskola végre nem lesz
„pedagógiai kísérleti telep”?
– Nem biztathatom azzal, hogy lesz olyan korszak, amikor
ne lennének változások. A társadalmi, gazdasági, politikai
rendszerek és az egész világ folyamatosan változik körülöttünk.
Az iskoláknak részben követni kell a változásokat, másrészt
serkenteni kell azokat, mert az iskolában születik a holnap. Ezért
nem tudom elképzelni azt, s nem is tartanám jónak, hogy akár
egyetlen évtizeden keresztül változatlan maradjon az
iskolarendszer. A változtatásokat ki kell próbálni; ezt nevezzük
kísérletnek. Ha túl sok van belőle, és felelőtlen kísérletezések
történnek, az hiba, mi több, bűn a gyerekek ellen. A kettes számrendszer
tanításának bevezetését azzal indokolták, hogy ez a számítógépek
"nyelve". Nem vagyok matematika szakos, így csak kételkedni
merek e lépés hasznosságában, de azt tudom, hogy nem előzte
meg semmilyen felmérés, ami igazolta volna szükségességét. Súlyos
etikai követelmény: csak olyan pedagógiai kísérletet szabad végezni,
amiről nagy valószínűséggel megállapítható, hogy a
gyerekekre ártalmatlan. Országos szintű újításokat nem
szabad a nélkül bevezetni, hogy azokat kisebb mintán
lelkiismeretesen ki próbálták volna. Mi olyan változásokat
preferálunk, amelyeknek megvannak az előzményei a magyar oktatásügyben
és máshol is beváltak. Már a kormányváltás után úgy
rendelkeztünk, hogy alsó tagozatban is lehet osztályozni, amit
az előző liberális oktatásirányítás minden megelőző kísérlet
nélkül generálisan megtiltott. Szintén felelőtlen kísérlet
volt, mikor megtiltották az alsó tagozaton az évismétlést. A
korábbi kormányzat előírta azt a pedagógiai abszurditást,
hogy úgynevezett nem szakrendszerű órákat kell tartani az 5.
és 6. osztályban, ahol csak a kompetenciákat kell fejleszteni.
Mi ezt is visszafordítottuk, úgy, hogy egy-két év kifutási időt
adtunk azoknak az iskoláknak, ahol így készültek a tanévre.
2016-tól vezetjük be a fiataloknak az érettségi előtti kötelező
közösségi szolgálatot, aminek 2011-ben sikerrel lezajlott a próbája,
tudományos feldolgozása. Ilyen elem valóban nem volt eddig a
magyar oktatásügyben. Nem állítom, hogy nem lesz mindig 50-100
ember, aki ez ellen szót emel, de ha egyszer több száz iskola,
több ezer gyerek minderről pozitívan nyilatkozik, akkor megvan
az erkölcsi alapunk arra, hogy általánosan is kötelezően előírjuk.
Szintén új elem, hogy három éves kortól óvodába kell járatni
a gyerekeket. De ez sem szokatlan, hiszen egyes térségekben
minden három éves gyerek óvodába jár. Mindez azt mutatja,
hogy nem törekszünk olyan elemek bevezetésére, melyek idegenek
a magyar valóságtól.
Medveczky Attila
|