2013.03.22.
Egység a különbözőségben
A reformátusok és
az evangélikusok több mint négyszáz éve, a marburgi úrvacsorai
vita óta különbözőképpen vélekednek az úrvacsoráról, sőt,
idővel a reformátori egyházak között lévő hitvallási viták
is egyre inkább elmélyültek. Ezeket a nézetkülönbségeket
igyekezett enyhíteni negyven évvel ezelőtt, 1973-ban a protestáns
egységet deklaráló Leuenbergi Konkordia, méghozzá úgy, hogy
a felekezeti sokszínűség továbbra is megmaradhatott.
„Az egyház egyedüli alapja Jézus Krisztus, aki az
igehirdetések és a sákramentumok által üdvösséget ajándékoz,
és ezáltal összegyűjti, és küldetéssel bízza meg az egyházat.
Reformátori felismerés szerint tehát az egyház igazi egységéhez
szükséges és elégséges az evangélium tiszta tanításában
és a sákramentumok helyes kiszolgáltatásában való egyetértés,"
vallják egybehangzóan a Leuenbergi Egyezményt szignáló egyházak,
köztük a Magyarországi Református Egyház is.
A megegyezés létrejöttéig hosszú út vezetett el,
melyek egyház- és teológiatörténeti hátterét Iszlai Endre
(portré fotónkon), a Magyarországi Református Egyház
Zsinati Hivatalának teológiai referense vázolta fel. Mint
ismertette, a 19-20. század hozta magával azt, hogy számos
nyugat-európai, elsősorban német evangélikus és református
gyülekezet egyesüljön, például csökkenő gyülekezeti létszám
vagy beszűkülő gazdálkodás miatt. Így alakultak meg az úgy
nevezett uniált gyülekezetek, illetve egyházak. Ugyanebben az
időszakban a legfontosabb tanbeli kérdésekben is ki kellett
egyezni.
A kor történelmi
eseményei szintén sürgették a megosztottságon való minél előbbi
felülemelkedést. 1934-ben a hitleri eszméket szolgáló és az
államhatalom eszközéül felkínálkozó keresztyén tévelygéssel
szemben közösen emelték fel a hangjukat a német református,
evangélikus és uniált gyülekezetek, akik az egyház belső életét
ellehetetlenítő állami beavatkozás ellen is tiltakoztak a
Barmeni Teológiai Nyilatkozat aláírásával.
A protestánsok közti
következő nyílt egységtörekvésre a II. világháború utánig
kellett várni, amikor is az Egyházak Ökumenikus Tanácsa a
Református- és Lutheránus Világszövetséggel karöltve kezdeményezte
az európai reformátusok és evangélikusok egymással való
kommunikációját. A következő lépés már az Európai Református
Egyházak Konkordiájának megalapozása volt, amelyet 1973. március
16-án a svájci Leuenbergben 41 európai egyházi delegált
fogadott el.
A Magyarországi
Református Egyház részéről az egyezményt Kovách Attila püspök
látta el kézjegyével. Mivel hasonló megállapodásokra már
volt példa a magyar egyháztörténelemben – a református és
az evangélikus felekezetek között –, ezért jelentősebb
nyilvános visszhangja nem volt az immár szélesebb európai és
ökumenikus körben megszülető Konkordiának. Az akkori hazai
politikai hatalomnak sem volt különösebb hozzáfűznivalója.
Ennek magyarázatát a teológiai referens abban látja, hogy a
hetvenes évektől enyhülni kezdett a politikai nyomás az egyházakon,
külügyi téren pedig együttműködés volt az állami és egyházi
vezetés között, e nélkül lehetetlen volt ugyanis a külügyek
intézése.
A Leuenbergi
Konkordiát aláíró felekezetek száma mára eléri a százhetet,
és a tagok között tudhatja a valdenseket, a cseh testvéreket,
a huszitákat és a metodistákat is. A közösség nyitott,
jelenleg komoly párbeszédet folytat az anglikán és a baptista
egyházzal, valamint a római katolikus és az ortodox egyházzal.
Iszlai Endre szerint a minél szélesebb körű csatlakozás
melletti érv annak felismerése, hogy egyre nagyobb szükség van
a közös protestáns – és keresztyén – bizonyságtételre.
„A Konkordia létrejöttével a reformátori egyházak közös
bizonyságtételének és szolgálatának fontos előfeltétele
teremtődött meg: az elfogadó egyházak, köztük a református
és evangélikus felekezetek szószéki és úrvacsorai közösségben
élnek egymással és elismerik egymás felszentelt lelkészeit"—
mondja a referens. Azt is elmagyarázza, hogy ezzel több, mint
formális szószéki és úrasztali közösség jött létre,
mivel az evangélium igazságának közös elismerése akkor is
lehetővé teszi a teljes koinoniat (közösséget), ha amúgy
tanbeli, hitvallási különbségek vannak. Nem kell ezekben
egyezségre jutni ahhoz, hogy egymás egyházi voltát elismerjük
és közösségben legyünk. Innen az „egység megbékélt sokszínűségben"
elve. Iszlai Endre a „megbékélt különbözőség"
kifejezést is használja, hiszen a Konkordiában leírt egység
nem jelent egyet az uniformitással, a közössége nem egyformaságra
buzdít. A saját konfesszionális örökség ápolása közben
lehet és szükséges is egymás méltóságát és másságát
tisztelni és elismerni.
„A Konkordia közösségén
belül folyó tanbeli tanácskozások értelme ugyanakkor nem az,
hogy a beszélő társat meggyőzzék saját álláspontjukról,—folytatja
a magyarázatot Iszlai—hanem az, hogy az egyházat elválasztó
következményük szempontjából mérlegeljék a kétségtelenül
meglévő tanbeli különbségeket. Ez azonban azt jelentette,
hogy az együttműködés a párbeszéd nem az igazi értelemben
vett tanbeli konszenzust tűzte ki célul. A Konkordia ezzel nagy
nyitottságot tett lehetővé, azzal a feltétellel, hogy az evangélium
értelmezésében és a szentségek helyes kiszolgáltatásában
egyetértés uralkodjon. Ebből a nyitottságból nő ki annak lényeges
ökumenikus impulzusa."
„Az egyezménnyel
világosan kifejezésre jut az is, hogy az aláíró egyházak az
evangélium közös értelmezésének elmélyítése mellett döntöttek.
Céljuk az egyházközösség helyreállítása, a szószéki és
úrvacsorai közösség kölcsönös biztosítása, valamint az
ordináció ebből folyó elismerése, a szolgálati közösség
lehetővé tétele ' abban a meggyőződésben, hogy együtt részesednek
Jézus Krisztus egy egyházában' írja a Konkordia 34.
pontja" —ismerteti a teológiai referens. Vagyis, ha az
egyik egyház a másik közösségébe, konkrétan templomába
megy, az olyan, mintha hazamenne.
A megegyezés következő
(35.) cikkelye szerint az egyházközösség megvalósulását
„az egyházak és gyülekezetek életében látja" a közös
bizonyságtétel és szolgálat aspektusában. Az „egyházak
igehirdetésének hitelessége nő a világban, ha az evangéliumról
egyetértésben tesznek bizonyságot" – állítja a
dokumentum – „az evangélium felszabadítja és összeköti az
egyházakat a közös szolgálatra."
Ennek működését
a teológiai referens egy konkrét hazai mintával láttatja. A
2009. május 22-én alakult egységes Magyar Református Egyház
hasonló elven jött létre, hiszen a nemzeti, kulturális, nyelvi
közösségen és egységen túl, ez alapvetően egyházi közösség.
Az alkotmányozó zsinat is kimondta, hogy ez az egység református,
keresztyén hitből táplálkozik, és az emberi akaraton felül
álló parancs gyakorlati következménye – lásd a mottóját:
„Krisztus a jövő, Együtt követjük Őt".
„Az egyházak közösségét rendszeres párbeszéddel,
teológiai műhelymunkával, valamint a nagygyűlések szervezésével
erősítik meg. Ennek megfelelően a tagok állandó kölcsönösen
információt cserélnek, és tanácsokat adnak, rendszeresen
konzultálnak egymással, egyeztetik a közös terveket,
konszenzusra törekednek, meghívhatják egymás lelkészeit.
Mindez hatással van a tagegyházak teológiai gondolkodására"
—mutatja be a Konkordia szellemében a tagegyházak közti munkát
a referens, akinek megítélése szerint ott növekszik az egység,
ahol korábban széthúzás volt. Példának a Németországi
Protestáns Egyházat (EKD) említi meg, valamint az Európai Egyházak
Protestáns Közösségének testvéregyházai között lévő együttműködési
megállapodásokat és testvérkapcsolati egyezményeket.
A teológus azt is
hangsúlyozza, hogy a közösségben folyó teológiai munka eredményeként
a társadalmakat illető legfontosabb problémákról közös állásfoglalásokat
is kezdeményeznek, így jelent meg például 2011-ben „A time
to live and a time to die" - „Megvan az ideje az életnek,
és megvan az ideje a halálnak" című tanulmány, amely az
európai protestánsok hozzájárulása kíván lenni az eutanáziával
kapcsolatos kérdések megválaszolásához.
A tavalyi firenzei nagygyűlésen az „Egyház-közösség"
témában indult el az együttgondolkodás, amely a protestáns
egyházak kapcsolatát, közösségét kívánja elmélyíteni. A
reformáció jubileumához közeledve az Európai Egyházak
Protestáns Közössége a Vatikánnal is kezdeményezett párbeszédet.
„Ma, hasonlóképpen
a közös – református – hagyomány, illetve a különböző
kontextusokban jelentkező, ám hasonló problémák és kérdések
ösztönző erővel hatnak arra, hogy keressük a közös válaszkeresés
alkalmait és a hiteles bizonyságtevés lehetőségeit"—mondja
Iszlai Endre.
(Forrás: reformatus.hu)
|