2013.03.22.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: A Rubicon túlpartja
Orbán nemzetközi
fejleményekből levezetett, jól és higgadtan alátámasztott igénybejelentése
az országra, annak visszafoglalására, a lényegi irányváltásra
– tulajdonképpen hadüzenet. Gyökeresen más szerkezetű társadalmat
látomásozott Orbán, mint ami most roggyant össze. Tántorgó,
liberalizmus által vérszegénnyé szipolyozott állam helyett a
bankokat ellenőrző nemzetállamot, a külföldi tőke tűzoltárán
minden saját értéket elégető komprádorburzsoázia helyett
nemzeti kis- és nagytőkét. Kimondatlanul: idegenszerű élet
helyett magyar életet.
Orbán Viktor március
hatodikai, évértékelő beszédével megindult a Rubicon felé,
hogy majd átlépje. Aztán, hogy átugrat-e majd rajta, mint
Caesar tette, vagy megtorpan, azt még nem tudjuk. Megtörténhetik,
el sem ér a kis folyócskáig, mert ha nagyon nagy sereg gyűlik
köré a barbárok – rablók, bitorlók stb. – kiverésének
és legyőzésének szándékával, és ellenségei éppen azért,
mert serege nagy, gondoskodhatnak hátba szúratásáról. Ezért
most a belső rend, a magyar egység a legfontosabb.
Orbán
nemzetközi fejleményekből levezetett, jól és higgadtan alátámasztott
igénybejelentése az országra, annak visszafoglalására, a lényegi
irányváltásra – tulajdonképpen hadüzenet. Gyökeresen más
szerkezetű társadalmat látomásozott Orbán, mint ami most
roggyant össze. Tántorgó, liberalizmus által vérszegénnyé
szipolyozott állam helyett a bankokat ellenőrző nemzetállamot,
a külföldi tőke tűzoltárán minden saját értéket elégető
komprádorburzsoázia helyett nemzeti kis- és nagytőkét.
Kimondatlanul: idegenszerű élet helyett magyar életet.
Beszédének
volt egy borotvaélen táncoló, valójában egy picit nehezen értelmezhetőnek
látszó kitörése. Oda lyukadt ki, hogy területi követeléseink
vannak, nekünk, magyaroknak, a jelenlegi hatalommal szemben. Ez
nem csak első hallásra érthetetlen vagy legalábbis mint
gondolat és mint kép nem tiszta, mert területi követelése
csak annak lehet, akitől területet csatoltak el. De hát, akárhogy
forgatjuk is a dolgot, ez még nem történt meg. Az ország neve
még Magyar Köztársaság, ha a tartalma már nem is az. Készülnek
a megszállására, építik a lakóparkot, szállítják befelé
az új földesurakat, a szálláscsinálás befejeződött, de a
terület még egyben van. Tényszerűen még nem vettek el,
Csonka-Magyarország még magyar tulajdonban van, csak egy kötetnyi
széljegy van a telekkönyvi bejegyzésben.
Ebben
a szóképben tulajdonképpen az „élettér” fogalma van
gondosan elrejtve. Az Orbánt hallgató közönség a másodpercnyi
meghökkenés és meg nem értés csendje után azonban megértette
üzenetét és dörgő tapssal válaszolt. Igen, kell a magyar élettér.
Mégpedig minden kommentár nélkül, azaz nem a más népek ellen
irányuló támadó és hódító szándékkal, hanem a magyar
megmaradásért.
Érdemes
tehát ennél a területi követelés–élettér cselnél egy
kicsit elidőznünk. Ez ugyanis egyszerre kortünet és remény
is. Ha egészen pontosan akarja az ember levezetni ennek a csel-üzenetnek
az előadóban és a közönsége egyes részeiben végbemenő
folyamatát, akkor persze meg kell állapítania, hogy az „élettérnek”
mint régi, a forgalomból erőszakkal kivont fogalomnak a pontos
jelentése, valamint az érzete és a nyilvánvalósága nem
jelenhetett meg minden hallgatóban. Mert sok mai magyar emberben
benne sincs már. Mert nincs benne, s nem is lehet benne. Nyilvánvalóan
ültek ott, a Millenárison öregebb rókák, akik somolyogva vették
tudomásul a célzást és a szónok bátorságát. De nem ők számítanak,
hanem az a nagyközönség, amely ott, a Millenáris-parkban sem
lebensraumként, valami terjeszkedő szándékként, agresszióként
örült meg a „területi követelésnek”, hanem egyszerűen
magyarként. Sokan nem tudták, mi alól, de valami alól
felszabadultak. Egy elnyomott, kisemmizett, már-már nem is a saját
földjén élő, fogyatkozó és minduntalan megalázott nemzet
tagjaként. S ebben az értelemben a „területi követelés”
– „élettér”– egyenlőség
vagy nagy mértékű megfelelés már mellékes is, marad a
felszabadító érzés: együtt menetelünk – a Rubicon felé.
Természetesen
igazunk alátámasztására próbát is kell tennünk. Orbán
Viktor a területi követelések bejelentése előtt a bankok
ellenőrzéséről, az állam megerősítéséről, a
munkahelyteremtésről és a munka becsületének visszaszerzéséről,
a magyar kis- és középvállalkozások feltámasztásáról, együttesen
a középréteg megerősítéséről szólott, s ezek közül
egyik sem területi követelés, ellenben mindegyik élettér-követelés,
mármint a harmadik út gondolatrendszerében.
Orbán
azonban sem a harmadik út, sem az élettér fogalmát nem ejtette
ki, óvatosan, helyesen és nyilvánvalóan őszintén. Minek? Ha
valaki meg akar valósítani valamit, annak lehetnek titkai a
sereg előtt. Elég lesz majd az avatóbeszédében eldicsekednie
azzal, hogy ő már akkor, évekkel korábban is az élettérre
gondolt. De lehet, hogy akkor is csak egy szoboravatás alkalmát
fogja erre felhasználni, és azzal áll elő, hogy az elkészült
szobor nem Károlyi Mihályt, hanem Széchenyi Istvánt ábrázolja.
Maga
a beszéd s a gondolatmenet teljes mértékben magyar volt, remélhetően
annak a felismerésnek következtében, hogy a válság-változás-világháború
kérdéseire ma már más válasz, itt, Európában, és különösen
a magyar élettérben nem adható. Egy kis költőiséget bekérve
a sorok közé és egy pillanatra eltekintve a Caesar–Rubicon játéktól,
a harmadik utat mint örök és soha nem teljesülő vágyat,
irodalmi gyorssegélyt, Szabó Dezső Az elsodort falujának, Németh
László A minőség forradalmának a perbehívását állíthatjuk
ebbe a gondolatmenetbe. Mert mi természetesen mindig, amikor a
magyar sorsról elmélkedünk, gondolkodunk, kesergünk a
Csodaszarvas után futó Hunor és Magor útját, nyargalását követjük.
Szeretnénk követni. Nem kelet, nem nyugat, hanem egy megtartó,
felfelé emelkedő út ez.
Meg
kell mondanunk, hogy ezen az úton, s abban az értelemben,
ahogyan most beszélnek róla, egyszerűen nincs úgynevezett növekedés.
A harmadik úton az ember növekedik, az élete tud rajta
kiteljesedni. A növekedés visszakerül oda, ahol van emberi és
isteni értelme: a családba. Az ostoba és sohasem valóságos,
mindig felfújt fogyasztási igényen és az ezt kielégítő növekedésen
alapszik az a globalista világrend, amelyik most összeomlófélben
van. Ez a növekedés bizonyosan és bizonyíthatóan csak a
profit növekedését jelenti. Kevesek zsebében eszméletlen növekedés,
sokak életében borzalmas szűkülés. Nem folytatható. És most
minden emberellenes, gigászi, kimondhatatlan pénzekbe kerülő
erőfeszítés, parancs, fenyegetés, kényszerítés arra akarja
rábeszélni, rávenni, abba akarja beletörni az emberiséget,
hogy annak érdekében hozzon áldozatot, ami a végső elnyomorodását,
esetleg a végét jelenti. Minden olyan terv, reform vagy
reformhazugság, amely tehát ezt a profitnövekedést akarja
visszahozni és a fogyasztás újbóli növekedését akarja elérni
ártalmas, emberellenes, csak az eddigiek uralmát célozza meg.
Egyenesen gazemberség.
Ezért
kell most a Rubicon felé előretörnünk.
Mert
az ezeken a hasábokon világháborúnak nevezett válság után,
és a ránk váró szörnyű szenvedések, nélkülözések és
pusztítások előtt visszaállítani azt az önmagát túlélt
rendszert, amely a világháborúhoz és a kevesek gonosz uralmára
vezetett – gaztett. Háborús bűn. Új irány kell, amely
emberibb, és amely mindig egy kicsit nemzetibb.
Mit
kezdjen azonban ezzel a szándékkal, elhatározással, ezzel a
Rubicon felé vonuló sereggel – amely még tulajdonképpen csak
összetoborzás alatt áll és sem a nyaláb, sem az egyenes kard
nincs keze ügyében – a fennálló hatalom és annak kiszolgáló
bandája? Nyilvánvalóan meghallatlanná kell tennie nemcsak Orbán
Viktor beszédét, de minden magyar felsóhajtást is, minden
magyar gondolatot is. Mindent, mindig és mindenekelőtt jelentéktelenné
kell hazudni, amit nem ők hazudnak fel tele gyomrukból,
gyomorhangon. A jelentéktelenné hazudás, a „nem mondott semmi
konkrétat” példás egységben történik. Mindegyik alakra ki
van osztva a szerep. Az egyik lát benne valamit, a másik semmit,
a harmadik csak ágál és rombol és mondják, böfögik szüntelen.
Túlbeszélik, lenyomják, lehazudják, csakhogy a nép a lényeget,
a Rubicon felé lovaglást észre ne vegye.
Mert ha ezen az úton nyargalva, léptetve, gyalogolva és vitézkedve
eljutunk addig, ahova el kell jutnunk és átlépjük azt a határt,
akkor felszabadultunk. Akkor számukra nincs több off-shore cég,
nincs „jókor volt jó helyen privatizáció”, nincs reneszánsz.
Akkor dolgozni kell nekik is. Ezért nem elég konkrét nekik az
Orbán-beszéd. (Nem tudom persze, hogy adott esetben egy farbarúgás
elég konkrét volna-e?) Van tehát konkrétum, ami még előttük
áll. (Elhangzott 2009 márciusában)
|