2013.03.22.
Véget ért a 20 éves privatizációs
rablógazdálkodás kora
Állami cég veszi át a gyárat az eszközökkel és a
dolgozókkal együtt
A 2012 szeptemberében
stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté
minősített MAL Zrt. irányítását és folyamatos működtetését
az állami tulajdonú Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.
veszi át. Az intézkedés közvetlen kiváltó oka, hogy az illetékes
bíróság a társaság ellen egyik hitelezője által benyújtott
kérelem alapján elrendelte a felszámolási eljárás megindítását.
Szerkesztőségünk vendége Hegmanné Nemes Sára,
vagyonpolitikáért felelős államtitkár.
Mi vezetett ahhoz, hogy éppen most rendelte
el a bíróság a MAL Zrt. felszámolását?
–A MAL Zrt. felszámolását magánhitelezői beadványra
rendelte el a bíróság. Azt már korábban észlelte mind a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mind a kormány, hogy a MAL
Zrt. komoly finanszírozási problémákkal küzd. Nem először
segítette ki a MAL Zrt.-t a kormány, hiszen egyszer a Bakonyi Hőerőmű
követelése kapcsán kellett az államnak a tavalyi év végén
intézkednie, hogy az ajkai közszolgáltatás fennmaradjon. Idén
január-februárra pedig az MVM Partner Zrt.-nek kellett átvennie
a villamos áram szolgáltatást a MAL-nál, mert többmilliárdos
tartozást halmozott fel a cég az E.On felé. Mivel a MAL
folyamatos likviditási gondokkal küzdött, ezért óvatosságból
a kormány még tavaly elfogadta azt a határozatot, amellyel
stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté
minősíti a céget. Ez azt jelenti, hogy csődeljárás vagy
felszámolási eljárás esetén állami vagyonfelügyelő veszi
át a MAL Zrt. irányítását és a folyamatos működtetést. A
közelmúltban a bíróság elrendelte a felszámolási eljárás
megindítását, és állami vagyonfelügyelőt rendelt ki a
MAL-hoz.
A vállalat önerőből végzett újjászervezése kudarcot
vallott. Ezért a jelenlegi menedzsment a felelős?
–A felelősség megállapítása nem a mi feladatunk.
A vörösiszap-katasztrófa miatt eleve nehéz helyzetbe került a
gazdálkodó szervezet. A termelés lecsökkent és a vevők egy része
elbizonytalanodott. A bankokkal való egyeztetés során ún.
reorganizációs tervet fogadtak el a hitelintézetek és a MAL
Zrt vezetése, amely kapcsán a száraz technológiára való átállás
mellett különböző reorganizációs intézkedéseket tettek a
hatékony és életképes munka érdekében. Láttuk, hogy a
bankok folyamatosan kiszivattyúztak minden pénzt a cégből, így
a MAL likviditása folyamatosan romlott, hiszen hiába volt
reorganizációs terv, hiába indult újra a termelés, ha minden
plusz forrás a hitelezőkhöz került. A tulajdonosok magánszemélyek,
s az biztos, ha egy jó piaccal rendelkező cég már az alapvető
közüzemi díjakat nem fizeti azért, hogy a banki kamatokat
fizetni tudja, nem elfogadható. Tény, hogy a banki hitelek nélkül
ez a cég sokkal életképesebb lenne, ezért döntött úgy a
kormány, hogy a térség legnagyobb foglalkoztatójához állami
vagyonfelügyelő kerüljön. A jelenlegi felszámolási eljárással
egy időben pénzügyi moratórium veszi kezdetét, s eltart május
31-éig. Ezalatt a beszállítói nem függeszthetik fel a cég
folyamatos ellátását. Az állami vagyonfelügyelő pedig fizet
a beszállítóknak. A működés zavartalan fenntartása a
technológia sérülékenysége miatt, a vevőkör zökkenőmentes
kiszolgálása érdekében elengedhetetlen.
Az tehát a kiemelt kormányzati figyelem oka, hogy a térség
jelentős munkáltatójáról van szó?
–A MAL Zrt. a térség legfontosabb foglalkoztatója;
több ezer család megélhetése függ a cég működésétől,
termelésétől. Ráadásul sok kis-és mikrovállalkozás kapcsolódik
a MAL-hoz. Szintén fontos szempont, hogy bármilyen üzemszünet
újabb helyreállítási kötelezettségeket jelenthet, ezért
mindenképpen szükséges, hogy az állam fokozott figyelemmel kísérje
a cég a működését. Esetünkben nem arról van szó, hogy különben
környezetvédelmi katasztrófa lenne, de bármilyen leállás
esetén akár 10 milliárdos helyreállítási kötelezettség is
felvetődhet.
Gondolom, akkor megpróbálják bebizonyítani azt, hogy az
állam lehet jó gazda. A ’80-as évek végétől elkezdődtek a
privatizációk mást sem hallottunk, mint azt, hogy az állam nem
jó gazda. Sőt ezt sokszor éppen miniszterek, államtitkárok
hangsúlyozták…
–Azzal kell szembesülünk, hogy véget ért a 20 éves
privatizációs rablógazdálkodás kora. Nagyon sok magánosított
cég nehéz helyzetbe került, és a munkahelyek megmentése érdekében
mégis az állam segítségére szorulnak. A MAL esetében is csak
magánszemélyek a tulajdonosok, és az, hogy ők milyen mértékben
felelősek egyrészt a környezeti katasztrófáért, másrészt
azért, hogy a gyár ilyen gazdasági helyzetbe jutott, azt a polgári
- és büntetőperek döntik el. Most tehát a rablógazdálkodás
során anyagilag kiürített cégek – melyekből a tulajdonosok
sok esetben már kivették a hasznukat – a piacvesztés és a
gazdasági válság miatt az államtól várják a segítséget.
Az állam a munkahelyek megőrzése érdekében minden segítséget
megad, de erre csak úgy hajlandó, ha hozzá kerülnek a termelőeszközök,
tehát szó sincs arról, hogy mi ezt a tulajdonosi kört szeretnénk
támogatni.
Medveczky Attila
|