2013.03.22.
Átláthatatlan volt az eddigi rendszer
és sok esetben ezzel visszaélések is történtek
Alapvető része az emberi méltóságnak és a társadalmi integrációnak
a munka vállalásának joga
Dr. Tapolczai Gergely a Magyar Parlament első siket képviselője,
aki munkájával legalább hatszázezer fogyatékkal élőt, sőt
a családtagjaikat is képviseli. A fideszes
honatya szerkesztőségünknek adott interjújában közölte,
hogy a kormány célja a megváltozott munkaképességűekkel
kapcsolatban az: a megmaradt munkaképesség figyelembevételével
vezessünk vissza mindenkit a munka világába, amint készen áll
rá. Szerinte az önbecsülést segítő munkavégzés a helyes út.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól
és egyes törvények módosításáról szóló T/5000. számú törvényjavaslat,
jelentős mértékben megváltoztatja az eddigi struktúrát.
Legyen kedves először felvázolni a jelenleg érvényben lévő
szerkezetet.
–Nagy szükség volt az átfogó reformra a megváltozott
munkaképességű személyek ellátásainak szabályozásában,
egyszerűsítésre és modernizálásra volt szüksége a
rendszernek mind a megváltozott munkaképességű munkavállalók,
mind a munkáltatók szempontjából.
Az új szabályozás egyszerűsített az igényelhető ellátások
tekintetében, elkülönítette azokat funkciójuk alapján és
definiálta a jogosultak körét. A cél egyértelműen kiderül a
szabályozásból: a megmaradt munkaképesség figyelembevételével
vezessünk vissza mindenkit a munka világába, amint készen áll
rá. Mindenki más számára pedig megfelelő jövedelempótló támogatást
biztosítsunk, amennyiben nem rehabilitálható.
Az új rendszer hatni akar a munkáltatókra is a megemelt összegű
hozzájárulási kötelezettséggel, mert nem lehet, hogy egy nagy
cég – fittyet hányva a szociális felelősségvállalás morális
követelményére – előnyhöz jusson azon vállalkozásokkal
szemben, akik foglalkoztatnak megváltozott munkaképességűeket.
Ezen utóbbi cégek számára pedig megalkotta az új szabályozás
az új támogatási rendszert leváltva az elavult védett
foglalkoztatói rendszert, mely nemcsak a modern gazdasági
rendszereknek nem felelt meg, de átláthatatlan, nehezen ellenőrizhető
volt és szűkítette a megváltozott munkaképességűek
foglalkoztatásának lehetőségeit.
Mennyire volt átlátható, nyomon követhető az eddigi rendszer?
–Március 4-én tárgyalta az Országgyűlés Ifjúsági,
Szociális, Családügyi és Lakhatási Bizottsága azt az Állami
Számvevőszéki jelentést, amely épp ezt a rendszert vizsgálta
2007 és 2011 között. A „Jelentés a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása költségvetési
támogatási rendszerének és a támogatások hasznosulásának
ellenőrzéséről” című dokumentumból határozottan
az derült ki, hogy átláthatatlan volt a rendszer és sok
esetben ezzel visszaélések is történtek. Bizonytalan volt továbbá
a rendszer és nem volt biztosítva az esélyegyenlőség sem a pályázati
rendszer sajátosságai miatt.
Az európai fogyatékosságügyi stratégia 2010-2020 céljai között
szerepel a megváltozott munkaképességű és fogyatékossággal
élő személyek foglalkoztatási rátájának a növelése. Mit
tett eddig mindezért a jelenlegi kormány?
–A korábbi válaszomban már röviden felvázoltam az
új átláthatóbb támogatási rendszert, a rehabilitációs hozzájárulási
kötelezettséggel támogatott foglalkoztatók számára előírt
5%-os foglalkoztatási kvótát. Mint az, az első hónapokban
bebizonyosodott, az új rendszerben a támogatást átláthatóan
kiírt pályázatok útján széles igénylői körben határidőn
belül sikerült kiosztani, ami a korábbi rendszerre nem volt
elmondható és ez sok finanszírozási problémát okozott. A
kormány átszervezte a korábbi a rehabilitációs igazgatási
szervet is, melyet most Nemzeti Rehabilitációs és Szociális
Hivatalnak (NRSZH-nak) hívnak, létrehozta a kormányhivatalok
Rehabilitációs Szakigazgatási Szervét,az NRSZH szakmai irányítása
alatt álló, elsőfokú rehabilitációs hatóságot, illetve
orvos-szakértői és rehabilitációs szakértői szervet, az elérhetőség
megkönnyítése a feladatok helyi szinten történő elvégzése
végett. Az új struktúra átláthatóbb, könnyebben hozzáférhető
a szolgáltatás, és egyértelműbb a jogorvoslati rendszer is.
Az európai nniós forrásokat pedig pályázatok útján juttat a
kormány a piaci szereplőkhöz, a megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatásának elősegítése érdekében
folyamatosan minden kiírási időszakban. A kormány bevezette a
rehabilitációs kártyát, mely a munkáltató által fizetendő
járulékokat csökkenti, amennyiben a megváltozott munkaképességű
személy a nyílt munkaerőpiacon helyezkedne el. Jelenleg mintegy
67 000 embernek van rehabilitációs kártyája, és növekvő
tendenciát mutat a kártyával elhelyezkedők száma is: 2012. júliusban
5574 főt foglalkoztatott 3217 cég, októberben már 6014
főt foglalkoztatott 3482 cég, míg decemberben 9647 főt
foglalkoztatott 4015 cég. Ez önmagában is többszáz milliós
megtakarítást jelent a cégek számára. Mindezek mellett a kormány
megtartotta és támogatja a fogyatékossággal élő felsőoktatásba
jelentkezők és járók számára nyújtható gyakorlati, személyi
és pénzügyi támogatásokat, igyekszik elősegíteni ennek a társadalmi
rétegnek felsőoktatási végzettség megszerzését, mely
ugyancsak elősegíti a foglalkoztatás növekedését. A felsőoktatásba
jutás támogatása mellett a kormány támogatja a fogyatékossággal
élők felnőttképzésbe való bejutását és ottani oktatásukat,
mert a modern versenyképes szakmai képzés és végzettség is
elősegíti a foglalkoztatás javulását. A kormány célja: támogatni
a felsőoktatásban vagy a felnőttképzésben képesítés
megszerzését; átlátható struktúrában felmérni a rehabilitálhatóságot
és az egészségi állapotot, a felmérésnek megfelelő jövedelempótló
juttatásokat megítélni. Továbbá a rehabilitációt elősegíteni
az akkreditált foglalkoztatók ellenőrzött pályázatokon való
támogatása és a rehabilitációs foglalkoztatás útján; előírni
a kötelezően foglalkoztatott megváltozott munkaképességűek
kvótaarányát a foglalkoztatotti körben, ezt megtámogatni a
rehabilitációs hozzájárulás kötelezettségével és segíteni
a rehabilitációs kártya segítségével, annak bevételeit
pedig visszaforgatni a rehabilitáció folyamatába.
Tehát a rehabilitálható személyeket vissza kell vezetni a munka világába?
–A rehabilitálható személyeket először rehabilitálni
kell és, ha ez a szakértők szerint sikeresen megtörtént,
akkor igen, fokozatosan vissza kellene vezetni a munka világába,
a megmaradt vagy visszanyert munkaképesség függvényében támogatott
munkahelyekre vagy a nyílt munkaerőpiacra. Alapvető része az
emberi méltóságnak és a társadalmi integrációnak a munka vállalásának
joga, kormányunk azt kívánja elősegíteni, hogy aki képes és
akar, az munkát vállalhasson munkaképességének megfelelő módon,
munkahelyen és időintervallumban.
Miként tudja az állam rávenni a munkaadót arra, hogy megváltozott
munkaképességű személyt alkalmazzon?
–A kormányzati döntések egyaránt tartalmaznak kötelező
előírásokat és igénybe vehető segítségeket, támogatásokat.
Előírja a szabályozás a kötelezően foglalkoztatott megváltozott
munkaképességűek arányát, de nem kényszerítheti rá
egyetlen vállalkozásra sem ezt, ha az nem akarja, ebben az
esetben azonban ezek a cégek úgy kell, hogy kivegyék a részüket
a szociális felelősségvállalásból, hogy megfizetik a
rehabilitációs hozzájárulást. Mindezek mellett rendelkezésre
áll a rehabilitációs kártya a munkáltatói járulékokat csökkentő
eszköz, mely a munkáltató terheit csökkenti, ha ilyen kártyával
rendelkező munkavállalót alkalmaz. Nagy hatású továbbá az
új, nem korlátozott körű akkreditációs alapú támogatási
rendszer.
Mi az elvárásuk? 2014-ig mennyivel több megváltozott munkaképességűt
foglalkoztassanak?
A KSH adatai alapján 2011-ben a 15-64
éves korosztályban 767 ezer megváltozott munkaképességű
ember élt Magyarországon. Ők azok, akiknek a munkaerő-piaci
jelenlétét egészségi állapotuk valamilyen mértékben hátrányosan
befolyásolja. Közülük foglalkoztatott volt 139 ezer fő, ami
18,1 %-os arány. A támogatott foglalkoztatásban résztvevők száma
(benne vannak a 139 ezer főben) mintegy 10 %-kal bővül
2013-ban, azonban ezek még a statisztikai adatokban nem
szerepelnek (tehát nincsenek benne a 139 ezer főben). Az
új szabályozást követő foglalkoztatás (2013-ban) során a
rehabilitációs kártyával rendelkező foglalkoztatottak száma
9500 fő, a foglalkoztatási támogatás által foglalkoztatottak
száma 30 500 fő, míg a szociális foglalkoztatás keretében
8000 fő dolgozik, összesen 48 000 fő.
A tendenciákat jól mutatja, hogy a rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatás 2012 második
félévben havonta több,
mint 10%-al bővült. 2012. decemberi adatok szerint ez
9647 fő munkavállalót, és 4105 munkáltatót jelent. A cél
elsősorban az, hogy aki alkalmas rá, azt a nyílt munkaerőpiacra
vezessük vissza, akár a tranzit foglalkoztatás segítségével.
2010-ben hivatalosan a körülbelül hatszázezer fogyatékkal élő tíz
százaléka dolgozott. Milyen jelenleg az átképzés rendszere?
–Az Új Széchényi Terv keretében a megváltozott munkaképességű
emberek foglalkoztatását elősegítő programok, elsődleges célja
a megváltozott munkaképességű emberek számára a fejlesztés
biztosítása, ezen belül is képzésük
megvalósítása különböző TÁMOP-os projektek, pályázatok
segítségével. A projektekre összesen közel 21 milliárd
forintot fordít a Kormány, mint például: a megváltozott
munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának
segítése (11,7 Mrd Ft),
a leghátrányosabb helyzetű csoportok munkaerő-piaci esélyeinek
növelése, illetve ennek érdekében motiváló képzések és
kapcsolódó szolgáltatások támogatása (4,676 Mrd Ft), továbbá
ennek érdekében motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások
támogatása foglalkoztatóknál és munkaerőpiaci-szolgáltatóknál
(4,7 Mrd Ft).
Azt mondják, eddig sokan kihasználták a rendszer hibáit, és a
kiskapukat választották. Akik visszaélők voltak, azokat utólag
megbírságolják?
–A jogállamokban
csak kivételes esetekben megengedhető a visszaható hatályú törvényalkotás,
márpedig, ha valaki – még ha a rendszer hibáit kihasználva
tette is mindezt – a megfelelő eljárási rendben egy ellátásra
jogosultságot szerzett, azt a felülvizsgálat során elvesztheti
ugyan, de visszamenőleg nem fizettethető vissza vele, mert az
visszamenőleg hatna egy megszerzett jogosultság ellen. A
visszafizettetés ráadásul részben méltánytalan részben
pedig kivitelezhetetlen is lenne, a bosszúállás pedig nem lehet
cél, csak egy igazságos, a csalókat kizáró rendszer létrehozása.
Természetesen törekszünk a csalók kiszűrésére, ezt segíti
elő az új átlátható intézményi és eljárási struktúra
is. Ha csaló kerül a szakértői bizottság elé, biztos, hogy
nem fog ellátásra jogosultságot kapni.
Milyennek ítéli meg a hazai fogyatékosok helyzetét külföldi összehasonlításban?
–Ezt a kérdést így megválaszolni nem könnyű,
hiszen a külföldi példák hihetetlenül széles skálán
mozognak. Az azonban egyértelmű, hogy a hazai jogalkotás az
ENSZ elveit és iránymutatását követve igyekszik a fogyatékossággal
élők társadalmi rétegének jogait kialakítani, definiálni és
megvédeni is. Jelenleg is megfelelünk ugyan az ENSZ és az EU előírásainak,
de ez a munka végét nem jelenti, hiszen az új igényekre új válaszokat,
jó válaszokat kell adni, küzdeni kell az esélyegyenlőség minél
szélesebb körű kialakítására.
Ha azt nézzük,
hogy miénk a világ egyik legátfogóbb, legkomplexebb jelnyelvi
törvénye, és magas színvonalú jelnyelvi tolmácsszolgálati hálózatot
működtet az állam, és évről évre növekszik a feliratozott
TV-műsorok száma, akkor azt mondom, nagyon jó helyzetben vannak
a magyar hallássérültek. De ha azt mondom, hogy ettől függetlenül
még mindig – a gazdasági világválság terheit érezve –
sokan keresnek munkát, vagy csak részmunkaidőben tudják őket
alkalmazni, akkor azt kell mondjam, még mindig sok a tennivalónk.
De az irány helyes, és ezen az úton kell továbbmennünk!
Medveczky Attila
|