2013.03.29.
Johanna karakteres személyisége nem
illik bele egyetlen egy rendszerbe sem
Szentekre, egyéniségekre
nincs szüksége a globalizálódó világnak
Március 1-jén
mutatta be az egri Gárdonyi Géza Színház Bernard Shaw Szent
Johanna című szatirikus tragédiáját. A darab rendezője
a színház direktora: Blaskó Balázs.
Igazgató úr szerint ma
Magyarországon az európai globalizációs törekvésektől függetlenül,
vagy akár annak ellenében, társadalmi, gazdasági, kulturális
szempontból, egyéni útkeresést folytatunk. Hasonló
alaphelyzet fedezhető fel a Szent Johanna viszonyrendszerében
is.
Miért esett a választása erre a darabra?
–Ha figyelmesen elolvassuk Shaw művét, szembetűnő,
hogy az angolszász világbirodalomban egy ír szerző alkot
darabot a százéves háború egyik epizódjáról az 1900-as évek
elején. Szent Johanna
története a XV. század első felében játszódik. A megszálló
angol seregek célja és
érdeke a francia területeken lévő angol hűbérbirtokok
visszaszerzése. Királyok váltják közben egymást mindkét
oldalon, és területek cserélnek gazdát. A feudalizmus korában
vagyunk, francia földön, idegen uralom alatt. Nincsenek nemzetállamok,
hűbérurak uralkodnak, s vélt, vagy valós egyéni érdekek
mozgatják a világot. Ez az alaphelyzet számunkra, magyarok számára
sem ismeretlen, ha visszatekintünk történelmünk ezer évére.
Egy ilyen történelmi szituációban felbukkan valaki, aki korát
évszázadokkal megelőzi egyszerű, tiszta, logikus gondolkodásával,
és bátran hirdeti: francia anyaföldünket meg kell védeni,
anyanyelvünket, kultúránkat meg kell őriznünk, s kötelességünk
felszabadítani Franciaországot az angol érdekuralom alól.
Johanna isteni sugallatra, személyes példamutatásával, hite
erejével vezeti győzelemre a francia népet az angol megszálló
seregek ellen. Hite nem kizárólag az egyházba vetett bizalmon
alapul. Meggyőződése szerint nincs szükség közvetítőre
Isten és lelki meggyőződése között. Kijelenti, hogy ha az
egyház gátolja Istennel való személyes kapcsolatát, akkor nem
engedelmeskedik többé az egyház utasításainak.
Ez a szinte protestáns alaptézis erősen kerül
megfogalmazásra az inkvizíciós-képben.
„Olyan társadalmi problémákat boncolgatunk, mint
viszonyunkat a globalizációhoz.” –olvasom az önnel készített
egyik interjúban. Ezt kifejtené bővebben?
–A darabban igen érdekesek az áthallások. Országunk
vezetése napjainkban az európai globalizációs törekvésektől
függetlenül, vagy akár annak ellenében társadalmi, gazdasági,
kulturális szempontból egyéni útkeresést folytat. Ez a fajta
függetlenségre való törekvés, egyéni útkeresés felfedezhető
Show művének viszonyrendszerében is. Szentekre, egyéniségekre
nincs szüksége a globalizálódó világnak. A kulturális érdekszférák
szembenállását is jól modellezi a dráma. Ebben a darabban
nagyon erőteljes a politikai, társadalmi érdekérvényesítő háttér.
Warwick gróf a protestáns angol érdekeket képviseli, s Cauchon
püspök - bár katolikus és francia - az angolok által megszállt
terület uraként, szintén a trónörökös ellen foglal állást,
s Johanna megégettetésén mesterkedik.
Kevés lenne
azonban csupán egy nagyszerű alapmű modellértéke, ha annak érzelmi-értelmi
sugallatát a társulat nem tudná magas szinten közvetíteni.
Marjai Virág után szinte kiáltott Johanna szerepe, s nagyszerűen
helytállt. Emellett a színház teljes férfiszínész gárdája
színre lép, s remek teljesítményt nyújt. Az alkotótársaknak
köszönhetően lenyűgöző akusztikus és vizuális hatások
emelik az előadás erejét: Székely László invenciózus díszlete,
Pilinyi Márta ízléssel stilizáló jelmezei és Aldobolyi Nagy
György zenéje, melyben a falusi harangszótól a reimsi székesegyház
koronázási harangszaváig ível a melódia,
rendkívüli tartalmat ad a játékhoz.
A műsorfüzetben „gyermek Johanna” is látható.
Neki mi a szerepe?
–A gyermek
Johanna szerepeltetése adja a történet dramaturgiai keretét.
Az ő gyermeki világában születik meg a tragikus jövőkép.
Minden olyan ponton, ahol Johanna sorsa új irányt vesz, feltűnik
a gyermek, aki visszautal a kezdetekre.
Johanna az utójátékban megkérdi azoktól, akik dicsőítik,
hogy visszajöjjön-e a földre, amire mindenki megdöbben, és
szabadkozva eltávozik…
–Az utójáték (Károly király álma 25 évvel a történések
után) ad alapvetően szatirikus felhangot az előadásnak.
Ladvenu testvér nagy hírt hoz: megsemmisítették a Johannát
elitélő perszöveget, a dauphint királlyá koronázó Johanna
akkori tette is új értelmet nyert, legalizálódott. Ezután
alszik el Károly,s álmában megjelenik Johanna és életének-halálának
szereplői. Feltűnik „Egy úr a XX. századból”, aki
kihirdeti, hogy Johannát 1920-ban szentté avatták. Mindenki örvendezik
és hozsannázik, de mikor Johanna felteszi a kérdést, visszatérjen-e
húsvér leányként az életbe, döbbent csend támad, majd a
jelenlévők egyenként, szégyenkezve mondják el, miért is nem
volna szerencsés ez a fordulat.
A mű szatirikus, vagy tragédiai része ragadta meg
jobban?
–Shaw mintegy 30 oldalas tanulmányt írt a Szent
Johannáról, és ebben felveti, hogy az istenek nevetnek itt a
gyilkosokon, és ezt a nevetést is tolmácsolni kell. Ezért ábrázolja
a szerző szatirikus módszerrel alakjainak nagy részét. Így áll
elő az a helyzet, hogy Shaw drámájában a metszően ironikus
nevetés a legmagasabb fokú tragikai pátosz lenyűgöző hatásával
váltakozik. Tragédia hát a Szent Johanna, vagy melodráma,
aminek a korabeli kritika minősítette? Ha figyelmesebben megnézzük
a szatirikus ábrázolás funkcióját Shaw drámájában azt kell
látnunk, hogy igenis tragédia. E tragédia azonban sajátos módon,
a szatirikus ábrázolási elemeken keresztül valósul meg.
Háy Gyula Isten, császár, paraszt drámája is
hasonló tragikus szatíra.
–Tavaly mutattuk be Háy Gyula egy másik művét, Mohács
c. drámáját, amely szintén alapvetően szatirikus hangvételű
történelmi tragédia. A tragédia nem is tud tragikussá válni,
ha nincsenek benne szatirikus elemek.
Milyen volt a Szent Johanna fogadtatása?
– Egyértelműen jók a visszajelzések. Aki látta,
annak tetszett. Egerben egy adott bérlet hat előadást
tartalmaz, a klasszikus drámai vonulatot ebben a szezonban
azonban csak ez az egy mű képviseli. Előző évadban három
jelentős, mély tartalmú darabot mutattunk be, de a közönség
nagy része túl nehéz fajsúlyúnak ítélte akkori műsortervünket.
Bármennyire is jelentős értéket képviseltek ezek az előadások:
a Káin és Ábel, a Mohács, a Csíksomlyói passió, a közönség
nagyszámú jelenlétével a vidám, zenés műfajokra szavazott,
s ezt a tényt a financiális nehézségek közepette nem
hagyhatjuk figyelmen kívül.
Amikor színházunk a ’80-as évek közepén újjáalakult,
a város közel 70 ezres lélekszámmal bírt. Mára ez a szám körülbelül
55 ezerre csökkent, s természetesen ez a tény is kihat bérleteseink
számának alakulására. A derűsebbre hangolt évad közel 20
%-os bérletes nézőszám-emelkedést eredményezett.
Medveczky Attila
|