2013.03.29.
Kevesen
tudnak igazán megingathatatlanul, feltétel nélkül hinni
Marjai Virág
színművésznő 2005-ben elvégezte a Színház- és Filmművészeti
Egyetemet, majd ugyanebben az évben a Radnóti Színházhoz szerződött.
A közönség továbbá még a Vígszínház, a Karinthy Színház
és a Thália Színház színpadain is láthatta-láthatja őt. A
2011/2012-es évadtól az egri Gárdonyi Géza Színház művésze.
Fontosabb színházi
szerepei: Szent Johanna (Shaw: Szent Johanna), Jill Tanner
(Leonard Gershe: A pillangók szabadok), Boriska (Heltai: Tündérlaki
lányok), Saci (Szakonyi: Adáshiba), Zsuzsi (Térey János:
Asztalizene), Borbála (Szabó Magda: Bárány Boldizsár),
Szerafin (Csiky Gergely: Buborékok), Hilde Wangel (Ibsen:Solness
építőmester) , Cecily Cardew (Wilde: Bunbury), Terka (Nóti-Zágon-Vajda:
Hyppolit a lakáj), Arabella (Sütő: Káin és Ábel), Mária (Háy
Gyula: Mohács), Fráter Erzsébet (Egressy: Vesztett éden),
Ellen (Murray Schisgal: Szerelem, Ó). A Türelem című rövidfilmben
nyújtott szerepéért megkapta a legjobb női alakítás díját
az Angers Premier Plans Fesztiválon, Franciaországban. A 2010-es
Apacsok c. filmben Csilla szerepét játssza.
Szent Johanna, Fráter Erzsébet, Mária királyné – három
női sors, három nehéz szerep. Mennyire szeret ilyen meghatározó,
tragikus sorsú nőket játszani?
–Nagyon közel állnak hozzám ezek a szerepek, mert
igen csak kedvelem a bonyolult, összetett női figurákat megformálni.
Az első egri szerepem a Káin és Ábel Arabellája volt, ami
szintén izgalmas alak.
Melyik szerep volt a legnehezebb a felsoroltak közül?
–Mindegyik nehéz volt a maga műfajában. Utólag azt
látom, a Johanna alakítása volt a legnehezebb, bár Fráter
Erzsébet is nagyon sajátos figura.
A Johannánál a szöveg elsajátítása, vagy az alakítás
volt a nehezebb?
–A szöveg megtanulása mindennek az alapja, így nem
más, mint kiindulási pont. Két hét alatt sikerült megtanulnom
a szöveget. Ami igen kemény munkát feltételezett, mert csak
akkor tudok jól próbálni, érdemben foglalkozni a szereppel, ha
majdnem hiba nélkül tudom a szöveget.
Beszéljünk a próbafolyamatról. Mennyire engedi meg a
rendező, Blaskó Balázs azt, hogy a színész is elmondja a véleményét
a szerepről?
–Hat hetes próbaidőszakunk van. Blaskó Balázzsal
azért szeretek együtt dolgozni, mert egyértelmű, hogy megvan a
maga koncepciója, de ha azt tapasztalja, hogy a színésztől jött
bizonyos megoldási javaslatok jobbak, akkor azt elfogadja, beleépíti
az előadásba. De vannak olyan rendezők is, akik ragaszkodnak az
erős, karakteres elképzelésükhöz.
Szent Johannát eddig sok híres magyar színésznő eljátszotta.
Az 1930-as években Bulla Elma volt a címszereplő, míg Dunois Básti
Lajos volt. Mennyiben befolyásolta mindez az alakításban?
–Tudom, hogy Bajor Gizi, Ruttkai Éva, Kútvölgyi
Erzsébet, Csomós Mari mind-mind eljátszották ezt a szerepet,
de mindez a tény nem befolyásolja alakításomat. Nem is szabad
csak az elődökkel törődnöm, mert az frusztráló tényező
lehet.
Mennyire nőies szerep a mai értelemben Szent Johanna?
–Annak ellenére, hogy katona és harcol, nem veszíti
el nőiességét. Az előadásnak is vannak olyan pillanatai,
amikor meg tud mutatkozni nőiessége, gyengédsége, a benne
lakozó szeretete. Tehát nagyon leegyszerűsítenénk a szerepet,
ha csak, mint bigott harcost ábrázolnánk.
Szerepálmai közé tartozott-e Johanna?
–Sosem voltak konkrét szerepálmaim, de az kétségtelen,
hogy nagy ajándék Szent Johannát eljátszani, mert nagyon kevés
színésznőnek adatott meg erre a lehetőség. Akinek megadatik,
hálás lehet annak, aki megbízta ezzel, mert a világirodalom
egyik legjelentősebb szerepéről van szó. Az egész próbafolyamat
alatt arra gondoltam; a bizalom jele, hogy eljátszhatom Johannát.
Milyen nőnek képzeli el a címszereplőt a dráma alapján?
–Mivel katonaként harcolt, így bizonyára nem gyenge
tündérszerű lény, sokkal inkább erőteljesebb jelenség
lehetett. Igen hiteles személy, mert a katonák is elfogadták őt,
s nem mint nőre, hanem, mint emberre tekintettek rá.
Karizmatikus ember lehetett, mert sokan elfogadták a nézetét,
és harcoltak a zászlaja alatt. Világnézete, erős hite mellett
haláláig kitartott. Senki nem tudta megingatni elképzelésében,
s ez okozta a vesztét.
Nem jellemző a Jeanne d'Arc-i hit, mert sokan parttalanul, perspektíva,
ambíció nélkül élnek
„Kevesen tudnak igazán megingathatatlanul, feltétel nélkül
hinni” –nyilatkozta a darab kapcsán. Ez azt is jelenti, hogy
nincsenek céljaink? Vagy, hogy megalkuvók vagyunk?
– A hit nélküliség – nem feltétlenül vallásos
hitről beszélek – nagyon jellemző világunkra. Manapság nem
jellemző a Jeanne d'Arc-i hit, mert sokan parttalanul, perspektíva,
ambíció nélkül élnek. Nem is nagyon szeretnénk kapaszkodókat,
mentsvárakat találni. Kevesen tudnak igazán megingathatatlanul,
feltétel nélkül hinni. De nemcsak a korunk problémája az,
hogy nem tudunk mit kezdeni az újjal, az adott megelőző jelenségekkel.
Úgy mondanám, ha a kockák közé begurul egy gömb, az mindig
egyfajta káoszt, értetlenséget eredményez, s szeretjük kitaszítani
azt, – ez a könnyebb megoldás – ami nem illik a képbe, nem
sablonos. Számtalan költőt, művészt nem értékelt a saját
kora, csak az utókor fedezte fel magának.
Johannára azt mondanák, hogy nem volt racionális,
nem volt reálpolitikus…
–Őt
a megérzései, érzelmei vezették, és nem a racionalitása,
mert ösztönös lény volt.
Ismerni kell a történelmi kort, az adott szokásokat
ahhoz, hogy a színész megértse a darabon belüli motivációkat?
–Szükséges
tudni, mikor és milyen körülmények közt élt az a személy,
akit megformálunk, és a történelmi hátteret is. De ennél
fontosabb, hogy egyes szám első személyben fogalmazzuk meg az
adott személy érzéseit, gondolatait.
Mennyire aktuális Shaw tragikus szatírája?
–Nagyon jól fogadják a nézők
a darabot, azért, mert bár egy nagy történelmi kort mutat be,
de érthetően, és nem veretes, nehézkes szöveggel. Az aktualitását
pedig az adja, amiről beszéltem: a hit nélküliség kortünetté
vált.
Az elmúlt évadban Terkát játszotta a
Hypollitban. A két szerep súlya közt van azért különbség.
Az ritkaság, hogy valaki naivaként és drámai nagyszerepben is
egyformán jót alkosson.
–A diploma után öt évig
voltam a Radnóti Színház tagja, majd egy évig szabadúszó. A
tavalyi évadtól vagyok az egri társulat tagja, de ez nem
jelenti azt, hogy megváltam volna régi pesti szerepeimtől, amíg
műsoron van az adott darab. Valóban, a Hypollit a lakájban játszottam
Terkát, és teljesen más műfajról van szó. Ugyanolyan
komolyan kell venni a vígjátékot, mint a tragédiákat is, különben
nem vagyunk hitelesek. Voltak időszakok, mikor csak vígjátékokban
játszottam, s csak néhány éve alakítok tragikus hősöket. A
közönséghez nagyon közel áll a vígjáték műfaja; annyi apró
dráma, tragédia van az életükben, hogy nevetni szeretnének.
Ugyanakkor minden vígjátéki hősnek megvan a maga drámája,
amit szintén hitelesen kell alakítani.
Kazal László említette a vele készült portréfilmben,
hogy mennyire nehéz megnevettetni az embereket.
–Azóta eltelt néhány évtized, és ma a közönség főleg
a vígjátékokat keresi. Ki akar szakadni a mindennapok szürke
monotonságából.
A fiatalokat milyen színdarabokkal könnyebb színházba
csalogatni?
–Ez nehéz kérdés,
mert egyre kevesebb fiatal jár színházba. Amikor középiskolás
voltam, akkor osztálytársaimmal együtt a győri színház több
előadását megtekintettük. Azok is élvezték, értékelték az
előadásokat, akik nem színi pályára készültek. Azóta
nagyon felgyorsult a világ; olyan sok inger éri a fiatalokat,
hogy a színház kimarad az életükből. Holott nincs annál
nagyobb csoda, hogy élő emberek, előttünk néhány méterrel
eljátszanak egy sorsot, egy történetet.
Minek a hatására akart színésznő lenni?
–Bár voltak
kisebb-nagyobb kitérők, de mindig is színésznő akartam lenni.
A kislányok többsége táncosnő, énekesnő, vagy színésznő
akar lenni, és szüleim is azt hitték, ez nálam is múló állapot.
Különösebb kapcsolatom nem volt a színházzal, nem is láttam
bele annak működésébe. Nem tudtam, mi az, de mégis nagyon
vonzott.
Nem hiszem, hogy sok értelme lenne a
sok budapesti színház egyikében életem végéig mellékszereplőnek,
szobalánynak lenni
Senki sem próbálta erről a pályáról lebeszélni?
–Dehogynem! Egy kis időre sikerült is. Amikor először,
érettségi után felvételiztem, arra gondoltam, hogy azonnal
felvesznek, s rám vár az egész szakma. De csak harmadjára
vettek fel. Közben az ELTE-re jártam két évig, de a második
évben beiratkoztam az akkori Nemzeti (most már Pesti Magyar) Színház
akadémiájára. Oda jártam egy évet, és utána sikerült a
felvételi. Úgy gondoltam, hogy addig próbálkozom, amíg fel
nem vesznek.
Mi az, amit nem lehet megtanulni a Színművészetin
sem?
–Tanáraink a színházzal
kapcsolatos szemléletüket közvetítik felénk. Kezdőként
nagyon befogadó az ember és mindent evidensnek vesz, amit az
egyetemen hall. Jó esetben el lehet ott sajátítani a játszás
örömét, és színpadi tapasztalatot szerezni. A mesterség íratlan
szabályait viszont csak a színházban eltöltött évadok alatt
lehet elsajátítani. A szerepformálás mikéntjét elméletben
megtanuljuk a főiskolán, de teljesen más, mikor a színésznek
azt a gyakorlatban kell véghezvinni.
Nem csupán csinos, de nagyon szépen,
helyes hangsúlyozással beszél, ami ritkaság a fiatal színésznőknél.
Szinkronmunkákra nem kérték föl?
–Amikor még Budapesten játszottam,
volt néhány szinkronmunkám, de most Egerből nehezebb feljárni.
A munka technikai részét is el kell sajátítani,ami nem megy
egyből,csak gyakorlással,folyamatos szinkronmunkával lehetséges.
Nem bánta meg, hogy egri színésznő lett?
–A színész számára
az legyen az elsődleges szempont, hogy jó szerepeket játsszon,
és nagy feladatokkal lássák el. Egerben megbecsülnek, és az a
feladatom, hogy tehetségemhez mérten végezzem a munkámat. Nem
hiszem, hogy sok értelme lenne a sok budapesti színház egyikében
életem végéig mellékszereplőnek, szobalánynak lenni, mert a
színész igazából a nagy szerepekkel tud fejlődni. Tudom,
vannak jó karakterszerepek, de minden színész arra vágyik,
hogy ő álljon középen a tapsrendben.
Medveczky
Attila
|