2013.03.29.
A
pápa példát mutat azzal, hogy minden embert testvérének
tekint
Szent Ferenc az evangélium tanítását a kor nemes vágyával
kapcsolta össze
A szegényeket
felkaroló egyházat szeretne az új katolikus vezető. Ferenc pápa
erről a sajtó munkatársainak március 16-án délelőtt tartott
audienciáján beszélt. Buenos Aires eddigi érseke egyértelművé
tette, hogy Assisi Szent Ferenc, a szegények szentje után választotta
magának ezt a nevet.
Évszázados szokás, hogy az új pápa annak az elődjének a nevét
veszi fel, akinek az irányvonalát folytatni kívánja. Van-e
valami jelentősége annak, hogy a Szentatya új nevet választott,
olyat, melyet elődei még nem vettek fel? –kérdezem dr.
Barsi Balázs ferences atyát, a Sümegi Sarlós Boldogasszony
Ferences Kegytemplom és Kolostor igazgatóját és házfőnökét.
– Az ősi névválasztások
mélységes emberi és teológiai aspektusát kell megvizsgálni,
mert ma már „csupán” a pápai és a szerzetesi névválasztásból
következtethetünk arra, hogy a maga a név egy emberi hivatást
vázol föl. Tudatos névválasztásról van szó ezekben az
esetekben – nem arról, mikor filmsorozatbeli alakok neveit
adjuk gyerekeinknek –, mert maga a név egy sorsra utal, és
nagy a jelentősége annak, mikor megnevezünk valakit. Éppen ezért
a katolikus egyházban nem a születést ünnepeljük, mert az még
magában hordozza még Ádámnak az Isten útját elhagyó állapotát.
Mi a keresztséget ünnepeljük, a névadást, a második születést.
A szerzetes a keresztségben kapott születést véglegesíti egy
életformával, a pápa pedig bizonyára arra is gondol, hogy a Jézus
urunk Simonnak, Jónás fiának a Péter nevet adta; a név pedig
új programot hordoz.
A közelmúlt pápái közül ki utalt a legtöbbet Szent Ferencre?
– XXIII. Boldog János pápa (Angelo Giuseppe Roncalli) – aki a
ferences harmadrend tagja volt – megválasztását követően
azonnal elment Assisibe, és Szent Ferenc segítségét kérte pápaságához.
A rend tagjainak úgy mutatkozott be: én vagyok József, a ti
testvéretek.
Engedjen meg egy személyes kérdést: mit érzett akkor a ferences teológus,
házfőnök, hajdani novíciusmester, mikor meghallotta, hogy a
Ferenc nevet vette föl a pápa úr?
– Az egész ferences rend ki van tüntetve, mert Szent Ferenc atyánk
nevét vette föl az új pápa. Ha a jezsuita Xavéri Szent Ferenc
iránti tiszteletből választotta volna a Szentatya a nevet, az
is utalt volna Assisi szentjére, mert ő volt az „első”
Ferenc. Amikor 1181-ben Pica asszony megszülte Assisiben Francescót,
akkor nem volt otthon az apa. A keresztségben az istenfélő édesanya
– a nagy aszkéta és pusztalakó szent tiszteletére – a János
nevet adja fiának, de az apa, a gazdag posztókereskedő, francia
kereskedelmi útjainak egyikéről hazatérve, Francescóra –
„kicsi franciára” – változtatja azt. Az életrajzírók
kutatása szerint Assisi szentje „János és Ferenc is lett”.
Hiszen mélységes, kizárólagos, pusztai remetekapcsolat fűzte
az élő Istenhez, és ugyanakkor öröm és szeretet hatotta át
azért, amiért az emberek testvére lehet. Amennyiben egy pápa
elődje nevét veszi föl, akkor azzal sorsközösséget vállal;
XVI. Benedek is utalt XV. Benedekre, de annál is jobban utalt
Szent Benedekre, Európa egyik pátriárkájára, arra a szentre,
aki kultúrát is közvetített a kontinensen. XVI. Benedek
kimondta: a felvilágosodás óta úgy élünk, mintha nem lenne
Isten, és ez romlást idézett elő, jó lenne úgy élni, mintha
lenne Isten. S ha a mostani pápa választ egy nevet, abban nyilvánvalóan
mélyebb ismeret van, mint amit a világ Szent Ferenc atyánkról
tud. Alázattal ki kell jelentenünk, hogy Szent Ferenc nemcsak a
ferenceseké, nemcsak a katolikus egyházé, nemcsak a keresztényeké,
hanem az egész világé. Ebből következtetünk arra: létezik
olyan életszentség, amelyik igazi emberré tesz. Olyan
egyéniség volt, akit a legtöbben csak felszínesen ismernek. Így
a természetvédők, állatbarátok emblematikus figurája lett, míg
mások a demokrácia szószólójának tekintik. Holott ő a testvéri
szeretetet hirdette, és bár a zöldek mozgalma sem lebecsülendő,
Szent Ferenc szakított a panteizmussal. Naphimnusza nem panteista
mű, hiszen a Napot, a Holdat „megfosztja” istenségétől, így
lesz a Nap testvérünk , a Föld pedig nővérünk. A mindenséget
Szent Ferenc a Teremtő dicséretére szólítja föl.
Mi Szent Ferenc titka?
– Eloi Leclerc kortárs ferences történész egyik munkájában azt
elemezte, hogy a fiatal Ferenc részt vett kora lázongásában.
Assisi lakói megostromolják és lerombolják a császári
hatalmat jelképező Rocca Maggiorét. Ferenc valószínűleg ott
szorgoskodik a vár falának bontásában. Körülkerítették a várost,
és confraternitasként, testvéri közösségként határozták
meg magukat. Szabadságot, egyenlőséget hirdettek, akár a
felvilágosodás idején. Aztán kiderült, hogy a pénz uralja a
várost, és a gazdag kereskedők úgy éltek, mint a nemesek.
Azok a szökött jobbágyok, akik azt hitték, hogy itt megbecsülik
őket, szolgasorba jutottak. Ferenc azt is tudta, vannak olyan
eretnekek, akik az evangéliumi szegénységet hirdetve gyújtogatják
a kolostorokat. Ő viszont visszavonulva a társadalomtól nem
tagadta meg a korának nemes vágyát, a testvéri közösség létesítését.
De az akkor a felszínen nagyon zavarosan jelent meg. Szent Ferenc
csodálatos tette volt, hogy az evangélium tanítását a kor
nemes vágyával kapcsolta össze. A mai világban is sokan
hirdetik az egyenrangúságot, de nem értik meg, hogy személyként vagyunk
egyenlők. A tehetség területén viszont nem vagyunk azok, nem
lehet mindenki El Greco vagy Liszt Ferenc.
Milyen volt Assisi Szent Ferenc testvérisége?
Assisi Szent Ferenc látomásában a San Damiano
templomában a megfeszített Krisztus képmása életre kelt, és
háromszor így szólt hozzá: „Ferenc, Ferenc, menj és javítsd
meg a házamat, mert látod, hogy romokba dől.” Ferences öregdiákként
emlékszem Assisi Szent Ferenc himnuszára: „Ha dől Isten háza,
tartsd erős vállal, /Ha lankad a lelkünk, jöjj égő zsaráttal...”
Hasonló állapotban van-e Isten háza jelenleg, mint a XII. század
végén?
– Daniel-Rops jezsuita egyháztörténésztől
egyszer megkérdezték: mióta van ilyen roskadozó állapotban az
egyház? Azt felelte a tudós pap: pünkösd másnapja óta. Nézőpont
kérdése, hogy a mostani Budapest – ahol omlanak össze a régi
házak, de sok épületet fel is újítanak – épül, vagy romba
dől. Az egyház legmélyén abszolút olyan szentség húzódik,
amit Krisztus magáénak tud. A felszínén pedig a sejtek
romlanak és épülnek. Ez nem jelenti azt, hogy ölbe tett kézzel
várakozzunk, mert míg egyik helyen hatalmas gondok vannak, máshol
grandiózus újjáépülés. Nemrég figyeltem, hogy Szeged-Tarjánvárosban
milyen áhítattal hallgatják a fiatalok az evangéliumot. Nem
voltak tömegesen, de sosem a mennyiség, hanem a minőség győzedelmeskedik.
Reménykedhetünk, mert az új nemzedék lelki fogódzkodót keres
magának. Az ember úgy lett teremtve, hogy szellemével az
Istenbe kapaszkodjon, így nem kell félnie attól , hogy kivegye
a részét a változó világban. Szívünkkel azzal kell lennünk,
akiről azt írja Szent Pál, hogy „szeretett, és életét adta
értem”.
|