2013.03.29.
Amíg Isten csak arra kell, hogy a
gyomrunkat megtöltsük, addig tékozló fiak vagyunk, és távol
járunk tőle
(Barsi Balázs: Az irgalmasság misztériuma)
A szerző ebben a
kis könyvében Jézus egyik legszebb és legismertebb példabeszéde,
a tékozló fiú története alapján tárja fel az isteni
irgalmasság mélységeit, s arra hív, hogy mi is lépjünk be a
mennyei Atya megbocsátásának előterébe, mely egy új világ
és az isteni testvériség kezdete. Fr. Barsi Balázs OFM
1946-ban született Sióagárdon. Ferences szerzetes, pap, több
mint két évtizeden át gimnáziumi és teológiai tanár, novíciusmester,
több ciklusban rendi tanácstag, rövid ideig tartományfőnök.
1997 óta a sümegi kolostor elöljárója, valamint a sümegcsehi
remeteség és a Newman-kegyhely megálmodója és gondozója. Határainkon
innen és túl egyaránt keresett lelkigyakorlat-vezető és
igehirdető, az egyházi rádió-és televízióműsorok
rendszeres szereplője. Prédikációi, konferenciabeszédei,
lelkigyakorlatos elmélkedései megtalálhatók könyv alakban, különféle
hanghordozókon, valamint az interneten. Dr. Barsi Balázs szerint
nem elég tanulni a hitigazságokról, hanem életünket keményen
és következetesen hozzájuk kell igazítanunk. Így ahhoz az
igazsághoz is, hogy Isten lelke bennünk lakik. Az Ószövetségben
ez az emberre személyesen vonatkozó legnagyobb ígéret. „A
lelkemet adom belétek.” (Ez 37,14) És: „Új szívet adok
nektek, és új lelket adok belétek; elveszem testetekből a kőszívet,
és hússzívet adok nektek.” (Ez 36,26) Jeremiásnál ugyanezt
ígéri, amikor mondja: „Törvényemet a bensejükbe adom, és a
szívükbe írom.” (Jer 31,33) Azt pedig tudjuk, hogy a törvény
teljesítése a szeretet (vö. Róm 13,10), aki maga a Szentlélek.
Ezért írja Szent Pál, már a beteljesülés napjaiban: Isten
elküldte Fiának Lelkét szívünkbe (Gal 4,6). Vagy: A Lélek zálogát
adta nekünk. (2Kor 5,5) Ott a mélységben maga a Lélek jár közben
értünk szavakba nem foglalható sóhajtásokkal (Róm 8,26). Jézus
olyan emberi életet élt, amelyet a legteljesebb mértékben rábízott
a teremtő Szeretetre. Elkövetkezendő halálunk megkerülhetetlen
ténye megköveteli tőlünk is, hogy
Istent vagy teremtő és feltámasztó Istennek valljuk,
vagyis Mindenhatónak, és akkor rá
építsük egész egzisztenciánkat, vagy pedig – ha nem
tudunk hinni az ő feltámasztó erejében – ne is törődjünk
vele. Sajnos sok magyar katolikus hívő egyszerűen nem ismeri az
Isten hatalmát, nem hisz a feltámadásban, nem várja a holtak
feltámadását, Istent csak az evilági dolgok zökkenőmentességét
biztosító és hiánypótló automatájának tartja. Pedig
logikusan végiggondolva mindaz, aki Istenről nem feltételezi,
hogy erősebb a halálnál, igazából a halált isteníti. Ezért
épül ma körülöttünk a halál-isten civilizációja. A halál-bálvány
mögött persze a sátán bújik meg, aki kezdettől fogva gyilkos
és a hazugság atyja. Szent Pál, aki a damaszkuszi úton látta
a feltámadt Urat, és akiben Isten kinyilatkoztatta Fiát, így
kiált fel egy nap: Halál, hol a te győzelmed? Az Élet elnyelte
a halált! (vö. 1Kor 15,54-55) Isten maga az Élet, és az Élet
szerzője. A megdöbbent kiáltás Húsvét hajnalán, amely
felhangzik Mária Magdolna, a szent asszonyok, majd az apostolok
ajkán: „Jézus feltámadt!”, és amely a századok boltozatai
alatt egyre erősödik, minden nyelven, az utolsó napig: megrendülés
Isten hatalmának láttán. Jézus feltámadásában
megnyilatkozott az isteni hatalom. Hiszen gyöngeségében ugyan
megfeszítették, de Isten erejéből, vagyis hatalmából él.
Akit halottaiból való feltámadása óta Isten hatalmas Fiául
rendelt, (vö. Róm 1,4) A görög eredetiben a hangsúly az erőn,
a hatalmon van. Ez cseng vissza a Máté-evangéliumban Krisztus
szájából: „Nekem adatott minden hatalom a mennyben és a földön.”
(28,18) Az Efezusi levélben pedig Szent Pál az összes lehetséges
szinonimát felhasználja az isteni hatalom jelzésére, amikor a
megdicsőült Krisztusról ír.
Isten olyan irgalmas, hogy amit megbocsátott, arra soha többé
nem hivatkozik. Dávid így vall Isten irgalmáról: „Irgalmas
és kegyelmes az Úr, türelme hosszú, szeretete nagy... nem tart
haragja örökké. Nem vétkeink szerint bánik velünk, nem bűneink
szerint fizet nekünk." Isten olyan irgalmas, hogy
„tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért odaadta,
hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent?" (Róm
8,32). A tékozló fiú története pedig Barsi Balázs szerint
olyan kimeríthetetlenül gazdag kincsesbánya, aminek sosem érünk
a végére. Ha jobban megnézzük, a példabeszéd központi figurája
valójában nem is a tékozló fiú, hanem az apa, aki a történet
végére a mennyei Atya képévé válik, sőt annál is több
lesz: az Atyaisten túlcsorduló szeretetének szentségi jele. A
ferences prédikátor hangsúlyozza, hogy Urunk példabeszédei
nem allegóriák, ahol minden egyes elemnek külön szellemi
jelentése van, hanem olyan, az életből vett szemléletes
hasonlatok, illetve parabolák, melyek kivétel nélkül
valamilyen valós élethelyzetre, történésre épülnek,
ugyanakkor egyetemes, mindenkor érvényes üzenetük van. Igaz ez
a tékozló fiúról szóló példabeszédre is, melynek alapja
egy valóságos emberi szituáció, melyen keresztül azonban maga
az örök Isten közelít hozzánk és lép be az életünkbe. Az
apa nem valamiféle idealizált figura, hanem hús-vér ember, aki
bizony nem mentes a gyarlóságtól: például nem vette észre,
hogy a nagyobbik fia hosszú éveken, ha nem évtizedeken át
szorongott, és szenvedett mellette. Jézus példabeszédének sajátos
aktualitása volt az őt hallgató kortársak számára, de
ugyanolyan érvénnyel szól nekünk, ma élő keresztényeknek
is, hiszen középpontjában Isten és az ember kapcsolata áll,
átívelve az egész üdvösségtörténetet Ádámtól Krisztusig
és az utolsó napig. Az, ahogy a tékozló fiú a példabeszéd
elején előre kikéri az örökség rá eső részét, a Teremtés
könyvének 3. fejezetét, a bűnbeesés történetét idézi. Ádám
és Éva azzal, hogy evett a tiltott fa gyümölcséből, mintha
azt mondta volna Istennek: „Add ki az örökségemet! Te magad
nem kellesz, csak az a gazdagság, ami azon címen illet, hogy a
gyermeked vagyok.” Viszont, ha az atya tudja, hogy később
nagy éhínség támadt azon a vidéken, ahol tékozló gyermeke
él, miért nem indul utána, s miért nem táplálja? Azért,
mert most még hiába adná neki az ő isteni életét, azt is
csak úgy venné, mint a disznók eledelét. Ebben a pillanatban a
tékozló fiú szíve még halott. Úgy van ez, mint a szentáldozással.
Aki csak a gyomrába akarja fogadni, ez nem áldozhat, mert
Krisztus a szívünkbe akar költözni, s nem a testünket, hanem
halhatatlan énünket akarja önmagával táplálni. Amíg Isten
csak arra kell, hogy a gyomrunkat megtöltsük, addig tékozló
fiak vagyunk, és távol járunk tőle. Amíg nem ő maga, az ő
szeretete kell nekünk, amíg nem merült föl emlékezetünkben
az atyai ház képe, addig nem lehet segíteni rajtunk. Isten sem
tehet mást, minthogy türelmes szenvedéssel várja, hogy a tisztátalan
eledel utáni sóvárgáson át kívánkozni kezdjünk a szellemi
táplálék után.
Isten
a kozmoszban elsősorban az ember által akar jelen lenni. Bármilyen
törékeny és méretre is parányi a csillagokhoz, de még a
behemót állatokhoz képest is, mégis mindenkit felülmúló súlyt
kapott azzal, hogy Isten gyermekének hívta meg; a legnagyobb
gravitáció ugyanis itt működik. Minden érte és benne áll fönn.
Ha azonban megszakítja a kapcsolatot Istennel, ahogyan meg is
tette, minden fellázad ellene, elsősorban ösztönös, öntudatlan
természete. Az őskáosz és a halál lesz úrrá rajta,
megzavarodik kapcsolataiban, így vége lesz az eredeti dicsőségnek.
A teremtett világban elveszíti a súlyát; megméretik és könnyűnek
találtatik. Erőt vesz rajta minden, ami azelőtt a lába előtt
hevert. Az ember súlya, dicsősége az Istenhez fűződő
viszonya, vagyis az őspünkösdben való részesedés. Az, hogy
Isten szeretete már a teremtés pillanatában titokzatosan kiáradt
a szívébe, és egészséges önszeretettel ajándékozta meg. Az
ember a bűnnel az Isten Lelkét, az Isten Szeretetét űzte ki
saját szívéből, és így megromlott az Istentől kapott önértékelése
is. Azóta hol az önundor, az öngyűlölet, hol meg a megalomániás
hatalmi roham vesz erőt rajta. Mániákus depressziós lett, teológiai
szempontból, mert igazi belső, Istentől kapott súlyát, vagyis
dicsőségét, istengyermekségét elveszítette. Nem veszítette
el azonban teljesen, hiszen nem szűnt meg Isten képmása lenni.
Továbbra is dicsőségre van rendelve, csak persze másutt keresi
a dicsőségét. Más emberek véleményében, értékelésében,
a hírnévben, a gazdagságban, a testi adottságokban és az evilági
hatalomban, a mások fölötti uralomban, az emberek emlékezetében.
Vagy ami ennél is rosszabb: végképp lemond a dicsőség helyes
kereséséről. A tékozló fiú viszont józanul értékeli
helyzetét: „atyámnak hány bérese bővelkedik kenyérben, én
meg itt éhen halok”. A tékozló fiú ezzel a mondattal a
fizikai éhségen túl a bűnbeesett ember egzisztenciális éhségére
is utal. Hiába lett az övé az egész teremtés, az Atya házán
kívül semmi sem táplálja, semminek sem tudja igazán élvezni
az ízét. Az embernek otthon kell, ahol dúskálhat, és nem elsősorban
ételben-italban, hanem az életben. Bizonyos értelemben minden
étkezésünk szentségi jellegű, hiszen a nekünk nyújtott
falattal mindig magunkhoz vesszük, befogadjuk valakinek a
szeretetét. Amikor az édesanya enni ad a gyermekének, nem csupán
valamit ad, hanem önmagát. Ily módon a leghétköznapibb
gesztusok is felvázolják az örök boldogság világát. A második
fok a bevallás pillanata. Nagyon nagy jelentőségűek azok a
szavak, amelyeket a fiú kimond: „Fölkelek, elmegyek atyámhoz,
és azt mondom neki: Atyám! Vétkeztem az Ég és teellened.” A
bűnbevallás szavai azonban még nem elegendőek, a méltatlanság
tudata és megvallása is szükséges. Ez a harmadik lépcsőfok,
ahol a tékozló fiú elismeri, hogy eljátszotta az örökséget,
hogy megtagadta az atya iránta való szeretetét. Az elszakadást
nem lehet meg nem történté tenni, s a fiúnak semmi alapja
nincs abban reménykedni, hogy régi méltóságát valaha is
visszanyeri, mert azt egyszer s mindenkorra elveszítette. Ez az
előre eltervezett bűnmegvallás azonban még mindig nem a megtérés
teljessége, mert nem a valóságos, hanem az elképzelt atya előtt
történik, akit a tékozló fiú rossz lelkiismerete ijesztőnek
és könyörtelennek mutat. Amikor majd találkoznak, akkor fogja
csak a maga valóságában látni őt, de úgy, ahogy korábban
nem ismerte, irgalmas atyaként. A negyedik lépcsőfokra úgy jut
el a fiú, hogy az atya lép le hozzá, s emeli magához: „Atyja
már messziről meglátta és megesett rajta a szíve. Eléje
sietett, a nyakába borult, és megcsókolta.” Ebben az eseményben
történik meg a feloldozás, s a példabeszéd itt éri el a csúcspontját,
mert Jézus Krisztus most nyilatkoztatja ki az Atya minden emberi
elképzelést fölülmúló szeretetét. Jobb volna, ha szüntelen
erről az irgalmas Istenről gondolkodnánk, mintsem önmagunkról.
Így ismernénk meg valódi önmagunkat, méltóságunkat, lehetőségeinket.
Szent
János első levelében hangzik fel a kinyilatkoztatást összefoglaló,
s azt hiszem, minden emberi gondolkodást, minden vallást felülmúló
kijelentés: Szeretet az Isten! (4,16) De ugyanebben a fejezetben,
néhány verssel előbb azt is írja János, hogy a szeretet
Istentől való (4,7). Vegyük szemügyre ezt a két kijelentést.
Az elsőben a szeretet és Isten közé egyenlőségjel került,
annyira, hogy az állítás megfordítható, tehát azt is
mondhatjuk, hogy Isten a szeretet (1Jn 4,8). Melyik az alany és
melyik az állítmány? Mindkettő lehet ez is, az is. Istenről
itt Szent János olyant állít, amely alany is lehet, nem csupán
állítmány, márpedig Istenben csak az isteni személyek
lehetnek az alany, így tehát ez az állítás: Szeretet az
Isten, megfordítva: Isten a Szeretet, azt jelenti, hogy a
Szeretet egy személy, mert alany lehet Isten belső életében.
De melyik isteni személyről van szó? Évszázadok teltek el, és
úgy tudom, hogy az első, aki ezzel foglalkozik, Szent Ágoston,
a szeretet doktora, aki az emberi szeretet poklát, tisztítótüzét
és mennyországát egyaránt megjárta, s aki tudta, hogy mi múlik
a szavakon, amikor Isten szól hozzánk. Ő veszi észre Jézusnál
a másik kijelentést: A szeretet Istentől való. Akkor tehát
nem lehet szó az Atyáról, mert róla nem lehet állítani, hogy
Istentől való, hiszen ő a „principium sine principio”, a
kezdet nélküli kezdet. A Szeretet, aki Isten és ugyanakkor
Istentől van, lehetne Krisztus és a Szentlélek. De csak a
Szentlélekről írja Szent Pál a Rómaiakhoz írt levélben:
Isten szeretete kiáradt szívünkbe a nekünk adott Szentlélek
által.(5,5) Tehát az a Szeretet, aki maga az Isten, s ugyanakkor
Istentől való és kiáradt a szívünkbe nem lehet más, mint
maga a Szentlélek. Kiáradt a szívünkbe – nagyon merész állítás.
Nem arról van szó ugyanis, hogy Isten érzelmet gerjeszt bennünk
maga iránt, vagy pedig azt az érzést kelti, hogy ő szeret
minket. Isten saját szeretetét, Szentháromságon belüli legsajátosabb
életét osztja meg velünk: ez a sajátos isteni szeretet és élet,
a Szentlélek lesz az ember saját szeretetévé. Hallatlan ajándék:
Isten és ember egyazon szeretetből él.
A kisebbik
fiú tudatosan hagyta el a házat, és fizikailag is messze került
tőle, lelke mélyén azonban elvitte az atya képét, s amikor a
kétségbeesés határára jutva magába szállt, fel tudta idézni
ezt a képet, és erőt merített belőle. Bátyja ezzel szemben
testi valójában otthon maradt, bensőleg viszont ő is eltávolodott
az atyai háztól: csak a kötöttségeket és az engedelmesség
terhét érezte, és lelke mélyén elveszítette az atya és az
otthon képét. A felszínen ő feddhetetlen: azzal, hogy otthon
maradt, és kifogástalanul megtette atyjai parancsolatait.
Azonban nem az erkölcsi sík a legfontosabb. A történet teológiai
mondanivalójának hangsúlya az Istennel való személyes
kapcsolat alakulásán van, s ebből a szempontból az otthon
maradó fiú is hűtlen. A nagyobbik fiú nem szerette atyját, s
öccsét rejtett irigységgel gyűlölte. Az erkölcstelen és az
erkölcsös, az atyai házat elhagyó és az otthon maradó fiú
ellentéte tehát nem a bűnös és a szent ellentéte, hanem a mi
belső meghasonlottságunk ábrázolása.
Az
irgalmasság misztériuma az egyházi
év minden időszakában, de nagyböjt idején különlegesen aktuális
olvasmány. Ajánljuk a kedves Olvasó figyelmébe a www.
barsibalazs. hu internetes oldalt, melyre ellátogatva megtalálhatják
Balázs atya igehirdetésének különféle írott, hangzó és
mozgóképes dokumentumait; tájékozódhatnak aktuális szentmiséinek,
előadásainak és lelkigyakorlatainak helyszínéről és időpontjáról;
értesülhetnek a beszédeit tartalmazó legújabb könyvekről és
cd-ktől; valamint jelentős kedvezménnyel, on-line meg is
rendelhetik e kiadványokat.
(Barsi
Balázs: Az irgalmasság misztériuma; Kecskemét, 2011)
M.A.
|