2013.03.29.
Zalaegerszeg megőrizte fizetőképességét
Nem kérünk az MSZP „kiszámítható” gazdaságpolitikájából
Március 1-jén négy
zalai város –Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Keszthely és Lenti –
polgármestere vett át adósságkonszolidációs szerződést a
megyeházán. Összesen 6 milliárd forintról van szó, ami a négy
város 11 és fél milliárdos tartozásának 60 százalékát
jelenti.
Zalaegerszeg városa adósságának 60%-át konszolidálja
a magyar állam. Eredetileg 40%-ról volt szó. Miként sikerült
ezt a +20%-ot elérni?– kérdezem Gyutai Csabától,
Zalaegerszeg polgármesterétől, országgyűlési képviselőtől.
–Folyamatosan tárgyaltunk a Belügyminisztérium önkormányzatokért
felelős államtitkárságával. Úgy vélem, hogy ez a plusz 20%
annak a felismerése, hogy Zalaegerszeg 2002-2010 között, amikor
a legtöbb város eladósodott, megőrizte fizetőképességét.
Az egyre nehezebb feltételek között sem adósodott el. Mindössze
három milliárd forint adósságot halmozott fel, és a hitelek
teljes köre fejlesztési hitel volt. Ebben egy 400 millió
forintos lízing ügylet volt, amiből az öregek otthonát építette
fel a város. A vonatkozó jogszabály szerint a lízing
konstrukciókat az állam nem konszolidálta, és időközben 200
milliós fejlesztési hitel kifutott, így 2,4 milliárd forintról
szólt a konszolidáció, és ennek a 60%-át, közel másfél
milliárd forintot vett át az állam. Így a felszabaduló
kamatterhek 200-250 millió forintot jelentenek. Ezt a mozgásteret
beruházásokra, városfejlesztésre, mindenek előtt az ipari
park fejlesztésre, és
munkahelyteremtésre kívánjuk fordítani.
Sokan kérdezik: hogyan tudja a magyar állam megoldani az
adósságkompenzációt?
–Az önkormányzati adósság is beleszámít az államadósságba
az európai uniós szabványok szerint. Amikor Magyarország vállalta
azt, és kitűzött kormányzati cél volt, hogy az államadósság
csökkentésére kerül sor, akkor ebben a körben az önkormányzati
adósságot is csökkenteni, konszolidálni kell. Arról lehet
vitatkozni, hogy ez milyen mértékű lehet egy adott település
esetében. Zalaszentiván és Gerse 5000 fő alatti kisebb települések,
ahol végig nem gondolt fejlesztésekre, szinte luxusberuházásokra
fordították a hiteleket. Ezt most az állam átvette teljes mértékben.
Ez a nagyobb, megyei jogú városok esetében nem így történt.
Itt az adó erőképesség a saját bevételek nagysága is meghatározta
a konszolidáció mértékét. Az egyik legnagyobb iparűzési adó
bevétellel rendelkező Győr esetében ezért maradt 40%-on a
konszolidációs szint.
Az MSZP szerint, „ha egy kiszámítható gazdaságpolitika
lenne, akkor az önkormányzatok képesek lennének a hitelek
visszafizetésére.” Erről mi a véleménye?
–Mi már ismerjük a „kiszámítható” MSZP-s gazdaságpolitikát.
Nem kérünk belőle. 2002-től folyamatosan feladatokat kapott az
önkormányzati szféra, és ehhez nem kapta meg az ezeknek a működtetéséhez
szükséges forrásokat. Korrekt feladatmegosztás történt most
az állam és az önkormányzat között. Az állam ellátja az állami
t, az önkormányzat pedig a klasszikus önkormányzati területfejlesztési,
városfejlesztési, településfejlesztési feladatokat. A mostani
szituációban minden település abban érdekelt, hogy a saját
gazdaságát fejlessze, hiszen a gazdaságból származó adóbevételek
– mindenek előtt az iparűzési adó vagy az idegenforgalmi adó
– teljes mértékben helyben maradnak.
Vannak, akik azt mondják, sokkal több hitelt
kellett volna felvenni, és akkor többet vitt volna el az állam…
–Játsszunk el a számokkal: ha tíz milliárd forintos hitelállomány
60%-át konszolidálja az állam, a maradék 4 milliárd forintnak
az éves hiteltörlesztéshez több mint másfél milliárd
forint. Az a zalaegerszegi költségvetés számára lényegében
kifizethetetlen lett volna. Becsületesen, takarékosan gazdálkodtunk,
olyan mértékű hitelállományt vállaltunk, amelyet a város
gazdasága elbír. Nemrég végeztünk el egy számítást, amiből
az derült ki, hogy 2011-ben a város gazdaságában 174 milliárd
forint árbevétel, nettó árbevétel képződött. Ebben az
egymillió forint alatti cégeknek az árbevétele nem szerepel.
Ez a magyar GDP 3%-a. Tehát relatíve
erős a gazdaságunk; ezt a kormányzat is tolerálta a
magasabb konszolidációs szinttel és azzal, hogy 2012 decemberében
további 800 millió forint működési támogatást kapott a város.
A különböző EU-s pályázatok önrészeinek
biztosítását meg tudják-e oldani hitel felvétele nélkül?
–A városrehabilitációs , vagy az energetikai pályázatok
esetében a kormány intézkedése következtében az önrész
minimális vagy 100%-os támogatottságú. Egyéb pályázatok
esetén pedig a konszolidációs törvény lehetővé teszi, hogy
az önkormányzat az európai uniós pályázat önrészére
hitelt vegyen föl, de mi minden pályázaton nem akarunk indulni.
Olyan pályázatokon akarunk indulni, amely a város működési költségeit
csökkenti. Lehetőség szerint úgy próbáljuk a pályázati
rendszerünket alakítani, hogy minimális hitelfelvétellel
kelljen számolni.
Medveczky Attila
|