2013.11.01.
Csáky Pál: János érsek
Mindszenty tevékenysége óta nincs magyar védőernyő
felettünk
Hosszú idő után
magyar gyökerekkel is bíró püspök-érsek ül újra
Nagyszombatban, az egyházmegye élén. Az első magyar reakciókat
két, egymással szembenálló csoportra lehet osztani. Az első
fedezet nélkül, zsigerből üdvözli e tényt, a másik – az
előzményekre való utalással elsősorban – elutasítja.
Magam, aki némileg
több információval rendelkezem a dologról, mint az átlagpolgár,
szeretném csendben elmondani: egyik sem helyes. Az első korai, a
második túlzottan személyes indíttatású. Egyáltalán: sajnálatos
az a tény, hogy a felvidéki magyar társadalom megosztottsága
visszaköszön a szlovákiai magyar katolikus papok tevékenységében
is. A lélek embereitől az ember némileg több emelkedettséget
várna el.
Néhány évvel
ezelőtt, amikor Tóth Domonkos püspök úr úgy döntött, hogy
nem fogja kérvényezni Rómától püspöki kinevezése megújítását,
napirendre került az utódlás kérdése. Akkor sokan folytattak
különböző tárgyalásokat, miniszterelnök-helyettesként
magam is több alkalommal megnyitottam ezt a kérdést a Szlovák
Püspökkari Konferencia akkori elnökének, illetve Ján Sokol érsek
úrnak. Szóba hoztam a kérdést a pozsonyi nuncius úrral
folytatott tárgyalásaim során csakúgy, mint a Vatikánban
Sodano bíboros úrral és II. János Pál pápával való találkozásaim
során is. A Vatikán malmai lassan őröltek, és a folyamatból
egy név maradt fenn a szitán: Orosch János, akivel a hetvenes
évek óta ismerjük egymást. S akinek püspökké avatásán az
a megtiszteltetés ért, hogy a rendezvény egyik kiemelt vendége
lehettem.
Ezen
a ponton bizonyára részletezni lehetne pozitív és nem annyira
pozitív tartalmú emlékeimet, de annak semmi értelme nem volna.
Az idő meghaladta ezeket a történéseket, a történelmet
naponta írjuk tovább.
Számomra fontos
emlék, amikor Orosch János segédpüspökként először
jött el a komáromi imanapra, s ott kb. a következő
mondatot mondta: „Tudom, kedves testvéreim, hogy nem ez volt a
pontos elvárásotok, ti magyar megyéspüspökért imádkoztatok
évek óta. Ez egy köztes megoldás, de szeretném elmondani
nektek, hogy én mindent megteszek azért, hogy minél közelebb
kerüljek a ti elvárásotokhoz.“
S jöttek a hétköznapok.
Orosch Jánosnak – segédpüspökként – nem volt könnyű
dolga. Tudvalévő, hogy a szigorú katolikus hierarchia előírásai
szerint egy segédpüspök csak azt teheti, amivel a megyéspüspöke
megbízza, s Ján Sokol érsek nem éppen dicsérendő partner
volt ebben az együttműködésben. Orosch azonban tette, amit
tehetett, s bizonyára nem vagyok egyedül azzal a nézetemmel,
hogy a lehetőségek korlátai között viszonylag tisztességesen
ellátta feladatát. Ezt a nézetemet néha nyilvánosan is
elmondtam, hozzátéve persze azt is, hogy ez távol áll a kívánatos
állapotoktól, attól, hogy a négyszázezres szlovákiai magyar
katolikus hívő pasztorációjából fakadó feladatokat egy valódi
felhatalmazással bíró püspök (ad personam jogkörökkel) lássa
el és koordinálja.
Itt
nem szabad megfeledkeznünk egy fontos intermezzóról sem, amely
lényegében kicsiség, de teljes egészében láttatja az szlovák
egyház belső viszonyait és néhány püspök értékrendjét.Pár
évvel ezelőtt Orosch János segédpüspököt meghívták Bécsbe,
a Szent István királyunk tiszteletére rendezett szentmise főcelebránsa
lett volna a bécsi Szent István dómban. Oroscht Sokol érsek
nem engedte el. Orosch úgy viselkedett, mint Sólyom László a
komáromi hídon: tiszteletben
tartotta a tiltást, de egy levelet küldött Bécsbe, amelyben
egyértelműen elmondta a véleményét a kérdéssel
kapcsolatban.
Nos, talán ez a
momentum bizonyítja legjobban az egyensúlyozási kényszerhelyzetet.
Orosch most ebből a kalodából szabadult ki: teljes jogú megyéspüspökké
vált. Most már nem beszélheti ki magát fölöttesére. A
katolikus egyház, tény sok kárt okozott már a szlovákiai
magyar közösségnek az elmúlt 25 évben is. Tálcán kínálja
ugyanis az magyar egyházi személyek számára az alibizmust: én
ugyan megtenném ezt vagy azt, de a püspökömtől nem kaptam
erre felhatalmazást. Így tehát mosom kezeimet, semmit nem
tehetek.Ha emlékezetem nem csal, ez a pilátusi helyzet: ám
mintha arra is emlékeznék, hogy Pilátus és Jézus ekkor
szemben álltak egymással. S nem Jézus volt az, aki a kezeit
mosta…
Magyarán:
egyetlen ember sem mondhatja el, hogy belső minőségét az általa
ellátott funkciónak köszönheti. A funkció lehetőséget kínál
az azt ellátó ember számára. A tehetséges ember súlyt ad az
általa ellátott funkciónak is, a tehetségtelen lehúzza és
dehonesztálja azt. Nem a funkció hozza az elismerést, az észt,
hanem a funkciót kell megtölteni lélekkel, tartalommal. Az
alibizmus pedig rossz tanácsadó: soha nincs olyan helyzet, hogy
ne lehetne valamit tenni, ha az ember akarja. S ha a szlovákiai
magyar egyházi személyek arra várnak, hogy majd a püspökeik
fogják instruálni őket abban az ügyben, hogy mit tegyenek a
szlovákiai magyar katolikusok fennmaradásáért és megerősödéséért,
akkor becsapják magukat: a szlovák katolikus püspökök többsége
ugyanis nacionalista és nagyon konzervatív.
Azt is bizonyára
érdekes megnézni ebben a vonatkozásban, hogy a különböző
egyházak, különböző emberi csoportok mennyire eltérő módon
járnak el konkrét helyzetekben ugyanazon Biblia alapján. A
szlovákiai magyarlakta vidéken több olyan katolikus pap és más
egyházi személy is található, akinek tevékenysége példaértékű,
aki nem riad meg a többletmunkától – még ha ezért
nacionalista püspöke néha előnytelen áthelyezéssel is sújtja.
Ez azonban az igazi evangéliumi út, a lélek embereinek ezt
jobban kell tudniuk és érezniük. S nem feledni a bibliai tanítás
igazát a langyos emberről…
Van még egy érdekes
vonatkozása ennek a témának, amely az egész felvidéki magyar
közösség szempontjából is nagyon fontos. Ha ugyanis megnézzük,
hogy a szlovákiai magyarság szervezetei közül melyik az,
amelyik a legeredményesebb utat tudhatja maga mögött az elmúlt
23 év szabadabb viszonyai között (a civil és az egyházi térfelet
is figyelembe véve), az kétségkívül református keresztyén
egyház. A belső autonómiájuk miatt.
Most
persze hozhatnám pozitív példaként azt a kétségkívüli tényt
is, hogy Orosch részéről az idei pünkösdi ünnepi élő közvetítés
a szlovák közszolgálati televízióban Komáromból, a Szent
András templomból, valódi huszárvágás volt. Teljes
szentmise, magyar nyelven, élő adásban, az ünnep délelőttjén,
természetesen mindennemű szlovák feliratozás nélkül –
vagyis a jelenlegi szlovák törvények élén egyensúlyozva. (Némi
malíciával emlékszem vissza érsekújvári barátaimmal való
beszélgetésünkre, akik a tavalyi karácsonyi éjféli miséket
magyar és szlovák nyelven is akarták közvetíteni a helyi
televízióban. S ahelyett, hogy megtették volna, megkérdezték
a tévésugárzást felügyelő hivatalt, tehetik-e ezt, mivel az
élő istentiszteletet nem tudják feliratozni. A válasz „természetesen”
elutasító volt, s így csak a szlovák misét közvetítették,
a magyar nyelvű szentmise-közvetítésből nem lett semmi. Mára
már ott a precedens, a szlovák közszolgálati televízió közvetítése.)
Persze,
ezen a ponton előhozhatná bárki azokat a téblábolásokat is
az egyik komáromi imanapi misén, amelyet János püspök vitt végbe,
amikor a mise végén felhangzott a magyar himnusz. Hozzáteheti
az idei imanapi szentbeszédet is, amely inkább kampánybeszéd
akart lenni a nuncius előtt. Amivel semmi gond nem lenne, ha
kiegyensúlyozott lett volna: ám nem volt az, s a témát nem
ismerőnek azt sugallta, hogy itt minden rendben van.
Márpedig épp ez
a gond, hogy itt ezen a téren sincs sok minden rendben.
Nos, ez
gondolatmenetünk kardinális pontja. János érsek most, ezen a
poszton megszabadult a ballasztok egy részétől, az eddigiekhez
képest tényleg szabadabban mozoghat. Azt is mindannyian tudjuk,
hogy tarthatatlan az a helyzet, hogy a szlovákiai kétszázezer főt
számláló görögkatolikusoknak három püspökük van, a közel
négyszázezer felvidéki magyar katolikusnak pedig egy sem. A néhány
ezer főt számláló szlovák fegyveres erőknél dolgozó
katolikusoknak (hadsereg, rendőrség) is lehet külön, ad
personam püspöke, a magyaroknak pedig nem. A külhoni szlovákoknak
is van már püspökük, csak a (Szlovákia szempontjából)
belhoni magyaroknak nincs.
A megoldás ebben
a szerencsétlenül szétdarabolt helyzetben az lenne, ha Orosch
érsek úr megkapná a szlovák püspökkari konferencia
felhatalmazását arra, hogy az egyes egyházmegyékben tevékenykedő
segédpüspökökkel és magyar vikáriusokkal koordinálja a 6
egyházmegyébe szétszabdalt magyar katolikusok pasztorációját.
Nem csak a bérmálásokra kell ilyenkor gondolni, nem csak arra,
hogy egyik-másik egyházi ünnepen egy püspök vagy a püspök
által megbízott helynök hibás vagy tört magyarsággal elmond
egy-egy szöveget, hanem kapjon ez a testület reális beleszólási
lehetőséget minden,
a magyar hívők ügyeit érintő kérdésbe, hangsúlyosan ideértve
a modern pasztoráció követelményeinek való megfelelést, a
modern világ kihívásaira való válaszadás teljes spektrumát.
S kötelezze a szlovák püspöki kar a megyéspüspökeit arra,
hogy a testület javaslatait döntéseiknél vegyék figyelembe,
illetve bizonyos döntéseket engedjenek át ennek a testületnek.
Tudom, hogy ez egy
érzékeny kérdés, ám ha a közel négyszázezres magyar
katolikusság ügyét nem oldották meg az egyházmegyei felosztás
során (sőt, rontották azt), akkor most ebbe az irányba kellene
elmozdulni. Persze, az is világos, hogy a konzervatív szlovák püspöki
kar csak nagyon nehezen mozdítható el erre – s egyáltalán,
számára az egyház modernizálásának kérdése egy sötét köd,
amelytől nagyon ódzkodnak. Ám, ha nem tesznek semmit, a szlovákiai
katolikus egyházat (is) a lecsúszás veszélye fenyegeti. Két
nagy szövetségese lehet János érseknek és támogatóinak ezen
az úton.
Az első: a Szentírás.
„Nem azért jöttem, hogy békét hozzak, hanem kardot...“ –
vagyis küzdeni kell a világ lehúzó valósága ellen. Vállalás,
az esetleges konfliktusok felvállalása nélkül ez sem fog
menni.
A második maga
Ferenc pápa, aki egész tevékenységével azt üzeni: merjetek
szabadok lenni. Merjetek új utakat keresni, merjetek
szembefordulni a konvenciókkal, ha szükséges, és merjetek
visszatérni az Evangéliumhoz. Nem egy magát sérthetetlennek,
felsőbbrendűnek gondoló papi kaszt menti majd meg az egyre
komolyabb válságba sodródó emberiséget, hanem a Názáreti
tanítása, amely minden emberi viszonyrendszer, minden jogi és társadalomszervezési
aktivitás alapja. A világon nem létezik civilizáció, amely ne
a tízparancsolat pillérein alapulna.
Igen,
az egyház reformja is a pakliban van, a szlovákiai egyház
reformja is. Mindszenty tevékenysége óta nincs magyar védőernyő
felettünk: most ezt a hiányosságot is meg kellene szüntetni. A
magyar püspöki karral való együttműködéssel is. S ennek
fontosságára természetesen Magyarországon is rá kellene ébredni.
Ilyen kihívások
előtt áll az új nagyszombati érsek. Nem tömjénezni vagy
kritizálni kell őt láttatlanba, hanem elébe tárni az elvárásokat
és segíteni őt azok megvalósításában. Az, hogy pár év múlva
Orosch János tevékenysége dicséretre vagy kárhoztatásra
lesz-e inkább érdemes, az most elsősorban az ő kezében van.
Ami pedig az érsek úr mögött van, az történelem - ám minden
eddigi tettnek is majd a jövő adja meg az igazi súlyát. Ami
ennél fontosabb: az előtte lévő tiszta papír, amit neki kell
teleírnia. Ebben kellene segítenünk neki. Az érseki kinevezés
erre kötelez. Nem elsősorban rang: kötelezvény a cselekvésre,
a munkára. S azt se feledjük, hogy Pázmány Péter szelleme ott
lebeg valahol a nagyszombati kúria tárgyalótermei fölött.
(Felvidek.ma)
|