2013.11.01.
Jövőre
szobrot állítunk Csurka István emlékére
Medveczky Ádámmal a Józsefvárosi Galériában
Mint az várható
volt telt ház várta Medveczky Ádám Érdemes Művészt, Liszt-
és Kossuth-díjas karmestert, a Magyar Állami Operaház örökös
tagját, a Zeneakadémia egyetemi docensét a Józsefvárosi Galériában
rendezett Zene-Fere című közönségtalálkozón. A népszerű
karmester egyik tanítványa, Kovács Zalán tubaművész kérdéseire
válaszolva mesélt önmagáról és hivatásáról, beszélgetés
közben a nézők részleteket hallhattak, illetve láthattak az
általa vezényelt komolyzenei művekből.
„Isten nem személyválogató,
mindenkinek segít, aki hisz benne.” Medveczky Ádám e gondolat
jegyében kezdte mondanivalóját. Először a szomszédos kerületben,
a Ferencvárosban töltött gyermekkorát idézte fel. Örömmel
mesélt a Boráros térről és környékéről, ahol első
otthona volt, amelyben három testvérével és édesanyjukkal
lakott. Visszaemlékezése szomorúságra adott okot, amikor málenkij
robotra elhurcolt édesapjáról beszélt. Jóhiszeműen, önként
jelentkezett, mert lisztet és cukrot ígértek fizetésképpen,
de ehelyett elhurcolták és soha többé nem látták. Medveczky
Ádámban azonban örökre eleven maradt az a néhány emlékkép,
mely édesapjához fűződik, ilyenek voltak a téli hógolyózások
vagy az Angyal utcai séták kézen fogva.
A művészet iránti
fogékonyságot és szeretetet valószínűleg édesanyjától örökölhette,
aki a Basilides családba tartozott és az Operaház korrepetitora
volt. Az ő hatására kezdett el gyerekkorában zongorázni
tanulni, majd 1955-től a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola
és Gimnázium növendékeként folytatta tanulmányait az ütőhangszer
tanszéken.
Azokban az években
nemcsak zenei tanulmányok foglalkoztatták, a történelem iránt
is érdeklődni kezdett, különösképpen 1956 őszét követően,
amikor egy életre megtanulta, hogy kizárólag a szemének
higgyen és ne annak, amit az újságban leírnak. Azóta elkötelezett
minden nemzeti ügy mellett és foglalkoztatják sorskérdéseink.
Szellemi hovatartozásának másik pillére a hit, mely nélkül
szerinte az ember legfeljebb olyan lehet, mint egy gyönyörű
templomablak fénytelenül.
A középiskola
elvégzése után felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemre. Itt a karmesterképzőben és a zeneelmélet szakon Kórodi
András volt a mestere. Közben 1960–1969 között a Magyar Állami
Hangversenyzenekar szólamvezető üstdobosaként is működött.
Mesterei között elsőként említette Ferencsik Jánost, akinek
instrukciói és hatása a karmesteri hivatás iránti vonzalmát
növelte.
Pályafutásának
mérföldkövét jelentette a Magyar Televízió 1974-ben első
alkalommal megrendezett karmesterversenyének második díja, ami
országszerte ismertté tette a nevét. Még ebben az évben a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa lett, az intézményben
eleinte a zenekari gyakorlatok vezetője volt. 1974-ben kezdte meg
karmesteri működését a Magyar Állami Operaházban. 1982-ben a
Zeneakadémia Magánének és Zongora tanszékének tanára lett.
1987-ben kinevezték a Magyar Posta Szimfonikus Zenekara (ma MATÁV
Szimfonikusok) zeneigazgatójának, ezt a pozíciót 1996-ig töltötte
be. Közben egy rövid ideig a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatójaként
is működött.
Tanít a Zeneművészeti
Egyetemen, e tevékenysége mind az Operához kapcsolódik, ezért
csendült fel néhány részlet beszélgetés közben a Medveczky
Ádám által dirigált művekből. Repertoárja rendkívül
gazdag, közel hetven mű szerepel benne. Az operaházban a Cosě
fant tutte után a Don Giovannit, majd a Karamazov testvérek című
balettet, illetve a Tannhäusert és a Traviátát vezényelte el.
Az évek során számos kortárs magyar opera ősbemutatóját is
eldirigálta. Vendégkarmesterként Európa valamennyi országában
járt, de több alkalommal fellépet az Amerikai Egyesült Államokban,
Venezuelában, Japánban és Thai-
földön is. Karmesterként, az operaelőadások dirigálása
mellett, végigvezényelte a szimfonikus zeneirodalom jelentős részét.
Szokásához híven
búcsúzásképpen ismét szólt Liszt Ferenc Les preludes című
művéről, melynek lényege hogy „az ember élete nem egyéb,
mint egy csodálatos előjáték a halhatatlansághoz.”
Az idő rövidsége
miatt mindenről persze nem eshetett szó, hiszen akár órákig
mesélhetett volna csak a kedvenceiről, Verdiről vagy Pucciniről,
így a beszélgetés után sokan váltottak még szót Medveczky
Ádámmal, néhányan dedikáltatták vele az És mégis megszólal
a pálca című könyvet, melyben bővebben vall életéről.
***
Miután a sor elfogyott szívesen válaszolt kérdéseinkre,
hiszen nemcsak hetilapunk rendszeres olvasója, hanem a Csurka
István Emlékbizottság elnöke.
Jóleső érzés
volt látni a közönség szemében tükröződő szeretetet, mely
Önnek szólt. Élvezi a hasonló közönségtalálkozókat?
– Szívesen vállalok
hasonló felkéréseket, ha időm engedi. Legutóbb egy orvos
kongresszuson beszéltem a hit és a zene kapcsolatáról.
Boldogan gondolok vissza azokra az időkre, amikor még működhetett
a Bocskai István Szabadegyetem, melynek én is előadója
lehettem és két év alatt legalább negyven előadást
tarthattam országszerte.
A Csurka István
Emlékbizottság elnökeként sokat tesz az író-politikus munkásságának
megőrzéséért. Mik a terveik a jövőre nézve?
– Mindenekelőtt
hadd mondjam, hogy számomra nagy megtiszteltetés az emlékbizottság
vezetése. Arra törekszünk, hogy minél többen ismerjék meg
Csurka István életművét, ébren tartjuk szellemi és irodalmi
hagyatékát mely kivételes példája a hazaszeretetnek és sokféle
művészeti ágban való jártasságának. Jövőre valóra válhat
régi tervünk, hogy nyolcvanadik születésnapja alkalmából köztéri
szobrot állítsunk. Bencze Gábor szobrászművész készít el
az író ülő kőszobrát. Ez azonban akkora feladat, hogy önerőből
nem győzzük, ezért folyamatosan kérjük azok támogatását,
akik hozzánk hasonlóan szerették és elismerték Csurka Istvánt.
Bizakodó vagyok, hogy sikerül megszereznünk a szükséges engedélyeket
az illetékes hatóságoktól.
Az ötvenhatos
szabadságharc fontosságáról ma is szó volt. Szokott mesélni
azokról a napokról a családjának?
– Nemcsak ősszel,
hanem máskor is adódik alkalom arra, hogy ötvenhat napjait
felelevenítsük. Fontosnak tartom a személyes visszaemlékezést,
mert a fiatalok számára így közvetlenül lehet átadni azoknak
a napoknak a szépségét és fájdalmát. Sokszor elmeséltem már,
hogyan nyitottak tüzet ránk a háztetőről, mikor kenyérért
mentünk az öcsémmel. A gimnáziumunkban még ötvenhét tavaszán
is voltak megmozdulások, ami miatt az egyik idősebb diáktársamat
perbe fogták – a fényképe látható a Terror Házában. Egészen
megdöbbentő, hogy még azokban az időkben is voltak kivégzések,
amikor én már belefeledkeztem a zenébe és elértem első
sikereimet.
Milyen művet vezényel
legközelebb?
– Vasárnaptól
látható a Magyar Állami Operaházban a Munkácsi Mihály életéről
szóló Aranyecset című balett, melyet én dirigálok és közreműködtem
a zenéjének összeállításában is.
Borbély László
|