2013.11.01.
Mit ér a kultúra, ha magyar?
A Bartók Táncegyüttes,
hivatalos nevén Budapest Főváros Bartók Táncegyüttes 55 éve
működik. 55 éve az iskolásoktól – sőt ma már óvodások
is – a felnőttekig tanulják a magyar paraszti kultúrát. A néptánc
ugyanis elsősorban ez. Egy eltűnő kultúra életben tartása,
újrateremtése. A Bartók táncegyüttes a néptáncmozgalom
egyik megalapítója és Tímár Sándor – Mesti – keze alatt
a néptáncoktatás új, ma már világhírű módszerének első
műhelye. Sebő, Halmos, Sebestyén Márta, Muzsikás, Téka, Tükrös,
Janek József, Kovács Gerzson Péter mindanynyian e szellemi műhelyből
indultak el. Annak
idején gyakran betévedt a próbákra Csoóri Sándor és Nagy László.
Nem véletlenül kaptak Európa Díjat a Népművészetért. Az
együttes ma is kiválóan működik. Szappanos Tamás művészeti
vezető 5 úttörő táncszínházi produkcióval és 5 autentikus
folklórszámmal vezeti tovább az együttest. A tisztánlátás
érdekében hangsúlyozni kell, hogy az együttes tagjai, a táncosok
ezeket a nagyszerű koreográfiákat munkájuk mellett, szabadidejükben,
ellenszolgáltatás nélkül állítják színpadra. Méghozzá
nem is akárhogy. Most, az együttes fennállásának 55. évfordulóját
szeretnék megünnepelni. A tervezett műsorban természetesen részt
vesznek az „öreg” táncosok, akik már nem járnak hetente kétszer
próbára és nem lépnek fel rendszeresen az együttessel.
Ez az 55 év
azonban csak nekik és a nézőknek, valamint az együttes közösségében
részt vevőknek érték. A magyar államnak nem. Az együttes több
mint fél évtizede egy fillér működési támogatást sem kap
és az 55 éves táncegyüttes gálaműsorát sem tartja az állam
támogatásra méltónak.
Miközben művészetnek
álcázott tehetségtelen önkielégítésekre tíz- és százmilliók
folynak el, az autentikus magyar kultúra egyik fontos műhelye néhány
millióra sem számíthat.
Évek óta igyekszünk
megragadni minden pályázati lehetőséget, hogy műsorainkat színpadra
vigyük, más együttesekkel dolgozhassunk együtt és
megteremthessük a feltételeit annak, hogy minden egyesületi
tagunk elfogadható tagdíj befizetése mellett is az Együttesünktől
elvárt szinten foglalkozhasson a magyar kultúrával. A „Tedd
ki a pontot! Nemzetközi Legényesverseny és Gálaműsor” című
közel 20 éve minden évben megrendezett rendezvényünk az
egyetlen, melyre anyagi forrást tudunk szerezni, de többnyire
ezt is csak a Budapesti Művelődési Központtal közösen pályázva,
a feladatokat megbontva, a költségek alig 50-60%-ának fedezésére,
holott milliós költségvetésű a rendezvény – mondja Bárány
Dániel a Bartók Kulturális Táncegyesület – a Bartók táncegyüttes
fenntartója – elnöke, aki maga is táncos. Az említett legényesverseny
a világon egyedülálló virtuóz erdélyi férfitáncot művészi
szinten bemutató táncosok megmérettetése.
Az Egyesület nem
kap működési támogatást, lényegében csak azért tudunk próbálni,
mert a Budapest Művelődési Központ helyet biztosít az együttesnek
– teszi hozzá az elnök.
A néptáncegyüttesek
általában nincsenek jó anyagi helyzetben. Egy két együttes
– főleg a kisebb városokban – az önkormányzatra támaszkodva
biztos körülmények között működik, de a profi együtteseket
leszámítva nagyon kevés támogatás jut – folytatja Szappanos
Tamás az együttes művészeti vezetője. – A Bartók azért
van különösen nehéz helyzetben, mert a nevében is benne van,
hogy fővárosi együttes, de se a főváros, se a kerület, se az
állam nem érzi igazán magáénak.
Pedig díjakban
nincs hiány, annak ellenére, hogy Szappanos Tamás új koreográfiái
elindultak a folklórműsortól a táncszínház felé. Ezek lényegében
rövid történetek, elsősorban tánccal, de nem csak tánccal
elmondva. A mai néptánc-kánontól – ha beszélhetünk ilyenről
– egy kicsit távol vannak ezek a koreográfiák, de egyáltalán
nem előzmény nélküliek – magyarázza Szappanos. – Ez természetesen
egy amatőr együttestől óriási pluszenergiákat követel. Nem
elég, hogy a táncokat megjelenítik, de még a történetet is
elő kell adniuk, méghozzá hitelesen. Az együttes tagjainak
emberi minőségét mutatja, hogy ez legtöbbször sikerül.
A táncszínház
felé elmozdulás valóban nem előzmény nélküli: a nemrég
Kossuth-díjjal elismert Zsuráfszky Zoltán, a Budapest Táncegyüttesel
több táncszínházi produkciót is készített. Szappanos Tamás
még profi táncosként hosszú ideig dolgozott együtt Zsuráfszkyval.
Ötletből és
lelkesedésből nincs hiány, csak hát sokszor kevés az anyagi
tehetség – mondja Bárány Dániel, aki amellett, hogy táncol
és az elnöki teendőket ellátja, a Mundruc kupa egyik alapítója
és szervezője is.
Mátyás István
„Mundruc” Erdély, a kalotaszegi Nádasmente tájegységének
legkiemelkedőbb táncos egyénisége és Martin György néprajzkutató
legkedvesebb adatközlője volt. A „népfocitorna” – az alapítók
szerint – a közösségteremtés új formáját biztosítja a táncházmozgalomban.
A Mundruc Népfocitorna
szervezése során egyszer sem tudtunk anyagi forrást szerezni.
Kulturális pályázaton nem indulhatunk labdarúgó bajnokság
rendezésével, sportpályázatokon pedig nem indulhatnak táncegyesületek.
A kupát minden esetben a résztvevő csapatok nevezési díjából
próbáljuk kigazdálkodni. Ebből fizetjük a pálya nevezési díját,
a bírókat, a díjakat, a serleget, a gálaműsoron szereplő és
a mulatságban muzsikáló zenekar „tiszteletdíját”, esetleg
étkezést, szállást. Összekötjük a magyar hagyományokat, a
magyar kultúrát a sporttal. Érkeznek csapatok vidékről,
Budapestről, Erdélyből, Újvidékről. Életre szóló barátságok
köttetnek és rendszeresen szerveznek különböző programokat
az együttesek, akik a kupán ismerkedtek meg egymással –
mondja Bárány Dániel.
Az együttes most
egy új kezdeményezésnek is az élére áll. A tánctáborért
mozgalom még csak a szervezés elején tart. Ezzel a paraszti
kultúra kialakulásának egyik legfontosabb közegét a kalákamunkát
akarják újraéleszteni. A kezdeményezés lényege, hogy a táncegyüttesek
– már amelyik akar – részt vehetnek kétkezi munkájukkal
egy tábor felépítésében. A tábor épületei a népi építészet
technikáival és anyagaival készülnek. Ha sikerül véghezvinni,
akkor egy-egy együttes végérvényesen megoldhatja a rendes nyári
edzőtáborok problémáját. Nemcsak a táborok nagy kiadása és
a szervezés okoz nehézséget az állandó anyagi problémákkal
küszködő együtteseknek, de sokszor az időpontegyeztetések is
nehézséget okoznak. Ezeken túl a tánctábor a közösségteremtés
új minőségét adhatja.
A táncházmozgalomban
több mint tízezer ember vesz részt aktívan és majd száz táncegyüttes
működik a Kárpát-medencében. Ez a magyar kultúra egyik
kiemelkedően fontos területe. Az együttesekben dolgozók nem várnak
hatalmas pénzeket. Ingyen vagy minimális díjazás mellett végzik
kultúramegtartó tevékenységüket. Nem százmilliókra, vagy
milliárdokra várnak, csak a működés feltételeinek megteremtéséhez
kérnek segítséget. Amellett, hogy idejükkel, pénzükkel,
tehetségükkel fontos szolgálatot látnak el, joggal várják a
támogatást. Mi mást támogathatna a magyar állam, ha nem ezt?!
Csorja Gergely
|