2013.11.01.
Templomépítés Károli Gáspár nyelvén
Templomának százéves
jubileumát ünnepelte idén a budapest-fasori református gyülekezet.
A reformáció napjához közeledve arra kértük a közösség és
az épület történetét bemutató, kiadás előtt álló monográfia
szerkesztőjét, Millisits Máté művelődéstörténészt, hogy
mutassa be a magyar és az európai protestáns templomépítészet
e jelentős darabját.
Felsőerdősor utca, Lövölde tér – a Városligetbe
vezető fasoron álló református templom közvetlen közelében
néhány közterület neve még ma is arról mesél, milyen volt bő
száz évvel ezelőtt a székesfővárosnak ez a része. A 19. század
közepén még homokos dűlők, aztán nyaralók, sportpályák és
lövölde állt itt, végül a templom építését megelőző tíz-húsz
évben villák nőttek ki a dualizmus idején egyre dinamikusabban
fejlődő városrész földjéből. A közeli evangélikus templom
és a mellette álló híres gimnázium már 1904 és 1905 között
elkészült, a református templom tenisz- és korcsolyapályáknak,
platánfáknak helyet adó telkét pedig 1910-ben vásárolta meg
az egyházközség.
Ezekben az évtizedekben Budapest lakossága jelentősen
megnövekedett, a reformátusok száma is elérte már a húszezer
főt. A belvárosiak a Kálvin téri templomba jártak
istentiszteletre, ahova csupán ezer fő fért be, így vasárnaponként
a három alkalom is kevésnek bizonyult számukra. Épültek ugyan
új templomok a 20. század hajnalán, de csak a külső és a
budai kerületekben.
A gyűjtést 1903-ban kezdték meg, amihez a főváros –
az Izabella és a Szófia utca sarkán – egy terézvárosi
telekkel járult volna hozzá. A tervpályázaton azonban kiderült:
itt nem építhető az elképzeléseknek megfelelő, impozáns épület,
ezért az egyházközség nem hirdetett győztest, a területet
pedig visszaadta az adományozónak, és anyagi támogatást kért
helyette. Ebből vették meg végül a Városligeti fasor 5–7.
alatt álló telket. Azonban a második tervpályázat sem volt
sikeres, és csak a harmadik alkalmával hirdettek győztest.
A mecénások. A
fasori templom előterében tábla hirdeti azokat, akik a
legnagyobb adományokat tették az építkezés javára. Közülük
is kiemelkedik Laky Adolf (1829–1910), aki névtelenül mintegy
300 ezer koronát ajánlott föl. Ez a 700 ezer korona összköltségvetésű
beruházásnak közel a felét tette ki. Az 1910-ben elhunyt ékszerész
számos református iskola, templom és parókia, de még a
Bethesda-kórház javára is végrendelkezett. Nevét ma Zuglóban
egy utca és egy művelődési ház terme, a fasori templom udvarán
pedig mellszobor őrzi. A második legnagyobb, mintegy 200 ezer
koronányi összeget a székesfőváros adta, a harmadik legjelentősebb
mecénás pedig Lánczy Leó (1852–1921), a gyülekezet korabeli
gondnoka volt, aki a 20 ezer korona értékű orgonát ajándékozta
a fasoriaknak. Bár nem kimondottan Isten dicsőségére, de
jelentős adományt tett a szomszéd telek tulajdonosa, a Herzl
család is. Ők azt kérték cserébe, hogy a templomtorony az
eredeti tervekkel szemben az épület keleti oldalára kerüljön,
hogy ne takarja el a napfényt az általuk működtetett szanatórium
ablakaitól.
Nem csak fehér
falak
A presbitérium választása
a katolikus Árkay Aladárra (1868–1932) esett, aki a korábbi két
pályázaton nem indult, sőt szakrális épületet sem tervezett
addig. Ezt követően azonban annál többet: az ő alkotása a
magyarországi bolgár ortodoxok és lengyel katolikusok temploma,
a két városmajori és a győr-gyárvárosi katolikus templom, de
hozzá kötődik a rákosszentmihály-sashalmi református templom
terve is, amiből csak a gyülekezeti terem valósult meg. – Művei
őt teszik a 20. századi Budapest egyik legjelentősebb templomépítészévé,
akinek első és egyben legfontosabb műve a fasori templom. Így
gondolhatta ezt maga is, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy
ex librisként könyveibe is a fasori templom képét ragasztotta
bele, ez lett a védjegye – árulja el Millisits Máté művelődéstörténész.
A tervező olyannyira magáénak érezte a templomot, hogy a
legapróbb részletekre is ügyelt: igyekezett a legtöbbet nyújtani,
és még a perselyekre, lámpákra, énektáblákra is nyolc-tízféle
tervet dolgozott ki. A presbitérium pedig ezekből választhatott.
A fennmaradt dokumentumokból a megrendelő és az építész közötti
kölcsönös megbecsülés és megelégedettség, a folyamatos és
jó együttműködés olvasható ki.
– Árkay Aladár
katolikus létére hamisítatlan református templomot épített
– mondja útikalauzunk, aki szerint ez az épület a 20. századi
európai protestáns templomépítészet tíz legjelentősebb
alkotásának az egyike. Bár jelentős református tervezők is
voltak a pályázók között, a művelődéstörténész úgy véli,
talán azért volt szükség a katolikus építészre, mert benne
volt bátorság ahhoz, hogy elrugaszkodjon a 19. század református
templomépítészetének néhol talán már túlzó puritanizmusától.
– Árkay megmutatta: keretek között ugyan, de van más út is,
hiszen a puszta fehér falaknál azért több a protestáns egyházművészet
– hangsúlyozza Millisits Máté. A Magyar Iparművészet című
folyóirat korabeli száma egyenesen Károli Gáspár nyelvének
az építészetre fordításaként értékelte Árkay Aladár
alkotását. Nem véletlenül: a templom önmagában ötvözi azt
az ősi lelki, szellemi és tárgyi örökséget, amit a magyar
reformátusság az évszázadok során megőrzött és tovább
gyarapított, ráadásul, ahogy a Vizsolyi Biblia évszázadokra
meghatározta a magyar nyelv fejlődését, úgy a fasori
templomnak is kikerülhetetlen hatása volt a két világháború
közötti egyházművészetre.
A legjobb mesterek
A művelődéstörténész szerint a fasori református
templom a magyaros szecesszió stílusába sorolható, de a
homlokzati kerámiákon már az ezt váltó art decóra jellemző
geometrikus tervezés is megjelenik. Az építész sajátos motívumkincset
alkalmazott, ami merített nemcsak az erdélyi, de a finn és az
angol népi építőművészet világából is. Védjegye az életet
szimbolizáló tulipán és a halálra utaló kopjafa, ami nála
együtt jelenik meg a díszítéseken.
Az építkezés során a kor legjobb anyagait és legkorszerűbb
technikáit alkalmazták, illetve a leghíresebb mesterek
dolgoztak itt. A
mai Magyarország
területén ez a templom az első vasbeton szerkezetű szakrális
épület, amelynek kerámiadíszítései a pécsi Zsolnay-gyár,
üvegablakai Róth Miksa, csillárjai pedig Miakits Károly kovácsmester
munkáját dicsérik. Természetesen – ahogy arra már utaltunk
– ők is mindenben az egyházközség által jóváhagyott Árkay-féle
terveket követték.
Nemcsak a kerámiaborítások, a templom százéves orgonája
is Pécsről származik. Az Angster-gyár kétmanuálos,
huszonnyolc regiszteres alkotásának Pálúr János orgonaművész-kántor
tervei szerint folyik a bővítése úgy, hogy a régi játszóasztalt
is megtartották ugyan, de a hangszer új, hárommanuálos játszóasztalt
is kapott. Ugyancsak a templom százesztendős darabja a három közül
a legnagyobb harangja, amely a kárpátaljai református harangöntő
mester, Egry Ferenc munkája.
A kerámiákról: a főhomlokzati bejáratot háromféle
formájú és méretű Zsolnay-kerámia ékesíti, amelyeken
azonos színeket (fehér, fekete, sárga, arany) találunk
geometrikus elrendezésben. A kerámia betétlapok közül a
legnagyobbak 50x50 centiméteresek és négyzet alakúak, rajtuk
stilizált virágdíszítéseket láthatunk: a négyzetformán a
kisebb négyzetbe foglalt virágdísz elhajlása madárformaként
is felfogható. A virágdíszek szára könnyen értelmezhető, míg
fejrészüket kis körformák és spirálok adják. A
45 centiméter
átmérőjű, tondó formájú betételemeken szintén hasonló
virágdíszítések vannak, míg a középső részükön, jól értelmezhető
formában fehér színű, stilizált tulipánt találunk. A
harmadik fajta betétdísz összetett szimbolikájú: a kopjafát
mintázó betétdíszben tulipánt helyeztek el, boglyaíves
keretbe foglalva. A kerámiaelemek geometrikus rendbe foglalása a
korai art deco stílusvilágát hozta el a magyar szakrális építészetbe.
A templom százéves jubileumára – e sorok írójának sikeres
pályázatával – megújulhattak a főbejáratot díszítő
elemek. A szakszerű tisztítást Csáki Klára szakrestaurátor végezte
el.
Kiss Sándor
(Fotó: Sereg Krisztián; forrás: reformatus.hu)
|