2013.11.01.
A magyar családok akár 100-110 ezer forintot is megspórolhatnak évente
A 2014-es választások valódi tétje az, hogy folytatódik-e
a rezsicsökkentés
A Fidesz-KDNP támogatja
a Németh Szilárd képviselő által benyújtott indítványt,
amely azt jelenti, hogy november 1-jétől csökken a
villamosenergia, a gáz és a távhő ára 11,1 százalékkal. Németh
Szilárd, országgyűlési képviselő, a Fidesz rezsicsökkentés
ellenőrzéséért felelős munkacsoportjának vezetője
szerkesztőségünknek
elmondta: A DK-nak, az Együtt – PM Szövetségnek és az
MSZP-nek, tehát Gyurcsány, Bajnai és Mesterházi csapatának
nem a párnagázzal van problémájuk, hanem a rezsicsökkentéssel.
A további rezsicsökkentésre vonatkozó
11,1% a nem éppen egy kerek arányszám. Hogyan történt ennek a
kiszámítása?
–Most jutottunk a rezsicsökkentés
negyedik szakaszába, hiszen a legelső a kormányváltáskor rögtön
életbe is lépett. Akkor azt tapasztaltuk, hogy a magyar családok
fizetik a legtöbbet rezsire Európában. Ennek oka, hogy az
MSZP-kormányok idején; a Horn-éra alatt vette kezdetét, de a
Gyurcsány-Bajnai nevével fémjelzett időszakban is folytatódott
az energiaszektor privatizációja. Ezzel hihetetlen áremelésre
sarkalták a szolgáltatókat. 2002 és 2010 között 15
alkalommal emelték a villamos áram és a gáz árát. Így a
villany ára 97%-kal, majdnem kétszeresére, míg a gázé
206%-kal, így háromszorosára növekedett. Ráadásul bőven
meghaladta az infláció mértékét – az 58, 8%-ot – a növekedés.
Mi ez szüntettük meg, mikor 2010-ben a miniszterelnök úr arra
utasította a Magyar Energia Hivatalt, hogy kizárólag az inflációval
arányos mértékben lehet emelni az árakat. Ez történt 2012
decemberéig, amikor történelmi lépésre szánta el magát a
kormány és a Fidesz-KDNP frakció, ami azt jelenti, hogy nem
emelésben, hanem csökkentésben gondolkodtunk. Úgy ítéltük
meg, hogy az, hogy csak inflációval növekedhetnek a rezsiárak,
csak átmeneti megoldást jelent. Érzékeltük, hogy az ország
jobban teljesít, s már tavaly decemberében látható volt, hogy
vissza tudjuk fizetni az IMF-hitelt, s gazdasági bővülés várható.
Már 2013 elején azt is tudhattuk, hogy kikerül az ország a túlzott
deficit eljárás alól. Ezért úgy ítéltük meg: azoknak a
polgároknak, akik lehetővé tették mindezt, segíteni kell. A vásárló-erő
kvalitáson azt kell érteni, hogy Európában nyomott a bérezés,
s ugyanakkor hihetetlen magas az ár. Éppen ezért döntöttünk
úgy, hogy a távhő és az energia árát 10%-kal csökkentjük.
Ez volt a második szakasz. Harmadjára hat tételben újabb
rezsicsökkentés vezettünk be, ami a szemétszállítás, a víz-csatorna
díjra, a szennyvízszippantásra, a kéményseprésre és a PB gázdíjra
vonatkozott. Ezek ára átlagosan 10%-kal csökkentettek július
1-jétől. És most értünk a „negyedik fordulóhoz”, amikor
november 1-jétől csökken a villamosenergia, a gáz és a távhő
ára 11,1 százalékkal. Azért ennyivel, mert a decemberi árakhoz
kell, hogy 20%-kal csökkenjen a rezsi ára. Tehát egy egyszerű
matematikai műveletről van szó. A lényeg, hogy azt szeretnénk
elérni: több pénz maradjon a magyar családoknál. Egy átlag
magyar család, most a novemberi csökkentés után akár 100-110
ezer forintot is megspórolhat évente. Míg az egyedülállóknál,
a kisebb lakásban élő nyugdíjasoknál 60-70 ezer forint
maradhat egyéb kiadásokra. Ez mind olyan likvid forrást jelent,
amire a családok arra költenek, amire szeretnének. Nyugdíjasokkal
beszélgetve kiderül, hogy ők a rezsicsökkentés által
megmaradt pénzt félreteszik a családnak, segítik anyagilag
unokáikat, míg a fiatalok idős szüleiket tudják támogatni. A
társadalmi mobilitás mellett a rezsicsökkentésnek gazdaságélénkítő
hatása is van. Gondoljunk arra, hogy a kiskereskedelem bevétele
hónapok óta bővül. A júliusi kiskereskedelmi bővülési
adatok 1,2% -ot mutattak, ami azt jelenti, hogy a rezsicsökkentéssel
marad a polgároknál annyi pénz, amit szabadon el tudnak költeni.
A csökkentés másik jelentős gazdasági vetülete, hogy legutóbb
1974-ben volt ennél alacsonyabb infláció: most 1,3 %-os a pénzromlás
mértéke Magyarországon. Ezt bizony még abban az Ausztriában
is megirigyelhetnék, ahová Bajnai Gordon kimentette a teljes
vagyonát és céghálózatát.
A javaslat része az is, hogy 120 millió köbméternyi párnagázt
is fel lehessen használni; párnagázt mobilgázzá minősítenének
át. A tárolóban található gázt két részre osztják: párnagázra
és munkagázra. A párnagáz az a gáz, ami a be- és kitároláshoz
szükséges minimális nyomás fenntartását biztosítja.
Barlangok esetén a párnagáz emellett a stabilitásért is felelős.
A párnagáz nagyjából a teljes tárolási kapacitás harmadát-felét
teszi ki, és ezt sosem tárolják ki. A DK viszont tiltakozik a párnagáz
eladásáról szóló javaslat miatt. Mi van mindennek a hátterében?
–A DK-nak, az Együtt –
PM Szövetségnek és az MSZP-nek, tehát Gyurcsány, Bajnai és
Mesterházi csapatának nem a párnagázzal van problémájuk,
hanem a rezsicsökkentéssel. Csak olvassuk el az üggyel
kapcsolatos kijelentéseiket. Amikor nekik lehetőségük volt a
rezsicsökkentésre, akkor folyamatosan árat emeltek és
megterhelték a magyar lakosokat. Most pedig bejelentették, ha ők
kerülnek kormányra, akkor megszüntetik a rezsicsökkentést. A
párnagáz az a gáz, ami a tároló alján található, segíti a
nyomáskülönbséget fenntartani, s ezzel meggátolja az
elvizesedést. Senki nem akarja eladni a párnagázt, hiszen ez
egy vésztartalék. A törvényjavaslat szerint: amennyiben gázhiány
lépne föl, akkor a párnagáz egy részét föl lehet használni
a kompenzálásra.
Nemrég úgy fogalmazott, hogy meg kell
alkotni a közműszolgáltatási törvényt, át kell dolgozni a
fogyasztóvédelmi törvényt. Mi teszi mindezt szükségessé?
–Nem elég a rezsicsökkentésről beszélnünk, hanem
annak a fenntarthatósága érdekében is mindent meg kell tennünk.
A rezsicsökkentés fenntarthatósága pedig az ön által említett
jogszabályokon alapul. A közműszolgáltatási törvényt úgy
kell módosítanunk, hogy annak alfája és omegája: a lakossági
közműszolgáltatások kizárólag nonprofit jellegűek legyenek.
Hiszen 2010-ig ezek a nagy cégek jelentős profitot termeltek, s
azokat kivitték az országokból. A külföldi tulajdonú közműszolgáltatók
1995-től, a privatizáció évétől 2011-ig 140 milliárd
forintot vittek ki osztalékként, ledokumentáltan külföldre. A
többi pénzről nem tudunk, de sejtjük, hogy ennél jóval több
profit hagyta el az országot. A nonprofit jelleg nem arról szól,
hogy nem keletkezik ott haszon, hanem, hogy azt vissza kell
forgatni az ellátás biztonságának, fenntarthatóságának és
minőségének javítására. A fogyasztóvédelmi törvényt
pedig azért kell újragondolni, mert számtalan fogyasztóvédelemmel
kapcsolatos problémát hozott a felszínre a rezsicsökkentés. A
szocialista kormányok ideje alatt mindig a szolgáltatók érdekében
születtek törvények, s most ezt a rendszert a fogyasztók
szemszögéből nézzük. Éppen ezért javaslatomra született
meg a kötbér, ami azt jelenti, hogyha valamelyik szolgáltató
nem hajtja végre a rezsicsökkentést, s arról nem tájékoztatja
a számlán elkülönített módon a fogyasztókat, akkor 10 ezer
forintos kötbért köteles fizetnie, nem az államnak, hanem magának
a fogyasztónak. Ez azért jelentős, mert eddig csak a fogyasztókat
kötbérezték a szolgáltatók. A műszaki biztonsági felülvizsgálat
kérdésében pedig azt mondja a frakciószövetség, hogy ennek
az anyagi vonzatait a szolgáltatónak kell állnia. Ha fogyasztókat
megvédjük jogszabályi szinten, akkor a rezsicsökkentést
fenntarthatóvá tesszük. Sőt az állampolgár nem csak azt érzi
így, hogy több pénz marad nála, hanem megtapasztalja, hogy ez
a rendszer értük működik. Ezt hívják közszolgáltatásnak,
aminek lényege, hogy a közösséget szolgálja, s nem a profitéhes
cégeket.
Több mint félmilliárd forintnyi kötbér
megfizetésére köteleztek országszerte összesen tíz távhőszolgáltató
céget hibás számlázás miatt. Hogyan látta, ezen hibák mögött
szándékosság, vagy figyelmetlenség húzódik?
–Ezeket a cégeket tetten értük. Akik Magyarországra
panaszkodnak Brüsszelben, vagy a tengeren túl, azt mondják,
hogy nálunk a jogszabályokat nem tartják be. Az egyik jogszabályunk,
a rezsicsökkentésről szóló törvény kimondja, hogy a
fogyasztókat tájékoztatni kell arról, hogy náluk milyen módon
valósult meg ez a csökkentés. Az említett tíz cég nem a törvény
passzusai szerint cselekedett. Ennél tíz szolgáltatónál kettő
esetében politikát is csináltak, így a budaörsi SZDSZ-es polgármester,
Wittinghoff Tamás és a makói szocialista városvezetés. Utóbbi
esetben olyan újságcímek jelentek meg, mint például „Makó
ellenáll”. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója
úgy tájékoztatott, hogy minden egyes kiszabott határozat, mely
kötelezi a szolgáltatókat a kötbér megfizetésére, jogszabályilag
megalapozott, tehát hiába fellebbeznek másodfokon, azt elveszítik.
S ha a bíróság is megállapítja a jogsértést, akkor ki kell
fizetniük a 10 ezer forintot összesen 55 ezer fogyasztó esetében.
Remélem, hogy ez a precedensértékű lesz. Ezen kívül még több
bírságra került sor. S ezek a pénzek most a becsapott fogyasztókhoz
kerülnek.
A magyarországi mintát követve ígéri az
energiaárak lefaragását a brit Munkáspárt. Sőt, Csehországban
is gondolkodnak a magyar példa realizálásán. Nem fura, hogy
egy baloldali párt követi a magyar polgári kormány intézkedéseit?
–Az Ön által említett országokon kívül szlovák,
lengyel politikusok is gondolkodnak a rezsicsökkentés bevezetésén.
Nagy –Britanniában az ottani kisvállalkozókat is érintené a
rezsicsökkentés. Orbán Viktor miniszterelnök úr pedig
bejelentette, hogy a következő lépés a témában az lesz, hogy
a kisvállalkozók is olcsóbb energiaárhoz juthatnak. Jelenleg
is azokra a kisvállalkozókra, egyéni vállalkozókra, betéti társaságokra,
amelyek otthonokban vannak bejelentve, vonatkozik a rezsicsökkentés,
hiszen háztartási energiát fogyasztanak. Erre egy példa, hogy
a hideg-meleg burkolók használnak PB-gázt, s így annak
fogyasztása számukra is olcsóbb. Azért indítottuk el a közműszolgáltatók
visszavásárlásának tendenciáját, s már megtörtént a Fővárosi
Vízművek visszavásárlása. Emellett szándékunkban áll a
csatornázási művek és az E-ON visszavásárlása is. Célunk,
hogy minden gáztározó többségi állami tulajdonban legyen.
Ezzel nem csak a rendszer fenntarthatóságát tudjuk biztosítani,
hanem meg tudjuk határozni azt, hogy a hazai kisvállalkozói körünk
is olcsó gázhoz jusson hozzá. Én az egészbe nem vinnék be
politikai ideológiát, mert ez a program nem bal, vagy
jobboldali, hanem a hazai családokat védi. A magyar parlamentnek
az a feladata, hogy a magyar állampolgárok érdekében hozzon
pozitív döntéseket. És az nagyon sokat számít, hogy 2,5
millió polgár támogatja nevével, címével, aláírásával
megvédte a rezsicsökkentés politikáját, ezzel Magyarország függetlenségét.
A 2014-es választások valódi tétje az, hogy folytatódik-e a
rezsicsökkentés, vagy sem.
Medveczky Attila
|