2013.11.01.
Bebizonyítjuk, hogy az állam is tud jó
gazda lenni
A szocialisták kormányzásuk idején lenullázták a magyar
gazdaságot
Az elmúlt húsz
év alatt az állami vagyon a tizedére csökkent az ésszerűtlen
és felelőtlen gazdálkodás következtében. A jelenlegi kabinet
ezzel szemben megfordította az irányt: a privatizáció korszakát
lezárva az állami vagyon megőrzésére, gyarapítására és
hatékony hasznosítására helyezte a hangsúlyt. Szerkesztőségünk
vendége Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
vagyonpolitikáért felelős államtitkára.
A magyar országgyűlés még 2011 decemberében
elfogadta az új nemzeti vagyontörvényt, azzal a céllal, hogy
erős védelmet biztosítsanak a közvagyonnak, és tételesen
meghatározzák a nemzeti vagyon körét Az azóta eltelt bő másfél
évben milyen eredményeket sikerült elérni a nemzeti vagyontörvény
megalkotásával?
– Amikor 2010-ben a Fidesz-KDNP pártszövetség
kormányra lépett, kimondta, hogy a privatizáció korszaka lezárult,
és a megmaradt nemzeti vagyont kétharmados törvénnyel akarja
megvédeni. De nem csak megvédésről van szó, hanem arról az
új szemléletről is, amely a vagyongyarapítást tűzte ki célul.
Az említett jogszabály nem csak azt mondja ki, hogy mely
vagyonelemek tartoznak a nemzeti vagyon körébe, hanem azok megvédéséről
is gondoskodik. Ennek megfelelően a törvényt csak kétharmados
parlamenti felhatalmazással lehet módosítani. Ez azt jelenti,
hogy azokat a nemzeti – állami és önkormányzati –
vagyonelemeket, amelyeket taxatíve felsorol a törvény, a kormány
megvédi az esetleges privatizációs szándéktól. A nemzeti
vagyon több elemből áll össze. Az első a kizárólagos
vagyon, ide tartozik többek között a Szent Korona és a hozzá
tartozó jelvények, az Országház, a föld méhének kincsei
természetes előfordulási helyükön, a felszín alatti vizek,
azok természetes víztartó képződményei, a folyóvíz és
természetes tavak elhagyott medre és a folyóvízben, természetes
tavakban újonnan keletkezett sziget, az országos közutak és
azok műtárgyai, az állami tulajdonban álló terek, parkok, a
meghatározott országos törzshálózati vasúti pályák és
azok tartozékai, valamint az állami társaságok jelentős része.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti
vagyont nem lehet sem elidegeníteni, sem megterhelni. A nemzeti
vagyon fogalomkörébe tartozik az önkormányzati vagyon is, és
a helyi önkormányzatok törzsvagyonát szintén tilos elidegeníteni.
A nemzeti vagyontörvény azt is meghatározza, miként kell a
nemzeti vagyonelemeket jó gazda módjára üzemeltetni. Ezért
kimondja, hogy a vagyonkezelő ezen vagyoni kör esetében csak állami
vagy önkormányzati szerv lehet, vagy annak 100%-os tulajdonában
álló gazdasági társasága. Mindez első olvasatra talán kissé
száraznak tűnik, de azért kellett belefoglalni a törvénybe
ezeket a passzusokat, mert az elmúlt húsz év keserű
tapasztalatai erre köteleztek bennünket. Elég, ha csak a
Budapest Airport esetére gondolnunk. A nemzeti vagyontörvény
kimondja, hogy nemzetközi repülőteret állami vagy önkormányzati
intézmény, vagy annak 100%-os tulajdonában álló gazdasági társasága
üzemeltethet. Ha más akarja ezt az üzemeltetést végezni, csak
koncesszió útját teheti meg. Tehát fizetnie kell érte. A
koncessziós törvény hatálya alá tartozott régebben a
Budapest Airport is, de egy feles törvénnyel kivonták ezt a céget
a koncesszió hatálya alól, és hetven évre egy külföldi vállalkozás
vagyonkezelésébe adták. Ennek mi lett az eredménye? Az, hogy a
Budapest Airport több tulajdonosváltáson is átesett. Az ehhez
hasonló anomáliákat a vagyontörvény megszünteti és lezárja,
valamint kimondja, hogy a vagyonelemeket a köz javára kell üzemeltetni.
A törvény a gazdasági társaságokra vonatkozóan kiemeli, hogy
vannak olyan stratégiai területek – mint például a Magyar
Fejlesztési Bank, az energetikai vagy közműcégek vagy az erdőgazdaságok
– amelyeket tilos privatizálni. Az elképzelhető, hogy kisebb
befektetők bevonása érdekében elenyésző nagyságú üzletrészeket
értékesítünk, de a nagy állami és önkormányzati cégeket már
nem lehet elherdálni. Fő célunk a vagyon gyarapítása, ennek
első eleme a MOL-részvények felvásárlása volt, majd ezt követte
a Rába és az E-ON gáz -üzletág állami tulajdonba vétele.
Folyamatosan tárgyalunk azokkal az energiaszolgáltatókkal, akik
ki akarnak vonulni a piacról. Megvettük továbbá a Mahart
Passnave többségi tulajdonát is, így ez az emblematikus cég végre
visszakerült a magyar állam tulajdonába. Arra törekszünk,
hogy bebizonyítsuk: a jó gazda gondosságával az állam képes
megfelelő tulajdonos lenni.
Ahhoz, hogy az állam hatékonyabban képes legyen megóvni
természeti erőforrásainkat, elegendő „csupán” egy jogszabály,
vagy a különböző állami szervek struktúráját is át
kellett alakítani?
– A két legnagyobb tulajdonosi joggyakorló, a Magyar
Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Magyar Fejlesztési Bank gazdálkodását
szigorú jogszabályok határozzák meg. A nemzeti vagyontörvény,
mint keretjogszabály, pontosan megfogalmazza azt, hogy a természeti
kincseket és vagyonelemeket miként kell hatékonyan üzemeltetni.
Kis ország vagyunk, és nagyon sok olyan természeti kincsünk
van, amit védeni akarunk, nem pedig eladni. Az elmúlt húsz évben
a tizedére csökkent a nemzeti vagyon mennyisége, mert amit csak
tudtak, privatizáltak. Mi pedig azt mondtuk, ami megmaradt, azt
meg kell őrizni nem csak magunknak, hanem az utókor számára
is. Korábban azt tapasztaltuk, hogy éppen az adott jogszabály
adta meg a lehetőséget arra, hogy egy magánbefektető döntsön
egy bizonyos nemzeti vagyonelem sorsáról. A törvény most
kimondja például azt is, hogy a kizárólagos állami vagy önkormányzati
vagyonelemek alá tartozó ingatlanok nem lehetnek osztott
tulajdonúak. Tehát az új jogszabály kizárja azt, hogy a
Citadellára vagy a Budai Vár oldalába valaki felépítsen egy
ingatlant, és használatbavételi jogot jegyeztessen be rá.
Megengedhetetlen, hogy a telek az államé, míg a ingatlan a
befektetőé, aki aztán 99 évig üzemelteti azt. Tehát a telket
a beruházó vegye koncesszióba, vagy fizessen érte bérleti díjat,
ami az állam és az önkormányzat számára garanciát jelent. A
Citadellával is az volt a gondunk, hogy nem műemlékhez méltó
módon használták, üzemeltették. Az államnak alig volt beleszólása
abba, hogy a korábbi vagyonkezelő mit épít a területen, és
milyen programokat szervez oda. Most lehetőség van arra is, hogy
amennyiben az állam nem tud hasznosítani egy bizonyos
vagyonelemet, akkor ingyenesen átadhatja egy önkormányzatnak.
Csak abban az esetben értékesítheti az állam az ingatlant a
szakértők által meghatározott piaci áron, ha az állami
szervek és önkormányzatok sem tartanak rá igényt.
Megerősödött tehát az állam tulajdonosi szerepe a
stratégiai ágazatokban. Ilyenkor az ellenzék államosításról
beszél, ugyanakkor a szocialisták még a nyáron felszólították
a kormányt, hogy vegye át a pápai húsgyárat. Nem érez ebben
egy kevés cinizmust?
– A szocialisták kijelentését nagyon erős cinizmus
jellemzi, annál is inkább, mert az ő kormányzásuk idején a
nemzetgazdasági szempontból lényeges területeken szinte lenullázták
a magyar gazdaságot, és a dolgozókat is kiszolgáltatott
helyzetbe hozták. Most meg azt követelik, hogy a privatizáció
során teljesen tönkretett cégeket, mint amilyen a MAL is,
mentse meg az állam. Ez több mint cinizmus, ez már arcátlanság!
A minisztérium alá tartozó Nemzeti Reorganizációs Nonprofit
Kft. is, amely a stratégiailag kiemelt gazdasági társaságok
felszámolási ügyét intézi, azért kellett létrehoznunk, mert
azt tapasztaljuk, hogy mind több területről egyre több cég
megy tönkre. Azért, hogy a munkahelyek megmaradjanak, és ne kótyavetyéljék
el az adott ingatlant, gyárat, üzemet, állami vagyonfelügyelő
veszi át a bajba jutott cég irányítását. Emellett az államnak
és az önkormányzatnak biztosítania kell a megfelelő forrást
a munkahelyek megőrzését szolgáló, ésszerű intézkedésekre.
Az állami kontroll előnye, hogy nem a profit maximalizálása a
cél, hanem az, hogy a cég a köz javára, megfelelő módon üzemeljen
– akár nonprofit formában – , mert nem az osztalék elosztásában
vagyunk érdekeltek. Ezekben az esetekben azért is jobb, ha az állam
vagy az önkormányzat a tulajdonos, mert mindketten a közösség
érdekét és a szociális felelősséget tartják lényegesnek.
Ezért is döntött úgy a kormány a rezsicsökkentés során,
hogy el kell érni a közszolgáltató cégek nonprofit formában
történő működtetését, hiszen a lakosság alapvető szükségleteit
látják el. A stratégiai fontosságú cégek megmentése
igencsak távol áll attól, amit hagyományosan államosításnak
nevezünk. Az állam, amellett, hogy tulajdonossá válik, a
szakmai, stratégiai irányításon kívül megfelelő finanszírozást
is biztosít a cégeknek. Itt viszont mindig figyelni kell az uniós
versenyjogi szabályokra is. Amint már említettem, nagyon fontos
számunkra, hogy megőrizzük a munkahelyeket, ahogy azt a MÁV
esetében is tettük. Az állami vasúttársaságot 300 millió
forintos adóssággal vettük át, és sikerült úgy létrehoznunk
egy nagyszabású szerkezeti átalakítást, hogy nem emeltük a díjakat,
a kedvezmények jelentős része változatlan maradt, és mindez
nem járt tömeges elbocsátásokkal. A lényeg, hogy az olyan állami
cégek, amelyek szolgáltatásukból eredően képtelenek profitot
termelni, költséghatékonyan üzemeljenek.
Többen felvetették azt, hogyha a kormány elveti a PPP
(Public Private Partnership)-konstrukciót, az azt jelenti, hogy
le is mond a nagyberuházásokról. Mi erről a véleménye?
– A Fidesz már 2010 előtt felhívta a szocialista kormányok
figyelmét a PPP- konstrukciók jelentős pénzügyi és üzemeltetési
kockázataira. A félelmünk sajnos beigazolódott, hiszen a pénzügyi
gondok begyűrűztek az összes PPP- konstrukcióban – vagyis a
köz- és magánszféra együttműködésében – elindított
beruházásba. Jelenleg hozzávetőlegesen tíz kisebb
PPP-projektcég felszámolása van folyamatban. Ez azt jelenti,
hogy szintén állami vagyonfelügyelőnek kell biztosítania azt,
hogy a felépített ingatlan megmaradjon a magyar állam tulajdonában,
és mondjuk ne egy offshore-cég tegye rá a kezét. Ez utóbbira
több példa volt az előző kormányok idején. Mára a magánbefektetők
és a bankok is rájöttek arra, hogy ezek a konstrukciók igen
nagy kockázattal járnak, hiszen a vállalkozók a devizahitelek
miatt komoly árfolyamveszteséget szenvedtek el. Természetesen
szükségesek a nagyarányú beruházások, de csak ésszerű formában.
Ehhez meg kell teremteni a megfelelő forrást, így közbeszerzés
útján EU-s pénzekből, vagy állami, önkormányzati tőkéből
felépülhetnek az adott létesítmények. A költségvetésnek éves
szinten 120 milliárd forintot jelent, hogy a PPP-konstrukciókból
adódó kötelezettségeit teljesítse. A kormány eddig 17 településen
váltott ki PPP-konstrukcióban épült sportlétesítményeket, főleg
tanuszodákat, tornatermeket, ésbefejezte a PPP- konstrukcióban
indult Törökbálinti Bálint Márton Általános Iskolát és
Szabadidő Központot. Ezzel is segíteni szeretnénk a gazdasági
válság és az előző kormányok felelőtlen gazdálkodása
miatt nehéz helyzetbe került önkormányzatokon a mindenkori költségvetési
lehetőségek szerint.
Medveczky Attila
|