vissza a főoldalra

 

 

 2013.11.08. 

Nógrád felkerült az ország fejlesztési térképére

Három éve a romjaiból kell újjáépíteni az egészségügyet

Egymilliárd forint értékben kezdődtek útfelújítások Nógrád megyében : a felújításokat hét helyszínen, összesen 15 kilométernyi szakaszon végzik el. A salgótarjáni megyei kórház pedig 2 milliárd 44 millió forintot nyert el a Struktúraváltás támogatása a járóbeteg- és fekvőbeteg-ellátás fejlesztésével című programra az Új Széchenyi Terv keretében, a támogatás mértéke százszázalékos.

 Kormányzati törekvés, hogy a szükséges források előteremtésével középtávon megtörténjen az úthálózat rendbetétele – erről nemrég számolt be lapunknak Völner Pál államtitkár úr. Milyen jelenleg a megye úthálózata? – kérdezem Becsó Zsoltot, a Nógrád Megyei Közgyűlés elnökét, megyei útügyi miniszteri biztost.

 –A 2002 és 2010 közti időszakra az alulfinanszírozás volt jellemző, és a kedvezőtlen időjárás is a hazai úthálózatok romlását okozta. Ezért a kormány arra törekszik, hogy a szükséges források előteremtésével középtávon elvégezze az úthálózat rendbetételét, így a legégetőbb problémák kezelésére nagyfelületű burkolatjavításokat tartalmazó országos útfelújítási program indult el 33 milliárd forintos keretösszeggel. A munkálatok egyes helyszíneken már idén megkezdődhetnek, s a tervek szerint legkésőbb 2014 tavaszára be is fejeződnek. Országosan összesen 530 kilométeren javítják az útállapotokat. Nógrád megyében a programon belül hét helyszínen, összesen 15 kilométeren végeznek útfelújításokat 1 milliárd 43 millió forintból. Egyértelmű, hogy sokkal nagyobb az igény, s nincs az a pénz – ahogy szokás mondani – , amit ne lehetne elkölteni az útállapotok javítására, fejlesztésére. De már az is örömteli, hogy ez az összeg rendelkezésünkre áll. A legfontosabb számunkra az, hogy a 21-es főúton, Mátraszőlős és Mátraverebély között felújító aszfaltréteget kap a teljes pálya. Továbbá az útpálya mindkét széléből 1,5-1,5 métert visszamarnak teljesen a betonútalapok szintjéig. Az ilinyi bekötőút is megújul, úgy, hogy annak első 1 kilométerén teljes szélességű aszfalt-felújító rétegépítésre kerül sor. S a felújítás a község határáig tart, megoldva ennek a településnek a megközelítési problémáját, hiszen a járhatatlan állapotú bekötőút miatt jelenleg már buszok sem tudtak közlekedni. A harmadik szakasz a Keszeg és az alsópetényi csomópont közötti, amely szintén a jelenlegi szélességében újul meg. A következő a bujáki bekötőút, aminek első 5 kilométerét érinti a beruházás. Ez az egyetlen olyan szakasz, aminek a felújítása valószínűleg áttolódik 2014 első negyedévére, mert illeszkednie kell a kisbágyoni belterületi csatornaépítéshez. A sorban ötödikként szerepel a Borsosberény és Horpács közötti 2,5 kilométeres felújítás, a hatodik és hetedik szakaszunk pedig Szarvasgede bel-, illetve külterületére vonatkozik, ahol összesen 800 méteren történnek munkálatok. A felújított út a még 2012-ben a regionális operatív program támogatásából renovált Szarvasgede-Csécse-Ecseg-Kozárd útvonal kezdőcsomópontjához csatlakozik. A kivitelezésre alkalmas időjárás miatt a munkavégzés már elkezdődött, s reméljük, hogy november végéig – a már említett bujáki szakasz kivételével – befejeződik. Nógrád megye országos közúthálózatának felújítására így három év alatt, ennek a döntésnek is köszönhetően, 7 milliárd 136 millió forint állt rendelkezésre. 2006 és 2010 között az ilyen célra felhasznált összeg alig haladta meg az 5 milliárd 500 millió forintot – tehát ezen a területen is mind a megye, mind a kormány jobban teljesít, mint a Gyurcsány-Bajnai fémjelezte időszakban.

 Mint útügyi megyei biztos, ön döntött arról, hogy mely útszakaszokon történjenek a munkálatok?

 –A Magyar Közút Nonprofit Zrt-től nagyon alapos felmérő anyagot kaptam a megyei közúthálózat helyzetéről. Azt is figyelembe kellett venni, hogy a jelenlegi ciklusban hol és milyen jellegű útfelújításokat tudtunk realizálni a regionális operatív program forrásainak igénybevételével, vagy a Magyar Közút és a NIF segítségével. Arra törekedtünk, hogy az egész megye területén azonos legyen az útfelújításra jutó forrásmegosztás, s azokon a szakaszokon kerüljenek sor a munkálatokra, ahol a legszükségesebbek az ilyen jellegű fejlesztések. Így sem tudtunk minden problémát megoldani, mert továbbra is gondot jelent a pusztaberki, vagy a bárnai bekötőút helyzete. Egyelőre átmeneti megoldásként kátyúzással enyhítünk ezen szakaszok útviszonyain. Mindent egybevetve elmondható, hogy szakmai megalapozottságú politikai döntést alakítottunk ki a megye úthálózatának rendbetételére.

 Ilyenkor mondja az ellenzék, hogy mindez csupán kampányfogás a 2014-es választásokra. Mi erről a véleménye?

 –Több tízmilliárd forintos beruházásra lenne szükség ahhoz, hogy ausztriai színvonalú közúthálózat épüljön ki Nógrád megyében, ezért minden olyan segítséget meg kell becsülnünk, amely által bizonyos szakaszokon a meglévő utakat rendbe tudjuk tenni. S egyértelmű, hogy akkor kell élni a lehetőségekkel, amikor azok elérhetővé válnak. Azért történhetnek meg most 33 milliárd forintból az országos útfelújítások, mert a kormány politikájának köszönhetően hazánk kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól.

 A megyei útfelújításokkal elérhető-e az, hogy több beruházó érkezzen a térségbe?

 –Természetesen az útfelújításoknak logisztikai, a térség megközelíthetősége és a közlekedésbiztonság szempontjából is nagy jelentőségük van. Amikor egy befektető meghozza a letelepedésre vonatkozó döntését, az úthálózat minéműségét is megvizsgálja. Ezért is tartjuk a legfontosabbnak a 21-es főút fejlesztését, s a négysávosítási program folytatását közel 4 kilométeren, a megyehatártól egészen Szurdokpüspökiig.

 Meg lehet-e állítani az ilyen típusú projektek kivitelezésével a fiatalok elvándorlását?

 –Ez igen összetett kérdés. Nógrád megyében is megtapasztaltuk azt, hogy a kellő nyelvismerettel, tudással felvértezett fiatalok külföldön, vagy más hazai nagyvárosokban kerestek és találtak munkát. Bízunk benne, hogy a már elindított fejlesztések, s a jövőre vonatkozó tervek sokkal vonzóbbá teszik Nógrád megyét. Szeretnénk azon a fejlesztési térképen, amire sikerült felkerülnünk a kormány kitüntetett figyelmének és a helyi széles körű összefogásnak köszönhetően egyre több zöld-és barnamezős beruházásokat elindítani, s élni a szabad vállalkozási zónák által kínálkozó lehetőségekkel. Olyan jellegű fejlesztéseket szándékozunk elindítani a megyében, melyek még komfortosabbá teszik a településeket, s ezzel megteremtjük a megfelelő életminőséget, feltételeket ahhoz, hogy a fiatalok helyben találjanak munkát, s a tőlünk elvándoroltak visszatérjenek. Ehhez nyilvánvalóan szükséges a közúthálózat fejlesztése is. Természetesen nekünk is az a célunk, hogy a megye fiataljai helyben kamatoztassák tudásukat, s itt alapítsanak családot, s a térséget dinamikusabb fejlődési pályára állítsuk. Mindez azt eredményezi, hogy újra élettel telik meg Nógrád. Ellenkező esetben a megye elöregedésének folyamata még inkább felgyorsul.

 A másik lényeges téma, hogy kétmilliárd forintos fejlesztés valósul meg a salgótarjáni Szent Lázár Megyei Kórházban. Igaz, hogy a megyei kórház már az előző ciklusban is beadta ezt a pályázatát?

 Még a szocialista kormányzat idején a megyei kórház beadta pályázatát a struktúraváltás elősegítésére, de az akkori döntéshozók ezt nem támogatták. A Gyurcsány-Bajnai kormányok olyan pályázatokat is preferáltak, ahol a privát érdek jelent meg – gondoljunk a Hospinvest- érdekeltségekre. Mindez akkor nem szakmai, hanem politikai alapú döntés volt. 2010 óta most jutottunk el abba a fázisba, hogy megjelenhetett a Struktúraváltás támogatása a járóbeteg- és fekvőbeteg-ellátás fejlesztésével című pályázat az Új Széchenyi Terv keretében. Így a már előkészített projektünket kellett aktualizálni, s a salgótarjáni megyei kórháznak sikerült 2 milliárd 44 millió forintot nyernie a célok megvalósítására. Sőt mindemellett a pásztói Margit Kórházban 210 millió, a balassagyarmati Dr. Kenessey Albert Kórházban pedig 1 milliárd 780 millió forint értékben fejlesztenek, így a három Nógrád megyei intézményben összesen mintegy 4 milliárd forint értékben valósulnak meg különböző beruházások. A megyei kórházban a projekt alapvetően eszközfejlesztésre-beszerzésre irányul, aminek értéke meghaladja az 1,5 milliárd forintot. Ezen belül is kiemelkedő jelentőségű a mágneses rezonanciás (MR) készülék beszerzése és üzembe helyezése, mivel a megyék között már csak Nógrád nem rendelkezett ilyen géppel. Így a megye lakossága a lakhelyéhez közel hozzájut az MR-szolgáltatáshoz, ezzel nő a túlélési esély, rövidül a betegút. A projektelemek közt szereplő központi sterilizáló pedig képes ellátni a megye másik két kórházát, a balassagyarmatit és a pásztóit is. A gasztroenterológiai laborba új videoendoszkópos tornyot vásárolnak, hogy csökkentsék a várakozási időt. Az intenzív osztályon elkülönítő jön létre. Ott három zárt bokszot építenek ki külön befújó-elszívó rendszerrel, és egy komplett zsiliprendszert a szakszemélyzetnek, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt. A szocialista érában a kórházak azért adósodtak el, mert elvonták tőlük a pénzt, ezért három éve a romjaiból kell újjáépíteni az egészségügyet, ennek elemei közé tartozik az adósságrendezési és a béremelési program is.

 

Medveczky Attila