2013.11.08.
Szükségszerű beavatkozás a Normafa
rekonstrukciója
Akkor romboljuk igazán a környezetet, ha továbbra is eltűrjük
a kaotikus állapotokat
Jelenleg a Normafát
kiemelt időszakban naponta több tízezer ember keresi fel annak
ellenére, hogy a közlekedés nem megoldott, a pályák
elgazosodtak, a fák elöregedtek, nincs kijelölt sí- és szánkóhely,
és a terület sok szempontból balesetveszélyes. A tervezett
projekt egy turisztikai, sport és hozzá kapcsolódó kiszolgáló
létesítmények fejlesztésére irányuló elképzelés, mely egész
évben kiszolgálná – a szabadidő eltöltés céljából – a
fővárosban élőket és az ide látogatókat.
Azt olvastam, hogy a Normafa területére a
szakhatóságok védett erdőként tekintenek, és éppen ezért
oda nem engedélyeznek nagyszabású beruházásokat. Hogyan tudják
így megvalósítani a fejlesztési célokat? – kérdezem Vincze
P. Mártont, a Normafa Park projekt miniszterelnöki megbízottját.
–Az nem igaz, hogy a szakhatóságok nem engedélyeznek
a Normafa területére beruházásokat, így az említett sajtóinformáció
teljesen alaptalan. Eddig is készültek már a Normafával
kapcsolatos fejlesztési elképzelések, tervek, de azok főleg
egy adott évszakra, és struktúrára vonatkoztak. Leírták,
hogy nyáron és télen milyen attrakciók, fejlesztések szükségesek,
mások a fogaskerekű vasút pályájának meghosszabbításán
gondolkodtak. Ezek az elképzelések viszont nem jutottak el az
engedélykérés szintjéig, így a tervek nem realizálódtak.
2000-ben vette kezdetét az a program, aminek konkrét célja az
ülőlift létrehozása volt, de 2002-ben, közvetlen a megvalósítás
előtt a projekt megvalósítását leállították. Arról
viszont nem beszéltek, hogy a szakhatóságok ezt nem engedélyezik,
hiszen ugyanazon az útvonalon közlekedett volna az ülőlift,
amely a mi projektünkben szerepel.
Remélem, az már igaz, hogy mára a pályák
elgazosodtak, a fák elöregedtek, és a terület sok szempontból
balesetveszélyes?
–Ezek az információk sajnos mind helytállóak. Az
eddigi elképzelések is mind azért születtek, mert a Normafánál
áldatlan közlekedési állapotok uralkodnak azokon a hétvégéken
– s ez az ott lakókat igen csak zavarja – , amikor sokan
keresik föl Budának ezt az ékességét kirándulás, vagy
sportolás alkalmából. Ilyenkor igen nagy a káosz a parkolás körül.
De nem csak a közlekedéssel van baj. A nyári időszakban tetten
érhető a turisták gondatlan, szabálytalan viselkedése. Többen
az erdőben parkolnak, rombolják a természeti értékeket,
tiltott helyen raknak tüzet. A szemetelés szerencsére nem
jellemző, viszont az már gondot okoz, hogy sokszor péntek estére
megtelnek a szemeteszsákok. Telente pedig a síelők, a szánkózók,
a hódeszkások mind egy adott helyet keresnek föl, ami rengeteg
balesetet, ütközést és sok egyéb konfliktust okoz. Fő célkitűzésünk
ennek az anarchisztikus helyzetnek a fölszámolása; a Normafa
Park rekultivációs programja erre irányul. El szeretnénk érni,
hogy egész évben mindenkinek adassék meg a lehetőség a kultúrált
körülmények közötti sportolásra, s hogy rendezettek legyen a
közlekedési állapotok.
Nemrég aláírásgyűjtésbe
kezdett az Együtt 2014-PM, hogy a kormány ne alakíthassa át a
Normafát, mert azzal ártanak a környezetnek.
–Ez az ő véleményük, viszont nagyon sokan azt
hangoztatják, s velük értek egyet: akkor teszünk a
legrosszabbat a természettel, akkor romboljuk igazán a környezetet,
ha továbbra is eltűrjük a kaotikus állapotokat, s azokon nem változtatunk
pozitív irányban. Ha időm engedi hetente két-három alkalommal
kint vagyok a Normafánál, így jól ismerem a terepet, s tudom,
mit kell tenni a közlekedés, a parkolás, a fent tartózkodás
normalizálása érdekében. Ezzel a Normafa környékén lakók
egyik fő problémáját is sikerül megoldanunk.
Kérem, ismertesse a Normafa Park projekt fontosabb elemeit.
–A Normafánál volt már
hóágyú, működött sílift – ezekhez képest egyetlen újdonság
lesz, az ülőlift, aminek vonala a Harang-völgyből vezetne föl
a Nagy-Norma tetejéig, s mind a négy évszakban üzemelne. Így,
ha a Fácánosnál leparkolnak az autósok, vagy mások addig
utaznak föl autóbusszal, ezzel a modern, hatüléses lifttel
feljuthatnak a Normafa legmagasabb pontjáig. Emellett bob-pályát
szeretnénk megvalósítani, aminek helyszíne az előzetes környezetvédelmi
tanulmányoktól függ. A játszótér felújítását is tervbe
vettük, ami mellé a felnőttek számára kondicionáló parkot
hozunk létre. Szeretnénk tanösvényt építeni az MHK-pálya körül,
s a hozzá kapcsolódó erdei tornapályát felújítani. Tehát
nem sportcentrumot építünk, hanem az egész terület kultúrált
módon történő kihasználtságát óhajtjuk elősegíteni.
Nagyobb beruházást jelent a Jánoshegyi út felújítása. A
tervek szerint akár kerékpárosok, mozgássérültek,
babakocsisok is jól tudnak majd rajta közlekedni. Továbbá
tervbe van véve a Libegő felújítása is, melynek egyik eleme,
hogy a létesítmény kerékpárszállításra is alkalmas lesz.
Tudjuk, hogy mennyien szeretnek kerékpározni a hegyekben, s éppen
rájuk gondoltunk, mikor számukra downhill pályát terveztük. A
projekt tervezése idején nagyon sokat tárgyaltunk a természetvédő
szervezetekkel, és arra a megállapodásra jutottunk, hogy a kerékpárosok
csak kijelölt helyen downhillezhetnek, így nem tesznek kárt a térség
természeti értékeiben. A könnyebb utak kedvelői számára is
kialakítunk egy kerékpárösvényt, hiszen az a célunk, hogy
rendezett körülmények között mindenki találja meg kedvenc
szabadidős tevékenységéhez a megfelelő helyet. Így nem
zavarják egymást a futók, kocogók, a kerékpárosok és a görkorcsolyások.
A program lényeges eleme, hogy Konkoly-Teghe úton lévő, a síházzal
szemközti murvás parkoló felújítása, s a hóágyúhoz szükséges
vizet is ezen a területen tárolnánk. Szükségesnek tartjuk a közbiztonság
helyzetének javítását, ezért a Budai Sport Hotelben rendőrőrsöt
hozunk létre. Mindezek megvalósítását 2018-ra több ütemben
tervezzük. Ha az anyagi lehetőség eleinte csak arra ad módot,
hogy a két csúszóliftet készítsük el, akkor azt valósítjuk
meg az első ütemben. Ezt követi az ülőliftek létrehozása, a
Jánoshegyi út felújítása, úgy, hogy a két szélére egy-egy
rekortánsávot is szeretnénk telepíteni a futók, kocogók részére.
Összesen 5 milliárd forintos beruházásról van
szó. Ezt néhányan luxusnak tartják, míg mások szerint megtérül
a befektetés. Mi az ön álláspontja?
–Nagyon fáj, hogy egyesek
szerint egy forint is sok a fővárosi, és a környéken élők
kikapcsolódását, sportolását, lelki feltöltődését biztosító
lehetőségek megteremtésére. Nem mindenki jár le edzőtermekbe,
hanem a szabad levegőn szeretne kirándulni, sportolni. Erre egy
példa: ha valaki a napi munka után csak egy fél órát fut a
hegyekben, rögtön levezeti a feszültséget. Ez az ötmilliárd
forint a legkevesebb, amit az egészségünk megőrzésére áldozhatunk.
Mindemellett lényegesnek tartom a gyerekeknek a téli sportokkal
való megismertetését úgy, hogy egy összevont testnevelési óra
keretén belül ingyen síoktatást biztosítunk a kisiskolásoknak.
Itt nem csupán arról van szó, hogy a fiatalok alapszinten
megtanulnak síelni, hanem, hogy egészségfilozófiájuk is fejlődik.
Ma sokan a téli hónapokban behúzódnak a meleg lakásba, hétvégenként
ki sem mozdulnak onnan, s várják a nyári fürdőzési szezont.
Holott a tél is nagyon sok sportolási, szabadidős tevékenységre
alkalmas. Így a Normafa Park projekt nem csupán létesítmények
építéséből áll, hanem lehetőséget teremt egészségünk
megőrzésére, ezzel csökken a krónikus betegségekben szenvedők
száma, aminek nemzetgazdasági haszna van. Így térül meg a már
említett ötmilliárd forint!
Medveczky
Attila
|