2013.11.22.
Az 1945-ös Benes-dekrétumok ellentétesek
az Európai Unió jogával
Bár ellentétesek
az európai unió jogrendjével, mégis hatályban vannak a
Benes-dekrétumok. A törvények megszületéséről,
jogfolytonosságáról és azok következményeiről a Konrád
Adenauer Alapítvány és a KDNP kommunizmus bűnei munkacsoportja
közösen szervezett november 6-án szimpóziumot „Kollektív bűn
és az Európai Unió” címmel
a Gellért Szálló Teaszalonjában. Az előadó történészek
és jogászok szerint a magyaroktól és németektől elkobzott
vagyont Szlovákiának és Csehországnak vissza kell adniuk.
Dr. Rétvári
Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
parlamenti államtitkára szerint a felvidéki magyarság második
világháború utáni jogfosztását eredményező 1945-ös
Benes-dekrétumok ellentétesek az Európai Unió jogával, Szlovákia
és Csehország mégis fenntartja azokat. Az államtitkár más
hivatalos elfoglaltsága miatt nem volt jelen a rendezvényen, előadását
felolvasták. Rétvári Bence úgy véli, hogy a dekrétumok hátráltatják
a visegrádi együttműködést. Az 1945-ös kassai kormányprogram
nyomán megszületett 143 elnöki rendeletből 13 közvetlenül,
20 közvetve sújtotta a csehszlovákiai magyar és német kisebbséget,
a rendelkezések célja pedig elsődlegesen az etnikailag homogén
Csehszlovákia létrehozása volt. A magyar és német nemzetiségűeket
többek között megfosztották állampolgárságuktól,
befagyasztották bankbetétjeiket, az állami alkalmazottakat
elbocsátották, a hallgatókat kizárták az egyetemekről. A
csehszlovákiai kisebbségek elleni támadássorozat része volt a
gróf Esterházy János elleni per, melyben fasizmussal való együttműködés
miatt hoztak halálos ítéletet – melyet életfogytiglanra változtattak
– miközben korábban éppen Esterházy volt az egyetlen, aki a
szlovák parlamentben tiltakozott a zsidók deportálása ellen
– derült ki Rétvári Bence szavaiból. Felidézte a cseh TOP09
párt elnöke, Karel Schwarzenberg esetét, aki lényegében azért
maradt alul az év eleji cseh elnökválasztáson, mert azt találta
mondani a kampányban, hogy „az akkori kormány, beleértve
Benes államfőt is, valószínűleg Hágában találná magát”.
Rétvári szerint a Visegrádi Négyek utóbbi időben előrelépést
mutató együttműködésére is árnyékot vethet, ha továbbra
is érvényben maradnak a dekrétumok, és reményét fejezte ki,
hogy azok nemsokára a „történelem szemétdombjára” kerülnek.
Eötvös
Péter, a KDNP kommunizmus bűnei munkacsoportjának vezetője
hangsúlyozta, míg magyar oldalról hosszú ideig nem tartották
problematikusnak a máig ható elnöki dekrétumokat, addig a Szudéta-vidékről
kitelepített németek leszármazottai sok-sok éve folytatnak szélmalomharcot
azok ellen. Eötvös a szerinte Magyarországon „ma már alig
ismert” egykori csehszlovák köztársasági elnökről, Benesről
azt mondta, igen agresszívan képviselte országa érdekeit, s
tevékenysége máig ható mérget hintett Közép-Európa
nemzetei közé.
Frank
Spengler: Az emberi méltóságuktól is megfosztották a
magyarokat és a németeket
Frank
Spengler, Konrad Adenauer Alapítvány magyarországi irodájának
vezetője köszöntőjében elmondta, hogy immár ez a hatodik
közös rendezvényünk a kommunizmus bűnei munkacsoportjával,
és a részvevők száma mutatja, hogy „munkánk nem hiábavaló”.
Fel kell hívni a kommunista rendszerek bukása után született
nemzedék figyelmét arra, hogy milyen bűnöket követtek el az
állampárt vezetői és kiszolgálói. Megköszönöm Eötvös úr
munkásságát, hiszen a Németországból érkező kutatók
bizalommal fordulhatnak hozzá, ha a témát érintő információra
van szükségük. Köszönjük ezt a fontos tudományos és baráti
együttműködést. A Spengler szerint a Benes-dekrétumok ügye
olyan fájó történelmi seb, amely nagyon sokszor újra
felszakad. Ezeket a dekrétumokat még a II. világháború alatt
fogalmazta meg a csehszlovákiai emigráns kormány, és háború
utáni kormány ezt megerősítette, amit a nemzetgyűlés
fogadott el 1946. márciusában visszamenőleges hatállyal. Ez az
oka annak, hogy a csehek ezeket a dekrétumokat az államuk alapját
képező tényezőkén mondják. Úgy látják, a benesi törvények
a határok szuverenitását határozzák meg, s képviselik a
zsarnokság és az elnyomás ellen vívott harcukat is. A 143 dekrétumból
konkrétan 8 érintett olyan személyeket, akik az utolsó,
1930-as népszámlálás alatt németeknek, vagy magyaroknak
vallották magukat. S voltak olyan személyek is, akik 1938 és
1945 között németekként költöztek be erre a területre. Őket
mind azonos bánásmódban részesítették, s azt nem vették
figyelembe, hogy egyénileg bűnösök voltak-e – hangsúlyozta
a Konrad Adenauer Alapítvány magyarországi irodájának vezetője.
A dekrétumok arról rendelkeztek, hogy meg kell vonni az érintett
személyektől a csehszlovák állampolgárságot, illetve a
vagyonukat is elkobozták. Összesen 3 millió ember vált így a
csehszlovák állami hatalom játékszerévé, s őket az emberi méltóságuktól
is megfosztották. A kollektív bűn, az embertelen bánásmód és
a szörnyű szenvedés, amit a németeknek és a magyaroknak el
kellett szenvedniük, ellentétes az európai jogrenddel. A
kommunizmus bűnei máig érezhetőek, és ha hivatalosan azt is
halljuk, hogy a dekrétumoknak nincsenek közvetlen hatályuk, még
mindig súlyos terhet jelentenek. A különböző népcsoportok
meghurcolása, megalázása, kitelepítése olyan súlyos
cselekedetek, melyeket nem lehet sem erkölcsileg, sem jogilag
megindokolni – fejezte be köszöntő beszédét Frank
Spengler.
Dr.
Szakály Sándor: Benes elérte azt, hogy Csehszlovákia nem létező
voltában is létezzen.
Dr.
Szakály Sándor a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos
rektor-helyettese bemutatta
azt a tíz esztendőt, ami az 1930-as évek közepétől 1945-ig,
a Benes-dekrétumok életbe lépéséig tartott. A trianoni békediktátumok
alapján létrejött egy olyan állam, ami korábban nem volt, s
melynek területe többnyire más országok korábbi részeiből
tevődött össze. Trianonnal sok kisebb többnemzetiségű állam
jött létre. Ilyen állam volt az a Csehszlovákia is, ahol a
magyar és a német lakosság majdnem többséget alkotott a szlovákokkal
és a csehekkel szemben – szögezte le a professzor. Mindez
alapvetően meghatározta azt a viszonyt, ami Magyarországgal és
Lengyelországgal szemben kialakult, hiszen Csehszlovákiában
lengyel kisebbség is élt. S az is kiderült, hogy az I. világháborút
lezáró békerendszer nem hozott igazán békét, hanem csupán
20 esztendőre megkötött fegyverszünetet. Természetesen a
csehszlovák állam igyekezett olyan partnereket, szövetségeseket
találni, akik szükség esetén a csehszlovák érdekek mentén
sorakoznak föl. Hiszen ez az állam a létrejöttét Franciaországnak
és a Britt-birodalomnak köszönheti az USA hallgatólagos együttműködésével.
Ezen kívül lényeges volt a csehek számára, hogy egy újabb állam
álljon mellettük, s ezért írták alá 1935. május 16-án a
csehszlovák-szovjet kölcsönös segélynyújtási szerződést,
amely kimondta, hogy amennyiben az egyik szerződő felet támadás
éri, a másik a segítségére siet. Ez a szerződés fenn áll
1938 őszéig, mikor is az európai nagyhatalmak felismerik, hogy
Németország jogosnak tekinthető követeléseit valamilyen formában
ki kell elégíteni, tehát a Szudéta-területeket vissza kell
adni. Ekkor a magyar politikában is megfogalmazódik, hogy
Magyarországnak is jogos területi követelései vannak Csehszlovákiával
szemben. A lengyel-csehszlovák tárgyalások eredményre
vezettek, hiszen azt a néhány száz négyzetkilométert, amit a
lengyel állam követelt, nagyon gyorsan megkapták. Ennek hatására
Benes lemondott és az emigrációt választotta. A lemondott
államfő viszont igyekezett az emigrációban olyan politikai hátteret
és lehetőséget biztosítani a majdani csehszlovák államnak,
hogy a II. világháború végére, követeléseit teljesítsék.
A Benes-féle emigráns kormányt többször elismerik a brit
politikusok, ahogy 1942 –ben az USA, majd később a Szovjetunió
is. Benes így elérte azt, hogy Csehszlovákia nem létező voltában
is létezzen. Benes következetesen dolgozott azon, hogy a három
nagyhatalom partnerként kezelje. 1943 őszén tanácskoznak a későbbi
győztes hatalmak vezetői, s a moszkvai értekezleten már a háború
utáni időszakra fogadnak el elképzeléseket. A kairói értekezlet
követi a teheráni konferencia, ahol meghatározzák a világháború
utáni rendet. Az akkori fiatal diplomata, Újpéteri Elemér arról
számol be, hogy a lengyel emigráns kormány egyik futára arról
beszélt: megszületett a nagyhatalmak közötti döntés, és mi
a keleti, a szovjet-érdekszférába tartozunk majd. 1943.
decemberében megkötik a szovjet-csehszlovák kölcsönös segítségnyújtási
szerződést, amely megerősíti az előzőt, s akkor már megszületik
egy olyan megállapodás, hogy a „magyarok által megszállt területeket”
a szovjet hadsereg, mint a csehszlovák állam részét „szabadítja
föl”- hangsúlyozta a rektor-helyettes. A magyar Ideiglenes
Nemzetgyűlés feladata volt az, hogy fegyverszünetet kössön a
győztes nagyhatalmakkal. A szerződés egyik pontja így szól:
„Magyarország megszüntette a Szovjetunió és a többi egyesült
nemzet, közte Csehszlovákia ellen viselt háborút, Németországgal
fennálló minden viszonyát megszakította, és hadat üzen Németországnak”.
Nem ismeretes előttem, hogy Magyarország mikor viselt háborút
Csehszlovákia ellen. Tény és való, hogy a már létrejött
szlovák állam és Magyarország közt voltak kisebb fegyveres
konfliktusok, de ez nem nevezhető háborúnak. A szerződés másik
pontja szintén lényeges, ami szerint Magyarország visszavonul
az 1937. december 31-én fennálló határok mögé. Sőt a szerződés
azt mondja ki, hogy annak idején, hazánk annektált csehszlovák,
román és jugoszláv területeket. Az is nagyon érdekes, hogy a
kassai kormányprogramot követően létrejön egy újabb
csehszlovák-szovjet szerződés, amely Kárpátaljáról szól:
«a lakosság óhajának megfelelően egyesül az ősi hazával,
Ukrajnával ez a terület, s az állami javak a Szovjetunióba kerülnek
ellenszolgáltatás nélkül» -mondta előadásában dr. Szakály
Sándor rektorhelyettes.
Dr.
Horváth Attila: a Benes-dekrétumok jogforrási alapjai minden
szempontból megkérdőjelezhetőek
Dr.
Horváth Attila, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem intézetvezetője,
docense, jogtörténész arról beszélt, a Benes-dekrétumok
jogforrási alapja minden szempontból vitatható, már csak azért
is, mert kérdés, hogy Benes 1945-ben egyáltalán államfőnek
volt-e tekinthető, hiszen Csehszlovákiában akkor nem hívtak össze
ideiglenes nemzetgyűlést. Ennek oka, hogy el akarták azt kerülni,
hogy abban a magyarok is részt vehessenek. Ezért volt szükség
a kassai kormányprogramra. Ahhoz, hogy ezekben a dekrétumokban
szereplő diszkriminatív intézkedéseket véghez tudják
hajtani, a Szovjetunió hathatós segítségére és a cseh, és
szlovák kommunista párt támogatására volt szükség. A dekrétumokat
azért hozták meg, mert a magyarok 80-90%-os többségben éltek
a déli határsávban. Így pontosan meg lehet húzni az etnikai
határt, ahogy azt tették az első bécsi döntésnél. Annak
idején Teleki ki is jelentette, nekik nincs szükségük olyan
településre, ahol a szlovákok vannak többségben. Tehát az
első bécsi döntés igazsága rendkívül kellemetlenül érintette
Csehszlovákiát. Ezért Benesék az etnikai körülményeken
mindenképpen változtatni akartak. Azt gondolták, hogy mikor a
szovjet hadsereg bevonul a térségbe, a felvidéki magyarok
elmenekülnek. Mivel ez nem történt meg, ezért hozták meg a
benesi dekrétumokat, melyek a magyar lakosság teljes mértékű
jogfosztását jelentették. A jogtörténész rámutatott, a
jogfosztott nemzetiségektől nemcsak csehszlovák állampolgárságukat
vették el, de ingatlanjuk mellett minden ingóságukat is –például
nem lehetett rádiókészülékük sem–, emellett nem
tanulhattak, és társadalombiztosításukat is elveszítették. Még
a perképességüket is megvonták, tehát, ha jogsérelem érte a
magyarokat, nem fordulhattak bírósághoz. Nem csak népszámlálási
adatok alapján döntötték el azt, hogy ki a magyar, hanem, ha
valaki azt állította a másikról, akkor azt elfogadták. Fő
szabályként nem az ártatlanság, hanem a bűnösség vélelmét
állapították meg, így elvileg csak az mentesülhetett a felelősségvonás
alól, aki igazolni tudta azt, hogy antifasiszta tevékenységet
folytatott. Dr. Horváth Attila rámutatott, hogy a népbírósági
ítéletek szerint a legtöbb bűnös magyar volt. Így vált 75
ezer felvidéki magyar háborús bűnössé; bár az ítéletek
abszurditását mutatja, hogy ha a „vádlott” azt mondta, hogy
áttelepül Magyarországra, akkor elkerülte a büntetést. Amíg
Esterházy Jánost halálra ítélik, addig a Tiso-kormány belügyminiszterét
nem, mondván, hogy mivel ő magyar zsidókat deportált, mégsem
volt annyira bűnös. Arra is volt példa, hogy egy magyar falu
lakosságát cseh területre vitték. Erre azért volt szükség,
mert a németek kitelepítése miatt munkaerőhiány lépett föl
– mondta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem intézetvezetője
Dr.
Zinner Tibor: Még nincs vége a II. világháborúnak, mikor
Magyarországon már 100 ezer németet összegyűjtnek, hogy őket
elűzzék az országból.
Dr.
Zinner Tibor, egyetemi tanár, az Országos Kriminológiai Intézet
tudományos főmunkatársa a
magyarországi németség szülőföldjéről elűzéséről
tartott előadást, amelyben a hazai s a nemzetközi összefüggések
elemzésével mutatta be a történelmi hátteret, a politikai döntési
folyamatokat és azok főszereplőit. A tanár úr elmondása
szerint: a magyarországi németek 1945 utáni kitelepítését még
a nem kommunista, de kommunista többséggel rendelkező hatalom
hozta meg. A jogosan elmarasztalhatók mellett eleve lehetővé
tették a kollektív felelősségre vonást az ártatlanokkal
szemben is. Azáltal, hogy az „áttelepítésről” szóló
1945. december 22-ei rendelet már címe megfogalmazásával is
egyértelműsítette, nem csupán egyes személyekről, hanem a
„ magyarországi német lakosságnak Németországba való áttelepítéséről”
intézkedik, másrészt az 1. §-a szerint: „Németországba áttelepülni
köteles az a magyar állampolgár, aki a legutolsó népszámlálási
összeírás alkalmával német nemzetiségűnek vagy anyanyelvűnek
vallotta magát, vagy aki magyarosított nevét német hangzásúra
változtatta vissza, továbbá az, aki a Volksbundnak, vagy
valamely fegyveres német alakulatnak tagja volt.” Az 1920-as népszámlálás
szerint Magyarországon 551 ezer német élt, a területgyarapodások
után immár 720 ezren voltak, s ezek közül 478 ezer német
anyanyelvűnek és 303 ezer német nemzetiségűnek is vallotta
magát. Évtizedeken keresztül a ’80-as évek közepéig,
az 1942-es népszámlálás adatai szigorúan titkosak is zároltak
voltak, mert ez az anyag képezte a „jogalapját” annak a tragédiának,
ami ezután Magyarországon bekövetkezett. Már 1945. január 4-én
jelezte a belügyminiszter az illetékeseknek, hogy az oroszok a
Magyarországon tartózkodó és lakó németeket munkaszolgálatra
viszik, ezért Erdei Ferenc elrendelte a németek összeírását,
s ez alapján a szovjet katonai hatóságok februárban elhurcolták
a Szatmár megyei németek jelentős részét. Még nincs vége a
II. világháborúnak, mikor Magyarországon már 100 ezer németet
összegyűjtnek, hogy őket elűzzék az országból. Ezután
az előadó azt vizsgálta, hogy a magyarországi pártok miként
álltak hozzá a németek kitelepítéséhez. Kovács Imre
parasztpárti főtitkár a következőket mondta 1945 áprilisában:
„minden sváb volksbundista volt. A svábság egy batyuval jött
ide, egy batyuval menjen is.” Bár lehet, hogy közel az
1956. november 4-ei események évfordulójához ünneprontás
lesz, amit mondok, de: 1945. április 27-én az MKP Központi Titkársága
határozatot fogadott el, miszerint Nagy Imre dolgozzon ki egy
tervezetet a németek kitelepítéséről. Nagy Imre úgy vélekedett,
hogy a „hazaáruló volksbundista svábok” eltávolítása után,
azok birtokaira az MKP másokat kíván telepíteni. Emellett érdekes,
hogy a kommunisták nyíltan sosem hangoztatták a kollektív megbüntetést,
de az nyilvánvaló volt számukra, hogy a Csehszlovákiából
kitelepített magyaroknak helyet kell biztosítani. Ezért is
hallgatólagosan beleegyeztek a németek kitelepítésébe.
Korom Ágoston PhD, a Nemzeti
Közszolgálati Egyetem docense a
dekrétumok jelenlegi hatásainak uniós joggal való összeegyeztethetőségéről
beszéli. Kitért a szlovák kormány álláspontjának bemutatására
az uniós rendelkezésék fényében. Az oktató több, a témával
kapcsolatos Európai Bizottsági választ, és jelenlegi szlovák
törvényt és gyakorlatot elemzett, amelyek sérthetik az Európai
Unió Jogát. Korom Ágoston úgy véli, hogy az Unió keretein
belül sokkal könnyebb fellépni a Benes-dekrétumok ellen, mint
a XX. században. Fel kell tenni a kérdést, hogyan is férhet
meg a nemzetek, az értékek Európájában a kollektív bűnösség
elve. Ahogy azt is meg kell vizsgálni: hogyan lehet az uniós
jogot felhasználni arra, hogy legalább részleges eredményeket
elérjünk ezen a területen. A jog szintjén nem létezik
olyan, hogy értékek Európája, ez csak vágyálom. A jog
szintjén még mindig egy gazdasági közösségről beszélünk,
amit a jog tart fenn. Ráadásul hatalmas nagy az ellenérdek az
egyes rendelkezésekkel kapcsolatban a tagállamok között. Közös
érdek, hogy a háborúskodást megszüntette az Unió, de a
gazdasági területen jelentős ellentétek fedezhetők föl. Az
uniós jog értelmezésének monopóliumával az Európai Bíróság
ítélkezési gyakorlata rendelkezik. Az az uniós jog, amit az
Európai Bíróság megállapít, és ennek a jognak előnye van a
nemzeti joggal és adott esetben az uniós politikával szemben
is. Az uniós jog viszont az egységes piac fenntartásához szükséges
joganyagot garantálja. Az uniós
jog nem garantálja az emberi jogokat, hanem az Európa Tanács az
Emberi Jogok Európai Bírósága. Az pedig politikai döntés
volt, hogy a kollektív bűnösséget tartalmazó dekrétumok érvényessége
ellenére, lehetővé tették Csehország és Szlovákia uniós
csatlakozását. Viszont az Európai Bíróság kialakított olyan
jogelvet, amely szerint, ha a csatlakozást megelőzően a tagállam
alkotott egy jogszabályt, majd a csatlakozás után ez az állam
ennek a jogszabálynak az alkalmazásával olyan döntést hoz,
ami sérti az elsődleges uniós jogot, akkor az nem jelent számára
felmentést. Ez az, ami a segítségünkre lehet- vélte Korom Ágoston.
Pákozdi
Csaba PhD a Károli Gáspár Református Egyetem docense, a Külügyminisztérium
főosztályvezetője a
Benes-dekrétumok máig élő hatását az oroszvári Lónyay-
kastély ügyével érzékeltette. A Magyar Bencés Kongregáció
még 1994-ben kérvényezte az oroszvári kastély visszaszolgáltatását
a szlovák államtól arra hivatkozva, hogy az 1948-ban, az akkori
Szlovák Nemzeti Tanács döntése alapján elkobzott ingatlant
Stefánia belga hercegnő, Lónyay Elemér gróf 1945-ben elhunyt
felesége, végrendeletében a bencés rendre hagyta. Oroszvár
csak a II. világháborút követően lett Csehszlovákia része,
s ráadásul akkor nem is élő személyektől sajátították ki
a kastélyt. A kérvényt a szlovák állam semmisnek nyilvánította,
mivel álláspontja szerint az nem tartalmazta a törvényben előírt
alaki kellékeket. Ezt a döntést a rend megtámadta. Az ügy több
elutasító határozatot követően 2008-ban a szlovák Alkotmánybíróságra,
majd ennek elutasító határozatát követően a szlovák Legfelsőbb
Bírósághoz került. 2012-ben a szlovák Legfelsőbb Bíróság
is elutasította a bencések azon keresetét, amellyel a rend az
oroszvári kastély ingatlanjára vonatkozó örökösödési jogának
kívánt érvényt szerezni. Bár ezzel, a beadvány tárgyával
kapcsolatban kimerültek a Szlovákiában érvényesíthető
jogorvoslati lehetőségek, a rend ezúttal a bírósági döntések
kapcsán élt panasszal az alkotmánybíróságon. Ennek elutasító
döntése született meg 2013 márciusában. Az oroszvári
ingatlant és a rajta lévő neogótikus kastélyt és melléképületeit
reprezentációs célokra szeretné használni a szlovák kormányzat.
Medveczky
Attila
|