2013.11.22.
Csak a minőség számít
Az amatőrök és a „szoborgyárosok” rombolják a közízlést
Illyés Antal szobrászművész,
restaurátor, érmész
Fertőendréden született 1953-ban. Mesterei: Borbás Tibor,
Konyorcsik János, Mészáros Mihály, Somogyi József.
1968–1972 között
a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola növendéke.
1973–tól 1978-ig a Magyar Képzőművészeti Főiskola hallgatója,
ahol 1977–1978 között mesterkurzuson vett részt. Budapesten
él, 1977 óta kiállító művész. 1994-ben a Mezőtúri Művésztelepen
dolgozott. 1991-től az MKISZ, 1977-től Művészeti Alap és az
MAOE, 1997-től a Magyar Szobrász Társaság tagja.
Díjak/ösztöndíjak:Babits
Mihály születésének 100. évfordulója pályázat, a Művészeti
Alap díja (1983), Csontváry-emlékérem pályázat, a Művészeti
Alap díja (1984), Ezüstgerely-pályázat, II. díj; Képcsarnok-pályázat,
II. díj (1986), Ezüstgerely-pályázat, III. díj. (1988).
Művek közgyűjteményekben:
Janus Pannonius Múzeum, Pécs, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest,
Mezőtúri Művésztelep Gyűjteménye, Mezőtúr, Testnevelési
és Sportmúzeum, Budapest.
Köztéri művei:
Mária Immaculata rekonstrukció, Mezőkövesd(1977), Csatári József-portré,
Felsőcsatár( 1984), dombormű, Budapest Bank • Szt. Sebestyén
• Szt. Flórián (1985), Nepomuki Szt. János, Mór (1985-1986),
Szentháromság-oszlop [Rákos Péterrel és Sütő Józseffel],
restaurálás, kő, műkő, Kecskemét • Szentháromság-oszlop
[Rákos Péterrel és Sütő Józseffel], restaurálás, kő, műkő,
Tapolca • Nepomuki Szent János szobor [Király Vilmossal],
restaurálás, festett kő, Szabadbattyán (1996), Vitorlák szökőkút,
bronz, kő, Marcalváros, Győr • Szentháromság-oszlop, részleges
rekonstrukció, restaurálás, kő, műkő, Nagyvázsony (1998),
Szent-Györgyi Albert mellszobor, bronz, Enying (1999),
Millenniumi emlékmű, bronz, kő, Polgármesteri Hivatal , Jászkarajenő
• Zephyros és Flóra, rekonstrukció, kő, műkő, Batthyány-kastély
parkja, Körmend (2001), Vertumnus és Pomona, restaurálás, kő,
műkő, Batthyány-kastély parkja, Körmend • Neptun-kút
rekonstrukció, kő, Budapest, Sándor-palota, Budai Vár • Zala
György: Mária Terézia szobra, részleges rekonstrukció,
restaurálás, bronz, Szépművészeti Múzeum , Budapest
(2011-ben áthelyezve a gödöllői Királyi Kastély parkjába)
• Allegorikus férfi figura, allegorikus női figura homlokzati
szobrok [Benke Zoltánnal], rekonstrukció, kő, New York-palota,
Budapest (2002), dr. Barna Lajos dombormű, mészkő, Károlyi
István Gyermekközpont, Fót (2004), Reneszánsz másolatok [Takács
Zoltánnal és Szabó Kálmánnal], restaurálás, gipsz,
Debreceni Egyetem (2005), • Bajcsy-Zsilinszky Endre egészalakos
dombormű, mészkő, Deák Ferenc tér, Budapest • Pió atya,
mellszobor, mészkő, Szent Gellért Plébániatemplom, Budapest
• Teréz anya mellszobor, mészkő, Szent Gellért Plébániatemplom,
Budapest • A forradalom születése-emlékmű, mészkő,
Templomdomb, Ajka (2006), Szent Hedvig dombormű, mészkő, Szent
Gellért Plébániatemplom, Budapest • Szent Jolán dombormű, mészkő,
Szent Gellért Plébániatemplom, Budapest • Kossuth Lajos
szobor [Takács Zoltánnal és Szabó Kálmánnal], restaurálás,
bronz, Körmend (2007), Kaszap István dombormű, mészkő, Szent
Gellért Plébániatemplom , Budapest • Dr. Batthyány-Strattmann
László dombormű, mészkő, Szent Gellért Plébániatemplom,
Budapest (2008), Dr. Meszlényi Zoltán, mellszobor, mészkő,
Szent Gellért Plébániatemplom, Budapest. (2010), Benedek Elek,
mellszobor,bronz (2011) Muzsikus cigányok parkja, kő, bronz
(2013). (Forrás: Matits Ferenc művészettörténész,
artportal.hu)
– Igen meghívásos pályázat
volt, de célirányosan válogatott formában, mert olyan kollégákat
hívtak meg, akik domborművek és érmek készítésében
jeleskedtek. Végül is a mi tervünk megvalósítására tett
javaslatot a szakmai zsűri. Pálya munkánk legfőbb erénye az
volt , hogy építészemmel együtt olyan koncepciót dolgoztunk
ki, mely leginkább teljesítette azt a feltételt, hogy az alkotás
fejleszthető legyen. Nyolc portrét kellett megjeleníteni annak
tudatában, hogy az idők folyamán a sztélékre további nyolc
dombormű kerülhet majd fel. Örülök annak, hogy a köztéren
így szinte egy nyitott kiállító terem jött létre.
Ilyen esetben tanulmányozza a megformálandó személyiségek
életútját? Mi jellemzi az alkotási folyamatát?
–Az életutakat mindig tanulmányozom, hiszen az a
tervezési folyamat első része. Esetünkben volt egy olyan megkötés,
hogy a család és a kezdeményező meghatározta azt, melyik fényképről
ábrázoljam az adott muzsikust. Ezen belül dolgoztam úgy, hogy
ne szolgai módon másoljam le a fényképeket. Így például
Lakatos Sándor portréjának esetében azt kérték, hogy profilból
ábrázoljam a művészt és csokornyakkendővel.
Fontosnak éreztem, hogy a domborművek ne legyenek
unalmasak, és ne legyenek múltba nézők, hanem XXI. századi
alkotások. Cziffra György portréja kapcsán pedig azt kérték,
hogy a zongorán legyen a keze. Nagyon szeretek úgynevezett
skurcokat mintázni, ami az alakok rövidüléssel való térbe
komponálását jelenti, s így a téri távolságokat alacsony
plasztikai értékekkel jelenítem meg. Az ilyen szakmai trükkök
jelentettek számomra komoly izgalmat, s így tartózkodhattam a
szimpla megoldásoktól. Bobe Gáspár Ernő domborműve esetében
pedig úgy oldottam meg a feladatot, hogy a beszédes kezek között
a portré dominál, és a hegedű vége térben kiáll a reliefből.
Ezt pedig pontosan meg kellett terveznem nézőpont és magasság
szempontjából is.
A hozzátartozók végül is elégedettek lettek a munkájával?
–A hozzátartozók véleményét a kész műről nem
ismerem, mert eddig nem kerestek meg ezzel kapcsolatban, de a
szakma megítélése pozitív volt. Azt tudni kell, hogy attól a
pillanattól kezdve, mikor egy köztérre szánt szobor a helyére
kerül ,szobrász személye már nem elsődleges. Az alkotás
elkezdi immár a saját életét élni. Gondoljunk bele, hogy az
1956-os emlékművekről eleinte még mindenki tudta az alkotó
nevét. Ma már csak arról olvashatunk, hogy a politikusok koszorúznak
az emlékműveknél, tudjuk, kik tartottak beszédeket, de azt már
nem említik meg, hogy kinek a szobráról van szó.
Ez nem zavarja a képzőművészt?
–Tudomásul veszem, mert a köztéri szobrászatnak
nem az a lényege, hogy a közönség feltétlenül tudja, ki a
szobor készítője. Akiket pedig különösen érdekel egy adott
mű alkotója, története, könnyen utána nézhet. Ezen a nyolc
domborművön is szerepel a szignóm, azért nem az aláírásom,
mert az a kompozíció szempontjából zavaró lett volna, hiszen
a muzsikusok portréi alatt egy rövid, életútjaikat bemutató
szöveg is szerepel. Ráadásul a domborművek azért készültek,
hogy bemutassák a cigányságnak, hogy mi mindent lehet elérni
tehetséggel, szorgalommal és kitartással. Így a szobroknak és
a feliratoknak példamutató szerepük lehet.. Ha a hazai társadalom
nem ilyen megosztott lenne, akkor nem is lenne szükség talán a
Muzsikus cigányok parkjára, „csak Muzsikusok parkjára”. Be
kell látni azt, hogy a hazai cigányság jelentősen le van
maradva a magyar lakosság életnívójától.
A feladatunk az, hogy segítsünk nekik a fölzárkózásban.
De nem úgy, hogy a meleg szobában okos gondolatokat találunk
ki, s közben nem ismerjük az életkörülményeiket. Unokáim
egy kis nógrádi faluban laknak, és
látják, hogy nem mindegyik gyerek viselkedik úgy
ahogyan az óvó nénik
szeretnék. A gyerek példakövető, és ha otthon azt látja,
hogy szüleinek nincs dolga, és ő otthon azt tehet, amit akar,
akkor bizony nehezen tud beilleszkedni a többségi közösségbe.
Éppen ezért nagyon szívesen kapcsolódtam ahhoz a projekthez,
amit Raduly József képviselő úr megálmodott. Talán ez a
megvalósult emlékmű is segíthet az előrelépés igényének
megteremtésében.
A bronz alkotások többször a színesfémtolvajok martalékává
válnak. A közelmúlt híre: megrongálták a Gellérthegy
Jubileumi parkban található Ülő nő című szobrot, és a lefűrészelt
szoborrészeket ellopták. Nem tartottak attól, hogy leszedik a
domborműveket?
–Kőből és bronzból készült szobraim is állnak.
Eddig még a bronz szobraimat nem lopták el. Ez nem jelenti azt,
hogy nincs olyan bronzszobor, amit nem lehet ellopni. Hiszen egy
nagy pajszerrel tonnás dolgokat is meg lehet emelni, ami viszont
elég feltűnő és nagy zajjal jár. Rongálás, lopás ellen védekezni
a művész nem tud, de azt megteheti, hogy megnehezíti a vandálok
dolgát az alkotás szakszerű elhelyezésével. Emellett lényeges
óvintézkedés a környék bekamerázása és az, ha közterületfelügyelők
vigyázzák a helyszínt.
Általában ki dönt arról, hogy milyen anyagból készüljenek
el a szobrai, köztéri művei?
–A pályázatban legtöbbször a kiíró nemes anyag
használatának igénye fogalmazódik meg, de a művész döntése
az, hogy ezen belül milyen anyagot választ.
Ebben az esetben a Megrendelő határozott kívánsága
volt, hogy az emlékmű bronz és
kő kompozíciója legyen.
A határidőknek való megfelelés mennyire zavarja a művészt?
–Egyszerre egy munkát vállalok. A Muzsikus cigányok
parkja esetében májusban elnyertem a pályázatot, és azonnal
elkezdtem dolgozni, mert tudtam, hogyha a hivatali döntések
megszületésére várok, akkor nem készülök el időben a
domborművekkel. Addig nem is tudtam szerződést kötni, míg a Józsefvárosi
Önkormányzat nem hozott befogadó határozatot az emlékműről.
Így volt időm átgondolni, és gondosan kivitelezni a feladatot.
Éppen ezért nem értem, mikor azt mondja egy-egy kolléga, azért
lett ilyen az alkotása, mert rövid volt a szerződéskötés és
a szobor leleplezése közti idő. Kell tudni nemet is mondani az
alkotónak, különben a művészet prostituáltjává válik.
De ekkor szokták azt mondani, mégis meg kell valamiből
élni.
–Ez a kérdés magánügy, éljen meg ilyen esetben a
művész másból, menjen el tanítani, keressen más anyagi forrást
magának, vagy hívjon annyi segítséget, akikkel meg tudja
oldani a feladatot, de a köztérre kikerülő szobor nem
engedhetné meg a silány, összecsapott munkák felállítását.
Ez szakmai, etikai kérdés.
Meg kell találni azt a megoldást, hogy a szobor az
adott környezettel harmonizáljon
Maga a környezet befolyásolja azt, hogy mekkora, milyen
méretű alkotásokat készítsen?
–Természetesen, mert mikor egy köztéri szobor igénye
fölvetődik, az első dolog, hogy bejárjuk a helyszínt az építész
kollégával, s oda képzeljük a majd felállítandó alkotást.
Meg kell találni azt a megoldást, hogy a szobor az adott környezettel
harmonizáljon, illetve olyan szándékkal is lehet tervezni, hogy
a mű ellenpontozza a miliőt. Ez a tér korábban nagyon
elhanyagolt volt, így az is volt a célom, hogy az emberek – és
itt bizony több ezer emberről van szó, hiszen lakótelepi környékről
beszélünk – amikor jönnek-mennek- megálljanak a színvonalasan
kialakított téren a domborművek előtt.
Mennyiben befolyásolja a közönség véleménye?
–Vannak olyan honlapok, például a kozterkep.hu, ami
azért is érdekes, mert azon olvashatók a képzőművészethez
érdeklődve, de nem feltétlenül hozzáértve közelítők
megnyilvánulásai, kommentjei. Hiszen, aki a köztérre dolgozik,
nem árt, ha ismeri a nézők véleményét. Ez nem azt jelenti,
hogy a közízlést kell követnie a művésznek. Mindez kicsit
hasonlít a tanárok feladatához: nem a közízlés alá, hanem
elé kell pozicionálni. A közízlés erősen konzervatív, amit
kiválóan érzékeltet az, hogy a polgármesterek, a döntéshozók
gyakran milyen szobrot támogatnak. A a szakmai zsűri hiába
mondja ki egy alkotásról, hogy szép munka, ma a polgármester
megteheti azt, hogy nem veszi figyelembe a szakértők véleményét
és a gyenge munkát választja. Nagyon szerencsés állapotról
beszélhetünk, amikor a legjobb pályamunka valósul meg. Ilyen
volt például Stremeny Géza Bethlen-szobra, amit nem régen
avattak fel a Budai Várban.
Szavaiból azt veszem észre, hogy úgy látja, a képzőművészek
egy része prostituálódott.
–Nem sírom én vissza a „ régi világot”, de
akkor csak az kaphatott köztéri szoborra megbízást, aki komoly
szakmai stúdiumokkal, tanulmányokkal rendelkezett. Az más kérdés,
hogy akkor is kiszolgálták a megrendelő igényét, de
szakmai tekintetben nem igen lehetett találni dilettáns
munkát. Amikor a politikusok kimondták, hogy az a művész, aki
annak tartja magát, sok amatőr, aki művésznek mondta magát,
lehetőséget kapott arra, hogy köztéri szobrot készítsen. Ráadásul
régebben a Képző- és Iparművészeti Lektorátusnak és a
Budapest Galériának olyan komoly szakmai súlya volt, hogyha egy
szoborra azt mondták, szakmailag gyenge, akkor azt nem állították
föl. 1990 után ezeknek a testületeknek csak tanácsadói szerepük
lett. Megfogalmazzák a szakmai véleményt, de utána a döntés
a képviselő testületé. Azt se felejtsük el, hogy a köztéri
szobrok legtöbbször közpénzből jönnek létre, azért is
lenne fontos a szakértői vélemény hangsúlyosan figyelembe vétele.
Ráadásul az is lényeges, hogy az ifjúság ízlését romboljuk
azáltal, ha csapnivaló szobrokat teszünk ki tereinkre. Nem
egyszer kérdőre vontak egy szakmailag pocsék szobor esetében,
hogy „ hiszen ti zsűriztétek azt a munkát”. Igen így volt,
de mit lehet tenni, ha a döntéshozók nem a szakmai véleményt
veszik figyelembe, hanem saját ízlés szerint a választják ki
a felállítandó munkát. És mindegy, hogy a szobor figurális,
vagy nonfiguratív, csak a minőség az egyedüli, ami számíthatna.
A szobrászat szakmai része is olyan, amit meg kell tanulni, mint
az orvosét, az esztergályosét, vagy az újságíróét. Az utóbbinál
az első követelmény: igazat írjon, míg a szobrásznál: készítsen
kvalitásos plasztikát. Ehhez a viszont a tehetség mellet
megfelelő tanulmányok szükségesek. Amíg én nem énekelhetek
az Operában, addig az énekes készíthet köztéri szobrot is.
Csak éppen annak a minősége lesz kétséges.
Nem beszélve
arról, ha a Nemzeti Színház hajdani igazgatója kiállít,
sokkal nagyobb reklámot kap, mintha egy profi művész tenné
ezt.
–Ez igaz, de én ezt
nem tartom bajnak, ha egy amatőr kiállít, és annak nagy vízhangja
van sőt sok sikert kívánok hozzá. A baj az, ha közpénzből
gyenge színvonalú , szobrot, vagy objektumot hoznak létre.
Megjegyzem, jó volna, ha a profik is csak megfelelő kontrollal
dolgoznának közpénzből. Mert a profi alkotók között is van
néhány, aki borzalmas dolgokat művel, mert már nem szobrász,
hanem „szoborgyáros.”
A legtöbb köztéri szobra figurális alkotás. Ezekre
sokszor mondják, hogy nem modernek, nem kortársak. Önt is illeték
ilyen vádakkal?
–Önmagában az, hogy egy szobor figurális, még nem
értéítélet, mert lehet giccs is, vagy éppen nívótlan, de
lehet kvalitásos is. Ez vonatkozik a nonfiguratívra és az
absztraktra is. Ráadásul minden egyes képzőművészeti tárgy
formálása közben absztrahálunk. A jászkarajenői Millenniumi
emlékművem egy olyan fiatal madarat idéz –, ami rászáll egy
karóra, és még nem dönti el, hogy marad, vagy továbbszáll.
Ez a madár a település emblematikus szobra lett, mert megértették
az ott lakók, hogy ez az őseik letelepedésének szimbóluma
lehet. Igaz, szobraimat legkönnyebben figurálisként lehet
meghatározni, de semmi közük a naturalizmushoz, hanem olyan
konstruált formák, melyek mégis értelmezhető egységgé állnak
össze.. Bizonyára ismerik a Deák téren álló
Bajcsy-Zsilinszky Endre negatív domborművemet. Bajcsy-Zsilinszky
személyisége olyan volt, mint a kaleidoszkóp, állandóan változott,
s ezt sikerült ezzel a figurális alkotással érzékeltetni. Vértesszőlősre
pedig egy olyan emlékműtervet készítettem, amin egy kézlenyomat
látható egy szakócán. Ez is olyan elemeket tartalmaz, ami nem
fordulhat elő a természetben, és mégis egy
275 cm
-es plasztikában megjelenítve alkalmassá teszi az Európában
egyedülálló emlékhely jelentőségének bemutatására.
A befogadó gondolatai minden esetben megegyeznek a szobrász
eredeti szándékaival?
–Nagyon szerencsés dolog, ha megérzik a szándékot,
de legtöbb esetben pontosan nem sikerül a művész koncepcióját
megértenie a befogadónak. A jászkarajenői emlékműnél is a képviselő
testület akkor döntött
a szobor felállításáról,
amikor a terv bemutatása közben megértették, miről is van szó.
A diplomától még nem lesz senkiből művész
Az iskolákkal kapcsolatos véleményéből arra következtethetek,
hogy attól, hogy valaki elvégzi a Képzőművészeti Egyetemet,
még nem lesz belőle rögtön művész.
–A szakközépiskola és az egyetem arra jó, hogy a
hallgató megtanulja a szakma bizonyos részét. A diplomától még
nem lesz senkiből művész. Ma már olyan sok vizuális művészettel
foglalkozó felsőoktatási intézmény van, mint égen a csillag.
Az mind csak alapot ad, s arról kell kezdeni építkezni. Én még
a szocialista érában végeztem, 1978-ban, összesen kilencévnyi
szakmai tanulás után, s az első köztéri pályázatra a
diploma megszerzése után három évvel kaptam meghívást. Nem
álltam sorba a tanácselnököknél megbízásokért, hiszen megéltem
a szoborrestaurálási munkákból. Mivel első próbálkozásra
nem vettek föl a főiskolára,
a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat kőrestaurátor
csoportjánál dolgoztam. Az első munkánk
a Batthyány tér, a Fő utca, a Szent Anna és a Szent
Erzsébet –templom szobrainak restaurálása volt.
Mindebből lehet tanulni?
–Nem is keveset, hiszen a régi művészek remekül
tudtak faragni, mintázni. Láthattam, hogy a régi, képzett
mesterek miként is faragtak meg egy kezet, s azt is, ha az épületre
fölkerül a szobor, akkor mennyire kell torzítani az arányokat
ahhoz, hogy a néző lentről esztétikus alkotást lásson. A
restaurálási munkát nem adtam föl a későbbiekben sem, aminek
egyik hozadéka lett a Sándor-palotai Neptun-kút rekonstrukciójának
elnyerése. Nem az oktatás minőségét kérem számon,( mert nem
vagyok a rendszer része) hanem azt szeretném látni, hogyha
valaki köztéri szobrokat szeretne dolgozni, tanulja meg a
mesterséget. A régi mesterek
sok éven át tanultak ahhoz, hogy azt csináljanak a
szoborból, amit csak akarnak. Hiszen ez a mesterség lényege.
Nehogy valaki azt higgye, hogy a fiatal korosztályt nem becsülöm,
hanem azt akarom hangsúlyozni, hogy mindegyik művész abban a műfajba
kapjon lehetőséget, amihez ért.
Minél több pályázatra kell meghívni őket, hogy mérettessék
meg tudásukat. Én fiatalon először a mezőkövesdi Summás pályázaton
vettem részt, s bekerültem az első háromba .A bíráló
bizottság szerint azért nem kaphattam meg a munkát, mert
szép volt ugyan a tervem és értékelte a szakmai bíráló
bizottság, de úgy látták, nincs meg a garancia arra, hogy
eredeti méretben is ugyan olyan színvonalon meg tudom valósítani.
Akkor ez igen csak bántott, de később beláttam, lehet,
hogy igaza volt a zsűrinek. Nap mint nap megtapasztalom azt a régi
igazságot, minél többet tud az ember, annál inkább szembesül
azzal, hogy mennyi mindent kellene még megtanulni.
Medveczky Attila
|