2013.11.22.
A látás és láttatás eleganciája
Ardai Ildikó tárlata a Budapest Kiállítóteremben
A magyar textilművészet
forradalma akkor – évtizedek előtt – következett be, amikor
a művek kiléptek a térbe. S ez a szemléletváltás, a hagyományos
szövőtechnikák meghaladása, együtt járt az anyagok bővülésével
is. A papír (öntött papír), a fa, a fém, az üveg olykor a
textilalapú anyagokkal elegyítve, olykor önmagukban egy másfajta
önkifejezés szolgálatába álltak. Evvel természetesen nem
hamisítódott meg a gobelin-technika (a gyapjú, stb.) – a
legjobbak ma is művelik – közvetítő ereje, ám a sokáig
idegennek tetsző anyagok használatával fölfedező út nyílott
a kísérletezők számára is.
Ardai
Ildikó annak a művészgenerációnak a tagja, amely – akárcsak
Nagy László vagy Juhász Ferenc a költészetben – visszanyúlt
a bartóki gyökerekhez.
Önmagára találásukat a népköltészetben, néptáncban való
otthonosság – az innen merített érzelmi
erőnek a művekben való kamatoztatása – éppúgy jellemezte,
mint modern létszemléletük. Számukra a világ sosem a káosz,
az elidegenedés terrénuma volt, hanem összetett anyagi, filozófiai,
stb. valóság mint az eszmélkedés terepe.
Olyan
fölfedezendő, kozmikus értékeivel a személyiségkifejtést is
segítő – mi több, ösztönző – pont,
amely sűrítve magában foglalta mindazt (csak érteni kellett az
„előhívás” módozataihoz!), ami az új
arcú nemzedék számára érték volt. Közülük elsőbben a
hagyománytiszteletet kell említeni. Ezeknek a hajdani
fiataloknak a történelem, a magyarság, a haza, a népélet és
-művészet – legkivált Erdély mint magatartásforma, mint
megtartó erő – nem eldobandó kolonc volt, hanem szem- és léleknyitogató
érték. Érzéshullám,
amely ha végigsöpört a személyen, átalakította annak világlátását,
gondolkodásmódját is.
Ezen
kívül a néptáncban, az előadó művészetben és a sportban
való jártasság, nem utolsósorban a finom rajzhálóban való
kitárulkozás – végső soron képzőművészről van szó
–mind-mind olyan járulékos, az invenciózus önkifejezést
szellemmel, erővel, bátorsággal segítő elem, amely nélkül
Ardai Ildikó személyisége, művészete aligha volna az, ami: az
organikus létélmény mint szabadság, egyúttal mint modern
boldogságforrás megtestesítője. A Budapest Kiállítóteremben
látható csoda a föntiekben gyökerezik.
A
látványnak lehetnek, mint ahogyan vannak is, szakrális vetületei,
hiszen a vesszőből font műtárgyak (Aranyhalra
várva – 1992; Fészkek
és madarak – 1998; A
varázsló sapkája – 2012) nemcsak a népi kézművesség,
hasznosság szépségre törekvő tárgykultuszát juttatják eszünkben,
de bibliai jelképrendszerükkel az „égi tárnák” magasságát,
s a mítoszi kötődés mélységét is.
Ám
ez a szentség a kézi
munka, a fonás, az ujjbegyek simogató keménysége által – az
életfára utaló teremtés gesztusával – valósul meg. Anyag és szellem találkozik
bennük. Szinte költészet van abban, ahogyan clairvaux-i
Szent Bernát Szűz Máriát „felséges termőágnak”
nevezi. De látván a Fészkek
és madarak, a több részből álló, térfoglaló
gesztusukkal ünnepien
szárnyaló művek, leheletfinom szobrok kecsességét, nem föltétlen
kell gondolunk Izajásra – „Vessző kél majd Izáj törzsökéből,
hajtás sarjad gyökeréből” (Iz 11,1) –, hogy birtokunkban
legyen az élmény, az anyaggá lett virgonc, szellősen szabad képzelet
– műtárgy formájában.
Viszont
aki egy csöppet is tisztában van avval, hogy a termékenységet
szimbolizáló zöld ág
(vessző) a magyar népszokásokban milyen fontos szerepet tölt
be (Húsvét, Szent György-nap, Pünkösd, Aprószentek, stb.),
azelőtt megnyílik, új értelmezési tartományokat sugallva, az
Ardai Ildikó-i
univerzum. Eme látvány-költészet ugyan merít a gazdaság (az
alföldi pusztaság) szokásvilágát, munkakapcsolatát, hasznosságát
kifejező „hétköznapi” darabokból is – lásd az állatok
védelmére szolgáló, itt poétikus formaként ható Szárnyékot
(1998) –, ám a „föld legyezőjeként” a beléje szuggerált
tartalmakkal csaknem szakrálissá válik.
A
varsák folyóbéli és égi
(Biblia) halai a körkörös „koszorúkká” font fűzfavesszők
rabságában éledezni kezdenek – a látványnak ez az esztétikai
hozadéka –, és beragyogják a láthatatlan révén is látható
horizontot. Egyúttal utalván Krisztus eledel-szaporítására.
Íme az egymásnak boruló, evvel a tömbhatást erősítő
organikus „zikkuratoknak” (Aranyhalra
várva – 1992) a titka. Az A
varázsló sapkája (2012) szerkezetében ennél jóval
bonyolultabb kompozíció, hiszen a körkörös vessző-horizontálisokból
épített koronát – a pörgés, forgás mozgás-elemek szerint
is kecses szimbólumát – a fokozatosan elvékonyodó, fölfelé
törő kupola (vessző-kúp) emeli izgatóan térelemmé.
Evvel
nem az Álló kévék
(1991) stabilitása lesz kérdéses – eme szobor-együttes
bojtos-kalászos tornyai megannyi aratásünnep –, sokkal inkább
a két – nyitott és zárt – forma egyaránt fontos üzenete
hangsúlyozódik. Mint ahogyan a minden bizonnyal művészi ars
poeticaként is értékelhető Szárny
(1986) – számtalan formája föllelhető az életműben –
ugyancsak (leget-magasságot meghódító alkalmasságával) a röpülés,
tágabban a szabadság jelképe. Lógatott legyezőszerű volta némi
keleti jellegű beütést involvál, s minthogy átlátható lévén
fölsejlik mögötte a műtárgyakkal belakott tér, egy kissé
„kapu” funkciója is kitetszik – a háttér minél szabadabb
légzésével. Az Átjáró (2003) függélyes szalagjai, a libbenések által szabaddá
váló nyílásokkal, ugyancsak rokon látványérzést szülnek.
Magyar
motívumkincs, székely festékes? A lélek palettája ettől, és
az ezt megelőző, majd erre rakodó technikai s vizuális értékhalmazoktól
utánozhatatlan. A finnországi és a hetvenes években tett erdélyi
utak – az ellesett technikával is egy régiesen
újfajta szépségfaktor megteremtése – sokat lendítettek a
textil mívesén. Aki a már említett komplexitással – új szépségre
új szépség – közeledett minden, a fonás, szövés, színezés
keresztjére feszített tárgyhoz. (Különféle technikák épültek
egymásra.) Ha az egyúttal egy corpust (is) magában rejtő Égi madártól (2011), a halovány szürkék és égő (több
fokozatban égő) barnák lakhelyétől visszatekintünk a korábbi
kárpitokig – a lépcsősen eltolt horizontális hullámzásban
erő van –, könnyen észrevehető a Racka
I. és III. (mindkettő 1999) hasonló felületi villódzása,
s nemkülönben a színes gyapjún megült fénytestek (a
rackagyapjú természetes színei), valamint a színkazetták harmóniája
(Indián I.- III. –
1990).
A
kiállítás mint életműmustra tömör foglalata az Ardai-féle
szépségeszménynek. Tudás, bölcsesség, érzékenység,
tapasztalat, kivitelezői – önkifejezési – bátorság
mind-mind eme cél minél hathatósabb megmutatására szolgál.
Vizualitásra törekvő tökély? A látás és láttatás
eleganciája.
Szakolczay Lajos
|