2013.11.22.
40 éve nem volt ilyen alacsony az infláció
Jövőre uniós átlaghoz képest várhatóan 12 százalékponttal
lesz kisebb a magyar adósság
Megkezdődött
Magyarország 2014-es költségvetésének országgyűlési vitája.
Az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács is
tarthatónak minősítette az elképzeléseket, jóllehet néhány
kockázatra is figyelmeztettek. Banai
Péter Benő költségvetésért felelős helyettes államtitkár
elmondta: Jövőre
többet tudunk fordítani minden kiemelt területre, így az
egészségügyre, az oktatásra, a közbiztonságra, társadalmi
felzárkóztatásra és nem utolsó sorban a gazdaságfejlesztésre
is.
Mielőtt a 2014. évi költségvetésre térnénk
rá, engedjen meg, hogy még az idei évre vonatkozóan tegyek föl
két kérdést. Igaz, hogy az év hátralévő időszakában több
olyan bevétel realizálódik majd, amire eddig még nem volt példa?
–A 2013. évre tervezett jelentősebb összegű bevételek közül az
év utolsó hónapjára várjuk a három mobilszolgáltató társaság
frekvenciahasználati jogának meghosszabbítása ellenértékeként
szolgáló, közel 111 milliárd forint költségvetési bevétel
elszámolását. A szerződéseket a Nemzeti Média- és Hírközlési
Hatóság megkötötte az érintett társaságokkal, azok befizetései
első körben a Hatósághoz folynak be, amely továbbítja majd a
költségvetés felé az összeget. Ez a bevétel kétségtelenül
jelentős nagyságrendű, de nem tekinthető példátlannak. A költségvetés
egyes állami vagyonelemek hasznosításának jogáért már
kapott százmilliárdos nagyságrendű bevételt. Az idei év
„speciális bevétele” még a pénzügyi szektor tranzakciós
illetékhez tartozó külön befizetés, ami szeptember és
december hónapok között teljesül.
Ez azt jelenti, hogy folytatódhat az államadósság
csökkentése?
–A kormány programjának egyik prioritása
az államadósság mértékének folyamatos csökkentése. Ezt a
hatályos jogszabályok is előírják, így idén és jövőre is
csökkenhet az adósság. A Gazdasági stabilitásról szóló törvény
szerinti államadósság-mutató mértéke az idei év végére
77,4%-ra csökkenhet, majd 2014 végére 77% alatti értéket érhet
el. Ez a folyamat nemzetközi összehasonlításban különösen
pozitív. Magyarország adóssága korábban, a gazdasági válság
kitörésének évében az EU27 átlagát majdnem 11 százalékponttal
haladta meg. 2014-re az uniós átlaghoz képest várhatóan már
12 százalékponttal lesz kisebb a magyar adósság.
Tudtommal a kormány kiemelt gazdaságpolitikai
célja a foglalkoztatás bővítése és a munkahelyteremtő beruházások
elősegítése. Ezen célok megvalósítására milyen elemek
jelennek meg a 2014-es költségvetésben?
–A
gazdaság várható bővülése önmagában plusz munkahelyeket
kell, hogy jelentsen. Ezen kívül a Kormány számos konkrét lépést
tett a foglalkoztatás növelése érdekében. Első helyen említeném
a Munkahelyvédelmi Akciótervet,
amelyben a foglalkoztatást segítő kedvezmények továbbra is
adottak az érintett társadalmi csoportok számára. 2013-ban átlagosan
közel 740 ezer nehezen foglalkoztatható munkavállaló alkalmazását
segítette elő a számukra kínált szociális hozzájárulási
adó csökkentése. 2014-ben ez a szám nőhet, hiszen még
mintegy 260 ezer munkavállaló esetén tűnik előnyösnek a
kedvezmény igénybevétele.
Arra
is számítunk, hogy növekedni fog a 2013-tól bevezetett kisadózók
tételes adóját (KATA) és a kisvállalati adót (KIVA) választó
vállalkozások száma. Az új adónemek miatti, összességében
alacsonyabb adófizetési kötelezettség csökkenti a
foglalkoztatás terheit; lehetővé teszi, hogy a vállalatok adóterheik
növekedése nélkül emelhessenek bért vagy vehessenek fel újabb
alkalmazottat. Ezt tehetik mindaddig, amíg erre a nyereségükből
keretet tudnak biztosítani. A KATA-t 2013-ban 72.400 fő, a
KIVA-t 7.693 vállalkozás vette igénybe. A 2014-es költségvetés
azzal számol, hogy a KATA-t jövőre már 150 ezer fő, a KIVA-t
30 ezer cég fogja igénybe venni.
A GYED és
a GYES „extra” –azaz többek közt a két ellátás folyósítása
melletti korlátlan munkavégzés lehetővé tétele, a GYED és a
GYES továbbfolyósítása, a többgyermekes anyák foglalkoztatására
járó járulékkedvezmény meghosszabbítása, a Diákhitel
tartozások részleges elengedése– mintegy 100.000 család számára
jelenthet könnyítést, és egyben növelheti a foglalkoztatást.
A közfoglalkoztatás
terén a Start-munkaprogram
lehetőségei bővülnek, az előző évhez képest 30 milliárd
forint többletforrás áll rendelkezésre. A kormány szándéka,
hogy a foglalkoztatási szempontból kritikus téli időszakban is
biztosítani tudja az álláskeresők munkához, jövedelemhez jutását.
Így téli közfoglalkoztatási programot alakítunk ki 2013.
november 1. és 2014. április 30. között, valamint 2014. év végén.
Az uniós programból támogatott kiadások mértéke mintegy 28
százalékkal nő 2014-ben a 2013-as értékhez képest. Emiatt a
beruházások, és így a foglalkoztatás is bővülni fognak. Az
elmúlt évek kormányzati döntései az uniós források hatékonyabb
és gyorsabb felhasználását célozták. A kifizetések gyorsítása
a 2014. évi költségvetésben egyértelműen nyomon követhető,
a jelenleg futó programok mellett pedig már az új programozási
periódus 2014-es forrásai is lehetőséget kínálnak az új célkitűzések
támogatására. Az uniós támogatások mellett a tisztán hazai
forrásból finanszírozott jelentősebb beruházásokat külön
melléklet tartalmazza. A nemzeti vagyon gyarapodását szolgáló
fejlesztések révén a kapacitáskihasználási gondokkal küzdő
építőiparban is létrejöhetnek új állások.
A kabinet a következő évre két százalékos növekedést
vár, egyes elemzők azonban csak 1,3 százalékot tartanak reálisnak.
Mi lehet az okozója ennek a 0,7%-os differenciának?
–Az említett 1,3 %-os prognózis az általam
ismert legalacsonyabb, a GKI által közzétett előrejelzés, ennél
az Európai Bizottság is jóval optimistább a saját, 1,8 %-os
előrejelzésével. De több intézet a Kormánynál is derűlátóbb:
a londoni székhelyű Meryll Lynch például 2,6 %-ot vár. A különbségek
oka lehet a gazdasági folyamatokat befolyásoló tényezők (pl.
a jegybank Növekedési Programja, vagy a rezsicsökkentés) hatásainak
eltérő megítélése. Abban viszont megegyezik az összes előrejelzés,
hogy Magyarországon jövőre érdemi gazdasági növekedés lesz,
és ezt számos európai ország megirigyelhetné.
A jövő évi költségvetésben megjelenő
2,9 százalékos hiányt és 2,4 százalékos inflációt mennyire
lehet az utóbbi évekhez mérten sikernek elkönyvelni?
–Magyarország 2014-ben is az Európai Unió
szabályai által meghatározott 3%-os küszöbszint alatt tudja
tartani az államháztartás hiányát. Ez egyértelműen sikernek
könyvelhető el, hiszen jelenleg a tagországok nagyobbik fele
ellen túlzottdeficit-eljárás folyik a költségvetési követelmények
megsértése miatt, hazánk viszont nem csak hogy ez év júniusában
kikerült a 2004-es csatlakozásunk óta folyó eljárás hatálya
alól, de továbbra is a tagállamok azon felső harmadába
tartozik, amelyek képesek a költségvetési követelmények
teljesítésére.
Az árstabilitás és a forint fizetőképességének
megőrzése kiemelt szerepet kap a gazdaságpolitikában. Hosszú
évek után megtört az a tendencia, hogy a pénzromlás üteme
jelentősen meghaladja az MNB középtávú, 3%-os célját, sőt,
40 éve nem volt ilyen alacsony az infláció.
A 3 százalék alatti hiánycél tartása érdekében
a költségvetési javaslat mekkora mértékű tartalékot
tartalmaz?
–Két jelentős tartalékot tartalmaz a jövő
évi büdzsé tervezete, ezek összesen a GDP 0,7%-át teszik ki.
2014-ben a 120 milliárd forintos „normál” tartalék mellett
a 100 milliárd forintos, rendkívül szigorú feltételek szerint
felhasználható Országvédelmi Alap szolgálja hazánk pénzügyi
stabilitását. Így a 3 % alatti hiány és az adósságcsökkentés
akkor is elérhető, ha nem várt események következnének be.
Az export és az import esetében mekkora
emelkedéssel számolnak?
–A külkereskedelem területén fokozatos
dinamizmusra számítunk. Egyrészt az európai adósságválság
által keltett hullámvölgyből már kifelé tart Európa, és idén
már újra növekedésnek indultak európai exportpiacaink.
Nemzetközi intézmények és elemzők előrejelzéseivel összhangban
arra számítunk, hogy az EU gazdasága egyre erőteljesebben fog
növekedni, ami a magyar export bővülésének is utat nyit.
Emellett a magyar gazdaság exportkapacitásai számottevő mértékben
emelkedtek a közelmúltban, főként a járműipari beruházások
eredményeképp (Audi, Mercedes, GM), amelyek Magyarország számára
további exportpiaci részesedés-növekedést hoznak. Ezeknek a
hatásoknak az eredőjeként az export közel 6%-kal bővülhet
2014-ben. Az import az exportéhoz hasonló mértékben
emelkedhet, köszönhetően az élénkülő belső keresletnek,
illetve az exportcikkek előállításához felhasznált külföldi
anyagigénynek.
Mi mindent vesznek figyelembe a jövő évi
makrogazdasági alappályát illetően?
–A makrogazdasági prognózis elkészítésekor
minden olyan rendelkezésre álló adatot és információt
figyelembe veszünk, amely hatással lehet a makrogazdasági pálya
alakulására. A szokásos feltevéseken túl, mint például a külső
kereslet, a kormányzati kiadások vagy a foglalkoztatás alakulása,
többek között olyan plusz elemekkel is számoltunk, mint a Növekedési
Hitelprogram beruházásokra gyakorolt hatásai, vagy a rezsicsökkentés
fogyasztásélénkítő és dezinflációs hatása. Ezek alapján
a 2014-es évre 2 százalékos növekedési ütemmel és 2,4 százalékos
inflációval számolhatunk.
Bizonyára a rezsicsökkentésnek és a
devizahitelesek terheinek enyhítésének fogyasztásnövelő hatása
is van. Azt meg lehet-e jósolni, számszerűsíteni, hogy ez
mennyiben befolyásolja a jövő évi növekedést?
–Számításaink szerint
a végtörlesztés és az árfolyamgát-mechanizmus eddig összesen
több mint 400 milliárd forintot hagyott, míg az eddigi három
rezsicsökkentés összesen évente további közel 280 milliárd
forintot fog hagyni a háztartások zsebében. Ezek az intézkedések
számottevő többletjövedelemhez juttatják a háztartásokat,
így jelentős mértékben hozzájárulnak a fogyasztáson és a
megtakarításokon keresztül a beruházások növekedéséhez is.
Azt olvastam, hogy a jövő évi makropálya
jellemzője az, hogy konzervatív. Lapunk olvasói nem mind gazdasági
szakemberek, kérem, ezért fejtse ki bővebben, mit jelent a
konzervatív markropálya fogalma.
–A mindenkori makrogazdasági
előrejelzések szükségszerűen bizonytalanok, hiszen vannak
olyan kockázati tényezők, melyek hatását nem lehet egyértelműen
számszerűsíteni. Ezek a kockázatok lehetnek úgynevezett
felfelé vagy lefelé mutató kockázatok. Az előbbiek arra
vonatkoznak, hogy a kockázat bekövetkezése pozitív hatással bír,
míg az utóbbiak negatívan befolyásolják a makropályát. Egy
példával élve: a legutóbbi makrogazdasági prognózisnál
olyan pozitív kockázatokkal lehet számolni, mint a Növekedési
Hitelprogram erőteljesebb hatása. Vagyis a GDP növekedése akár
magasabb is lehet, ha a programnak köszönhetően az olcsó
hitelt felvevő vállalatok több, nagyobb összegű beruházást
valósítanak meg az általunk feltételezettnél. A konzervatív
módon készített makropálya tehát arra utal, hogy egyes elemek
hatásait oly módon érvényesítjük a makrogazdasági előrejelzésben,
hogy a kedvező hatások várható mértékét valamelyest
alulbecsüljük. A jövő évi gazdasági növekedés tehát akár
magasabb is lehet 2%-nál, s ez az államháztartás pozícióját
is javíthatja.
Mi az, amire 2014-ben több költségvetési
forrás jut, mint az idei évre vonatkozóan?
–Jövőre többet tudunk
fordítani minden kiemelt területre, így az egészségügyre, az
oktatásra, a közbiztonságra, társadalmi felzárkóztatásra és
nem utolsó sorban a gazdaságfejlesztésre is.
Egyes sajtóorgánumok szerint a stadionépítések
és nemzeti konzultáció a 2014-es büdzsé nyertesei. Ezt többen
kritikával illetik. Mi erről helyettes államtitkár úr véleménye?
–Véleményem
szerint a jövő évi költségvetés nyertesei
a lakosság legszélesebb rétegei. A lakosság egészét érinti
a költségvetési, makrogazdasági számokban figyelembe vett
rezsicsökkenés jótékony hatása, amely növeli a lakosság
rendelkezésére álló jövedelmet, így a fogyasztást is, és
csökkenti az inflációt. A közoktatásban a köznevelési törvény
alapján illetménynövekedés történik, amely mintegy 160 ezer
pedagógus számára összesen 153 milliárd forintot meghaladó többletkiadást
jelent. De a 2014-es költségvetés nyertesei közé tartoznak a
nehezen foglalkoztatható munkavállalók a számukra kínált
szociális hozzájárulási adó csökkentésén keresztül, továbbá
a Start-munkaprogram kedvezményezettjei is a bővülő lehetőségeknek
köszönhetően, illetve a családi adókedvezményekben részesülők
szélesedő köre is (260 ezer háztartás) a népesedéspolitikai
program kapcsán. Azaz a sportberuházások és a nemzeti konzultáció
kizárólagos prioritásként való említése közel sem fedi le
a valóságot.
Vannak, akik úgynevezett „választási költségvetés”
meghozatalárról beszélnek. Mi a kormány válasza erre a felvetésre?
–Az Európai Unió Statisztikai Hivatalának
számai szerint sajnos tudjuk, hogy mit jelent a választási költségvetés
Magyarországon, illetve milyen eredménnyel zárt a költségvetés
ezen években. 9 százalékos vagy azt meghaladó költségvetési
deficitszintek is voltak azokban az években, amikor országgyűlési
választásokat rendeztek Magyarországon. Gondoljunk csak a
2002-es vagy 2006-os adatokra, amikor rendre 9 és 9,4 százalékos
volt a költségvetési hiány. Amennyiben a 9 százalék fölötti
hiányt vetjük össze a 3 százalék alatti hiánnyal, akkor azt
gondolom, hogy nagyon éles az ellentét. Még egy nagyon fontos
dolgot emelnék ki: a 2010-ben megválasztott új Országgyűlés
egy rendkívül szigorú alaptörvényt és stabilitási törvényt
fogadott el, amely a stabil, fenntartható államháztartási gazdálkodást
tűzte ki célul. Az ennek keretében elfogadott adósságcsökkentési
szabály meghatározza a fiskális mozgásteret. Nincs tehát jogi
lehetőség arra, hogy a mindenkori kormány felelőtlen módon
gazdálkodjon, és az államadósságot növelje. Ezek alapján én
azt gondolom, hogy a számok mellett a jogi környezet is biztosítja
azt, hogy 2014-ben nem beszélhetünk választási költségvetésről.
A Költségvetési Tanács milyen kockázatokra
hívta föl a költségvetési törvényjavaslat szempontjából a
figyelmet?
–A Tanács a 2014. évi bevételi előirányzatok közül elsősorban
az áfa-bevételek, azon belül is a pénztárgépekből származó
2014-es fehéredési hatás esetében lát kockázatot. Én bízom
abban, hogy az online pénztárgépekből származó 2014-es fehéredési
hatás megvalósul, s a pozitív horvát, vagy bolgár példák után
a magyar rendszer is sikeres lesz.
Emellett a Tanács a frekvenciaértékesítésből tervezett – az áfával
együtt a GDP 0,5 százalékára rúgó – bevétele az, ami a
Tanács véleményezése szerint nehezen teljesíthető.
Ugyanakkor itt is van számos pozitív nemzetközi példa
(Hollandia, Írország, Svédország, Németország és Dánia),
melyeket figyelembe vettünk. A Tanács ezen túl az idei évhez
hasonlóan nagyobb Országvédelmi Alapot tartott volna célszerűnek;
míg a Kormány összességében kisebb kockázatot lát a jövő
évet illetően, hiszen nem várható az adórendszer jelentős átalakítása
és a gazdasági növekedés is stabilabb lábakon áll, mint 1 évvel
ezelőtt. A Költségvetési Tanács és a Nemzetgazdasági
Minisztérium között érdemi szakmai diskurzus alakult ki, mely
alapján a főbb folyamatokat azonosan látjuk: a hiány 3% alatt
tartható, az államadósság tovább csökkenthető. Ezért nem
volt alapvető kifogása a Tanácsnak a költségvetési tervezet
ellen.
A Tanács az adósságszabály felülvizsgálatát
is szükségesnek tartja. Megtörténik majd ez a lépés is?
A
Tanács felvetései szerint az államadósság számítása az uniós módszertan alapján kellene,
hogy történjen, a nominális adósság összege legfeljebb a
tervezett inflációval nőhetne, és az adósságmutatót középtávra,
éves célként is meg kellene határozni a költségvetési törvényben.
A
Kormány célja, hogy az államadósság csökkentése továbbra
is egyértelműen megjelenjen az Alaptörvényben. Ezen cél elérése
a szaktörvények szintjén többféle megoldást is lehetővé
tesz. Személyesen egyetértek azzal, hogy célszerű megvizsgálni
a hatályos módszertan módosítását, a lehetséges alternatívákat.
Azt gondolom ugyanakkor, hogy csak az adósság csökkentésének
üteméről, az ezt szabályozó módszertanról lehet vita, magáról
a csökkentés irányáról nem.
Az Állami Számvevőszék véleménye szerint
a központi költségvetés finanszírozásának tervezésénél a
legnagyobb bizonytalansági tényezőnek az egyéb finanszírozandó
tételek közt megjelenő EU transzferek egyenlege számít. Egyetért
a kormány ezzel a megállapítással?
–A kockázati tényezők azonosítása nem „fekete vagy fehér”.
Az Európai Uniótól érkező források, az úgynevezett uniós
transzferek nagyságrendje nem csak a kormányzati szervektől,
hanem a kedvezményezettek kifizetésének ütemétől, mértékétől
is függ. Ez utóbbi jelentős felfutást mutat mind a 2013. évben,
mind 2014-ben. 2013. október végéig a teljes évre előirányzott
1645 milliárd forint összegű fejlesztési kiadásból 1383
milliárd forint teljesült, és – a novemberre, decemberre várható
kifizetésekkel is kalkulálva – az év egészére nézve
meghaladhatja akár az 1800 milliárd forintot.
A tervezett kifizetések üteméhez igazodik az Unió átutalása,
azonban ezt befolyásolhatja pl. az Európai Unió költségvetésében
az év végén jelentkező esetleges likviditási gondok. Az előre
pontosan nem meghatározható tényezők valóban nehezítik a
finanszírozási terv elkészítését, azonban év közben már
nagyobb biztonsággal jelezhető előre az uniós transzferek
nagyságrendje.
A kormány fenntartható költségvetési pályát
biztosító gazdaságpolitikáját mennyire ismerik el a pénzügyi
piacok?
–A gazdaságpolitika
eredményeit véleményem szerint a pénzügyi piacok is
elismerik. Ennek egyértelmű jele, hogy az államadósság
finanszírozási költsége számottevően csökkent, az állampapírhozamok
ugyanis rekord alacsony szintre süllyedtek az elmúlt időszakban.
A magyar állampapírok kereslete a mérséklődő hozamok ellenére
sem csökkent, amely szintén a nagymértékű befektetői bizalom
meglétének bizonyítéka. A fegyelmezett fiskális politika, a külső
egyensúly jelentős javulása, az állam és a háztartások eladósodottságának
mérséklődése mind hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar gazdaság
fenntartható növekedési pályára álljon, az ország sérülékenysége
pedig tovább csökkenjen. Magyarország
megítélése a nemzetközi befektetők irányából is javulást
mutat, hiszen az ötéves CDS felár csökkenő trendet követ, és
már több mint két hónapja 300 bázispont alatt van – ezzel
érdemben jobb, mint több, korábban nálunk stabilabbnak hitt
európai ország mutatója.
Medveczky Attila
|