2013.11.29.
A „Big Ear” művelet része
Gondolatok a múltról, tanulságok a jelenről
Már az 1960-as évek
vége felé a Rendőrtiszti Akadémia állambiztonsági szakán,
az ellenség tanulmányozása néven emlegetett tantárgy keretein
belül, oktatás tárgyát képeztek az amerikai National Security
Agency (NSA) globálisan alkalmazott műveleti sorában a „Big
Ear” fedőnéven emlegettek is. Ezekről a lehallgatási műveletekről,
mint a világ csendőrének galád tetteiről a szocialista
propaganda jóvoltából már nyilvános kiadványokban is olvasni
lehetett. Titkosszolgálati berkekben az is tudott volt, hogy az
USA titkosszolgálatai – köztük az NSA is – már akkoriban,
de később is, nem csupán az ellenséget vették célba, hanem
az állítólagos barátokat és szövetségeseket sem kímélték.
Ugyanez elmondható
volt a kétpólusú világ másik nagy hatalmáról, a Szovjetunióról
is, sőt akkor is és időről időre azóta is kiderül, hogy más
államok titkosszolgálatai sem nagyon idegenkednek a barátok
megfigyelésétől sem. Példákkal bizonyítható, hogy mind a két
nagy ellentáborban, a szövetségi rendszereken belül is előfordultak
konspiratív titkosszolgálati villongások, amelyekről a nemzetközi
közvélemény vagy tudomást szerzett, vagy nem.
Az informatika és
a távközléstechnika robbanásszerű fejlődésének a következménye,
hogy számottevően változott ezeknek a területeknek az ellenőrzésére
kifejlesztett és alkalmazott eszköztár is. Nincs ennek kapcsán
semmi csodálkozni való. A megdöbbentő sokkal inkább az, hogy
az évtizedek óta többé-kevésbé ismert tények miatt az
NSA-val kapcsolatban micsoda heves botrány robbant ki
napjainkban.
Nem kellett ehhez
más, csupán egy Snowden (képünkön) nevű, eddig ismeretlen,
de egy csapásra világszerte ismertté vált titkosszolgálati (NSA)
munkatárs – már bocsánat a minősítésért, de egy utolsó
kis senki – aki olyan adatokhoz férkőzött hozzá és tálalt
a világ közvéleménye elé, amely nemzetközi bizalmi válság
felé sodorta az USA és szövetségesei viszonyát. Az a tény,
ismert körülmény, ami évtizedeken át nem hatott sokkolóan,
az most egy csapásra azzá vált. Márpedig ennek a változásnak
kell valami okának, magyarázatának lenni.
A barátok, szövetségesek
felé irányuló titkosszolgálati műveletek, így a technikai
eszközökkel végrehajtott információszerzés különféle változatai
is eddig általában a katonai, hadiipari, gazdasági – fejlesztési,
termelési, kereskedelmi, pénzügyi stb. – adatokra terjedtek
ki. A jelek szerint ez hidegen hagyta a szövetségeseket. Most is
ugyanezzel kábítják mind a két oldalról, a megfigyelő és a
megfigyeltek oldaláról is, a közvéleményt. Vajon mi lehet az,
ami a felháborodás, az eddig soha nem tapasztalt ricsajozás
okaként most mégis számításba vehető?
Valószínűleg
akkor találjuk meg a helyes választ, ha a régebbi idők és a
mostaniak közötti titkosszolgálati technikai megfigyelések műveletei
közötti különbségekre koncentrálunk. A különféle
informatikai eszközök és a szuper okos mobil távközlési
lehetőségek már olyanok, hogy a megfigyelésük által mélyen
bele lehet látni a felhasználók legféltettebb magántitkaiba
is. Márpedig az emberek többségükben gyarlók – ilyenek ám
a politikai, katonai, gazdasági stb. potentátok is! – és
vannak titkolni valóik, minél fontosabb pozícióban van valaki,
annál inkább.
A politika pedig már
csak olyan, hogy aki ma barát, az lehet holnap akár ellenség
is, vagy akivel ma meghitt a viszony, az holnapra, netán holnaputánra
hűvösebbé válhat. Ezért nem árt, ha akár barátról, akár
ellenségről, rendelkezésre állnak olyan adatok, amelyekkel szükség
esetén akár nyíltan a közvélemény előtt kompromittálni,
netán titkon presszionálni lehet. Bizony nem zárható ki, hogy
ez lehet ennek a mostani bizalmi válságnak és nagy felháborodásnak
az oka. Érdekes módon azt senki nem sérelmezi, hogy ugyanezzel
a művelettel hétköznapi emberek sokaságát is – még ha
feleslegesen is – lehallgatták. De a vezető politikusok esetéről
ez már nem mondható el. Nem véletlenül pont ezek miatt tört
ki a Snowden-cirkusz.
Az NSA-botrány
kapcsán van néhány olyan körülmény, amelyen nem ártana
kicsit elgondolkodni.
A híradások arról
szólnak, hogy ez a Snowden állítólag 20-25 munkatársa számítógépes
jelszavát felhasználva jutott hozzá illetéktelenül a sok-sok
titkos információhoz. Erről eszembe jutott, hogy negyven évvel
ezelőtt a magyar kémelhárítás egyik alosztályán négyen,
operatív tisztekként, közös irodában dolgoztunk. Valamennyien
titkos hálózati munkát is végeztünk, de egyikünk sem tudta
azt, hogy a többieknek kik a titkos megbízottai, ügynökei. A
belső konspirációs előírások megkövetelték ezeket a szigorú
rendszabályokat, illetve ezek betartását és betartatását.
Elképzelhető, hogy milyen lehet a belső konspiráció – a
titkosszolgálati munka egyik alapkövetelménye! – az amerikai
NSA-nál, ha ez a Snowden megtehette azt, amit megtett. Lehet,
hogy igaza lesz a titkosszolgálati szakmában jártassággal
rendelkező Putyinnak, és tényleg érdemes lesz visszatérni az
írógépekhez?
Nehogy azt
gondolja valaki, hogy egy titkosszolgálat vagy egy titkosszolgálati
rendszer egyik tagja, hajlandóságot mutat a baráti államokkal
szembeni különféle technikai lehallgatási műveletek végrehajtására,
ugyanakkor képes lesz az egyéb konspiratív eszközök és módszerek
tekintetében az önkorlátozásra. Ennek körülbelül annyi a
realitása, mint annak a nemrégen elhangzott magyar
szakpolitikusi nyilatkozatnak, hogy a baráti titkosszolgálatok között
nem szokás az egymásra dolgozás. A Snowden-ügy kapcsán nyilvánvalóvá
vált, hogy az USA-ra a legutóbbi időkben sem jellemző a
titkosszolgálati önmegtartóztatás, már ami a barátaikat és
szövetségeseiket illeti. Arra utaló jelek is vannak, hogy
ugyanez más országokról is elmondható, legfeljebb a lehetőségek
okán korlátozottabb mértékben. Márpedig ha van hajlandóság
a baráti országok irányába lehallgatási műveletek végrehajtására,
akkor miért ne tételezhetnénk fel más konspiratív tevékenységet
is a barátok megfigyelésére?
Az ehhez kapcsolódó
kétkedő gondolataimat rövid történeti visszapillantással
kell kezdenem. A mieinkkel jelenleg baráti és együttműködő
titkosszolgálatok – akár a NATO-n belüliek, akár azon kívüliek
– 1990 előtt többségükben ellenségeink voltak a konspiratív
frontokon. A magyarországi rendszerváltozással azonban megváltozott
a helyzet és az egykori ellenségek közül a jelentősebbek
hirtelen barátokká váltak, a korábbi szövetségesekből meg többnyire
ellenségek. Majd ez az utóbbi helyzet is némiképpen módosult,
elsősorban az egy szövetségi rendszerhez való csatlakozás következtében.
Ma már hallani sem lehet az 1990-es évek elején olyan gyakran
hangoztatott körkörös védelemről.
Az ellenséges
titkosszolgálatok természetesen a rendszerváltozás előtti évtizedekben
beszerveztek kémügynöknek Magyarországon élő magyar állampolgárokat
is. Ha ezek csak annyian voltak, vagy csak megközelítették azt
a számot, amennyi külföldön élő idegen állampolgárságú
beszervezett ügynöke a magyar állambiztonsági szolgálatnak
volt, bizony már az is egy igen jelentős szám. Elenyésző
kisebbség volt az, amit a kémelhárítás leleplezni képes
volt, ám ez a világon mindenhol így van. Adódik a kérdés: A
rendszerváltáskor mi lett a sorsa a Magyarországon élő,
magyar állampolgárságú idegen, addig ellenséges titkosszolgálati
kémügynököknek?
Erre a kérdésre
a következő válaszok – verziók – adhatók: Elképzelhető,
hogy a rendszer megváltozása következtében ezekkel a kémügynökökkel
a kapcsolatot véglegesen megszakították. Normális esetben
azonban a titkosszolgálatokra nem az a jellemző, hogy csak a mának
élnének. Bizony gondolnak a jövőre is. A világ ugyanis már
csak olyan, hogy a barátokból is lehetnek ellenségek, vagy ha
nem is kifejezetten ellenségek, de kialakulhatnak bizony a szövetségi
rendszereken belül is kormányok és rezsimek közötti ellenérdekeltségi
viszonyok, és ekkor, még ha csak időlegesen is, szükség lehet
az ügynökségre, vagy a korábbi ügynökség aktivizálására.
Erre gondolva az újabb verzió lehet az, hogy az 1990-ig
Magyarország ellen foglalkoztatott ügynökséggel a kapcsolatot
nem véglegesen szakították meg, hanem csak szüneteltették,
felderítő munkájukat befagyasztották. A harmadik lehetőség
pedig az, hogy 1990 után nem történt lényegi változás és a
korábbi ügynökségüket tovább foglalkoztatták s talán ez a
helyzet fennállhat még napjainkban is, természetesen a különböző
relációk esetében különböző mértékben. Ha ugyanis
lehallgatni lehet barátokat, akkor ügynökökkel megfigyeltetni
is. Az egyik is egy felderítési módszer, a másik is az. Ha az
egyik esetében nincsenek erkölcsi aggályok, miért lennének a
másik esetében?
Az előbbi verziókhoz
kapcsolható egy másik rövid történet. A magyarországi
rendszerváltozás után volt néhány korábban lebukott USA kémügynök,
akik a börtönből szabadulva kikiáltották önmagukat a NATO
első magyar katonáinak, a szocialista rendszer lebontásában
szerepet vállalt hősöknek, majd lebukásuk okán mártíroknak,
és erősen méltatlankodtak, hogy nem részesültek semmiféle állami
elismerésben, kitüntetésben, de még rehabilitációban sem.
Ennek a történetnek az érdekessége, hogy az iméntikkel
szemben egyetlen olyan magyarországi kémügynök sem állt elő
azok közül, akiket a magyar kémelhárításnak nem sikerült
leleplezni. Egy sem dicsekedett a hősiességével, senki nem
tartott igény közülük a NATO első magyar katonája címre,
sem kitüntetésre, sem egyéb elismerésre. Az idő múlásával
a számuk nyilvánvalóan csökkent. De még ma is élnek, élhetnek
közülük sokan. Vajon miért a hallgatásuk? Vajon az előbb említett
verziókat figyelembe véve, melyik kategóriába sorolhatók?
Bálint László
|