2013.11.29.
Csorja Gergely: Horthy Miklós
Sokáig ódzkodtam,
mégis muszáj. Muszáj hozzászólni a Horthy Miklós személyét
használó választási magamutogatáshoz, mert ez valami új.
Hogy a Jobbik
Horthy-szobrot avat szobor nélkül, és hogy ifj. Hegedűs Lóránt
belemegy ebbe a kutyakomédiába, azt tudjuk be a XX. századi
magyar történelem és elsősorban politikai irodalom töredékes
ismeretének.
A Jobbik ugyanis
saját magát előszeretettel állítja be nemzeti radikális pártnak,
ifj. Hegedűs Lóránt pedig – ha máshonnan nem is, de Csurka
Istvántól, a nemzeti radikalizmus utolsó nagy alakjától, akár
személyesen is – megtudhatta, hogy a nemzeti radikalizmus óriásai,
mint Szabó Dezső, Bajcsy-Zsilinszky Endre és elsősorban Németh
László nem annyira szerették a Horthy Miklós nevével jelzett
rendszert. Több okból sem.
Németh László
1943-as szárszói beszédében, ahol az akkor már teljesen
kommunista Erdeivel szemben érvelt, új jövőképét vázolta
fel. Ez az új magyar jövő szemben állt az 1919-ben bemutatott
proletárdiktatúrával, de elutasította a liberális
kapitalizmus rendszerét is. A Németh László-i rendszer a
magyarság belső tartását és ebből fakadó megmaradását jelölte
ki alapcélnak, a nemzeti függetlenséget és egy igazságosabb társadalmi
berendezkedést pedig ezen célok előfeltételének tekintett. A
hangsúly a magyar önépítésen volt. A „harmadik oldal”
természetes igényét jelentette be a hódítókkal szemben a
nemzeti önrendelkezésre. Németh László gondolatmenete időtállónak
bizonyult és szöges ellentétben
állt Horthy rendszerével.
Horthy Miklós
ugyanis egy egészen modern, mondhatni angolszász típusú
monarchia irányába akart elmozdulni, miközben az elsősorban
gazdaságilag talaját vesztett köznemességnek is adni akart. Ha
úgy tetszik a liberális kapitalizmus irányába indult, de szimbólumok
és a közigazgatás terén visszakacsintott egyfajta nemesi köztársaság
ideájára. Horthy habitusának, neveltetésének, gondolatainak
sokkal több köze volt Széchenyihez, mint Kossuthhoz. Márpedig
a nemzeti radikalizmus, ha egyáltalán beszélhetünk még egységes
nemzeti radikalizmusról, Kossuthtól indul.
Horthy Miklós
minden érdemé-vel együtt Magyarországot egy modern, az európai
hatalmi és gazdasági struktúrába betagozódni igyekvő országgá
akarta tenni. Elképzeléseinek gyakorlati megvalósítása, sőt
az elképzelések jelentős része azonban nem miatta, hanem valójában
Teleki Pál, Bethlen István és még néhány jelentős politikus
érdeméből lettek valósággá.
Horthy rendszere
alkalmazkodott a német befolyáshoz úgy, ahogy
maga Horthy korábban alkalmazkodott a K.u.K. világához.
Horthy a várható realitás embere volt és mint ilyen ellentétes
a nemzeti radikális gondolattal.
Ettől függetlenül
Horthy Miklós semmiképpen sem elítélendő történelmi figura.
A második világháború kirobbanásában és lefolyásában
Horthy rendszerének semmilyen meghatározó szerepe sem volt, annál
inkább okolható a második nagy világégés kirobbanásáért
az első világháborút lezáró Párizs környéki – ezen belül
a trianoni – békeszerződések lehetetlen rendszere. A kormányzó
nem tehető felelőssé a háborút követő szovjet megszállásért
sem. Márpedig a két nemzeti tragédia nélkül a kormányzó
vezette Magyarország Angliához hasonló társadalmi átalakuláson
ment volna át a már említett liberális kapitalizmus felé. Ez
az átalakulás a harmincas években elejétől érezhető valóság
volt. Horthy rendszerének része volt nemcsak az amúgy teljesen
jogos revizionista törekvés, de a zsidó nagytőke korlátlan támogatása
is. A Hatvany-Deutsch, a Weiss, a Goldberger, a Mauthner és a többi
nagytőkés zsidó család, mely családok vagyonukat és befolyásukat
a kiegyezés utáni hatalmas konjunktúrában alapozták meg,
zavartalanul gyarapodtak egészen a második világháborúig. A
Horthy-rendszer eredendő bűnét, az 1920-ban elfogadott numerus
clausust, vagyis hogy a nemzetiségek számarányuknak megfelelően
képviseltessenek a felsőoktatásban ma egyértelműen zsidóellenes
törvénynek állítják be. A törvényben a zsidó kifejezés
egyetlenegyszer sem szerepel. 1920-ban a lakosság 6%-át kitevő
zsidóság számára a törvény csak bizonyos karokon jelentett
érdeksérelmet. Ugyanis a jogalkotó alsó korlátokat határozott
meg nemcsak a zsidók, hanem minden nemzetiségre vonatkoztatva.
Az érdeksérelem abban állt, hogy a törvény rendelkezései
miatt a 94% nem zsidó származású emberből a hallgatók
84,6%-a kellett kikerüljön. Következésképp a magyar zsidóságra
egy 15,4%-os felső korlátozás adódik, amit ma kvótának
neveznénk. Ezzel szemben 1920-ban csak 10,4% zsidó hallgató
volt, tehát a zsidóság aránya még akár 4% ponttal növelhető
is lett volna. A tényleges korlátozási probléma tehát nem a
globális százalékok szintjén, hanem az egyes egyetemi szakirányokon
belüli százalékok szintjén látszik csak. A választható
szakok közti hagyományosan egyenetlen zsidó eloszlás (pl. a
zsidó hallgatók jóval 30 százalék feletti számaránya az
orvos- és jogászképzésben) visszaszorítása lényegében azt
hivatott elérni, hogy ne alakuljanak ki olyan területek, ahol többségében
egy nemzetiséghez tartozók képviselik magukat. Hogy ez a
korszellemmel mennyire egyező rendelkezés volt, arra jól példa,
hogy az Egyesült Államokban, a híres Harvard egyetemen 1920-ban
hasonló rendelkezés volt életben.
Horthyval kampányolni
– különösen, ha egy állítólagos nemzeti radikális párt
teszi ezt –, illetve az 1948-at követő nemzetpusztítás után
Horthy ellen kikelni egységesen visszataszító.
Visszataszító,
mert óhatatlanul hazug, mert óhatatlanul manipulált, óhatatlanul
magamutogatás. Horthy Miklós szerepén ugyanis nincs mit megítélni.
Megtette, amit meg kellett tennie. Horthy becsületes, jóravaló
úriember volt, aki elvállata a szerepet, melyet más nem vállalt.
Egy széthulló országot egyesített. De ennél nem volt több.
Ezért kritizálta az ún. népi oldal, ezen belül pedig a
nemzeti radikálisok.
Németh László
1956-ban, még a reményteljes időszakban, a szovjet hadseregek
bevonulása előtt papírra vetett sorai adnak eligazítást, hogy
a magát nemzeti radikálisnak tartó magyar hogyan is
gondolhatott Horthyra. Az emelkedő nemzet képe című remek írásában
a következőket mondja:
Amikor tizenhárom
évvel ezelőtt a második szárszói konferencián utolszor találkoztam
a fiatal magyar értelmiség színe-javával, tudtam, hogy tán
sohasem szólhatok többé hozzá. Végigtekintettem az akkor lezáruló
koron, figyelmeztettem őket, ne higgyék el, hogy ez a két
magyar évtized, az azóta annyit emlegetett Horthy-korszak
nemzeti szempontból olyan meddő és gyatra volt, mint a
rendszer, amely nevét adta.
Az igaz, hogy a
Tanácsköztársaság bukását követő ellenforradalom
elsikkasztotta a magyar forradalmat, s Habsburg-császár nélkül,
de súlyosabb formában a Habsbrug-birodalom maradványait restaurálta.
A magyar nyelvet törő tengerésztiszt a kormányzói székben
jelképe volt annak, ami történt.
Egy kis képességű, anakronizmust jelentő réteg kormányozta
az országot. Ennek a rétegnek azonban volt egy előnye más későbbi,
még kisstílűbb, szintén anakronizmust jelentő rétegekkel
szemben, hogy nem volt túlságosan éhes.
Miután egy kicsit
megszívta magát, nem avatkozott túlságosan mélyen az életbe,
sőt bizonyos bűntudat is fejlődött ki benne. A magyar társadalom
fejlődését, ha nem is segítette elő, de akadályozni is csak
kis mértékben tudta. S épp ez az ellentét, a reformokra képtelen
maradi vezető réteg, alatta a maga életéhez bátorságot kapó
társadalom döbbentett rá engem előbb halk remény, aztán a
bizonyosság formájában, hogy a magyar a rend ellenére, amelybe
beleszorították, emelkedő nemzet.
Ez annál feltűnőbb
volt, mert ugyanebben az időben Európának több nagy népe
nyugaton, keleten új technizálódása ellenére a hanyatlás
jeleit kezdte mutatni. A magyar emelkedés főként szellemi és
gazdasági téren volt szembeszökő. Mindig nagy honvággyal néztünk
a reformkorra, a szabadságharcot megelőző évtizedekre. Az
igazság azonban az, hogy akkor közel sem volt annyi nagy írója,
művésze, muzsikusa, tudósa ennek a nemzetnek, mint a joggal
megbélyegzett Horthy-rezsim alatt. Két nagy nemzedék dolgozott
egymás mellett, a viszonylagos szabadságot a lényegek kimondására,
az elviselhető korlátozást a klasszikus tömörítésre használva
ki. A magyar zene ebben az időben emelte a világ fölé az első
kultúrhistóriai jelentőségű nagy nevet, a Bartókét, s az
ismeretlen, nyelvébe zárt magyar irodalom ekkor támasztott reményt,
hogy ugyanezt megismétli.
De csaknem
ugyanilyen volt a haladás gazdasági téren, ahol pedig az állam
tehetetlensége teljesen megakadályozta a nagyobb méretű kezdeményezést.
Különösen a kisemberek bizonyították be, hogy a magyar gazdaságilag
is tehetséges nép. A halogatott földreform ellenére százezrek
szakítottak le maguknak egy darabka földet, amelybe szorgalmuk
beleölhették. Jól gazdálkodó kisbirtokok, kertek ezrei lepték
el az országot. Nem véletlen, hogy épp ebben az időben merült
fel a Kert-Magyarország terve: a szövetkezett minőségi gazdaságokból
fölépített, okosan iparosított, kertész-színvonalon álló
gazdáktól megművelt magyar föld látomása. Ezzel egy időben
az ipari munkásság szakképzettsége, általános műveltsége
is megnőtt. A főváros körüli kertvárosokat az ő házacskáik
népesítették be. Nem volt vad álom többé a másik gondolat,
az értelmiségi színvonalra emelt munkás- és parasztnép s a néphez
húzó értelmiség testvériesülése egy értelmiségi társadalomban.
Ahhoz, hogy a
nemzet emelkedésében igazán bízni tudjak, egy hiányzott. A
nemzet erkölcsi és politikai érzés dolgában nem állt olyan
magasan, mint szellemileg. Szinte a legelemibb összetartás is hiányzott.
Az elért vívmányokat engedte kicsikarni a kezéből. A megszálló
német csapatok rendőrei mondták, hogy egyetlen országban sem
kaptak ennyi följelentést. Még vége sem volt a háborúnak, már
megkezdődött a kergetőzés az új pozíciókért, a másik
magyar fölajánlása jövendő gazdáinak. Tisztelet a kivételeknek,
de a magyar természet nem nagy ellenkezéssel, sőt sokszor igazán
könnyű szívvel viselte, hogy legjobbjait kiemeljék a fészekből,
az otthonból. Ami történt, egy kelet-európai nép sem kerülhette
el. De hogy ez így történt, annak a magyar túlzás és irigység
majdnem olyan mérvben volt oka, mint az idegen ügynökök
szolgalelkűsége.
Az elmúlt hét azért
volt óriási élmény a számomra, mert ez a néhány nap mutatta
meg, nemcsak nekem, de az egész világnak, hogy a magyar nép erkölcsileg
mekkorát emelkedett. Hiszen nem mondom, voltak jelek rá eddig
is. Még a tömlöcszerű elzártságban élő elfeledett ember is
érezte, hogy az ifjúságból más levegő csap fel, mint kortársai
közül. De hogy a nemzetgyötrésben, megaláztatásban így összeforrt,
hogy diákok, munkások, katonák minden előzetes szervezkedés nélkül
közös elszántságukban így megszerveződhettek, a vezér nélküli
felkelőknek ez a csodálatos látványa meghaladta nem reményemet,
de képzeletemet is.
Sajnos, azok közé
az emberek közé tartozom, akik a természettel a veszélyt látó
képzelete kapcsán gyötrő ajándékul kapták a nagy bajokat
is. A sok éven át tartó rettegés, az aránytalan munka, az erkölcsi
nyomás börtön nélkül is összeroppantott. Harmadéve beteg
vagyok, az utolsó hét, az izgalmas feszültség még rontott is
az állapotomon. A forradalom kitörése előtt nap azzal az elhatározással
utaztam vidékre, hogy kiadatlan kézirataim rendezésének élek,
s nem térek vissza többé a fővárosba. A rettenetes aggodalom
napjai után csak egy éjszakát birkóztam az örömmel. Azóta már
csak a felelősség szorítását érzem, amit ma minden értelmiségi
embernek éreznie kell. Az utolsó ötven év magyar szellemi fejlődése
világosan fölírta a nemzet elé a célokat, amelyek felé egy
magyar forradalomnak törekednie kell.
De az utóbbi évtizedek
gazdái tudták, hogy miért tiltották könyveinket. Ezt a magyar
eszmevilágot kevesen ismerik. S most őrájuk, a kevesekre vár,
hogy a nagyszerű lökést, amelyet a nemzet eltökéltsége
adott, ne engedjék félresiklani. Még csak annyit láttam,
amennyit a rádió s a vidéki események látni engedtek, már
világosan állt előttem a veszély. Először a közvetlen veszély,
hogy a nemzet szent felindulásában az indulat sugalmazására
hallgatva olyasmit talál elkövetni, amit később nem lehet jóvátenni.
S a kissé távolabbi veszély, hogy mialatt az egész fegyvert
fogott nép figyelme a szovjet csapatok kivonulása felé fordul,
az új pozíciók felé törtető emberek, akik régi fényük
visszatérését várják, megfelelő hadállást foglalnak el, s
a forradalomból ellenforradalmat, az 1956-os magyar szabadságharcból
holmi 1919-es kurzust csinálnak.
Kinek kell ezt
megakadályozni, ha nem nekünk, akik látjuk, mit lehet itt
elveszíteni. Az alól, hogy szóljunk felmentést a halál, vagy
még az sem adhat. Az első alkalmi autóval Pestre jöttem, szobámba
zárkózva ideültem, mint valami gépfegyver, az írógépem mögé,
hogy amíg bírom, csattogtassam. Gépem mellől arra a fiatal lányra
gondolok, akinek a Kálvin téri ház tetején valamennyi férfitársát
kilőtték, de ő tovább járatta a fegyvert, amíg csak fiatal
feje is oldalt nem konyult.
Nem tudom,
pontosan így történt-e. De az én szívemben ez a lány most múzsa.
Ő int a háztetőről: rajta, öreg hullajelölt; ha én
odadobtam szép ifjú életem, miért kell neked, szegény emberi
maradvány, a megadóhoz görcsösen ragaszkodnod? Az emelkedő
nemzet órája ütött. Megyek.
Az emelkedő
nemzetet néhány nappal később, november 4-én két szovjet
hadsereg letiporta, de nem tudta megölni. Most, közel hat évtizeddel
később a nemzet újra emelkedik. Horthy Miklóst most belevonni
a választási harcba, elővenni mint szimbólumot, hogy aztán
Tamás Gáspár Miklósok rá
tudják húzni a mostani reményteljes változásokra, hogy ezek
– mármint a kétharmad – valójában ezt a rendszert akarják
restaurálni, ostobaság. Vagy még rosszabb: számító
magamutogatás egy fontos választás előtt.
|