2013.11.29.
A
mai társadalom nem kedvez a hagyományos művészetnek
Szinte kinézték azokat az egyetemről, akik nem figurálisan
alkottak
Horváth
Krisztián festőművész 1976-ban született Budapesten. 1990
és 1994 között a Képző-és Iparművészeti Szakközépiskola
festő szakán tanult. 2000-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti
Egyetem festő szakán. Mestere: Károlyi Zsigmond. A Sensaria
Egyesület tagja.
Csoportos kiállítások:
1997-2006: „Műhely
a Határon” – az Élesdi Művésztelep kiállításai, Polgármesteri
Hivatal, Élesd, Románia; Román Kultúra Háza, Budapest; Tibor
Ernő Galéria, Nagyvárad, Románia; MKE, Budapest; MAMÜ,
Budapest; 1997: „Invitatio” (László Dániellel és Simonyi
Zsolttal) Ifjúsági Ház, Eger; 1998: „Rendhagyó Emlékezet”
Szombathelyi Képtár, 1999: „Gedachtnis
und erinnerung” Karmelita Kolostor, Frankfurt, 2000:
„Tóth Menyhért ösztöndíjasok 1994-
99”
Kecskeméti Képtár; 2001: „Gyermelyi Művésztelep kiállítása”,
Olaf Palme Ház, Budapest; „Belső táj”, Vigadó Galéria,
Budapest; 2002: „10 éves a Széchényi Művésztelep”, MAMÜ
Galéria, Budapest; „Természetes átalakulás”, MAMÜ Galéria,
Budapest; 2003:„Hortus Conclus”(Kovács Lehellel, Kondor Attilával
és László Dániellel), Tragor Ignác Múzeum, Vác,;2004:
„Valóságosabban”(a Sensaria kiállítása), Alföld Galéria,
Hódmezővásárhely; 2006: „Időn Túl”(a Sensaria kiállítása),
Szombathelyi Képtár; 2007: „A Festmény Ideje”(Sensaria
projekt),Magyar Nemzeti Galéria, Budapest;
2012: „Terra Recognita”(Sensaria), Párbeszéd Háza,
Budapest.
Önálló kiállítások:
2001:„Semiramis”,
Dovin Galéria, Budapest
2003:„Terra
Recognita”, Dovin Galéria, Budapest
2007:„Laboratorium”,
Dovin galéria, Budapest
2010: „Mens Sana
In Corpore Sano”, Dovin galéria, Budapest
Díjak:
1999:Tóth Menyhért
Alapítvány ösztöndíja
2000:Corvina Alapítvány
díja
2001-2003
: Derkovits Gyula ösztöndíj
2006: Hódmezővásárhelyi
Őszi Tárlat, Csongrád Megyei Közgyűlés díja
2010: Hódmezővásárhelyi
Őszi Tárlat, Csongrád Megyei Önkormányzat Alapítványának díja
Az összes izmus a hagyománnyal szemben alakult ki
Ön a Sensaria Egyesület tagja, amiről azt írják,
hogy erősen kötődnek a tradicionális művészethez. Mit jelent
esetünkben a hagyomány?
–Magát a hagyományt,
mint kifejezést elég sokféleképpen használják, gondolhatunk
arra, mikor egy terméket hagyományos csomagolással hirdetnek.
Beszélünk népi hagyományról, gasztronómiai hagyományról
is. Amit a szó valódi és szellemi értelmében hagyománynak
kell nevezni, az a köztudatban valószínűleg alig van benne. Ha
az evolúció elméletét elfogadjuk, akkor valóban semmi mást
nem jelent, mint elavult dolgokhoz való ragaszkodást.
Azonban, ha egy hagyományos világszemlélet talaján állunk
– amihez ma legközelebb az áll, amit „vallásosnak” nevezünk
– és úgy keressük e fogalom eredetét, akkor az idők kezdetéhez
kell visszamenni, ami maga a teremtés. Tehát a hagyomány a
Teremtőtől eredő tudás folyamatos láncolaton átadott
fenntartása az időben. Hagyományos művészet csak hagyományos
társadalomban létezhet, ami Európa tekintetében az organikus
monarchia. Egy ilyen – a Teremtőtől eredő tudásra alapozott
– társadalom, mintegy magától értetődően szakrális,
vagyis az ebbe illeszkedő művészet sem lehet más. A mester az
inasnak átadta a céh titkos tudását, vagyis a szakmához szükséges
manuális és pszichikai fogásokat. Beavatást nyert, és így a
láncolat újabb szemévé vált. Így öröklődött át a hagyomány
a mesterről az inasra egészen a középkor végéig, amíg a céhek
működtek. Mindemellett egy középkori művész számára
megfellebbezhetetlen érvénnyel bírtak azok a doktrínák,
melyek a szellemi tekintélytől származtak, vagyis adott esetben
a klérustól. A mai modern, szekuláris – a Teremtőtől, az
Eredettől elvágott társadalomban – eredeti maximum a kokakóla
lehet. Hagyományos művészetre, különösen olyanra, amely nem csak
technikailag az, érthető módon semmi szüksége. Önmaga –
nyilvánvalóan nem transzcendens – céljaira megvan a maga sajátos
apparátusa, az, amit „médiaiparnak” neveznek, és amelynek
legbefolyásosabb „céhe” Hollywoodban székel. Az a kijelentés
megállja a helyét, hogy a Sensaria kötődik a hagyományos művészethez,
de többé-kevésbé mindenki tisztában van azzal, hogy
anakronizmus ez a kapcsolat a jelenlegi társadalomban. Céhek már
nincsenek, s olyan mesterek is alig vannak, akik az anyagi javakat
alakítják a szellemi doktrinák alapján lelki közvetítő formákba.
Bár ez a rendszer már nem létezik, de ettől függetlenül azok
az emberek, akik arra lettek predesztinálva, hogy ilyen foglalkozást
válasszanak, ma is megszületnek, és sorsszerűen kerülnek bele
a művészeti életbe. Emellett lényeges, hogy ezekben a művészekben
ott munkál-e az igazság keresése, az igazság szeretete.
S ez a hagyományos művészet szembe áll az avantgárddal?
–Az avantgárd a hagyományhoz képest határozta meg
magát. Sőt az összes izmus a hagyománnyal szemben alakult ki,
mert úgy hitték azok hirdetőit, hogy jobbat képesek alkotni.
Akkor ön milyen izmusba sorolja be magát?
–Egyikbe se,
mert mindegyik izmus éppen a hagyományos művészettel szemben
határozta meg magát, és valamilyen devianciát, a teljességnek
valamely részterületét tűzte ki a zászlajára.
Nem a modern izmusokra gondolok, hanem például a
romantikára, a neoromantikára.
–Téved, mert ezek is modern izmusok. Bármennyire is
meglepi az olvasókat, de modern korról a reneszánsz megszületésétől
beszélhetünk. A hagyományos társadalomhoz, struktúrához képest
a reneszánszban jelentek meg olyan elemek Európában, melyek már
rombolták a tradicionális berendezkedést. Például ekkor találkozhatunk
először azzal, hogy fontos, hogy ki készített egy adott alkotást.
A művészeket elkezdte inspirálni a világi hírnév.
Pedig azt szokták mondani, hogy minden művész hiú.
Akkor önre nem vonatkozik ez a megállapítás?
–Ha technikai okai nem lennének, akkor a képeim hátuljára
sem írnám rá a nevemet, mert én azt nem tartom fontosnak,
hanem azt, amit közvetíteni szeretnék. Az már más kérdés,
hogy ez a közvetítés mennyire sikerül. A működő organikus társadalmakban
a mester személye nem volt lényeges. Ez az oka annak, hogy sok középkori
alkotás létrehozóját nem ismerjük név szerint.
|