2013.11.29.
Emelkednek a rokkantsági és a rehabilitációs
ellátások
Tizezerrel több fogyatékossággal élő és megváltozott munkaképességű
dolgozik 2013-ban mint kormányváltáskor
Több mint 870
megváltozott munkaképességű munkavállaló és fogyatékossággal
élő munkavállalását segíti a kormány azzal a 325 millió
forinttal, melyet pályázat útján biztosít 44 vállalkozásnak.
Soltész Miklós szociális és családügyért felelős államtitkár
szerkesztőségünk kérdésére
elmondta: tízezerrel több fogyatékossággal élő és megváltozott
munkaképességű dolgozik 2013-ban mint kormányváltáskor.
Tekintsünk vissza az elmúlt hátrom évre.
2010-től milyen intézkedésekkel sikerült a megváltozott
munkaképességű munkavállalók munkavállalását elősegíteni?
–Mint sok más szociális és gyermekvédelmi területen,
2010-ben azzal szembesültünk, hogy fönntarthatatlan az addigi
teljesen felelőtlen gazdálkodás és támogatási rendszer,
annyira, hogy veszélyben is volt az ellátások kifizetése. Az
is kérdéses volt, hogy milyen ellátást tudunk fönntartani. Azért
volt szükség jelentős átalakításra, mert minden egyes szociális
segélyezési támogatási terület nem azt szolgálta, hogy segítsenek
a rászorulókon, s ezáltal kiemeljék őket, hanem a
szavazatszerzési célzattal történt a szocialista kormányok
idején. A megváltozott munkaképességű munkavállalók és
fogyatékossággal élők esetében pedig azt tapasztaltuk, hogy kétszer
annyian voltak Magyarországon, akik valamilyen szintű rokkantsági
ellátást kaptak, mint átlagban az EU országaiban. Szinte
mindenki ismer olyan eseteket, mikor olyanok kaptak ellátást,
akik valójában arra nem szorultak rá, és dolgozhattak volna.
Éppen ezért az átalakítást több oldalról, jogszabályi és
anyagi szempontból kellett végrehajtanunk. Olyan döntéseket
kellett meghoznunk, melyek elmaradtak a múltban, s ennek eredményeképpen
már tényleg csak a rászorultak kapják meg az ellátást.
Komplex felülvizsgálatot vezettünk be; s így már nem csak a
jelentkező egészségi állapotát vesszük figyelembe, hanem a
szociális szempontokat és a megmaradt munkaképességet is. Így,
például, hogy mikor dolgozott utoljára. Azt, aki 10-15 éve nem
dolgozott, nem tudjuk visszavezetni a munka világába, hiába
lenne rá képes fizikailag, mikor mentálisan már nem. Természetesen
azt is meg kell vizsgálnunk, hogy milyen az adott térség munkaügyi
mutatója. Hiszen országos szinten nagy eltérések tapasztalhatók.
Tehát a komplex felülvizsgálat orvosi, szociális és gazdasági
helyzetből tevődik össze, s ez alapján kapják meg a minősítést
a jelentkezők. A számok azt mutatják, hogy ma már azok nem
jelentkeznek, akik eddig fölöslegesen terhelték a rendszert.
Mondhatni amnesztiát hirdettünk, s így 5-6 ezer olyan ember
esett ki az ellátási rendszerből, akik úgy gondolták, nem érdemes
ellátást kérni. Az elmúlt időszakban pedig kevesebben
jelentkeztek, így nagymértékben csökkent az elutasítások száma
a minősítésre jelentkezők között. Ennek az eredménye az,
hogy fönntarthatóvá vált a rokkantnyugdíj-rendszer. Mindez
nem lett volna elégséges a foglalkoztatással együtt járó pénzügyi
támogatások nélkül. Hiszen, ha valakinek a rehabilitációs
ellátás mellett nem tudunk képzést, tanfolyamot biztosítani,
akkor sokkal nehezebben vezethető vissza a munkaerőpiacra. Sikerült
elérnünk azt, hogy a munkaadók szívesen alkalmaznak olyanokat,
akik részt vettek a rehabilitációs képzéseken. Ennek egyik
oka, hogy stabilizáltuk azokat a cégeket, ahol többségében
megváltozott munkaképességű munkavállalók dolgoznak. Ezek a
vállalkozások akkreditálták magukat, s mára több mint 340 cégnek
egységesen adjuk a támogatást. A szocialista érában ez nem így
történt, mert voltak kiemelten, közepesen és alig-alig támogatott
cégek, annak ellenére, hogy adott esetben ugyanolyan állapotú
fogyatékossággal élőt foglalkoztattak. Az is változás, hogy
havonta, s nem negyed-vagy félévente fizetjük ki a támogatásokat;
mindez annak idején likviditási problémákat is okozott az
adott munkáltatónak. Emellett lényeges megemlíteni a rehabilitációs
kártya bevezetését. A rendszerbe belépő vállalkozásoknak a
csökkent munkaképességűek után így nem kell megfizetniük a
27 százalékos szociális hozzájárulási adót. Ennek eredményeként
most már több mint 5000 cég közel 20 ezer embert foglalkoztat.
Ez a számarány azt mutatja, hogy többségében kisvállalkozásokról
– nem akkreditált cégekről – van szó, és így a fogyatékossággal
élők kikerültek a nyílt munkaerőpiacra, ami a fő célunk.
Nemrég egyik rokonom mesélte, hogy az egyik nagy bevásárlóközpontban
olyan alkalmazottakkal is találkozott, akik értelmi fogyatékosak.
–Mindez annak is a következménye, hogy meghirdettük
a fogyatékos-barát munkahely pályázatokat, és díjakat. Többször
tárgyaltunk nagy cégek, bevásárlóközpontok vezetőivel, hogy
ne csak a termelést, a munkahelyet támogassuk, hanem a piacot
is. Ezért indítottuk el a „Segítő Vásárlás” mozgalmat.
Mindazok a cégek, akik termékeik előállításához fogyatékossággal
élő embereket foglalkoztatnak, azok használhatják a „Segítő
Vásárlás" logóját. Idén a Segítő Vásár december
7-8-án lesz Budapesten, a Millenárison.
Felvetődik a kérdés: a fogyatékossággal élők nem
kapnak-e kevesebb juttatást az adott cégnél, mint a többi
munkavállaló?
–A legtöbb esetben nem kapják meg ugyanazt az összeget
a fogyatékossággal élők, aminek fő oka, hogy részmunkaidőben
dolgoznak. Viszont az akkreditált cégekkel szemben elvárásunk
az, hogy a minimálbérhez igazodó bért adjanak. Lényeges, hogy
a megmaradt munkaképességre koncentráljunk. A fogyatékkal élők
lehet, hogy lassabban dolgoznak, de jobban tűrik a monoton munkát,
és jól elvégzik az adott feladatot. Minden cég saját felelőssége,
hogy ilyen esetben a jó munkaerő megtartása érdekében bért
emeljen.
Most 870 megváltozott munkaképességű munkavállaló és
fogyatékossággal élő munkavállalását segíti a kormány
azzal a 325 millió forinttal, melyet pályázat útján biztosít
44 vállalkozásnak. Ezt a 325 millió forintot a költségvetésből
különítették el?
–Ezt az összeget is a költségvetés
biztosítja. A lényeg: a költségvetésben erre a területre
fennmaradt előirányzott összeget pályázatokba fordítjuk
vissza, hogy újabb munkahelyek jöjjenek létre. Így most már több
mint tízezer fővel magasabb a foglalkoztatás. Elvárásunk,
hogy, aki a pályázatok útján támogatást kap, a munkahelyek
megőrzése mellett bővítsen is, és jobb munkaeszközöket,
munkalehetőséget biztosítson.
Megfogalmaztak-e olyan hosszú távú stratégiát,
melyben leírják azt, hogy összesen mennyi megváltozott munkaképességű
munkavállaló és fogyatékossággal élő munkavállalását
szeretnék elősegíteni?
–A cél, hogy elérjük az európai átlagot, bár tudjuk,
minden országban másként definiálják a fogyatékossággal élő,
vagy megváltozott munkaképességű kategóriát. El akarjuk érni,
hogy a fogyatékossággal élők elsősorban a munkaerőpiacra kerüljenek,
s csak másodsorban legyen jövedelme a támogatási, segélyezési
rendszerből. Azt is megfogalmaztuk, hogy a teljesen védett
munkahelyek kinyíljanak , ezért támogatjuk az úgynevezett
tranzit foglalkoztatókat. Feladatuk,
hogy a fogyatékossággal élő dolgozók néhány százalékát
vigyék ki a nyílt munkaerőpiacra. Így nem lesz zárt a
rendszer, hanem elérhetjük, hogy az újabb megváltozott munkaképességűek
is bekerülhessenek a támogatottak körébe.
A másik témánk: emelkednek a rokkantsági és a
rehabilitációs ellátások is januártól. Ez mit jelent a számok
nyelvére lefordítva?
–A 2002 és 2010 közötti kormányok minden egyes ellátás,
így a nyugdíj ellátás egy részét is hitelből finanszírozták,
s nem vették figyelembe az ország gazdasági helyzetét, sőt a
nyugdíjrendszeren belül bevezették a kötelező magánnyugdíj
pénztárakat, amiknek a haszonélvezői magánbiztosítók, magánpénzintézetek
voltak. Ennek az lett a súlyos következménye, hogy 2010-ben 350
milliárd forint hiányzott a nyugdíjkasszából. Ezért kellett
átalakítani a nyugdíjrendszer összes területét, így a
rokkantnyugdíj –rendszert is. A korai nyugdíjak esetében
minden irreális elemet megszüntettünk olyan kifutórendszerrel,
hogy ne okozzunk azoknak kárt, akik korábban megkapták ezeket
az ellátásokat. A harmadik lépcső pedig a kötelező magánnyugdíj-pénztárak
megszüntetése volt; hiszen az államnak kötelessége megvédeni
az idős emberek nyugdíját és a nyugdíjak értékét. Ezt
garanciálisan viszont csak az állami nyugdíjpénztárakon
keresztül tudja megtenni a kabinet. Ennek az átalakításnak
eredményeként az első két évben megőriztük a nyugdíjak reálértékét,
tavaly minimális emelkedés történt, idén reál-és vásárlóértékben
is emelkedésvolt, 2014-ben pedig a költségvetési törvényben
elfogadásra váró infláció tervezett mértékével, vagyis 2,4
százalékkal fognak emelkedni a nyugdíjak, és az ehhez kapcsolódó
rokkantsági és rehabilitációs ellátások is.
Akkor miként lehet az, hogy Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek
Országos Szövetsége több más intézkedés mellett az ellátások
felső összeghatárának emelését, a jövedelemkorlát eltörlését,
a szükséges biztosítási idő módosítását és a
foglalkoztatás támogatására vonatkozó jogszabályok módosítását
javasolja az Emberi Erőforrások Minisztériumának a megváltozott
munkaképességű személyek ellátásairól szóló törvény
tervezett módosítása kapcsán?
–Azt megértem, hogyha egy szervezet kap valamilyen
lehetőséget, akkor még többet szeretne elérni. Az is igaz,
hogy vannak olyan dolgok, melyekre a nagy átalakításkor nem
figyeltünk eléggé. Ezeket el is ismertük, és korrigáltuk is
a hibákat. Amit a MEOSZ kíván ezen a területen, annak egy része
egy törvénymódosító indítvány részét képezi, s ezt a
kormány támogatja is a gazdasági realitások figyelembevételével.
Nem csak a MEOSZ, hanem a többi hasonló civil szervezet is
megkapta a szükséges támogatást, ami azért lényeges, hogy a
felvállalt munkájukat elvégezhessék. Javaslataikat
meghallgatjuk, figyelembe vesszük, s a Fogyatékosügyi Tanácsban
többségében vannak a civilek az államiakkal szemben – eddig
ez nem így volt. Összességében az együttműködés kiváló,
s mi elfogadjuk a kritikákat is, s azokat sokszor beépítjük a
különböző rendeletekbe.
Medveczky
Attila
|