2013.10.04.
Intézkedéseink a köznevelés, azaz a
gyerekek érdekét szolgálják
Minden olyan felvetés, amely szerint délutánonként „hozzáláncoljuk”
a gyermekeket az iskolához, hamis, tehát hazugság
A pedagógusok béremeléséhez
szükséges forrásokat a magyar emberek munkája révén az ország
gazdasága teremtette elő. A kormány elődeivel ellentétben nem
fedezet nélkül, hitelből emeli a béreket, hanem felelősséggel
mérlegelte a lehetőségeket. Szerkesztőségünk vendége Dr.
Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár.
Október 1-jétől minden pedagógus 30-80 ezer forinttal
magasabb bért vihet haza. Ezzel az intézkedéssel javítani
lehet a pedagógusok megbecsültségén?
– Tudjuk, hogy
önmagában a magasabb bér még nem eredményez kedvezőbb társadalmi
megbecsültséget, de meghatározó mértékben hozzájárul
ahhoz, hogy nőjön a hivatás presztízse. A statisztikai adatok
szerint a hazai pedagógusbérek Európában hátulról a második
helyen álltak, s mivel minden szakma népszerűsége jelentős mértékben
függ a kereseti lehetőségektől, a pedagógushivatás alábecsültté
vált. A béremelésen túl a kiszámítható előmeneteli
rendszer, az új munkaszervezés - amely sokkal inkább megfelel a
társadalmi igényeknek - is növeli a hivatás rangját. A korábbi
gyakorlathoz képest lényeges változás, hogy szeptembertől a
pedagógusok munkaidejébe a közvetlen pedagógiai munkával töltött
munkaidő számít bele, s nemcsak a megtartott tanórák száma.
A tanítás és a nevelés színvonalát növeli a szaktanácsadás,
a tanfelügyelet, a minősítés, a Nemzeti Pedagógus Kar
megszervezése – amely megalkotja a pedagógus társadalom
szakmai-etikai kódexét – , és a pedagógusképzés megújítása.
Ezekből az elemekből jól látható, hogy mennyire összetett
csomagot tartalmaz az a köznevelési politika, amelytől a pedagógus
társadalom megbecsültségének javulását, gyermekeink számára
mindenütt jó iskolák biztosítását várjuk.
Többen, akik pedagógusi diplomával
rendelkeztek, éppen a kevés kereset miatt választottak más állást.
Így ez a folyamat meggátolható?
– Kétségtelen, hogy az alacsony fizetés jelentős
szerepet játszott abban, hogy az elmúlt évtizedekben kiváló,
tehetséges tanárok, tanítók fordítottak hátat hívatásuknak.
De nemcsak a már pályán lévők megtartására törekszünk,
hanem azt szeretnénk elérni, hogy a tehetséges fiatalok közül
is minél többen válasszák a pedagógushivatást. Ezt szolgálja
a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj, amelyet azok a hallgatók
nyerhetnek el, akik szeptemberben - immáron újra osztatlan képzésben
- tanárszakon kezdték meg a tanulmányaikat. A havi 25-75 ezer
forintos vissza nem térítendő ösztöndíjra szeptember 15-től
30-ig azok a - magyarországi egyetemen, főiskolán tanuló,
Magyarországon vagy Magyarországgal szomszédos országban élő,
magyar anyanyelvű - hallgatók pályázhatnak, akik vállalják,
hogy diplomájuk megszerzése után legalább az ösztöndíj folyósításának
idejével azonos időtartamig főállású tanárként dolgoznak
majd. Azon túl, hogy már a képzés alatt anyagi motivációval
a legjobbakat igyekszünk megnyerni a hivatás számára, a pályaelhagyók
számát csökkentve minőségi változást eredményezhet a felvételinél
bevezetett pályaalkalmassági vizsgálat. Ez egy olyan beszélgetés,
amikor is az intézmény szakértői feltérképezik a leendő
hallgató motiváltságát, a hivatás iránti elkötelezettségét.
A napokban olvastam azt a gyorsjelentést, amely az ez évi
tapasztalatokról számol be. Nagyon örültem annak, hogy még
azok az egyetemi oktatói csoportok is, akik eddig fenntartásokkal
éltek, azt jelezték, hogy az intézkedés beváltotta a hozzá fűzött
reményeket. A pedagógushivatást támogató rendszer bevezetésének,
a hozzá kapcsolódó intézkedéseknek 10 éven belül kézzelfogható
eredményei lesznek. Minden egyes változás, a köznevelés megújítása
a gyerekek érdekeit szolgálja. Ez a pedagógusok helyzetét javító
intézkedésekre is igaz, hiszen jó iskola nem létezik jó pedagógus
nélkül. Jó pedagógus pedig nem élhet filléres gondokkal küszködve
örökös létbizonytalanságban. Tudatos, helyes döntés volt,
hogy a pedagógusképzés és a köznevelés megújítása párhuzamosan
halad a Köznevelésért Felelős Államtitkárság irányítása
alatt.
Régóta lehet hallani a pedagógus társdalom elnőiesedéséről.
Ennek okaként azt hozzák föl, hogy a férfiak, mint családfenntartók
az alacsony bér miatt nem választják a tanári pályát. A béremeléssel
mindez megváltoztatható?
–A magasabb és kiszámíthatóbb bérezésnek lesz
ilyen eredménye is. Hiszen sok férfi azért hagyta el a pályát,
mert nem tudta magát értelmezni családfenntartó szerepben. A
magasabb bérek, a tervezhető előrelépés a férfiak számára
is vonzóbbá teszi a pályát, megadja azt a biztonságot, hogy
munkájával el tudja tartani gyermekeit. Természetesen itt meg
kell említeni azokat a családsegítő formákat is, melyeket a
szociálpolitika biztosít. A családok erősítése, a fiatalok bátorítása
a több gyermek vállalására a legkiemelkedőbb társadalompolitikai
célunk. Ilyen értelemben a pedagóguspolitika összefügg a családok
segítésével is.
Tudják biztosítani a béremelés értékállóságát?
–Igen. A bérek 2011-ben törvénybe foglalt rendszere
garantálja, hogy a pedagógusbértábla számítási alapja a
mindenkori minimálbér. A minimálbér emelésével a százalékban
rögzített pedagógus bértételek tehát automatikusan nőnek.
Ezen felül az októberben realizálódó béremelést négy éven
keresztül továbbiak követik. Ez utóbbinak az az oka, hogy 2013
nyarára még nem lett olyan erős a gazdaságunk, hogy a 2011-es
törvényben meghatározott teljes béremelés megvalósulhasson.
A kormány ezért rendeletbe foglalta, hogy 2017-ig minden év
szeptember elsejével az elmaradt 40 százalék további 10-10 százalékát
megkapják a pedagógusok.
Nem lehet eléggé
hangsúlyozni, hogy a béremelést nem hitelből valósítjuk meg,
mint ahogyan azt 2002-ben tette az akkori szocialista kormány. A
nagyobb anyagi megbecsülést a magyar gazdaság eredményei, az
emberek munkája tette lehetővé. Hogy mekkora sikerről van szó,
jól érzékelteti a számok nagyságrendje. A pedagógusok béremelése
ebben az évben 32,5 milliárd, 2014-ben pedig közel 150 milliárd
forintos költségvetési többlettel valósul meg. Ez nagyon, de
nagyon sok pénz.
Mégis lehet a szakszervezeti berkekben elégedetlenkedésekről
olvasni. Horváth Péter, a Pedagógusok Szakszervezetének
igazgató titkára kijelentette: „ bár az alapilletményben várható
növekedés, októberben sokan fognak elégedetlenkedni, mert az
életpályamodellben a képzettséget, minősítéseket, többszakosságot
és szakvizsgát mellőzik.” Mi erről a véleménye?
–Helytelenül állította mindezt az igazgató titkár úr,
mert szó sincs az említettek mellőzéséről, csak éppen
ezeket az elemeket fokozatosan vezetjük be az életpályamodellbe.
Első lépcsőben azt tudtuk megtenni, hogy minden egyes pedagógust,
akárhol is dolgozzék, a pedagógus 1 –kategóriának megfelelő
bértételébe soroljuk, ami azt jelenti, hogy a jövedelmük lényegesen,
átlagosan 34 százalékkal magasabb lesz, mint az előző években.
A sajtócikkek, egyes politikusok és a hozzájuk közelálló érdekvédelmi
szervezetek állításával ellentétben ez az átsorolás a képesítés
és a pályán töltött idő szerint differenciált. Akárcsak
szeptember 1-je előtt, a közalkalmazotti bértábla szerint.A
160 ezerből alig néhány száznak nem fog emelkedni most a jövedelme,
ami abból adódik, hogy eddig nagyon magas kiegészítőt kaptak
a munkáltatójuktól. Ezt a mostani béremelésen keresztül nem
tudják biztosítani, ám egyedi vizsgálat alapján minden jogos
kompenzációt megad számukra a kormányzat.
Számos igazgató igen magas, akár 700 ezer forint
feletti jövedelemmel rendelkezett. Róluk van szó?
–Igen, ők tartoznak a már említett körbe. Azt világosan
kell látni: a költségvetés eddig sem biztosított számukra a
többi pedagógusénál magasabb alapbért, pótlékot, hanem az
önkormányzatok egészítették ki különböző mértékű összeggel
a központi költségvetésből járó béreket. Ezeknek a jogszerűsége
vitathatatlan, hiszen az önkormányzat volt a fenntartó. De
voltak megkérdőjelezhető rendszeres ügyeleti díjak, és
megengedhetetlenül magas túlórák. Mi az azonos munkáért
azonos bér elve alapján az országban egységesen a bértételnek,
a kategóriának megfelelően állapítjuk meg a beosztott pedagógusok
és az igazgatók bérét is, amelynek a felső határa nem fogja
elérni a 750 ezer forintot. Tehát a költségvetés a mostani bértábla
alapján díjazza az igazgatókat is. Ha ezen kívül más forrásból
kapnak még kiegészítő jövedelmet, azt nem tudjuk befolyásolni.
Államtitkár asszony többször hangsúlyozta a nevelés
fontosságát az iskolákban. E hónaptól az általános iskolákban
délutánonként 4-5 óráig maradnak iskolai programokon a
gyerekek. Ennek is az a célja, hogy az iskola nevelési terep is
legyen?
– A nevelés – mióta az iskolát feltalálta az emberiség
– elsősorban a család, de másodsorban az iskola feladata. A délutáni
foglalkozás azon családok érdekében született, amelyek nem
tudják megoldani, hogy a gyerek biztonságos körülmények közt,
értelmes módon, ne magányosan otthon egyedül vagy éppen rossz
társaságban, hanem gyerekek között, jó nevelői hatásoknak
kitéve töltse el az idejét a tanítás után. Az új rend
biztosítja, hogy gyermekük változatos iskolai foglalkozásokon
vehessen részt. Sportolhat, zenélhet, leckét írhat, szakkörre,
énekkarra járhat, játszhat, kirándulhat, és folytathatnám.
Ezzel nemcsak a diák, hanem az iskola élete is színesebb lesz,
ami azt eredményezheti, hogy egyre több gyerek örömmel vesz
majd részt a felkínált programokon. Az adatok azt mutatják: évről
évre növekszik azoknak a szülőknek a száma, akik kérik, hogy
az iskola gondoskodjék gyermekük délutáni foglalkoztatásáról
is. Minden olyan felvetés, amely szerint „hozzáláncoljuk” a
gyermekeket az iskolához, hamis, tehát hazugság. Több helyen
úgy állítják be, mintha minden kisgyereknek kötelező lenne a
részvétel a délutáni foglalkozásokon, holott nem erről szól
a jogszabály. Hanem arról, hogy az általános iskolának kötelező
délutáni programokat, foglalkozásokat biztosítani, a gyerek
pedig ezeket igénybe veheti, ha a család így dönt. Ha nem kíván
élni a lehetőséggel, akkor a nem kötelező foglalkozásokról
kérelmére elengedik a gyermeket – akár az egész tanévre is.
Lényeges, amit mond, mert még pedagógusok is az ellenkezőjét
terjesztik, s reméljük, csak tudatlanságból.
–2011 őszétől kezdve ismert, hogy bevezetjük az iskola
délután 4 óráig való nyitva tartását, mert már a törvény
előkészítése során folyamatosan tájékoztattuk erről a társadalmat.
Az intézményvezetők, a tanári karok közel két évig
tervezgethették, készíthették elő a foglalkozásokat. Sajnálatos
módon sokan elhiszik a megalapozatlan állításokat, és azt adják
tovább. Ha valahol azt észlelik, hogy a gyereket a délutáni
foglalkozásokra kényszerítik, kérem, jelezzék a tankerületi
központnál.
Mióta nagyobb figyelem jut a nevelésre, csökkent az iskolai agresszió
mértéke?
–Az elmúlt tanévben sem az államtitkársághoz, sem
a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz egyetlen egy súlyos
agresszív iskolai esetről sem érkezett jelentés. Ez jól érzékelteti,
hogy jelentősen csökkent azoknak a bűncselekmény határát súroló
esetek száma, melyek 2010 előtt napirenden voltak. Sok iskolai
vezető is arról számol be, hogy a gyerekek és a szülők
mindinkább tiszteletben tartják az erkölcsi és közösségi
normákat.
Medveczky Attila
|