2013.10.04.
A színművészetnek olyan valóságot
kell felidéznie, amely eszményi szép
Elbulvárosodott a szakma, és ártalmasan hatott rá a média sztár-és
celebvilága
Molnár László, színész, rendező 1969-ben született Balmazújvárosban.
Debrecenben végezte középiskolai tanulmányait. 1994-ben végezte
el a Színház és Filmművészeti Főiskolát. Ezután a Katona József
Színház tagja volt négy évadon keresztül, s 1997 szeptemberétől
a szolnoki Szigligeti Színház művésze.
Főbb szerepei: Goldoni: Két úr szolgája – Truffaldino, Heltai:
A néma levente – Beppo, Sartre: Zárt tárgyalás – pincér,
Bart: Oliver– Mr.Sowerberry, Kálmán: Zsuzsi kisasszony –
Prebenyák, Hunyady Sándor: Feketeszárú cseresznye –
Jankovics hadnagy, Franz Arnold – Ernst Bac: Apa csak egy van
– Dr. Moritz Mohr, Shakespeare: Romeó és Júlia – Lőrinc
barát, Wasserman: Kakukkfészek – Dale Harding, Fellini– Kiss
József: Országúton – Zampano, Katona: Bánk bán –Tiborc,
Shakespeare: Vízkereszt vagy amit akartok – Bohóc, Jakobi: Leányvásár
–Gróf Rottenberg, kocsmáros, Cervantes– Wassermann– Leigh:
La Mancha
lovagja – Kapitány, Zágon– Nóti– Vajda: Hippolyt a lakáj
–Tóbiás, Molnár: Az üvegcipő – Sipos, Kacsoh: János Vitéz
– A falu csősze, Bródy: A tanítónő – Kántor, Schiller:
Ármány és szerelem – Wurm, Molnár: Liliom – Ficsúr, Kiss
József: Hol a pénz? –Rudi és Herpay, Kálmán: Cirkuszhercegnő
– Brusovsky báró, Hunyady: A három sárkány – Pista,
Goldoni: Mirandolina- Ripafratta, Bíró Lajos: Sárga liliom –
Dr. Peredy Jenő.
Rendezései: Apa csak egy van, Én és a kisöcsém, Hol a pénz?,
Lift, Gyalog galopp, Erik a viking, Pedrollo, Pedrollo visszavág,
Csak beljebb Janicskám.
Díjak, elismerések:
Bodex-gyűrű (2008), Jász Nagykun Szolnok megyei Príma díj
(2009), Jászai-díj (2011).
Azt olvastam, hogy önnek van egy művészneve, cognómenje,
s így néha Csínos Molnár Lászlóként szerepel. Honnan ez a név?
–Édesapám csikós számadó volt a Hortobágyon, s az ő
ragadványneve volt a Csínos, amit két fiútestvéremmel együtt
örököltök tőle ezt a nevet.
Több Molnár László is működik a színészi, zenészi pályán.
Ezzel is meg akarja magát különböztetni tőlük?
–Ketten vagyunk ilyen névvel a pályán; Molnár László
a Musical Színház igazgatója, és egy alkalommal egy színpadon
játszottunk. Ilyenkor használom ezt a ragadványnevet, de a Csínos
nem a művésznevem.
A szolnoki színház internetes oldalán ezt olvastam önről: „személyében
a Páger Antali örökség újul meg, éled fel.” Mit értsünk
ezen örökség alatt?
–Ezt inkább attól kéne megkérdezni, aki ezt írta rólam.
Minden igyekezetemmel azon vagyok, hogy olyan hiteles színész
legyek, mint Páger Antal.
Példaképe is önnek az említett színészlegenda?
–Az az autentikus, erős és szenvedélyes színjátszás,
amit ő képviselt, mindenképpen példaértékű, és követendő.
Páger egyéniség volt, ahogyan kortársai is közül igen sokan. Mit
gondol, vannak-e most is egyéniségek a színpadon, vagy
„csak” ügyes mesteremberek?
–Mindenképpen vannak ma is nagy színészegyéniségek,
de sajnos legtöbbjük nem kap teret, nem ismerik őket, mert
annyira elbulvárosodott a szakma, és ártalmasan hatott rá a média
sztár-és celebvilága. Így egy jól képzett színész, akármennyire
mesteri szinten műveli a szakmáját , mindenképpen háttérbe
szorul, s nem tehet szert országos hírnévre. Ez néhány évtizede
még nem így volt, mert akkor szinte a színészek voltak a
legismertebbek. Mára ez a helyzet alapvetően megváltozott.
Sok-sok olyan kollégát ismerek, aki nagyon nagy tehetségű, de
kizárt, hogy annyira ismert legyen, mint azok a nagynevű színészek,
akik forgathattak, tévéfilmekben vehettek részt. A vidéki városokban
is nagyon sok jó és képzett színész játszik, de ezeket az
egyéniségeket az adott településen, s jó esetben a megyén kívül
alig ismerik, mert nem őket látja a tévénéző, vagy a moziba
járó. Ez több esetben fásultsághoz vezet.
Önben is volt ilyen érzés?
–Amikor nem kaptam megfelelő szerepeket, vagy nem az elképzeléseimnek
megfelelően haladt a pályám, akkor keserűség töltött el.
Hangsúlyozom a múlt időt, mert évek óta folyamatosan nagy
feladatokat kapok a szolnoki színház vezetésétől.
Az említett kórtüneten nem segíthetnek a színházi közvetítések?
–Egy színész ismertségét alig határozza meg az, ha
egy évben 4-5 színházi közvetítést lehoz a közszolgálati tévé.
A filmekben, a tévéfilmekben ugyanazokat az arcokat láthatjuk,
s hiába van nagyon sok képzett színész, őket nem
foglalkoztatják a filmrendezők. Az pedig döbbenetes, és vérlázító,
hogy a kereskedelmi televíziók mennyire deformálják a nézők
ízlését, szépérzetét a különböző show –műsorokkal.
Mi motiválhatja az ismert színészeket arra, hogy mégis megjelenjenek
különböző főzőcskés műsorokban?
–Az motiválja őket, hogy ne veszítsék el népszerűségüket.
Őket már megismerte a filmek révén az egész ország, s ezt az
ismertséget fenn akarják tartani. Színészek, s azért
dolgoznak, hogy nézzék és szeressék őket. Bevallom, én magam
se szívesen esnék ki a nézők kegyeiből.
Amikor a Katona József Színház tagja volt, akkor sem hívták önt
filmezni?
–Amit mondtam, az egy általános tendencia, tehát nem rólam,
nem csak rólam szól ez a történet. Nem siránkozni akarok,
hogy „jaj de jó lenne filmekben szerepelni”. Amikor a Katonában
játszottam, még annyira kezdő voltam, hogy igaz hívtak
filmezni, de csak kis szerepekre.
Régebben többször előfordult, hogy a nézőt nem is a darab, hanem a
színész érdekelte, miatta ment be a színházba, moziba.
Mostanra ez a tendencia megváltozott?
–Nem érzek ebben a tekintetben változást. Amennyiben a
színész hiteles, nagyon jól dolgozik, és főszerepet kap,
szinte mindegy mit játszik, a néző bemegy a színházba. Ha egy
színészt nem szeretnek, nem jönnek be a színházba, akár
menyire kedves darabot vesznek elő, ha csak éppen nem azért,
hogy ne vesszen kárba a bérlet. S az a színész, akit nem
szeretnek, nem való erre a pályára. Senki sem azért megy el színésznek,
hogy ellenszenvet vívjon ki magának.
Akkor igaz, hogy minden színészben felfedezhető az egészséges hiúság?
–A színészek hiú emberek, különben nem játszanának,
hiszen nem keresnek annyit, hogy különben megérje nekik a pályán
maradniuk. De a hiúság csak egyik jellemzője a színésznek. A
jó színész szívből és belső indíttatásból játszik. Úgy
érzi, muszáj valami értékes műben benne lennie, muszáj tanítania,
szépre nevelnie. Nagyon fontos, hogy a színház megmutassa a szépet.
A színművészetnek olyan valóságot kell felidéznie, amely
eszményi szép. Ma pedig azt vesszük észre, hogy a szépre való
törekvés kezd elsikkadni, holott a szép, mint kategória mindig
aktuális. Ha a közönség szépérzékét csiszolom azzal, hogy
szép dolgot hozok létre, akkor nevelem is. De amennyiben csak a
fertőt, az undort, a mocskot mutatom be, akkor a rossz felé mozdítom
el a nézőt. Ezért is társadalomnevelési és ízlésbefolyásoló
tényező a színész. Arra is ügyelni kell, hogy egyetlen egy színházcsináló
se mondja ki azt, hogy amit ő művel, az az egyedüli jó dolog.
S ha valaki a saját ízlését ráerőlteti a másikra az ízlésterror.
Viszont van olyan vélemény, miszerint a színháznak tükröt kell
tartania a társdalom elé, s ha az a közösség rossz, akkor azt
is be kell mutatni.
–Ha csak a rosszat mutatja be a színház, az még nem
nevel. Felvázolhatjuk azt, milyen fertőben élnek egyesek, de a
kiutat is be kell mutatni, azt, hogy van remény a változásra.
Amennyiben nem mutatjuk be a kiutat, az egész színház öncélú
játszadozássá fajul. Ám az öncélú játék, az önmegvalósítás,
akár állami pénzből történik, akár nem, csak arra jó, hogy
a színész bemutassa a lelki világát, de arra semmiként sem,
hogy nevelje a nézőket.
A színháztudomány berkein belül is szükség van kísérletezésre?
–Annyira egyetlenegy tudományág képviselője, vagy művész
sem lehet konzervatív, hogy csak a múltba nézzen, és ne
akarjon valami újat kitalálni. Ady Endre mondja A Tűz csiholója
költeményében: „Ez a világ nem testálódott/Tegnaphoz húzó,
rongy pulyáknak:/ Legkülömb ember, aki bátor/ S csak egy külömb
van, aki: bátrabb.” Tehát kell bátorság az előre nézéshez,
de az nem jelenti azt, hogy ne tartsuk tiszteletben a hagyományokat.
Nem azt jelenti, hogyha valami szépen felépült, azt le kell
rombolni, csak azért, hogy öncélúan valami újat építsünk a
helyére. Ezt egy nagyon egyszerű, hétköznapi példával érzékeltetem:
ha valaki jó gulyáslevest tud főzni, nem kezd el kísérletezni
azzal, hogyha fahéjat tesz bele, akkor milyen lesz az íze. Természetesen
ki lehet kísérletezni egy másik ételt, különböző fűszerekkel,
de az már nem gulyás.
Ezt színházi nyelvre úgy fordíthatjuk le, hogy amikor egy nagyon önmegvalósító
rendező nyúl egy klasszikushoz, például azt kéne kiírni a színlapra:
Shakespeare műve alapján színpadra állította N.N. rendező?
–És ez még nem is akkora gond, mert az ilyen kísérletekből
születhetnek érdekes előadások. A nagyobb baj, hogy az ember
hazamegy a munkájából, bekapacsolja valamelyik kereskedelmi tévé
adását, és közben önkéntelenül is szenvedő alanya lesz az
ízlésterrornak, ráadásul igen sokan függőjévé válnak az
ilyen műsoroknak. Ez a média kábítószere és uralma.
Több rendező számára a színész csupán olyan eszköz, mint a festőnek
az ecset
Ha már az uralmat említi…Több színésszel készítettem interjút,
akik azt mondták, hogy az 1970-es évekig színészuralom volt a
színházakban, s most pedig rendezőuralomról lehet beszélni.
Mennyire ért egyet ezzel a kijelentéssel?
–Abban az időben nem éltem, mikor még színészuralom
volt, az viszont kétségtelen, hogy kinőtt egy nagy rendezőgeneráció.
Így aztán úgy születtek meg színházak, hogy a rendezők függetlenítették
magukat a szerzőtől és a színésztől. Az ilyen rendezők számára
a színész csupán olyan eszköz, mint a festőnek az ecset. Én
azokat a rendezőket szeretem, akik a színészt alkotótársnak
tekinti. A nagy rendezők közül is vannak olyanok, akik partnert
látnak a színészben. Az viszont más kérdés, hogy mikor
mondhatja ma egy színész a rendezőnek azt, hogy „ezt én nem
csinálom”. Hiszen ha ennek híre megy, lehet, hogy a színész
munka nélkül marad.
Rendezőként a modernizálásnak a híve, vagy ragaszkodik a szerző
eredeti gondolataihoz, elképzeléseihez?
–Elsősorban színész vagyok, aki rendez. S az, hogy
modernizálok-e, az függ az adott anyagtól. Tisztelem a szerző
eredeti elképzeléseit, nem rontom el a gulyáslevest fahéjjal
– hogy az előbbi hasonlatomra gondoljunk – , tehát igyekszem
a mű gondolatait visszaadni. Vannak olyan anyagok, főleg a kortársaké,
amikkel már sokkal bátrabban lehet kísérletezni.
Ön rendezte meg a színház művészeti vezetőjének, Kiss József Hol
a pénz? spirituális komédiáját, és a tavalyi évadban egyik
kollégájának, Mészáros Istvánnak Lift c. misztikus komédiáját.
Ilyen esetben mennyire kell a szerzővel együttműködni?
–Ez mindig a szerző és a rendező közti kapcsolat függvénye.
A Litfben könnyű volt a dolgom, hiszen Mészáros István játszott
is abban a darabban, amit írt, Kiss József pedig dramaturgja is
volt a művének. Mindketten szabad kezet adtak nekem. S mivel nem
tértem el igazán a szerzők szándékaitól, s nem torzultak el
a darabok a rendezéseimtől, így fennmaradt a jó kapcsolat.
Természetesen voltak viták, hogy egy-egy mondat bent maradjon-e
a szövegben, de a kompromisszumkészségünk orvosolta a felvetődő
problémákat.
Kigondol egy koncepciót, és mindenféleképpen véghezviszi akaratát,
vagy meghallgatja az alkotótársak véleményét is?
–Mindenkinek meghallgatom a véleményét, de a koncepcióból
nem szoktam engedni. A mostani színjátszás nagy baja, hogy a
szakma felhígulásával igen csak különböző tudással, ízlésvilággal
rendelkező színészekkel kell együtt dolgozni. Ezért óriási
munka előzi meg egy produkció létrejöttét. A műfaji meghatározás
is nagyon fontos, tehát egyazon stílusban kell játszania annak
a sok embernek, aki a színpadon van; csak így lehet egységes a
darab.
Főleg vígjátékokat, operetteket rendezett. Ezek a műfajok állnak közelebb
önhöz?
–Nem, mert a drámai vonalat szeretem inkább, de még nem
volt lehetőségem nagy tragédiákat megrendezni.
Nehezebb ma egy komédiát a publikum elé vinni, mint egy tragédiát?
–Sokan mondják, hogy mennyire nehéz megnevettetni a közönséget,
de én ezt nem hiszem. Ha jó a rendezés, akkor ugyanolyan
feladat a színésznek egy vígjátékban játszani, mint egy nagy
drámában. Mostanában inkább drámai szerepeket játszom, míg
néhány évvel ezelőtt vígjátéki figurákat osztottak rám.
Alakítás szempontjából nálam mindkettő egyforma felkészültséget
kíván.
A komédiáról térjünk rá egy másik műfajra, a versmondásra. Erre
van valós igény?
–Lehet, hogy meglepi, amit mondok, de én azt veszem észre,
hogy egyre többen olvasnak verset, s nem csak idősek, hanem a
fiatalok is. És ebből következik, hogy van igény a versmondásra.
Ady-estemet tavaly mutattuk be a kisszínházban, s az idei évadban
is műsoron maradt, mert teltházzal mennek ezek az előadások.
Azt veszem észre, hogy inkább a színészek többségéből hiányzik
az indítatás, hogy ilyen esteket tartsanak.
Miért éppen Adyra esett a választása?
–Mert ő a kedvencem. Évek óta készülök egy kortárs
estre is, de még nem jutottunk el odáig, hogy kiálljunk vele a
nézők elé.
A verseken keresztül vitte az útja a színészi pályára?
–A költemények szeretete, s az, hogy sok versmondó
versenyt megnyertem, jelentős motivációs tényező volt. A
balmazújvárosi művelődési ház irodalmi színpadának is
tagja voltam, tehát megvolt bennem a színészetre való hajlam.
Ki tanácsolta azt, hogy színi pályára lépjen?
–Munkás fiatalok vers-és prózamondó versenyén
indultam el, s az országos döntőben a zsűri tagjai tanácsolták
nekem, hogy jelentkezzem a Színművészeti Főiskolára.
Megfogadtam a tanácsukat, s felvételiztem. Bíztam benne, hogy
elsőre felvesznek, s örülök, hogy így sikerült, mert, ha
elutasítanak, nem jelentkeztem volna többet.
Balázs Péter pedig ránk, a társulatra épít, és belőlünk
dolgozik
Ha nem sikerült volna a színészet, milyen szakmát választott volna?
–Agrárpályára készültem, de nem így alakult az élet.
Szolnokon könnyű volt több igazgatóváltást is átélni, túlélni?
–Minden egyes új igazgatónak meg kell mutatni ilyenkor,
hogy ismerem a szakmámat, s miután megismernek, azután adnak
olyan szerepeket, amiről úgy gondolják, nekem való. Balázs Péter
igazgató úrnak nagyon sokat köszönhetek, mert igazán nagy
szerepeket ad nekem. Olyanokat, ami szükséges a színész fejlődéséhez.
Ha egy vidéki színházba túl sok sztárt, vendéget hívnak le,
akkor a helybeli színésznek nem jut elég feladat. Balázs Péter
pedig ránk, a társulatra épít, és belőlünk dolgozik.
Milyen feladatok várnak önre a most kezdődő évadban?
–Bíró Lajos Sárga Liliomjában játszom Peredy doktort, ami komoly főszerep.
Majd a Salemi boszorkányokban
Proctort alakítom, ami szintén főszerep. Chioggiai
csetepatéban Beppét játszom, s az évad végén a Patikában
is fellépek. Emellett a kisszínpadon Shakespeare
Összes Rövidítvét, a SÖR-t
rendezem. Tehát van elég feladatom, amiért igen hálás vagyok.
Egy színésznek nem is kell több…
Medveczky Attila
|