vissza a főoldalra

 

 

 2013.10.04. 

A jó színház minőséget teremt és értéket, amely táplálja a lelket

El kell érni, hogy a szó és a mozdulat együttesen és őszintének hasson

Szívós Győző színművész a GNM Színitanodában végzett. Ezt követően egy évadot Egerben játszott, majd átszerződött a Kecskeméti Katona József Színházhoz. Jelenleg ismét az egri Gárdonyi Géza Színház társulatának tagja.

Főbb szerepei: Ábrahám-Kellér-Harmath-Szilágyi: 3:1 a szerelem javára – Pufi, Webber: Jézus Krisztus szupersztár – Péter, Turgenyev: Egy hónap falun – Matvej, Dunajevszkij: Szabad szél - Nyikuska, matróz, Pianosa: Mert a mamának így jó - Fabrizio, inas, V.Hugo: Királyasszony lovagja – Ubilla, Mikszáth-Kocsák-Bodolay: Új Zrínyiász - Szecsődy Máté, Wyspiansky-Ady-Bodolay: A magyar mennyegző – Ordassy, Shakespeare: Tévedések vígjátéka - Rendőr, hóhér, Schwartz-Tebelak: Godspell - 8. férfi, Madách-Arany: Az ember tragédiája - az Ég és a Föld szereplői, Bart: Olivér - Sowerberry, koporsókészítő, Pozsgai: Égi szerelem - Kuka, Titkosrendőr, Ödön von Horváth: Kasimir és Karolin - Szemes Franz, Mikszáth-Bodolay: A beszélő köntös - Csuda István, Katona: Bánk bán - Mikhál bán ,Shakespeare: A makrancos hölgy - Curtis, II.szolga, Goldoni: Mirandolina - Első szolga, a lovagnál, Svarc. A király meztelen - Szakács, Apa gyerekkel, Bresan: Paraszthamlet - Simurina ,Shakespeare: Sok hűhó semmiért – Konrád, Taviani-Morricone-Bodolay: Előre hát fiúk - Gioacchino, állatorvos ,Bulgakov: Álszentek összeesküvése - Filibert du Croissy, Offenbach: Orfeusz az alvilágban - Mars , Karinthy: Játsszunk Micimackót – Micimackó, Molnár: A vörös malom – Malacoda, Moravetz: A fejedelem – George, Presser –Sztevanovity: A padlás – Meglökő, Zerkovitz: Csókos asszony – Csipcsala Béla Géza; Shaw: Szent Johanna – Hóhér, La Trémouille főkamarás, Háy Gyula: Mohács – Ciprusi Hannibál.

 Idén Egerben a Magyar költészet napjának ön volt a szervezője. Mennyire állnak önhöz közel a magyar költemények, illetve melyik században született verseket kedveli inkább?

 –Későn kerültem a színház világába; 23 évesen döntöttem úgy, hogy színész leszek. Addig főleg azokat a verseket ismertem, amiket irodalomórákra kellett megtanulni. Amióta ezen a pályán vagyok, egyre jobban érdekel a versmondás, mint kifejezésforma. Arra nem tudok válaszolni, hogy mely korok költeményét szeretem jobban, mert Balassitól kezdve Petőfi Sándoron, József Attilán, Ady Endrén át a kortársak – például Varró Dániel, Kiss Anna – verseit is kedvelem. Tehát számomra nem az a lényeg, hogy az adott költemény mikor született, hanem, hogy mit mond nekem, mennyire szólít meg. Volt kitől örökölnöm: édesapám a mai napig nagyon szereti a költeményeket, s olvassa a verseskönyveket. Úgy látom, ma nem szokás verseket olvasni, de volt egy időszak, amikor a társadalom sokkal többet foglalkozott költeményekkel, és visszaemlékezve; a Vers mindenkinek tévéműsornak is sikere volt. Ami pozitívum, hogy egyre több zenész dolgoz föl klasszikus költeményeket, és bizony vannak olyan együttesek, ahol a dal szövege felér egy verssel. A Magyar Költészet napján Egerben, a stúdiószínpadon próbálunk dalokat versben elmondani, és megzenésített verseket is előadni. A zenével szeretnénk a közönség igényét fölkelteni a költemények iránt. A program szervezését éveken át Fehér István barátom végezte, s tőle örököltem meg ezt a posztot.

 Említette, hogy későn adta a fejét a színészetre. Volt valaki, aki azt tanácsolta, hogy erre a pályára menjen?

 –Senki sem mondta nekem, hogy jó lenne, ha színész lennél. Eredetileg borász voltam, de úgy, hogy nem volt meg bennem a kellő hivatástudat. S olyan dologgal szerettem volna foglalkozni, amit szeretek is.

 Felvételizett a Színművészeti Főiskolára is?

 –Egy tévés műsorban láttam a GNM Színitanoda növendékeit, és annyira megtetszett nekem, amit csinálnak, főleg a zenés produkciójuk – fiatalon egy rockbandában játszottam – , hogy elhatároztam, felvételizek hozzájuk. Sikerrel jártam, de a Színművészetire már nem vettek föl. Avar István volt a felvételiztető tanár, és mellette ült Bal József. Nagyon szigorúak voltak, és az első rosta után nem engedtek tovább. Bal Józseffel kapcsolatban egy érdekesség: miután elvégeztem a Gór Nagy Mária Színitanodát, egy évig Egerben játszottam, de mivel nem éreztem azt, hogy az akkori vezetőség építene rám, átszerződtem Kecskemétre, ahol Bal József volt az igazgató. Így direktorom volt, de eddig olyan darabban nem játszottam, amit ő rendezett volna. Amikor ő tavaly az egri bábszínházban dolgozott, felvetődött, hogy egy darabban fellépek náluk, de ez elmaradt. Eredetileg úgy lett volna, hogy József szerepét játszom az általa rendezett Képzelt riportban, de mivel nemrég műtöttek, most sem tudunk együtt dolgozni. Visszatérve a színészi képzésemre, egy hátránya van annak, aki nem végezi el a Színművészetit, hogy pályája elején sokkal kevesebb kapcsolati tőkével rendelkezik.

 Voltak álomszerepei?

 –Nincsenek; azt szeretem, ha a rendező, az igazgató felfedez bennem valamit, s azt szeretné a színpadon viszontlátni.

 Példaképei sem voltak?

 –Nem voltak példaképeim, viszont vannak olyan színészek, akiket nagyon tisztelek. Így szerettem Bubik István játékát, és Kecskeméten nagyon sokat tanultam Sirkó László színművésztől. A nyáron dolgoztam együtt Lendvai Zoltán rendezővel, aki annak idején Kecskeméten főrendezőm volt, és ő megerősített abban, hogy jó úton járok.

 Milyen típusú próbafolyamatban szeret dolgozni? Ha a rendező ex chatedra megmondja, mit kell tenni, vagy ha a színész elképzeléseit is meghallgatja az adott szerepről?

 –Szeretem, ha a rendező segít a szerep, a darab értelmezésében. A jó rendező rendelkezik koncepcióval, s azt rávetíti a színészekre. Ezt tartom optimálisnak. Előfordult olyan eset, mikor szinte a színészeknek kellett megoldaniuk saját maguk vezetését, de olyan is, amikor nagyon kevés szabadságot kaptam. Arra törekszem, hogy megértsem a rendező elképzeléseit, s azután saját kifejezésvilágommal megmutatom azt, amit kér tőlem.

 Több könnyed, zenés játékban is szerepelt?

 –Pályafutásom alatt számtalan zenés darabban játszottam, s szinte minden évadban osztanak rám olyan szerepet, amiben énekelnem kell. Így felléptem a Hairben, az Oliverben, és a Jézus Krisztus szupersztárban is.

 Sokan azt hiszik, hogy a könnyű műfaj, valóban könnyű a színészeknek is. Mi erről a véleménye?

 –Ez egy nagy tévhit. Amikor egy prózai színész először lép föl zenés darabban rájön arra, hogy figyelni kell a szövegmondáson kívül a zenére és a táncra is. Tehát igen nehéz a musical műfaja is, amit többfelé módon lehet előadni, de mindig igyekszünk a lehető legjobban megfelelni mind a műfaj, mind a közönség igényeinek, követelményeinek.

 Zenés művekkel jobban be lehet csalogatni a nézőket a színházba?  

–Az nyilvánvaló, hogy a közönség szereti a kellemes zenét, a szép melódiákat, de azt gondolom, hogy jó színházzal lehet becsalogatni a nézőket a színházba. Ha olyan színházat csinálunk, ami értéket mutat föl mind a zenés, mind a prózai előadásokon, és minőséget produkálunk, akkor az vonzza a nézőt.

 Személyes élményeket is fel tud használni egy szerep elsajátítása kapcsán?

 –Erre is volt példa. Egyértelmű, hogy mi is megfigyelünk egy-egy érdekes figurát, esetet az élet színpadán, s ezt hol tudatosan, hol tudattalanul felhasználjuk alakításaink során. Minden emberben benne van a jó és a rossz, így a színészben is. Akkor leszünk igazán hitelesek a színpadon, amikor tudatosan, belülről építjük föl az adott figurát.

 Hányadik előadásra érik meg, áll össze általában egy produkció?

 –Hozzávetőlegesen 5-6 hetes próbafolyamat előzi be a bemutatót, s jó esetben a produkció már a premierre összeáll. Azt sem szabad elfelejteni, hogy néző nélkül nincs színház, és így a közönség reakciói is formálják a darabot. Ezért eltelik néhány előadás, mire a színész is megérzi az, hogy mire, miként reagál a közönség, s az alakításon kell–e valamit változtatni.

 Nagyon sokféle szerepkörben megmutatkozhatott. Ez pozitívuma lehet a vidéki színjátszásnak?

 –Az mindenféleképpen jó, hogy vidéken évadonként akár öt előadásban is játszhat a színész, ami más-más karaktert jelent. S minden egyes szereppel fejlődünk, tanulunk. Alkatomból is adódik, hogy a rendezők mit látnak meg bennem, és nagyon örülök annak, hogy nem csupán egy szerepkörben mozoghatok.

 A minőség, az érzékenység, vagy az őszinteség a fontosabb a színészi munkában?

 –Nem szabad sorrendbe állítani ezeket a fogalmakat, mert mind fontosak és meghatározók a színház világában. A minőség az, amit nehezebb meghatározni, mert a színvonal, a mérce koronként és helyileg is változhat. A jó színház minőséget teremt, és értéket, amely táplálja a lelket. A színész érzékenysége pedig nélkülözhetetlen a szerep megformálásában. Az őszinteség is elengedhetetlen kritérium a művész munkájában. El kell érni az alakítások során, hogy a szó és a mozdulat együttesen és őszintének hasson.  

A vidéki társulok tagjai összetartóbbak, mint egy fővárosi színháznál?

 –A vidéki színészt általában elkerüli a szinkron, a film világa, s így számára csak a színház létezik. Ezért is összetartóbbak a vidéki színházak művészei, sokat beszélgetünk a próbák, előadások után, és mindez nagyon sokat segít abban, hogy a társulat tagjai ne csak a másik színészt, hanem az embert is meglássák a kollégákban.

 

Medveczky Attila