2013.10.04.
Nem elefántcsonttorony, hanem közösségi
tér a zalaegerszegi színház
A tavalyi évad szakmai sikerei, s az, hogy 10 ezer bérletesünk
volt, hatalmas előrelépést jelent
Évadnyitó
színházi forgataggal várta szeptember 13-án az érdeklődőket
a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház társulata. Sor került
kulisszajárásra is, s így a látogatók megismerhették a teátrum
kulisszatitkait, bejárhatják az épületet a ruhatártól egészen
a jelmezraktárig. A színház előző évadát szakmai sikerek övezték:
a Színésznők című kamaraelőadást meghívták a
POSzT-ra, ahol Ecsedi Erzsébet megkapta a legjobb női alakítás
díját; több előadásuk kapott országos kritikai elismerést. Dr.
Besenczi Árpád, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház igazgatója
elmondta: a Tantermi Deszka sorozat egyik sikertörténetük.
Ennek és az elődök munkájának köszönhető, hogy egyre több
fiatal jár a színházukba.
Kezdjük az aktualitásokkal. Szeptember 18-án a Hevesi
Sándor Színház társulata először vendégszerepel Aradon,
ahol a Kebab című előadást tekinthette meg a közönség a bábszínház
épületében. Milyen a darab fogadtatása?
–A Kebab a sikeres, kortárs román írónő,
Gianina Carbunariu darabja. Maga a mű nagyon aktuális és
izgalmas kérdésről, a közép-európai fiatalok elvándorlási
kényszeréről szól. A darabban egy 14 éves bukaresti kislány
kimegy Írországba, ahol barátja prostitúcióra kényszeríti.
A mű tragédiával végződik: a lány gyilkosság áldozata
lesz. A Kebab magyarországi ősbemutatója Zalaegerszegen volt,
rendhagyó körülmények közt, mert egy diszkóban adtuk elő.
Úgy gondoltuk, ha a fiatalokat nem tudjuk becsalogatni a színházba,
akkor autentikus helyszíneken kell számukra előadásokat létrehozni.
Az előadás előtt beavató programot tartottunk, aminek keretén
belül az előadás főszereplője, Madák Zsuzsanna a középiskolákban
elmesélte a darab tartalmát, mondanivalóját. Ezt az előadást
Balogh József, a szegedi Maszk Egyesület vezetője rendezte –
tehát ő az alternatív világból érkezett Zalaegerszegre. Az
ő kapcsolatain keresztül jutottunk el szeptember 18-án Aradra
és 19-én a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházba. Nagyon jól
fogadták mindkét helyen a darabot. Aradon kissé idősebb közönség
ült a nézőtéren, és kicsit féltünk is, hogy sokkolja majd
őket a mű mondanivalója, de kellemesen csalódtunk. Szabadkán
pedig kifejezetten fiatalok jöttek el az előadásra, így büszkén
állíthatom, hogy jó hangulatú és izgalmas turnén vagyunk túl.
A Vidéki Színházak Fesztiválján színházuk Krusovszky
Dénes Üveganya című drámájával vett részt, s ön kapta a
legjobb férfi alakítás díját, melyet szeptember 14-én adtak
át. Szerkesztőségünk nevében gratulálok a díjhoz! Mennyire
tartja fontosnak az ilyen fesztiválokon való részvételt?
–Köszönöm szépen!
Szeptember 7-én volt a Thália Színházban az előadásunk, és
rá egy héttel tartották a díjkiosztó ünnepséget. Nagyon
fontosnak tartom az ilyen fesztiválokon való részvételt, mert
az ország Budapest-központúsága miatt lényeges, hogy egy vidéki
társulat meg tudja magát mutatni a fővárosban. Emellett nagyon
nehéz logisztikailag az ilyen rendezvényeken való részvétel,
hiszen 230 km-re vagyunk Budapesttől. Nem tartom igazán szerencsésnek
a szeptemberi időpontot, jobb volt, mikor ezt a rendezvényt májusban
tartották, hiszen nálunk az évadnyitó után máris elkezdődnek
a próbák. A zalaegerszegi teátrum minden évadban új darabokat
játszik, hiszen maxumum100 ezer néző látogatja színházunkat,
s így 25-30 alkalomnál többet nem él meg egy produkció.
Visszatérve a darabra: Krusovszky Dénes Üveganya című drámájának szintén nálunk volt az ősbemutatója. Darabját
eredetileg rádiós hangjátékpályázatra írta. A mű egy kisvárosban
játszódik, s bepillanthatunk egy kis közösség mindennapjaiba.
A főszereplőnek meghal az édesanyja, de nem akar megválni
hamvaitól. Én az előadásban a főszereplő munkatársát,
Lacibát játszom, aki művezető egy cégnél. A darab azért is
érdekes, mert egyaránt vannak benne tragikus és komikus részletek.
Annak külön örülök, hogy megkaptam a díjat, mert azt
jelenti, hogy odafigyelnek a munkámra. És ezzel a színházra
is. A POSzT-on pedig Ecsedi Erzsébet megkapta a legjobb női alakítás
díját, amire szintén büszkék vagyunk.
Szeptember 13-án tartotta a színház immár negyedik évadnyitó
forgatagát. Ön akkor azt mondta, hogy „a múlt évben példátlan
sérüléshullám sújtotta színházunkat”. A sérüléseket átvitt
értelemben használta, a pénzügyi helyzetre utalva?
–Alapvetően testi sérülések voltak. Sok kollegánk
szenvedett balesetet, és sokan lebetegedtek. Ezért át kell
szervezni az előadásokat, és több beugrásra került sor. Hála
Istennek mindenki meggyógyult és új erővel vágtunk neki az évadnak.
Az anyagi sérülésekkel kapcsolatban: immár a város a fenntartó,
és a megyétől kapott 60 millió forintos támogatástól elestünk,
s még nem tudjuk, miként pótoljuk a hiányzó összeget.
Dolgozunk, s remélem, hogy a felelősen cselekvők megértik
problémánk lényegét, és hatékonyan cselekednek azért, hogy
a bajt orvosolják. Ha nem kapjuk meg a támogatást, akkor az létszám-és
bemutatószám csökkenéshez vezet. A tavalyi évad nagy szakmai
sikerei, s az, hogy 10 ezer bérletesünk volt, hatalmas előrelépést
jelent, hiszen 30 év alatt nem váltottak még ilyen nagy számban
bérletet a színházba. S aki megnézi a repertoárunkat, látja,
hogy színes, változatos műsortervet állítottunk össze.
Emellett neves rendezőket tudtunk a színházhoz csábítani, s
mind a szakmai sikerek, mind a nézőszám arra ösztökél
minket, hogy haladjunk a megkezdett úton.
–Nagyon konstruktív a kapcsolatunk az önkormányzattal,
látjuk, segíteni akarnak nekünk,csak éppen meg kell találni a
szükséges forrásokat.
–Nem, ez azt jelenti, hogy a színészek közalkalmazottiból
alkalmazotti státuszba kerülnének, s ez nem jelentene kirívó
esetet, mert sok vidéki színház így működik. A nonprofit
formában való működés gazdasági értelemben rugalmasságot
jelentene a színház számára, s nem függnénk teljes mértékben
a fenntartótól. Az átalakulás ötlete valóban felvetődött,
de még erről most kezdődnek el a tárgyalások.
Az adott évad megtervezésénél mennyire veszik figyelembe
a nézők visszajelzéseit?
–Három év alatt sikerült feltérképeznünk azt,
hogy a zalaegerszegi közönség mit szeretne látni. Természetesen
mindenkinek az igényét nem tudjuk kielégíteni. Tavaly fölvetette
az egyik önkormányzati képviselő, miért nem játsszunk
operettet. Ennek gazdasági okai vannak, hiszen nincs saját
zenekarunk, énekkarunk, sőt ilyenkor vendégművészeket is le
kell hívni. A musical pedig századunk operettje, ami nagyon
vonzza a fiatal -és középgenerációt. Már arra is büszkék
lehetünk, hogy évadonként hat nagyszínpadi bemutatót tartunk,
s azok közül kettő zenés, ezenkívül a nagyszínpadon
gyerekeknek szóló darabot tűzünk műsorra, a stúdióban is játsszunk,
elindítottuk a Tantermi Deszka sorozatot, diszkószínházat és
lakásszínházat nyitottunk. Tehát igen széles a kínálatunk.
A Tantermi Deszka sorozat pedig az egyik sikertörténetünk; ennek
és az elődök munkájának köszönhető, hogy egyre több
fiatal jár a színházunkba. A sorozaton belül
olyan darabokat mutatunk be, melyek érdeklik a fiatalokat, és a
saját nyelvükön mutatják be az ifjúság problémáit, s
keresnek azokra választ. Idén Tasnádi István Cyber Cyranóját
visszük a fiatalokhoz; három színészünk laptopok segítségével
játssza el a Cyranót osztályteremben. Szintén osztályterembe
járunk Háy János Völgyhíd c. darabjával, ami szintén
beavató színház, mert az előadás előtt és után beszélgetnek
az alkotók a diákokkal.
Emellett a kortárs drámaírók darabjainak színrevitelét
is lényegesnek tartja?
–Lényeges, hogy a jó kortárs darabokat megismerje a
publikum. Idén magyarországi ősbemutatónk lesz Szálinger Balázs
keszthelyi születésű szerző Köztársaság című
darabja, ami tavaly az év drámája volt.
A már említetteken kívül milyen új bemutatókkal várják
a színházszerető zalai közönséget?
–Az első bemutató szeptember 25-én az Emil és a
detektívek című zenés kalandjáték lesz. A történet
napjaink Magyarországán játszódik, s egy olyan interaktív játék
lesz, amiben a nézők is segítenek a színház különböző részein
üldözni Grundeist. Október 4-én pedig a Csíksomlyói passiót
visszük színre – ennek már júliusban megvolt a házi
bemutatója – eredeti nyelvezetben, hiteles jelmezekben,
feldolgozásban. November 8-án a Köztársaság premierjére kerül
sor. December 13-án pedig igazi klasszikus családimusicalt láthatnak,
a Muzsika hangját. A lakásszínházban Ecsedi Erzsébet Én,
Shirley... c. egyszemélyes játékát adja elő. A második félév
első bemutatója Szép Ernő Vőlegény komédiája, majd
egy kortárs musicalre, a Madách Színház pályanyertes művére,
a Csoportterápiára kerül sor. Az évad végén pedig egy
másik nagy klasszikust adunk elő, a Svejket, míg a stúdióban
a Vaknyugatot mutatjuk be.
|