2013.10.04.
Csorja Gergely: Meddig mehet el a szolgáltató?
A Nemzeti Adatvédelmi
Hatósághoz fordultunk. Panaszunk lényege, hogy akadályozzák
meg az ilyen-olyan szándékkal működő, általában csak szolgáltatónak
nevezett társaságokat abban, hogy tönkretegyék az életünket.
A szolgáltató
– legyen az mobiltelefon cég vagy wellnesközpont – nagy előszeretettel
kínálja fel szolgáltatásait mindenféle valótlanságokkal kísérve.
Reklámhadjáratot folytatnak, hogy a vékony, kissé idegesítő
és sajátos arcú srác valamint a lány, akit a szolgáltató
segítségével felcsíp, mennyire boldog életre számíthat a
szolgáltatások által. Ez a boldogság ránk is átszáll
mindenféle kedvezmények formájában, már amennyiben aláírjuk
a megfelelő szerződéseket és hűségnyilatkozatokat.
Aztán amikor ott
állunk egy 9-es betűmérettel teleírt 10-12 oldalt kitevő
szerződés előtt és az előttünk teljesen ismeretlen egyéb
feltételek titokban behálózzák életünket, nem tudunk semmi másra
gondolni, csak az ígért boldogságra.
A boldogság természetesen
csak ígéret marad, ellenben a szerződés alapján a legkülönbözőbb
díjakat, költségeket és kártérítéseket próbálnak a
nyakunkba sózni. Ha fel akarjuk bontani a szerződést, akkor hűségidők,
felmondási idők és egyéb átláthatatlan kötelezettségvállalások
miatt ez nem vagy csak jelentős összegek kifizetésével valósítható
meg.
De még ha sikerül
is megszüntetnünk szerződéses kapcsolatunkat ezekkel a rablótársaságokkal,
akkor sem nyugodhatunk meg. Két, három, de akár négy év múlva
is képesek előállni követelésekkel, melyeket már természetesen
nem ők, hanem a rablók következő szintje, az adósságkezelő
cégek akarnak majd behajtani.
A folyamat bármely
pillanatában előfordulhat, hogy egyszer csak megcsörren a
telefonunk és egy kezdetben nyugodt, majd egyre agresszívabb női
hang felszólít minket, hogy azonnal adjuk meg minden személyes
adatunkat, különben soha nem tudhatjuk, meg hogy mi mindennel
tartozunk nekik, és hogy ezért mikor kell majd végrehajtás
keretében helyt állnunk.
A dolog odáig
fajult, hogy a saját bankom hívott fel, ők akartak nekem ajánlatot
tenni, de addig nem voltak hajlandóak belekezdeni az ajánlatba,
míg nem igazolom magam, természetesen azzal, hogy az összes létező
adatomat bemondom egy vadidegen nőnek.
Tehát a tisztánlátás
végett. Ők hívnak fel engem, náluk állítólag ott van az összes
adatom, de azokat nekem be kell mondanom. Természetesen –
ledorongolás nélkül – kétségem sem lehet, hogy az
ismeretlen, sőt gyakorta magánszámról jelentkező hang az,
akinek mondja magát. És azt is tilos megkérdőjeleznem, hogy
tartozom nekik.
Jogérzékem azt
mondja, hogy ez lehetetlenség, ez szélhámosság. Ezért kérjük
a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság állásfoglalását.
|