2013.10.04.
Bálint László: Kísértő múlt?
Az 1990-es évek
elején, még aktív titkosszolgálati – akkor már
nemzetbiztonsági – tisztként ültem az NBH (azóta már AVH)
jogi osztálya egyik munkatársának irodájában. A jogász az íróasztalánál
foglalt helyet, én oldalvást egy ócska széken. A jogi doktor
előtt az asztalon az egyik beosztottam által készített előterjesztés
feküdt, amely külső engedélyhez kötött titkosszolgálati
eszköz alkalmazására vonatkozott. Ahhoz az elhárítási
vonalhoz kapcsolódott az előterjesztésünk, amely akkor éppen
az érdeklődés középpontjában volt külpolitikailag,
katonapolitikailag stb.
A külső engedélyhez
kötött titkosszolgálati eszközök alkalmazásának vagy az
alkalmazás meghosszabbításának engedélyezése azokban az években
a következőképpen történt. A nemzetbiztonsági tiszt elkészített
egy előterjesztést a titkosszolgálati eszköz – pl.
telefonlehallgatás, stb. – alkalmazására, vagy meghosszabbítására,
amelynek a legvégén csak a tábornok főigazgató úr aláírása
szerepelt. A legutolsó példányon – úgy mondtuk, hogy a saját
példányon – volt a beosztott vezetők egyetértő szignója.
Ezt követően került az előterjesztés a jogász úr asztalára.
Ha ő rábólintott, mehetett tovább, mert azzal már a főigazgató
úr simán egyetértett és vitte az igazságügy-miniszterhez
engedélyeztetésre, akkoriban ugyanis még ő volt az egyedüli,
aki engedélyezhette. Az NBH-nál eltöltött öt év alatt soha
nem tapasztaltam, sőt nem is hallottam, hogy a miniszter
megtagadta volna az ilyen engedélyező aláírást. Ezzel szemben
azt gyakran megéltük, hogy a soha életében konspiratív
titkosszolgálati munkát nem végző, sőt annak még talán a közelében
sem járó jogász úr elhajtott bennünket a francba az előterjesztésünkkel
együtt.
Üldögéltem tehát
a nyikorgó széken és vártam. Vártam a jogászi döntésre. A
döntésre hivatott viselkedéséből próbáltam kikövetkeztetni,
hogy vajon miként fog határozni. A jogász doktornak
folyamatosan rángatóztak a lábai. Kezének ujjait ropogtatta,
gyakran a feje búbját vakargatta, vagy éppen időhúzás céljából
a szemüvege lencséit törölgette. Már ezekből a jelekből
arra következtettem, hogy idegi alapon van a pasi és nem fogja
továbbengedni az előterjesztésünket. Jól sejtettem. Végül a
jogász úr kimondta a nemet az előterjesztésre. Szerinte nem
volt elég precíz, meg kellően konkrét, de az indoklást is hiányosnak
tartotta. Vitát azonban nem nyitott, az ellenérveimet el sem
mondhattam. Nem tehettem mást, mint azt, hogy az elköszönéshez
hozzáfűztem: Úgy látszik, a farok csóválja a kutyát.
Talán még tíz
perc sem telt el, amikor megcsörrent a telefon az asztalomon. Vészt
jósló csengetés volt. A főnököm hívatott magához. Jól
legorombított, amiért bátorkodtam a jogász urat lekutyázni.
Nem védekeztem, csak helyesbítettem: a jogász urat nem kutyáztam
le, hanem lekutyafarkaztam. Amikor a főnök elbocsátott, az ajtóból
még visszaszóltam: Egyszer nagy baj lesz még ebből!
Az akkori közel-keleti
hadiállapotokra azonban az NBH idegrángós jogászának, de még
az egész jogi osztálynak sem volt különösebb ráhatása. A
kormányzati szervek pedig nap mint nap ostromoltak bennünket az
újabb és újabb információkért. Sőt valami félhülye kitalálta
és a kellően naiv politikusokkal elhitette a hibernált
terroristák által elődizézett és felülmúlhatatlan veszélyhelyzetet.
Az állomány körében akkor terjedt el a viccelődő mondás,
hogy az oroszok már a spájzban vannak a terroristák pedig a mélyhűtő
ládában. Mindez még bonyolította a helyzetünket.
A nemzetközi
helyzetben is tapasztalható volt az éleződés, időnként sőt
a belpolitikai csatározások is egyre fokozódtak. Ilyenkor a
titkosszolgálat sem vacakolhat, tennie kell a dolgát, akár
nyomja a féket valaki, akár nem. Azt pedig nyomták ám veszettül
a már eleve majréval fertőzött s magukat a rendszerváltozáson
sikeresen átmentett, a pozíciójukat féltő vezetők is, meg a
nemzetbiztonsági munkára rászabadított jogászok is. Nem vették
tudomásul, hogy a titkosszolgálati munkában vannak olyan
helyzetek, amikor nincs idő jogászkodni.
Egyetlen célravezető
megoldás mutatkozott, amely néha már az állambiztonsági időkben
is bevált, amikor a pártkáderekből, meg főnöki csemetékből
lett vezetők pozícióféltésből akadékoskodni kezdtek. Át
kellett verni őket! Tudni kellett átejteni őket s persze merni
is kellett. Most ugyanez a helyzet állt elő, és a régen bevált
módszer követése látszott célszerűnek.
Készítettem
olyan előterjesztéseket, hogy a jogász urak futva-loholva vitték
őket felterjesztésre. Megtettem, mert meg tudtam tenni, hiszen
akkor már több évtizedes operatív gyakorlat és tapasztalat állt
mögöttem, bőségesen dúsítva átejtő műveletekkel.
Ugyanakkor meg is mertem tenni, mert alig néhány év választott
el a nyugdíjba vonulástól. Veszteni valóm nem nagyon volt. A
meló pedig beindult. Dőlt az információ, mentek a jelentések
a boldog politikai vezetéshez és jöttek az elismerések mifelénk.
Mostanság, hogy
vizsgálták, s talán még tovább is vizsgálják a
nemzetbiztonsági szolgálatok felelősségét a romagyilkossági
ügyekben, eszembe jutott a főnöki szoba ajtajából visszadumáló
egykori intő mondatom: Egyszer nagy baj lesz még ebből! Hát
lett! Valószínűleg emberéleteket követelő nagy baj lett!
A legutóbbi sajtóhírekből
kiderült, hogy az egyik romagyilkos elkövető telefonlehallgatásának
meghosszabbításához a Gyurcsány-kormány fennhatósága idején
nem járult hozzá az NBH budapesti központja. S milyen véletlen,
hogy ha igazak a hírek, a főigazgató akkor éppen a KGB által
kiképzett Laborc Sándor volt! A tömegtájékoztatás jóvoltából
a közvélemény által is megismert körülmények szerint az imént
jelzett elutasítás indoka az volt, hogy az illetékes vidéki
– debreceni – kirendeltség nem támasztotta alá az előterjesztés
indoklását. Ami pedig még érdekesebb és az előzőekben
ismertetett példa alapján ténylegesen a múltba mutató: az NBH
jogi osztálya nem tartotta megfelelőnek, sőt felületesnek
tartotta az indoklást.
Hát ez gyönyörű!
Visszatértek volna a régi, közvetlenül a rendszerváltozás utáni
majrés idők? A két évtizeddel ezelőtti mindennapi
nemzetbiztonsági gyakorlat? Persze bizonyára a debreceni NBH
kirendeltség előterjesztése esetén már más jogi doktorok
nyomták a féket. S lám eredményesen tették. Olyannyira, hogy
lehet, a külső engedélyhez kötött titkosszolgálati eszköz
alkalmazására készített előterjesztés megtorpedózása akár
életeket is követelt. A jelek szerint néhány évvel ezelőtt,
a Gyurcsány–Szilvásy érában az NBH-nál bizonyos esetekben még
mindig a farok csóválta a kutyát.
|