2013.10.04.
A növekedési hitelprogrammal a vállalkozások működése olcsóbbá
vált
A következő években, lassú, de szerves fejlődésből fakadó
növekedéssel lehet számolni
A
monetáris tanács szerint sikeres volt a jegybank nyári növekedési
hitelprogramja (NHP), ezért annak folytatása mellett döntöttek.
Az októberben induló második szakaszban már kétezer milliárd
forintos hitelkeretet biztosítanak a bankoknak.
Mi
a tapasztalatuk, hogy kik éltek az NHP által nyújtott lehetőséggel?
A közepes, vagy a kisvállalkozók?–
kérdezem Dr. Parragh László,
a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökét.
–Míg
az első csomag átlag hitelállománya körülbelül 70 millió
forint volt addig a Széchenyi Kártya esetében az átlag hitelállomány
7 millió forint volt ügyfelenként. Ez az mutatja, hogy a növekedési
hitelprogram lehetőségeivel – s erre számítottunk is – a közepes
és annál nagyobb vállalkozók élnek majd, hiszen 3 milliárd
forint a hitel felső határa. Az első körben azok a cégek
tudtak hitelhez jutni, akiknek nagyon jó a fizetőképességük,
s a bankok látták értelmét a hitelezésnek, akiknek már volt
előkészített hitelügyletük, s akiknek olyan korábbi hiteleik
voltak, amit az adott pénzintézet át tudott váltani. Körülbelül
40%-os azoknak az aránya, akik átváltották a régi magasabb
kamatozású hitelt újabbra, s a maradék egyik fele beruházást
jelent, míg a másik új hitelt. Azért nem tudok pontos arányt
mondani, mert ez bankcsoportonként változik.
A
vállalkozások működését olcsóbbá teszi a hitelprogram?
–Feltétlenül, mert nagyon fontos elemről van szó. A
vállalkozások működése olcsóbbá válik, hiszen a kamat
terhe csökken. Emiatt nő a nyereség, ami lehetővé teszi a
beruházást, a fejlesztést és a foglalkoztatás bővítését.
Ami ezen túl mutat, hogy egy bizonyos ügyfélkör esetében telítetté
válik a hitelpiac. A jó felek olcsón hitelhez jutottak, a
bankok azonban hitelezésből élnek, így muszáj újabb ügyfeleket
szerezniük, ezért elkezdtek versengeni a gyengébb anyagi
helyzetben lévő cégek körében is. Mindemellett elindult a
verseny a kamatozásban is. A normál kamatok is lejjebb mentek
– amiben nagy jelentősége van a jegybanki alapkamat-csökkentésnek
– és
minden
más hitelező intézmény elkezdett a kamatban is versengeni.
Scheiring
Gábor független ellenzéki képviselő (Párbeszéd Magyarországért)
szerint a program olyan, mintha a jegybank egy "üres vödörbe
öntené a vizet". Szerinte nem a hitelezési, hanem a
fogyasztási és kereseti oldal problémáit kellene kezelni. Mi
erről elnök úr véleménye?
–Engedje
meg, hogy pártpolitikai véleményeket ne kommentáljak. Mindenképpen
célszerű a közgazdasági realitások talaján maradni: ha a
keresletet nem megtermelt jószágból, értékből hozzuk létre,
hanem külső eszközzel, az később megbosszulja magát. Ha
visszatekintünk az elmúlt évekre, látjuk, hogy a kereslet
hitelből teremtődött, így olyan portékát fogyasztottunk el,
aminek nem volt meg a fedezete. Emiatt vett föl a magyar társadalom
és a vállalkozók többsége hitelt, ráadásul deviza formában,
miközben bevételei nem devizában realizálódtak, és most ezért
kerültek sokan nagyon rossz helyzetbe. Ha most a keresletet
szeretnék élénkíteni, azt csak úgy tudnák megtenni, ha
fedezet nélkül bocsátanánk forrást a piacra. S így nőne az
eladósodottságunk. Bizonyára a választás előtt a politikusok
sok mindent ígérnek majd, de azt figyelembe kell venni, hogy a
magyar gazdaság 80%-a exportjában az európai piacra dolgozik.
Egy olyan depressziós piacra, ami a stagnálás közeli állapotban
van. Tehát arra számítani, hogy az export nagyon előre viszi a
magyar gazdaságot, nem lehet. A belső fogyasztásban pedig ott
tartunk, hogy a lakossági eladósodottságot próbáljuk csökkenteni.
Ezért ebben az esetben sem lehet hatalmas fogyasztásbővülésre
számítani. Így a következő években, lassú, de tartalmilag
megalapozott, szerves fejlődésből fakadó növekedéssel lehet
csak számolni.
Egy
másik téma: támogatja az energiaszolgáltatók kivételezett
piaci helyzetének fölszámolását a Magyar Kereskedelmi és
Iparkamara. Miért lényeges a szolgáltatók monopolhelyzetének
megszüntetése a vállalkozásokra nézve?
–Amikor
gyermekkoromban monopolyt játszottunk, akkor az a játékos volt
a legelőnyösebb helyzetben, aki megszerezte a Váci és a Fillér
utcát, másodszorra az járt jól, aki megszerezte közműveket.
Komolyra fordítva a szót, ha a közmű – ami nem csak az
energiaszolgáltatókat, hanem az egész üzleti infrastruktúrát
jelenti – esetében monopol helyzetet lehet teremteni, akkor ez
lehetőséget teremt az extra profithoz. Ezeken a területeken
nagyon nehéz versenyt generálni, ezért ilyenkor hatósági árakat
lehet bevezetni, vagy föl kell tenni azt a gazdaságfilozófiai kérdést,
hogy ezeket a közösségi ellátó rendszereket profitcentrumként
fogjuk föl, vagy azt mondjuk: ezek a területek szolgáltatásként
működnek, amiben a bekerülési árat, a tartósan biztonságos
ellátás és az eljuttatás költségeit számolják föl. Most
éppen ezen a két tartalmilag eltérő filozófián vitáznak. Mi
már több éve azt tapasztaltuk, hogy a magyar vállalkozásokból
nagyon sok területen áramlik ki extra profit. Ebben a legnagyobb
felület a jegybanki alapkamat volt, hiszen ez hat a banki
kamatokra, a másik az árfolyamveszteség , a harmadik pedig a közösségi
szolgáltatást ellátó cégek profitja. Ez a magyar GDP-nek
7-8%-át tette ki. Ha egy ország GDP-jének ekkora hányadát
kiviszik, az hatalmas összeget jelent. Ezért mutatkozik óriási
különbség a megtermelt, s nemzetnél megmaradt jövedelem között.
Ez a GDP/GNI arányszám. Vannak olyan országok, ahová több pénz
áramlik s így többet fogyasztanak el, mint amennyit, ott valójában
megtermelnek, ezek a volt nagy gyarmatbirodalmak, és azok az államok,
ahol jelentős technológiai előnyre tettek szert. És természetesen
így léteznek olyan országok, akik kevesebb jövedelemmel gazdálkodhatnak,
mint amennyit ténylegesen megtermelnek. Mi az utóbbiba
tartozunk.
Beszélgetésünk
végére hagytam elnök úr tusványosi kijelentését:
„Magyarország, Szlovákia és Románia gazdasági együttműködésében
óriási potenciál van, az uniós források felhasználását érdemes
lenne összehangolni, hogy egymás iparát erősítsék ezek a közép-európai
országok.” Eddig az említett országok kormányai mindezt nem
ismerték föl?
–Valóban
nem ismerték föl azt, hogy jó lenne az uniós források fölhasználást
összehangolni, de mégis a legnagyobb terhet a vélt, vagy valós
történelmi sérelmek jelentik. Elzász-Lotaringia a történelemben
a francia-német csatározások színhelye volt. Mivel meg tudtak
állapodni az EU működésében, a térség hatalmas gazdasági
potenciállal bír. Dél-Tirol és Olaszország esetében is
hasonló történt; ahogy sikerült a kisebbségeknek megadni a
jogosítványokat, ez a terület is látványosan fejlődött
gazdaságilag. Magyarország, Szlovákia és Románia immár az EU
része, és az európai ipar felismerte, hogy hosszú távon nem föltétlenül
működőképes a Távol-Keletre való település, ezért újra fölfedezte
ezt a térséget. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy hazánk
és Szlovákia az európai autóipari termelés központja. A
magyar-szlovák gazdasági kapcsolatok már egyre javulnak,
realistábbak, s nagyon jó lenne, ha Románia esetében is meg
tudnánk ezt valósítani.
Medveczky
Attila
|