vissza a főoldalra

 

 

 2013.10.04. 

Célunk, hogy visszatérjen a közösségi élet a belvárosba

Ahogy letelepedtek Budapest központjába a plázák, elkezdődött a kis üzletek lepusztulása

Budapesten fontos cél, hogy a közösségi élet a bevásárlóközpontokból visszatérjen a közterekre, ezért olyan komplex, funkciójában, összetettségében új ötletrendszert kerestek a „Rögtön jövök” programmal, ami nemcsak azt mutatja meg, van egy olyan üzlet, ami kiadásra vár, hanem a közösségi érdekek bevonásával lehetővé teszi azt, hogy újra megjelenjen a kirakatokban az élet. Ughy Attila, Budapest XVIII. kerületének polgármestere, a Fővárosi Önkormányzat városképvédelmi és városfejlesztési tanácsnoka szerkesztőségünknek elmondta: Míg régen a közösség döntött a közösségi terek működéséről, ma már a profitérdekelt tulajdonos az, aki mindezt szabályozza.

 Mi késztette önöket a „Rögtön jövök” program megalkotására?

 –Esetünkben jóval többről van szó, mint, hogy az üres üzletekben kereskedelmi egységek jöjjenek létre, hanem városszerkezeti, városszociológia probléma megoldási kísérletéről kell beszélni. Már az ókori városokban is az a terület, ahol a kereskedelem zajlott, a főtér, az agora volt. Az agorának nem csak kereskedelmi funkciója volt, hanem társadalmi is. Találkozási pont volt, ahol összejöttek az emberek és megbeszélték a város ügyeit. Tehát közösségi térről van szó. Minden település életében lényeges kérdés volt a piac ügye, de mindig az adott közösség rendelkezett arról, hogy a piacokat miként használják. Így a nyitva tartást, az áruk behozatalát, tehát a magának az agora szabályrendszerét a város közössége határozta meg. Most a globális világban, a plázák nem csak kereskedelmi helyként funkcionálnak, hanem a közösségi tér szerepére is pályáztak, és bizonyos sikeresen. Gondoljunk csak bele, hogy a fővárosi plázákban szökőkutak üzemelnek, éttermek, s van, ahol a tetőteraszon különböző rendezvényeket, koncerteket tartanak. Míg régen a közösség döntött a közösségi terek működéséről, ma már a profitérdekelt tulajdonos az, aki mindezt szabályozza. Ezzel privatizálták a közösség tereit a multinacionális bevásárlóközpontok. Nem azért zártak be az üzletek a közutak mellett, s így csúnya portálok jöttek létre, mert nincs igény a termékre, hanem, mert a vásárlás és a közösségi együttlét terei a plázákba kerültek át. Természetesen ezt azzal is elérték, hogy a plázák üzleti közös promóciós kampányokat, reklámokat folytatnak, s könnyebb mind a vevőknek, mind az áruszállítóknak a parkolási lehetőség. Ezekre a kihívásokra próbál Budapest most válaszokat találni. Egy a közterüéleten lévő új bolt megnyitása még önmagában kevés, ezért is lenne lényeges a közösségi életet visszahozni a városi üzletekbe. A „Rögtön jövök” pályázat lényege, hogy első körben felhívjuk az üresen maradt üzletekre kampányszerűen a figyelmet, majd szeretnénk pop-art boltokat nyitni, ami fiatal képzőművészeknek, népművészeknek, művészeti egyesületeknek adna helyt egyrészt termékbemutatás-és eladás, másrészt termékkészítés céljából. Ezeknek a kis üzleteknek pedig közösségteremtő szerepük lesz. Ha már kialakult a közösség, akkor annak az igényeit is ki kell elégíteni, így például kávézók, péküzletek nyílhatnak meg a pop-art boltok közelében. Először tehát vissza kell csábítani a plázákból a közösséget a jelenleg elhagyott belvárosi utcákba, majd ezzel, a keresletet generálva, megtöltődnek tartalommal az üzletek. Akkor már a portálok, kirakatok rendezettek lesznek, az üzletek előtti részek is megszépülnek, s ami a legfontosabb: visszatér a közösségi élet a belvárosba. Azt tudom, hogy mindezt a tervet elmondani könnyebb, mint ténylegesen megvalósítani, mert az előző 20 esztendőben a városnak ezt a közösségteremtő funkcióját nem értették meg a döntéshozók. Tehát a Demszky-féle városvezetés semmit sem tett ennek a problémának az orvoslása érdekében.

 Arról is olvasni, hogy sok boltos a magas adók miatt zárta be az üzletét.

 –Ez nem igaz, mert ezek az üzletek nem most, hanem 10-15 évvel ezelőtt zártak be. Tehát folyamatos lepusztulásról beszélhetünk, ami a plázáknak Budapest központjába való településével kezdődött el. Az üzletek közösségi funkciója szűnt meg. Ha már a magas adókat említi: miért nem „halt ki” a Ráday utca, vagy a Liszt Ferenc tér? Azért, mert azokon a helyeken erős a vállalkozói összefogás, megpróbálnak saját közösségi marketinget kialakítani, és így egységesen képesek fellépni akár a szabályozókkal szemben is. És bizony mindkét hely közösségi térré alakult. A tulajdonosok pedig nem egymás ellenében dolgoznak, hanem egymást erősítve próbálják meg üzleteiket működtetni. Amit el akarunk érni, nem példanélküli, hiszen Bécsben, sőt Győr belvárosában is kialakultak a valódi közösségi terek.

 Miért a Kossuth Lajos utca lett a mintaprojekt helyszíne?

 –Nem csak a Kossuth Lajos utca, hanem a főváros centrumának közvetlen környezete szerepel a központi elemként. Már 18 önkormányzat csatlakozott a „Rögtön jövök” programhoz; de a peremkerületeknél más okokra vezethetők vissza a valódi közösségi terek megszűnés, mint Budapest központjában. Annak pedig tudatában vagyunk, hogy nem lesz könnyű a program megvalósítása, mert a plázák nem érdekeltek abban, hogy a vevőkörük elszokjon tőlük, s a város sikere vigye elképzelését. Ezért legalább 4-5 évre szükség van, hogy a program alapos végrehajtásával a belvárosba visszatérjen az élet.

 

Medveczky Attila