2013.10.11.
A színházcsináló felelőssége
Kecskeméten nagyon komoly színházi műhely alakult ki
A 2013/-14-es évadban
is temérdek feladat vár a kecskeméti Katona József Színház társulatra:
az öt nagyszínpadi produkció mellett három gyermek és három
kamara-előadást, valamint két stúdiódarabot állítanak színpadra.
A tavalyi évad szenzációja az Egérfogó című előadásuk
londoni bemutatója volt. Ismét rangos külföldi vendégszereplésre
készülnek. Brecht: Angliai Második Edward élete című
produkciójuk meghívást kapott Augsburgba, a nagy hagyományokkal
rendelkező Brecht-fesztiválra.
A Thália Színházban idén második alkalommal rendezték
meg a Vidéki Színházak Fesztiválját, amelyen
tizenegy teátrum új produkciója közül válogathatott a fővárosi
közönség. Az előadásokat egy közéleti grémium értékelte.
Döntésük alapján a kecskeméti Katona József Színház
produkciója, a Dér András által rendezett Hangyaboly lett a
legjobb előadás. Miért döntettek úgy,
hogy ezzel az előadással mérettetik meg magukat, s számítottak-e
erre az elismerésre? – kérdezem Cseke Pétert, a kecskeméti
színház igazgatóját.
–Mert egy ismert kultuszregény színpadi adaptációja. Az
elmúlt évben is a mi előadásunk nyerte a Vidéki Színházak
Fesztiválját – amit nagyon tisztelünk – , ezért idén
komoly kihívást jelentett az, hogy egy remek produkcióval
jelenjünk meg ezen a rendezvényen.
Még szeptember elején a Budapesti Nyári Fesztivál záró
eseményeként ünnepélyesen átadták a Városmajori Színházi
Szemle díjait. A legjobb színésznő díját megosztva a Trokán-testvéreknek
ítélte oda a zsűri. Trokán Nóra a kecskeméti Katona József
Színház Chioggiai
csetepaté előadásában nyújtott
alakításáért díjazták és a legjobb mellékszereplőnek járó
elismerést szintén megosztva kapta Hirtling István a Család
ellen nincs orvosság és Porogi
Ádám a Chioggiai
csetepaté előadásokban
nyújtott teljesítményükért. Ez azt is jelenti, hogy a vidéki
színházakra egyre jobban odafigyel a szakma?
–Biztos vagyok benne, hogy vidéken van néhány olyan bázis,
ami kiváló és színvonalas előadásokat hoz létre. A Városmajorban
ilyen díjra eddig nem volt példa, mert ezidáig „csak” közönségszavazattal
döntöttek, de idén már szakmai grémium is értékelte a
produkciókat. Nagyon boldog vagyok, hogy két fiatal, tehetséges,
színészünkre fölfigyeltek, és díjra érdemesnek tartottak.
Mindezek az eredmények annak a magnak a gyümölcsei, amit öt évvel
ezelőtt elvetettem. Hiszek abban, hogy igazi elismerést csak
komoly munka eredményeként lehet elérni.
A felsoroltakon kívül a nyáron még milyen jelentős
rendezvényeken vett részt a kecskeméti Katona József Színház
társulata?
–Jelen voltunk a kecskeméti Udvarszínház eseményein is.
A tavalyi évad végén hagyományteremtő szándékkal mutattuk
be a kecskeméti Arborétumban az Újvilág Passió című
darabot, így ezt idén is eljátszottuk, s most is óriási
sikerrel. Arra is nagyon büszke vagyok, hogy Londonban a West
Enden játszottuk Egérfogó
előadásunkat. Ezen a kultikus helyen még magyar színház nem
mutatkozott be. Az előadás előtt, kérésemre, felhangzott a
magyar himnusz, amit a nézők felállva hallgattak végig. A nyárra
azért sem vállaltunk sok előadást, mert az előző évadban 16
bemutatónk volt, ami nagyon próbára tette a társulatot, így
az volt a célom, hogy színészeink, dolgozóink kipihenjék
magukat.
„Hétköznapjainkat a szórakoztatás börtönében éljük.
A művészet lehetőség a szabadulásra” – ez a Romeo
Casteluccitól származó
idézet olvasható a színház honlapján. Legyen szíves ezt
elemezni. Ez azt jelenti, hogy a művészetnek nem feladata a szórakoztatás?
–A művészetnek feladata a szórakoztatás, csak éppen
nem mindegy, hogy milyen színvonalon teszi azt. Immár hatodik éve
arra törekszem, hogy a szórakoztató darabjaink is magas művészi
színvonalat érjenek el. A nézőnek sem mindegy, hogy milyen nívón
játsszuk operettjeinket, vígjátékainkat. Kecskemét városában
színház szerető és színház értő közönség nevelődött
ki, és Bács-Kiskunon kívül még Pest, Csongrád megyéből, sőt
a zempléni régióból is vannak bérleteseink. S ha már beszélünk
az írástudók felelősségéről, beszélni kell a színházcsinálók
felelősségéről is. Mert nem mindegy, hogy a fiatal nemzedék
milyen színházzal találkozik. Az első színházi élmény határozza
meg azt, hogy színházszerető lesz, vagy elpártol ettől a műfajtól.
Szeptember 27-én már megvolt a Marica
grófnő premierje. Miért
döntöttek úgy, hogy egy operettel, ami sokak szerint igen drága
műfaj, kezdik az évadot? Ezt azért is kérdezem, mert sok színház
a zenésdarabot az évad végére tervezi.
–A kecskeméti tapasztalatok azt diktálják, hogy az évad
elején mutassunk be operettet, mert akkor egészen júniusig játszhatjuk.
A megyeszékhelyen nagy keletje van a zenés műfajnak; s azt
kevesen vitathatják, hogy a Marica grófnő az egyik legszebb
operett, sőt nagyoperett, ami nagyzenekart, énekkart, tánckart
és kiváló énekes színészeket követel meg. Vannak ilyen kiváló
színészeink, s én igyekszem úgy kiválasztani a darabokat,
hogy a társulat tagjaira építsek. Idén augusztusban megalakult
a színház balettkara: a Kecskemét City Balett, aminek tagjai
szintén szerepelnek a darabban. A Marica grófnőt Nagy Viktor
rendezte gyönyörű kiállításban, és hagyományos koncepcióban.
Tudtommal novemberben az ön rendezésében színre kerül
egy olyan darab, ami egy rézfúvós együttesről szól.
– Peter Buckman Most
mindenki együtt!
című darabját állítom színre. A címe egy
zenei műszóra utal, és szimbolikus értelemmel is bír, hiszen
mivel is foglalkozna egy vidéki színház igazgatója, rendezője,
mint a társulatépítéssel, az együttes munkával. Sokszor én
is megfogalmazom azokat a kérdéseket, amik a darabban is felvetődnek;
hogy milyen áldozatokat tudnak vállalni egymásért egy közösség
tagjai, működik-e a szolidaritás, s hogyan is tud fejlődni egy
adott művészi csoport. Sok kérdésre választ is tudunk adni az
előadásban. A darab egy kisváros amatőr fúvószenekaráról
szól, s 15 kiváló színészünk játszik benne. A tagok hetente
egyszer összejönnek és hódolnak zene iránti szenvedélyüknek.
Az előadás során meg is szólal a zene, úgy hogy a színészek
imitálják a játékot, s takarásból egy valódi fúvószenekar
játszik.
A Madách Színházban kezdett el rendezni, méghozzá
gyerekdarabokat. Kecskeméten is lesznek olyan darabok, amelyekkel
főleg a gyerekeket, a fiatalokat szólítják meg?
–Idén a Lúdas Matyit
mutatjuk be a legkisebbeknek Mericske Zoltán zenéjével, s a
nagyobbaknak a Muszty-Dobay szerzőpáros Macvedel,
a kalózkísértet c. mese musicaljét visszük színre . A múlt évadban fenn
a karzaton a gyerekeknek operát játszottunk. Ennek oka, hogy a
kecskeméti közönséget nehezen lehet beinvitálni operaelőadásra,
s azt gondoltam, ha a kicsiket az operák meséivel elkápráztatjuk,
akkor ebben a városban is kinevelődik egy operaszerető közönség.
Tavaly a Varázsfuvolát
mutattuk be, most pedig Rossini Hamupipőkéjét játsszuk. A Varázslatos fuvolának elkészítettük a német nyelvű
változatát is, mert a Mercedes gyár működése miatt közel
400 német család költözött a városba, így az ő gyerekeikre
is gondoltunk az évad tervezésekor.
Említette, hogy megalakult a Kecskemét City Balett. Ez
azt jelenti, hogy lesznek külön balett-előadások?
–Barta Dóra táncművészt kértem föl a társulat
megalakítására; s tehetséges, fiatal, zömében frissen végzett
fiatalok kerültek Kecskemétre. Ők az operettben és a
musicalekben is fellépnek, néha statisztálnak, emellett lesz külön
saját bemutatójuk. Az évad végén Vivaldi Négy évszakára
tervezett Barta Dóra által koreografált művet adja elő a
balettegyüttes.
Egy adott évad megtervezésénél mennyiben veszi
figyelembe a közönség igényeit?
–Természetesen figyelembe vesszük. Például, minden
szilveszterkor bemutatunk egy nagy vígjátékot, ami egy igazi közönségélmény,
annyira, hogy még állóhelyekre is van igény. Múlt évben a Páratlan
páros 1-et mutattuk be, aminek olyan nagy sikere volt, hogy a közönség
„kikövetelte”, hogy idén a Páratlan
páros 2-őt játsszuk
szilveszterkor. Sőt tervbe vettük, hogy lesz olyan nap, amikor
mindkét előadást eljátsszuk.
Brecht: Angliai
Második Edward élete című
produkciójuk meghívást kapott Augsburgba, a nagy hagyományokkal
rendelkező Brecht-fesztiválra. Egy ilyen nemzetközi fesztiválon
való részvétel arra is jó, hogy megismerhessék az európai színházi
kísérleteket?
–A meghívás azt jelenti, hogy külföldön is
felfigyeltek ránk, hiszen az augsburgi Brecht-fesztivál nagyon
jelentős európai színházi esemény. Bizonyára a fesztiválon
sikerül majd több külföldi színházzal felvennünk a
kapcsolatot. Mi erre törekszünk, s nem véletlenül hívtam meg
a Most mindenki együtt! előadásunk tervezésére a Kolozsvári
Állami Magyar Színház kiváló díszlet- és jelmeztervezőjét,
Carmencita Brojboiut.
Egyik
interjúban azt nyilatkozta: „Jó párost alkotunk Réczei Tamás
művészeti vezetővel: ő kicsit jobban elvinné a színházat a
kortárs hangvétel felé, én pedig konzervatívabb vagyok” .
Meg lehet találni az arany középutat?
–Muszáj megtalálni ezt az arany középutat, s ha vitás
kérdés vetődik föl, akkor azt megtárgyaljuk egymás között.
A kortárs daraboknak, tendenciáknak és rendezéseknek támogatója
vagyok, mert a színház fejlődése megköveteli a kísérletezéseket.
A színház 2500 éve mindig képes megújulni. Féltették a színházat
akkor is, mikor megjelent a mozi, a tv, de ennek ellenére a színházak
még mindig teltházzal működnek. A tavalyihoz hasonló
időszakot nézve idén 2500 bérlettel többet adtunk el idén. A
színház él! Kecskeméten legalább is biztosan.
Medveczky
Attila
|