2013.10.11.
Assisi kövei
Barna csuhában járnak,
iskolákat, árvaházat alapítanak, és nagyon derűsek. Ó igen,
és van három fogadalmuk is: szegénység, tisztaság,
engedelmesség. Rémálomnak tűnhet.
Assisi városa olyan is, meg nem is, mint volt nyolcszáz évvel
ezelőtt: kőházak és olajligetek borítják, kereskedők lakják.
Ha azonban tudni akarjuk, mitől olyan valóban élő város, nem
elég bemenni pusztán a templomokba, megszemlélni az ereklyéket
s a Damján-keresztet, és megtapogatni a kőfalakat, melyeket a
Szent keze érintett. Talán ott kezdődik, hogy ki az, aki odavetődik,
s vannak-e kérdések a szívében.
Ebben az évben hosszú-hosszú heteket töltöttem el
Assisiben, és valahogy észrevétlenül választ kaptam a kérdéseimre,
melyekre cikkekből, divatos inspiráló mondatokból, vagy a
magyar hétköznapokból nem találtam kielégítő feleletet. Erről
a tapasztalatról szeretnék mesélni.
Élt valaha régen Umbria tartomány Assisi nevű városában
egy gazdag kereskedő, neki pedig egy elkényeztetett, életvidám,
mondhatjuk így is: élvhajhász fiacskája, Francesco. Hogy most
beszélünk egyáltalán róla, az amiatt van, hogy – sok külső
és belső küzdelem után – Francesco otthagyta az apja életét,
s a radikális szegénységet választotta, mint a saját útját
Krisztus követésében. Nem részletezem, Szent Ferenc története
nagy vonalakban igen ismert; száz meg száz apró történet és
anekdota tudósít arról, hogy milyen ember volt ő, és hogyan
hatott tetteivel a legkülönbözőbb rendű és rangú kortársaira.
Tulajdonképpen mi is ezt akarjuk, nem? Hatni egymásra,
nyomot hagyni a világban, híresnek lenni sok száz év után is,
meg persze boldognak. Nos, ő elérte mindezt – csak éppen nem
olyan módon, ahogyan azt a ma embere elképzeli magának, nem úgy,
ahogy a kortársak, s ahogy talán az olvasó vágyna rá. Hiszen
amit valójában szeretnénk tapasztalni, az nemcsak Giotto freskóiban,
nem a fazsalus kőházakban, nem is a zsibárusok
tau-keresztjeiben, hanem valami egészen másban található meg
– csak jóval nehezebb észrevenni.
Különösen
mostanában, hogy az első dél-amerikai, az első jezsuita pápa
a Ferenc nevet vette föl, figyel fel jobban a világ a
ferencesekre. Mielőtt Assisibe mentem volna, én sem tudtam róluk
sokat. Barna csuhában járnak, szegények, egyszerűek, iskolákat
vagy árvaházat csinálnak, és nagyon derűsek. Ó igen, van három
fogadalmuk is, melyeket csomók jeleznek a kordájukon: szegénység,
tisztaság, engedelmesség. Rémálomnak tűnhet. De miért van mégis
annyi ferences testvér és nővér Assisi utcáin vagy máshol;
miért ragyognak, miért sugároznak magukból tisztaságot,
nyugalmat, életörömöt?
Ottlétem alatt nagyjából húsz-huszonöt szerzetessel
ismerkedtem meg, mert önkéntesként valamennyire köztük éltünk,
hasonló életritmussal és – egy idő után – hasonlóvá váló
életszemlélettel. S minden nap sokat-sokat beszélgettünk, mert
valamennyien nyitottak bárkinek bármily különös kérdésére.
Ők tudják azt, hogy kérdésekre és meghallgatásra szükség
van az előrefelé haladáshoz, és hogy ezért jönnek zarándokokká
váló látogatók Assisibe. Hogy ideje van a szétesésnek, és
ideje az összerakásnak. Alapélményem volt, hogy a ferences
szerzetesek mindig mosolyognak. Pedig persze voltak komolyak is,
de egészséges könnyedséggel vették a nehezet és a könnyűt
egyaránt. A jelen pillanat volt az időmérő, mindig csak a ma,
az örömöt és a keserűt egyaránt teljesen átélő szemlélet.
Ám távol áll ez a carpe diemtől, az epikureizmustól, az
elitizmustól s a bezárkózástól, ellenkezőleg. Náluk
nyitottabb emberekkel, emberibb hozzáállással nemigen találkoztam.
Kora reggeltől késő estig talpon vannak, de nem láttam munkájába
belefásult szerzetest, pedig a kiégés
Olaszországban is
előforduló jelenség, válságban vagy anélkül.
Aztán rájöttem, miért nem fáradnak bele, hogyan tudják
ennyi energiával és lelkesedéssel tenni a dolgukat: hogyan
tudnak misézni, gyóntatni, zarándokokat, turistákat és egyéb
kiégett embereket kalauzolni, az ifjúságnak utat mutatni, hajléktalanokat
vagy árvákat gondozni. Rengeteg emberrel találkoznak, akik leszívhatnák
az energiájukat és az életkedvüket – mégsem ez történik.
Mert a szerzetesek nem munkának fogják föl a napi teendőt,
hanem hivatásnak. Nem méricskélik, hogy mennyi pénzt kapnak
mennyi munkáért, s hogy mikor mehetnek már haza, mert amivel
eltöltik a napjaikat, az az életük. Közösen. Szabad akaratból.
Egymásra odafigyelve. És ha elfáradnak, akkor nemcsak alszanak,
de imádkoznak is.
Ez az, amitől ragyognak, ami messziről világlik: hogy a
helyükön vannak, és nem más vigyáz rájuk: maga az Isten.
Tudják, hogy mit akarnak, tudják, hogy mit kell vállalni érte,
jutalmuk pedig a szív és a lélek, a vágyak és a valóság
egysége. Minderre mi, akiket nem köt a három szigorú
fogadalom, sokszor csak vágyakozunk.
De mi lenne, ha ez a fogadalom nem vasbilincs, hanem bárki
számára elérhető, boldogító valóság volna?
Szent Ferenc nyolcszáz évvel ezelőtt vett egy nagy levegőt,
átlépett a félelmein, és az ő valódi célja felé fordult.
Assisiben ma ugyanezt a szellemet érezni. S ahogy barátságot kötöttem
fra (frate) Andreaval vagy fra Giuseppével, egyszer csak azt éreztem:
én is olyan tiszta akarok lenni, mint ők. Láttam őket táncolni,
láttam őket szomorúnak, meghatottnak vagy szigorúnak, és
mindegyik arcuk hiteles. A titkuk? Talán az, hogy a jelenben élnek.
Amikor imádkoznak, amikor beszélgetnek, amikor hallgatnak
valakit, amikor esznek, és valószínűleg akkor is, amikor
alszanak. És talán más titkuk is van. Vissza kell menni
megfigyelni.
A fioretti szó olaszul virágocskákat jelent: ez a címe a
Szent Ferencről szóló, korabeli történeteket összegyűjtő kötetnek.
Két kicsi virágot, két történetet mondanék a végére, saját
szavakkal, melyek megragadtak bennem, mint bogáncs a nadrágon.
Szent Kláráról szól az egyik, de csak akkor vált szíven ütő
valósággá, mikor megláttam egy réges-régi házat, ahol a
rendes ajtó mellett keskeny, gótikus, befalazott ajtó kezdődött
mellmagasságban. Szent Klára ugyanis virágvasárnap éjszaka
megszökött szülei nemes házából, hogy – mint nő elsőként
– csatlakozzék Szent Ferenchez és társaihoz. Egyetlen út
volt azonban csak lehetséges számára, a porta dei: a halottak
ajtaja, amelyen minden ember csak egyszer lépett ki életébe:
koporsóban fekve. Ráadásul az is zárva. Szent Klára azonban
felfohászkodott az éjszakában, az ajtó pedig megnyílt, ő kimászott
rajta – és nem is tért vissza többé, mert megtalálta a saját
életét.
A másik történetben Szent Ferenc böjtöt rendel el. Az
egyik testvér azonban fiatal, gyenge, talán beteg is,
mindenesetre Ferenc arra ébred éjszaka, hogya társa hangosan sír,
mert nem tud aludni az éhségtől. Fölkel ekkor, vesz egy fürt
szőlőt, kenyeret szel, odaadja neki, és maga is együtt eszik
az éhező testvérrel. Hiszen tudja s éli a különbséget a törvény
betűje és szelleme között.
„1937-ben Assisiban töltöttem két csodálatos napot.
Egyedül voltam a Santa Maria degli Angeli XII. századi, kicsike
román kápolnájában, mely a tisztaság hasonlíthatatlan csodája,
ahol Szent Ferenc gyakran imádkozott, s ahol valami nálam erősebb
erő arra kényszerített, hogy először az életemben térdre
boruljak." – írja Simone Weil lelki önéletrajzában (Ami
személyes, és ami szent. Vigilia, Budapest, 1983. 191.o.). A
Porziuncola küszöbére arany betűkkel van írva: Hic locus
sanctus est. Pedig nem a hely a szent, hanem azok az emberek
teszik azzá, akik megtalálták a rövidebb utat az égbe. Ezt őrzik
a kövek.
A lehetőséget, hogy az életünk megváltozzon, és elképzelhetetlenül
csodálatosba forduljon.
Stenszky Cecilia
(kulturpart.hu)
|