2013.10.11.
Az ázsiai-csendes-óceáni térség békéje,
stabilitása és fenntartható gazdasági fejlődése
A küszöbön álló
ázsiai-csendes-óceáni térség (ATR) csúcstalálkozója alkalmából
Szergej Lavrov külügyminiszter megjelentetett egy cikket ”Az
ázsiai-csendes-óceáni térség békéje, stabilitása és
fenntartható gazdasági fejlődése” címmel. Ennek kapcsán az
Oroszország Hangja lehetőséget kínál arra, hogy megismerhessék
a cikk alaptételeit.
Az elmúlt éveket
jelentős geopolitikai változások jellemzik, amelyek gyökeresen
megváltoztatták a világ összképét. A globális átalakulás
nagyléptékű folyamatainak hátterében fontos tényezőnek
bizonyul az ázsiai-csendes-óceáni térség erősödése, amely
nem csak meghatározza a nemzetközi kapcsolatok fejlődésének a
fő irányvonalát, de a többközpontú világ fejlődő
szerkezetének meghatározó pólusa is egyben.
Az ázsiai-csendes-óceáni
térség a gazdasági fejlődés és a növekvő politikai befolyás
fontos központja, az együttműködés vonzó arénája, ahol a főbb
nagyhatalmak és a vezető multilaterális intézmények érdekei
összefonódnak.
Oroszország is növeli jelenlétét az ázsiai-csendes-óceáni
térségben, aki eddig is a szerves részét képezte annak. A közügyekben
való fokozott részvétel az ország fenntartható fejlődésének,
Szibéria és a Távol-Kelet társadalmi-gazdasági fejlődésének
fontos előfeltétele.
A Vlagyimir Putyin által idén február 12-én jóváhagyott
Orosz Külpolitikai Koncepció új kiadása rögzíti a
”keleti” azimuton való munka erősítését, a kétoldalú
kapcsolatok fejlesztését a térség országai között, továbbá
a részvételt a kormányközi szervezetek tevékenységében.
Kulcsfontosságú jelentőséggel bír Oroszország szerepének
a növekedése a Sanghaji Együttműködési Szervezetben, a
BRICS-ben, az ASEAN regionális fórumon, az ”Oroszország-India-Kína”
hármasban, az Ázsia-Európa párbeszéd fórumon.
Mi egy nem diszkriminatív regionális egység kialakulását
támogatjuk, ahol nem lenne helye az egyoldalú megközelítéseknek,
a vezető és alárendelt szerepeknek, és ahol az államközi
kommunikáció alapját a bizalom és a kölcsönös tisztelet képezné.
Oroszország úgy véli, hogy egy ilyen szerkezetnek az
oszthatatlan biztonságon, a viták békés rendezésén, az erő
alkalmazásának, illetve az azzal való fenyegetésnek a mellőzésén,
a konfrontáció és a harmadik ország ellen irányuló együttműködés
elkerülésén, és a multilaterális szervezetek közötti
partnerség kialakításán kell alapulnia.
2012-ben Oroszország első alkalommal vezette az APEC elnökségét,
a partnerek értékelése alapján pedig sikeresen birkózott meg
a feladattal. A kereskedelem és a beruházások liberalizálásának
és a regionális gazdasági integrációnak a hagyományos problémái
mellett az élelmiszer-biztonság fokozására, az ellátási lánc
tökéletesítésére és a régió innovatív növekedésére
helyeztük a hangsúlyt. Érintettük továbbá az energetika, az
egészségügy, a terrorizmus és a korrupció elleni küzdelem,
valamint a rendkívüli helyzetekben való együttműködés kérdéseit.
Indonézia, az APEC jelenlegi elnöke biztosította a
prioritások megfelelő folytonosságát a fórumon.
A legfontosabb feladat továbbra is a többoldalú
kereskedelmi rendszer és a Bogori célok támogatása. A legfőbb
segítség ebben a szabadkereskedelmi megállapodások hálózatának
fejlesztése. A más országok, különösen a szomszédok érdekeit
figyelmen kívül hagyó szabadkereskedelmi övezetek kiépítése
kontraproduktív tevékenység.
Ezt a megközelítést
támogatja a Vámunióban Oroszország, Fehéroroszország és
Kazahsztán. Jelentős előrelépést tettünk egy olyan erős
Egységes Gazdasági Közösség megteremtéséhez, amely esetleg
2015. január 1-től Eurázsiai Gazdasági Unióvá formálódhat,
amely egyúttal összekötő kapocs lenne Európa és az ázsiai-csendes-óceáni
térség között.
Oroszország kész hozzájárulni az indonéz elnökség által
javasolt, igazságos alapon működő fenntartható fejlődésről
szóló vitához. Elsődlegesnek tekintjük a főként kis- és középvállalkozások
fejlődését célzó optimális pénzügyi, szabályozási és
egyéb feltételek kialakításának az irányvonalát, az új és
minőségi munkahelyek megteremtését, továbbá az infrastruktúra
és a befektetések fejlesztését.
Oroszország támogatja az élelmiszerbiztonság terén való
további együttműködést, valamint a tudomány, a technológia
és az innováció területein történő kölcsönösen előnyös
cseréket.
Különös figyelmet érdemel az APEC régió energiabiztonsági
problémája. Diverzifikálni kell a régió gazdaságainak
energiamérlegét, többek között a környezetbarát földgázból
és a nukleáris energiából való részesedés növelésével.
Növeljük a régió biztonságos fejlesztésének egyéb
szempontok szerinti együttműködését, elsősorban az APEC
keretében elfogadott terrorizmus elleni küzdelem konszolidált
stratégiájával és a kereskedelem biztonságának a javításával.
Fontos a korrupció, az illegális kereskedelem és más
szervezett bűnözés ellen irányuló kooperáció kialakítása.
A természeti és az ember okozta katasztrófák következményeinek
a felszámolása érdekében aktívan részt veszünk a határokon
túl szükséges személyzet és felszerelés biztosításának a
megkönnyítésében. Számítunk a nemzeti válságkezelő központok
közötti kapcsolat erősödésre egy hatékony regionális hálózat
létrehozásának a reményében.
Célunk az egyenlő együttműködés kivétel nélkül
minden országgal az ázsiai-csendes-óceáni térség békéjének,
fejlődésének és jólétének a megerősítése érdekében.
Szergej Lavrov
orosz külügyminiszter
(Forrás:
Oroszország hangja)
|