2013.10.11.
Csorja Gergely: Öregség
A Nyugat társadalmaiban
– így a magyarban is – ma az egyik legnagyobb veszély az elöregedés.
Az elöregedés két tényezőre vezethető vissza: az egyik, hogy
az emberek tovább élnek, mint korábban, azaz az átlagéletkor
megnövekedett, a másik, hogy kevesebb gyerek születik. Az előbbi
a társadalmak üdvét, az utóbbi lassú halálukat okozza. Az elöregedés,
pontosabban a születések számának csökkenése ellen mindenféle
adminisztratív intézkedéssel próbálunk harcolni. Oswald
Spengler monumentális és méltatlanul mellőzött művében a
Nyugat Alkonyában a jelenség teljességét tárja fel. A majd évszázados
szöveg ma is megállja a helyét.
A
világvárosok utolsó lakói már nem akarnak élni – talán
egyénenként még igen, de típusként, tömegként már nem;
ebben az összlényben kialudt a haláltól való félelem. Az,
ami az igazi parasztot mély és megmagyarázhatatlan rettegésben
tartja, annak gondolata, hogy kihal családja és neve, itt
teljesen értelmét vesztette. A rokon vér fenntartása a látható
világon belül már nem ennek a vérnek a kötelessége; a
sorsot, hogy utolsó leszek, már senki nem érzi végzetnek.
Nemcsak azért maradnak el a gyermekek, mert nem születhetnek
meg, hanem mindenekelőtt azért, mert a végsőkig feszített
intelligencia már semmi okot nem lát létezésükre. Mélyedjünk
csak bele egy paraszt lelkébe, aki időtlen időktől ül ősi rögjein,
aki azért vette azt birtokába, hogy vérével szavatoljon érte.
Mint ősök unokája, mint jövőbeli unokák ősapja ereszt gyökeret.
Az ő háza, az ő tulajdona: nem a testnek és a javaknak néhány
évre szóló illékony együttléte ez, hanem az örök föld és
az örök vér tartós és bensőséges egymáshoz kötöttsége:
csak ezáltal, csak ennek a misztikus értelemben vett
megtelepedettségnek az alapján alakulnak ki a nemzés, születés
és halál körfolyamatának nagy korszakai, az a metafizikai varázslat,
mely lecsapódását a kontinens minden népének erkölcsében és
vallásában megtalálja. Mindez az „utolsó emberek” számára
már nem létezik. Az intelligencia és a terméketlenség nemcsak
azért jár együtt az ősi családokban, népeknél, kultúrákban,
mert az egyéni mikrokozmoszokban a végletekig feszített állatszerű
életoldal a növényszerűséget felemészti, hanem mert az éberlét
felveszi a létezés kauzális szabályozásának gyakorlatát.
Amit az értelme irányította ember rendkívül jellemző kifejezéssel
természeti ösztönnek nevez, azt nemcsak „kauzálisan”
ismeri meg, hanem kauzálisan értékeli is, és helyét egyre inkább
egyéb szükségletei körében jelöli ki. A nagy fordulat akkor
következik be, amikor egy nagy műveltségű nép mindennapi
gondolkodásában a gyermekek létezésére „indokokat”
kezdenek keresni. A természet nem ismer indokokat. Ahol valódi
életet élnek, ott belső, organikus logika uralkodik:
„kozmikus személytelenség”, ösztön, amelyek az éberléttől
és annak kauzális láncolataitól teljesen függetlenek, és
annak révén egyáltalán fel sem ismerhetők. Ősi népek bő
gyermekáldása természeti jelenség, melynek meglétén senki
sem morfondírozik, még kevésbé hasznán vagy kárán. Ahol születési
indokok egyáltalán tudatosulnak, ott maga az élet vált már kérdésessé.
Ott elkezdődik a születési szám „ésszerű” korlátozása
– amit már Polübiosz Görögország végzeteként sirat, de
ami persze már előtte is régóta szokásos volt a nagyvárosokban,
és a római korban szörnyű méreteket öltött –, amit
kezdetben az anyagi kényszerűséggel magyaráznak, de aztán
nagyon hamar már semmivel sem fognak indokolni. Ott kezd (mégpedig
a buddhista Indiában ugyanúgy, mint Babilonban, és Rómában
ugyanúgy, mint a jelenkor városaiban) a női „élettárs”-választás
is szellemi problémává válni – a paraszt és minden természeti
ember anyát választ gyermekeinek. Megjelenik az „ibseni házasság”:
a „magasrendű szellemi közösség”, amelyben mindkét fél
„szabad”, szabad mint intelligencia, „szabad” a vér növényszerű
unszolásától, mely szaporodni akar; Shaw mondja ki végül is a
lényeget: „…az asszony nem emancipálhatja magát, ha nem
dobja el magától nőiességét, kötelességét férjével,
gyermekeivel, a társadalommal, a törvénnyel szemben, mindennel
szemben, ami nem ő maga.” Az ősasszony, a parasztasszony anya;
gyermekkorától kezdve vágyott minden női sajátossága ebbe a
fogalomba fut össze. Most azonban megjelenik az ibseni nő, a barátnő
– az egész világvárosi irodalom legfőbb hősnője a skandináv
drámától a párizsi regényig. Gyermekek helyett lelki
konfliktusai vannak, a házasság iparművészeti feladat, és az
lesz a legfőbb probléma, hogy a felek „kölcsönösen megértsék
egymást”. Teljesen mindegy, hogy egy amerikai dáma azért nem
talál elég okot a szülésre, mert nem akar kihagyni egyetlen
szezont sem; hogy egy párizsi nő azért, mert attól retteg,
hogy szeretője kereket old; vagy egy Ibsen-hősnő, mert „önmagának
akar élni”. Mindannyian önmaguknak akarnak élni, és
mindannyian terméketlenek. Ugyanezek a tények ugyanezekkel az
„indokokkal” megtalálhatók az alexandriai, a római és magától
értetődően az összes többi civilizált társadalomban, természetesen
abban is, amelyben Buddha felnőtt – és mindenütt létezik (a
hellenizmusban és a XIX. században csakúgy, ahogy Lao-ce és a
csarvakatanítás korában) a gyermekszegény intelligencia számára
valamilyen etika, mint ahogy létezik irodalma a Nórák és a Nanák
konfliktusainak.
A
gyermekbőség, melynek tiszteletre méltó képét Goethe a „Werther”-ben
még megrajzolhatta, provinciálissá válik. A sokgyermekes apa a
nagyvárosokban karikatúra. – Ibsen róla sem feledkezett meg;
ilyen karikatúrát rajzol A szerelem komédiájában.
Ezen
a lépcsőfokon veszi kezdetét minden civilizációban az iszonyú
elnéptelenedés több száz éves stádiuma. A kultúrák emberiségének
teljes piramisa tűnik el. A csúcstól lefelé haladva bontódik
le; először a világvárosok, aztán a provinciavárosok, végül
a vidék, amely a városok elnéptelenedését egy ideig még késlelteti
azzal, hogy lakosságának színe-java tömegesen a városba özönlik.
Végül csak a primitív vér marad, de erős, ígéretes elemeitől
megfosztva. Megszületik a fellahok típusa.
Ha
valami, akkor az antikvitás közismert „alkonya” (amely már
a germán vándortörzsek betörése előtt kiteljesedett) bizonyítja,
mennyire nincs köze a kauzalitásnak a történelemhez. Az
Imperium a legteljesebb békét élvezte; gazdag volt, magas műveltségű,
jól szervezett; Nervától Marcus Aureliusig olyan uralkodók
sora irányította, amilyeneket a császárság semmilyen más
civilizációban nem tudott felmutatni. Mindennek ellenére
gyorsan és tömegesen fogy a népesség – Augustus kétségbeesett
család- és gyermekjogi intézkedései ellenére, akinek lex de
maritandis ordinibusa a római társadalomban nagyobb megütközést
keltett, mint Varus veresége; a tömeges adoptációk, a barbár
származású katonák szakadatlan letelepítése ellenére, hogy
az elnéptelenedett vidékekre embereket hozzanak; Nerva és
Traianus nagy értékű eltartási alapítványai ellenére, hogy
a vagyontalan szülők gyermekeit felneveljék. Először Itália,
aztán Észak-Afrika és Gallia, végül Spanyolország (mely az
első császárok idején a Birodalom legnépesebb vidéke volt) néptelenedett
el és vált kihalttá. Plinius ismert – és a modern népgazdaságban
jellemző módon állandóan emlegetett – kijelentése:
latifundia perdidere Italiam, jam vero et provincias, felcseréli
a folyamat kezdetét és végét: a nagybirtok soha nem érte
volna el ezt a kiterjedést, ha a parasztságot előzőleg nem szívták
volna el a városok, és a vidék nem lett volna már bensőleg tökéletesen
magára hagyva. Pertinax 193-as edictuma fedi fel végül a dolgok
ijesztő állapotát: Itáliában és a provinciákon mindenkinek
megengedték, hogy az elhagyott földet birtokba vegye. Ha betelepíti,
tulajdonjogot kap rá. A történészeknek csak komolyabban
kellene a többi civilizációt is vizsgálniuk, és mindenütt
hasonló jelenséget rögzíthetnének. Az Újbirodalom eseményeinek
a hátterében is – különösen a XIX. dinasztiától kezdve
– világosan érezhető a népesség komoly megfogyatkozása. A
városépítésnek az a jellege, amit IV. Amenóphisz
tell-el-amarnai építkezése mutat, ahol is negyvenöt méter szélesek
voltak az utcák, a korábbi népsűrűség mellett elképzelhetetlen
lett volna, és éppígy a nem túl sikeres védekezés a
„tengeri népekkel” szemben, akiknek kilátásaik a Birodalom
megszerzésére akkoriban biztosan nem voltak rosszabbak, mint a
germánokéi a IV. századtól kezdve, és végül a líbiaiak
szakadatlan bevándorlása a Deltához, ahol 945 körül épp
egyik vezetőjük (pontosan, ahogy Kr. U. 476-ban Odoaker)
szerezte meg a hatalmat a Birodalom felett. De ugyanez világlik
ki a politikai buddhizmus történetéből is Asóka császár után.
Hogy a maja népesség egész rövid idővel a spanyol hódítás
után hirtelen eltűnt, és hogy a nagy, elnéptelenedett városok
az őserdő áldozatául estek, ez nemcsak a hódítók brutalitását
bizonyítja, ami ezzel a fiatal és sokat ígérő kultúrnéppel
szemben alkalmasint hatástalan is lett volna, hanem a belülről
enyészés tényét is, mely kétségtelenül már régebben
elkezdődött. És ha a saját civilizációnkhoz fordulunk: a
francia nemesség ősi családjait túlnyomórészt nem a
forradalomban irtották ki, hanem 1815 után haltak ki; a terméketlenség
átterjedt a polgárságra és 1870 után az éppen a forradalom
által majdnem újjáteremtődött parasztságra is. Angliában,
de még inkább az USA-ban, éspedig annak éppen legértékesebb
és legrégebben bevándorolt keleti népessége körében, már régóta
meghatározó jellegű a „rassz-öngyilkosság” – amely
ellen Roosevelt ismert könyvét írta.
Ezért
bukkanunk ezekben a civilizációkban mindenütt már igen korán
elnéptelenedett provinciavárosokra és a fejlődés végén kiürült
óriásvárosokra, melyek kőrengetegeiben a kisszámú fellah népesség
ugyanolyan körülmények között él, mint a kőkorszak emberei:
barlangokban és cölöpházakban. Szamarrát már a X. században
elhagyták; Asóka rezidenciája, Pataliputra, amikor a kínai
utazó, Hszien Csiang 635 körül felkereste, kísérteties,
teljesen kihalt épülettörmelék volt, és a nagy maja városok
közül is soknak már Cortez idejében üresen kellett állnia.
Polübiosztól kezdve antik leírások hosszú sora áll rendelkezésünkre:4
régi híres városok, melyeknek üresen álló házsorai lassan
összeomlanak, miközben a fórumon és a gümnaszionban
marhacsordák legelnek, és az amphitheátrumban, ahol még
szobrok és hermák állnak, gabonát termesztenek. Rómának az
V. században már csak egy falunyi lakosa volt, mindazonáltal a
császári paloták még lakhatók voltak.
Ezzel ér véget a városok történelme. Az ősi mezővárosból nő ki,
válik kultúrvárossá és végül világvárossá; feláldozza
teremtőjének vérét és lelkét e nagyszerű fejlődés és
annak végső virága, a civilizáció szellemének oltárán, és
ezáltal végül megsemmisíti önmagát is.
|