2013.10.11.
Megújulás előtt a közétkeztetés
El szeretnénk érni, hogy magyar, egészséges, gasztronómiai értékek
kerüljenek a közétkeztetésbe
Mi késztette arra egy olimpiai aranyérmes
mesterszakácsot, a Magyar Nemzeti Hungarikumok és Értékek Szövetsége
alelnökét arra, hogy egy olyan programot dolgozzon ki, mely a közétkeztetés
megújítására irányul?
–2009-ben az akkori regionális tiszti főorvos és
helyettese – Dr. Mucsi Gyula és Dr. Sárosi Tamás –
megkeresett azzal, hogy 100 óvodai konyha felmérésére került
sor, és igen katasztrofális eredmények születtek; főleg a
magas só és koleszterintartalom volt kirívó. Ezt követően Békés
megye közgyűlésének elnökével, Domokos Lászlóval – az Állami
Számvevőszék jelenlegi elnökével – tárgyaltunk, és ő
teljes mértékben átérezte annak a fontosságát, hogy népegészségügyi
szempontból milyen lényeges, ha helyben előállított, és nem
utaztatott élelmiszer kerül a közétkeztetésbe. Elhatároztuk,
hogy a közétkeztetés megújításának programját Békés megyében
kísérletezzük ki. Első lépésben kerestünk egy olyan intézményt,
amely együttműködne velünk. A Kondorosi csárdára esett a választásunk,
ahol Timár András Venesz-díjas mesterszakács barátom segített
nekünk, és közel 650 gyermek étkeztetését tudtuk az akkori
jogszabályoknak és ajánlásoknak megfelelően kivitelezni. Ez késztetett
arra, hogy olyan programot hozzunk létre, amelyik a közétkeztetés
megreformálására irányul. A program kidolgozói rajtam és a már
említetteken kívül: Betyó János közegészségügyi-járványügyi
felügyelő és Dr. Maráczi Gabriella, közegészségügyi osztályvezető.
Az ő munkájuk nélkül nem tudtunk volna eredményeket elérni.
A helyi termékekkel való kapcsolat azt jelentheti, hogy Békéscsaba
környékén például csabai kolbász kerül a közétkeztetésbe,
míg a keleti régióban a szabolcsi alma?
–A Magyar Nemzeti Hungarikumok és Értékek Szövetsége
országos szervezetének alelnökeként az egészséges embert
tartom a legnagyobb értéknek, mert ha nem vagyunk egészségesek,
akkor nem tudunk értéket előállítani, képviselni. A célunk,
hogy magyar, egészséges, nem utaztatott, tájegységeknek és
korcsoportoknak megfelelő élelmiszerek, gasztronómiai értékek
kerüljenek a közétkeztetésbe.
Mit nyernek a
mintamenza programban résztvevő intézmények, közbeszerzési pályázaton
elinduló közétkeztetők, s mit a termelők?
–Az óvodások, iskolások szezonalitásnak megfelelő
étlapot, egészséges, magyar alapanyagokra épülő közétkeztetést,
étkezési kultúrának megfelelő ebédlőt, tudatos táplálkozást
„nyernek” a programtól. Sajnos a közbeszerzésnél még
mindig az ár a domináns, de mi szeretnénk az ár-értékarányt
úgy megváltoztatni, hogy fontos legyen az egészséges
alapanyag. A gazdák számára pedig biztos megélhetést,
tervezhetőséget jelent a programban való részvétel,
amennyiben minőségi alapanyagot termelnek meg.
Tudtommal, ha a közbeszerzésen induló pályázó leírja,
hogy helyi őstermelőtől vásárol és legalább 40 km-es körzetből
származó alapanyagokat, akkor plusz elbírálásban részesül.
Vajon az ételek készítői ismerik-e a helyi értékeket?
Tehát lesznek olyan szakemberek, akik a közétkeztetési konyhákon
bemutatják, miként lehet a valódi magyar egészséges ételeket
előállítani?
Az esetek többségében,
ugyanazt az ételt szállítják egy általános iskolába, mint a
mellette lévő óvodába. Biztos, hogy ugyanolyan étel szükséges
egy három éves gyereknek, mint egy 14-15 éves kamasznak?
A hazai konyhára azt szokták mondani, hogy zsíros és túlságosan
fűszerezett. Emlékszem, hogy körülbelül 5 éve egy fővárosi
óvodában az uzsonna kenyérszalonna volt vöröshagymával, majd
jött egy váltás és sárgarépát adtak kenyérrel. Hogyan
lehet megtalálni az arany középutat?
–Legtöbb esetben a főtt ételeket badellákban szállítják.
A badellák tetejére pedig feljön a zsiradék. Ha a konyhás néni,
úgy osztja az adagot, hogy a tetejéből szed az ételnek, az tényleg
zsíros lesz. A fűszerezésen lehet a konyhatechnológiával javítani.
A közétkeztetésben egyébként erős, csípős ízekkel igen
ritkán találkozhatunk. A tízórainál és az uzsonnál pedig lényeges,
hogy fokozatosan kell az egészséges életmódra rátérni. Ha a
húst egyik napról a másikra átcseréljük répára, akkor
biztos, hogy a gyerekek nem eszik meg. A fokozatosságot jelenti,
ha félbarna, vagy magvas kenyeret adunk, a zsírt lecseréljük
vajra, és közben a sonka, vagy a felvágott mellé egy kevés zöldséget
adunk. Az sem mindegy, hogy az a sárgarépa miként van
felszeletelve, mert ha gusztusosan, akkor a kisebbek nagyobb
kedvvel fogyasztják el. Igaz, így lehet, hogy tovább tart az
uzsonna elkészítése, de megéri.
A közétkeztetés tehát megújulhat, egészségesebb ételek
kerülnek a gyereke elé. De! Míg mi erről beszélgetünk, ki
tudja mennyi olyan reklám megy le a különböző tévécsatornákon,
melyek éppen a gyermekek számára egészségtelen termékeket ajánlanak.
Szükséges-e az Mintamenza programban megfogalmazott eredmények
eléréséhez bizonyos marketingtevékenység?
–A médiának valóban óriási a felelőssége, s be
kell mutatni magát a Mintamenza programot, s azt, hogy mi a lényege
a szezonalitásnak. Ki kell emelni az ízfokozók, a túlzott sózás
negatív hatását. Emellett minél több őstermelőnek kéne
nyilvánosságot biztosítani, a gyerekeknek pedig be kéne
mutatni hol élnek hazánkban az őshonos állatok, és hol és
hogyan termesztik a növényeket. Tehát óriási marketingtevékenységre
van szükség. Emellett bemutatókat szeretnénk tartani iskolákban,
szülői értekezleteken, egészségnapokon.
A program immár országossá vált…
–Dr. Paller Judit országos tiszti főorvos tette országos
kiterjesztésűvé a Mintamenzát, míg a fővárosban Dr. Pesti
Imre kormánymegbízott felügyeli a programot. Ezenkívül a
Magyar Nemzeti Hungarikumok és Értékek Szövetsége és a
Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség szakemberei mellett megyénként
4-5 fő, Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv munkatársai végzik
a felvilágosító munkát. Ezek a csapatok felveszik az adott főzőkonyhákkal
a kapcsolatot, és tanácsokat adnak, s mindenütt kihangsúlyozzák:
ha a gyerekek egészséges alapanyagokból készített ételeket
fogyasztanak, egészségesebbek lesznek. A program ezért nem csak
gasztronómiai, hanem népegészségügyi szempontból is lényeges.
|