2013.10.18.
A kerékpáros fejlesztésekkel az EU élmezőnyébe
tartozunk
A hálózat minősége az elmúlt időszak beruházásai nyomán
érezhetően javult
Nemzeti Kerékpáros Chartát írt alá a Kerékpáros
Kerekasztalhoz tartozó hét hazai kerékpáros civil szervezet.
Ebben egyebek mellett megfogalmazták: az úthálózat kiépítéséhez,
és a kerékpározás elterjedtségének növeléséhez 120 milliárdos
befektetésre van szükség 2020-ig, a következő uniós támogatási
ciklus végéig. Szerkesztőségünk
vendére Dr. Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
infrastruktúráért felelős államtitkára.
A kormányzat megvalósíthatónak tartja-e a Nemzeti Kerékpáros
Chartátában foglaltak teljesítését 2020-ig? Ez azért is lényegi
kérdés, mert a közlekedési tárca lehetőségei viszonylag
szerények lesznek majd a mostani ciklushoz képest.
–Valóban, a jelenlegi ciklus 2175 milliárd
forintja után a következő hét évben mintegy 1200 milliárd
forint áll majd rendelkezésre közlekedésfejlesztésre. A vasúti
vagy közúti infrastruktúra bővítésében és különösen
karbantartásában évtizedes lemaradást kell fokozatosan
ledolgoznunk. Akár a teljes rendelkezésre álló keretet leköthetnénk
a legszűkebben értelmezett közlekedésszakmai szempontokból
indokolt beruházásokra. És akkor még nem számoltunk a
leromlott állapotú közutak felújítását, a közösségi közlekedési
szolgáltatások színvonalának emelését sürgető, jogos társadalmi
igényekkel. A hazai fejlesztési tervek kiemelten kezelik a
teljes közlekedés környezeti terhelésének lehető
legalacsonyabb szintre szorítását. A szakminisztérium által
kezelt uniós forrásokat főként a vasúti vagy közúti
fejlesztésekhez kapcsolódó kiegészítő kerékpáros
infrastruktúra kialakítására fordíthatjuk majd. Egyéb kerékpáros
fejlesztésekre elsősorban a gazdaságfejlesztési operatív
program turizmusfejlesztési keretéből, a területi operatív
programokból és a határmenti együttműködésekben felhasználható
összegekből juthat támogatás 2014 és 2020 között. Az elsődleges
beruházási célok e körben a turisztikai kerékpáros útvonalak,
szolgáltatások fejlesztése és a települési hivatásforgalmi
kerékpáros létesítmények - pl. tömegközlekedési csomópontokban
működő B+R (Bike and Ride - Kerékpározz és Utazz )
parkolók - építése lehetnek.
Miként lehetséges megjelenteni a Nemzeti Közlekedési
Stratégiában a kerékpárosok igényeit?
–A készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia része
lesz az Országos kerékpáros koncepció. E kormányzati
javaslatcsomag már most is számos, a civilek által összeállított
Nemzeti Kerékpáros Koncepcióban foglaltakhoz hasonló törekvést
rögzít. Abban állapodtam meg a Kerékpáros Kerekasztalban tömörülő
szervezetekkel, hogy rendszeres egyeztetéseket kezdünk a vállalható
és finanszírozható fejlesztési célok közös véglegesítése
érdekében.
Arról készültek-e tervek, hogy a kerékpárutak
fejlesztése, és karbantartása a jövőben hogyan valósul meg,
s eddig mit tudott a kormány tenni az úgynevezett utógondozás
érdekében?
–Az
Országos kerékpáros koncepció Hálózati Tervvel egészül ki,
amely kijelöli a hosszú távon kiépítendő kerékpárutakat. A
hálózat bővítése mellett új szolgáltatások megjelenésére,
a közösségi kerékpárkölcsönző rendszerek bevezetésére is
szükség van. A Nemzeti Közlekedési Stratégia a kis költségű
szabályozási és szervezeti intézkedéseket helyezi majd előtérbe.
Ilyen lehet például a közösségi és a kerékpáros közlekedés
kombinálásához szükséges jogszabályi feltételek megteremtése,
az egészség- és környezettudatos szemléletet erősítő, népszerűsítő
kampányok folytatása. A meglévő kerékpárutak üzemeltetése
körül jelenleg még sok a bizonytalanság, a tisztázatlan kérdés.
A fenntartást, az útállapotok megőrzését hosszú távon
biztosító rendszer létrehozására törekszünk.
A kerékpárút-hálózat minősége mennyire
javult az elmúlt 3 év alatt?
– Magyarország 2007 óta mintegy 60 milliárd
forintot költött kerékpáros fejlesztésekre, ezzel az uniós
országok élmezőnyébe tartozunk. A hálózat minősége az elmúlt
időszak beruházásai nyomán érezhetően javult. Az infrastruktúra
azonban helyenként még mindig hiányos vagy már leromlott állapotú.
Az egyre gyarapodó kerékpáros közösség igényeinek teljes körű
kiszolgálásához további beruházásokra van szükség.
Az úthálózat rendbetételével el lehet érni
a kerékpárral közlekedőket érintő balesetek számának csökkentését
is?
–A kerékpárosokat a szakzsargon a motorosok és
gyalogosok mellett a védtelen közlekedők közé sorolja. Az uniós
közlekedéspolitikai dokumentumok is a legfontosabb törekvések
között tartják számon e kör közlekedésbiztonsági helyzetének
javítását. Egy gépkocsival való ütközésből szinte mindig
a kerékpáros jön ki rosszabbul. Nincs biztonságosabb megoldás,
mint amikor autós és biciklista a saját, elkülönített,
fizikailag elválasztott útján halad. A válasz tehát egyértelmű
igen, egy jó minőségű kerékpárút akár életeket is
menthet.
Tudtommal készül a kerékpáros nyilvántartási
rendszer. Ezzel mit szeretnének feltérképezni?
–A
kerékpáros létesítményekkel kapcsolatos adatszolgáltatás az
elmúlt időszakban sok esetben elmaradt vagy nem volt pontos.
Ennek főként az az oka, hogy az információkat rengeteg különböző
építtetőtől – köztük számos önkormányzattól –
kellett volna begyűjteni. A hálózat felmérése és nyilvántartása
még jelenleg sem megoldott. Ennek tudható be, hogy míg a becslések
szerint 3500-4000 kilométernyi kerékpárút van ma Magyarországon,
a KENYI (Térinformatikai alapú Kerékpárút Nyilvántartó)
rendszerben jelenleg mindössze
1.578 kilométer
szerepel. A nyilvántartott létesítmények kétharmada önálló
kerékpárút, egyharmada kerékpársáv, kerékpáros nyom vagy közös
gyalog-kerékpárút. A KENYI fejlesztése és az országos kerékpáros
hálózat adatbázisban jelenleg nem szereplő szakaszainak részletes
felmérése jelenleg zajlik. Azt szeretnénk elérni, hogy a jövőben
minden kerékpáros létesítmény megvalósulásáról pontos
adatokat kapjunk. A projekt eredményeként a kerékpárosok egy
naprakész, számos felhasználóbarát funkcióval rendelkező
informatikai rendszert használhatnak majd számítógépükön
vagy okostelefonjukon.
Magyarország első közösségi kerékpáros
rendszerét adta át államtitkár úr szeptember 20-án
Esztergomban. Tudom, nem kormányzati feladat, de a szaktárca miként
tudja ösztönözni az önkormányzatokat arra, hogy kerékpáros
dokkoló-és kölcsönző-rendszereket hozzanak létre?
– Az Új Széchenyi
Terv forrásaiból segítjük a fővárosi közbringa szolgáltatás
elindítását. Esztergomban a kivitelező cég saját erőből építette
meg az első hazai közösségi kerékpáros rendszert, de a
berendezések kifejlesztését itt is 25 millió forinttal támogattuk.
A hasonló beruházások más közlekedésfejlesztési projektek költségeinek
töredékéből megvalósíthatók. A hatékony és környezetkímélő
kerékpáros közlekedés térnyerésével a belvárosokban csökken
a levegő szennyezettsége és a zajterhelés, kevesebb lesz a dugó.
A gyors, kényelmes és rugalmas utazási lehetőség a működő
rendszerek tapasztalatai szerint akár minden huszadik, személygépkocsival
megtett utazást is kiválthat. Az egyedi biciklik a város
arculatát is alakítják. Egy üzemelő közbringa rendszer értelemszerűen
komoly súllyal esik latba a Kerékpárosbarát Település cím
odaítélésénél. Az elismerés akár a kerékpáros turizmus élénkülését
is eredményezheti. A cím elnyerése értékelési kritériumként
szerepel és többletpontokat jelenthet az Új Széchenyi Terv kerékpáros
témájú kiírásain.
A turisztikai kerékpáros közlekedésben
milyen fejlesztéseket végeznek?
–Jövő nyári határidővel
folyamatban van a kiemelt projektek (EuroVelo 6 Duna menti kerékpárút
I. ütem (Rajka-Budapest), Budapest-Balaton kerékpáros útvonal,
Balatoni kerékpáros körút komplex fejlesztése) előkészítésére
és megalapozására szolgáló megvalósíthatósági tanulmányok
készítése. A dokumentumok tanulmánytervet, előzetes környezeti
vizsgálatokat és cselekvési tervet is tartalmaznak majd. Ezeken
túl számos kisebb léptékű kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés
megvalósítása zajlik országszerte az Új Széchenyi Terv forrásaiból.
Hogyan lehet elérni a kerékpárosbarát
munkahelyek számának növekedését?
A
kerékpározás nemzetgazdasági szinten is odafigyelést igényel,
a kapcsolódó iparág miatt és szolgáltatások révén gazdaságfejlesztő,
foglalkoztatás bővítő hatást fejt ki. A kormányzat a
Kerékpárosbarát munkahely pályázattal bátorítja a kerékpárral
közlekedő munkavállalók, ügyfelek kiszolgálására alkalmas
munkahelyek, intézmények kialakítását. A kiíráson sikeresen
szereplő cégek megfelelő
biciklitárolási vagy átöltözési lehetőségekről
gondoskodnak, többen támogatják alkalmazottaik kerékpárvásárlását.
Egy vállalat vagy közintézmény számára az elismerés reklámfelület
is lehet, amely a fiatalosság, korszerűség, környezetbarát működés
üzeneteit hordozza. A
munkáltatók számára idén az eddiginél kevesebb feladatot
jelent a pályázati részvétel. Az eljárás egyszerűsítésének
köszönhetően az adatlapot internetes felületen is ki lehet tölteni.
A korábbi években indulóknak a már megküldött dokumentumokat
nem kell ismételten beadniuk. A regisztrációnál kapott kóddal
az előzőleg közölt adatok könnyen csatolhatók az új
jelentkezésekhez. A szakminisztérium a nemrégiben
lezajlott Európai Mobilitási Hét magyarországi programjainak
koordinátoraként és a Kerékpárosbarát pályázatok kiírójaként
is bizonyítja elkötelezettségét a kerékpározás népszerűsítése,
további térnyerése mellett.
Medveczky Attila
|