2013.10.18.
Nemzetközi ezüst minősítés Hévíznek
Bebizonyítottuk, hogy Magyarország fejlődő települései bármelyik
külföldi nagyvárossal felveszik a versenyt
Sikeresen
szerepeltek a 2013. évi Európai Virágos Városok és Falvak
versenyébe benevezett magyarországi települések: Hévíz város
kategóriában, míg Csopak a falvak között szerzett ezüstérmet
az Entente Florale Europe versenyen. A belgiumi díjátadó gálán
250 küldött vett részt 11 európai ország 18 településéről.
Nagy-Britannia, Hollandia, Németország, Olaszország, Ausztria,
Belgium, Csehország, Szlovénia, Írország és Horvátország
települései mellett a 2012-ben legvirágosabb magyar városnak,
illetve falunak megválasztott Hévíz és Csopak képviselte
Magyarországot.
Gratulálunk az ezüst minősítéshez! Milyen települések
vehettek részt ezen az európai megmérettetésen? – kérdezem
Papp Gábort, Hévíz polgármesterét.
–Nagyon szépen köszönöm! Az európai versenyen
Magyarországot az a két település képviselheti, amelyik a
hazai versenyt megnyeri falu és a város kategóriájában. A
hazai díjkiosztónak Hévíz városa volt a helyszíne, s az a
nagy megtiszteltetés ért minket, hogy Orbán Viktor miniszterelnök
úr kedves felesége is részt vett a gálaműsoron. 2012-ben a
legvirágosabb magyar városnak Hévízt választották meg, míg
a falu kategóriában Csopak
került ki nyertesként. Ezért mi képviselhettük Magyarországot
ebben az európai versenyben. Nyáron látogattak el a nemzetközi
zsűri tagjai Hévízre és Csopakra és pontozási szempontlista
alapján osztották ki a minősítéseket a belgiumi Nieuwpoortban
rendezett ünnepségen, amelyet háromnapos szakmai konferenciával
kötöttek össze.
Hévíz már 1995 óta részt vesz a Virágos
Magyarország versenyben. Így szinte presztízsmotiváció volt,
hogy minden évben benevezzenek a versenyre?
–Egyrészt presztízsmotivációról beszélhetünk, másrészt,
mivel Hévíz fő bevételei egyértelműen a turizmusból származnak,
azon túl, hogy különböző turisztikai attrakciókat szervezünk
a kül-és belföldi vendégek részére, a környezetünk
rendbetartása is hozzátartozik a fejlesztési metódushoz. Az
tudni kell, hogy az értékelés szempontjai jelentősen változtak
az elmúlt időszakban. Korábban a leglényegesebb szempont a virágos
felületek száma, nagysága, pompája volt. Ma már jóval összetettebb
szempontok alapján ítél a zsűri, így megvizsgálták a város
fenntarthatóságát, a jövőbeni fejlesztési és beruházási
terveket, a környezettudatosságot, s azt is, hogy az oktatásban
miként jelenik meg a környezet-és természetvédelem. A zsűri
nem csak értékelt, hanem szakmai tanácsokat is adott, ami egy
olyan város esetében, amelyik turisztikával foglalkozik, nagyon
lényeges. Örülünk annak, hogy Európában sikeresen megméretettük
magunkat, mert ezzel bebizonyítottuk azt, hogy Magyarországnak
vannak olyan városai, melyek bármely külföldi nagyvárossal
felveszik a versenyt, hiszen a díjazottak közül ott volt az
ausztriai Kufstein, a németországi Drezda, és a horvát főváros
is.
Hévíz városa költségvetéséből mennyit áldoz, áldozott
a virágosításra és a környezetvédelemre?
–A virágosítás és a környezetvédelmi
fenntarthatóság a gyakorlatban nem elsősorban anyagiak függvénye,
mert a város közel 4 milliárdos költségvetéséhez viszonyítva
ez nem tesz ki jelentős összeget. Természetesen a közlekedési
koncepciónk magában foglalja a város jelenlegi közlekedésének
átalakítását, a járdák megújítását, s ezek összességében
milliárdos fejlesztések. Ha azt nézem, hogy mit vizsgált a zsűri,
akkor meg kell állapítani, hogy több millió forintot költünk
el azokra a területekre. Idén készítettük el a zöldfelületi
koncepciót, s a szakemberek felmérték azon területüket, ahol
parkokat, zöldfelületeket lehet létrehozni, és katasztert készítettek
a városban található növényekről. Emellett azt is figyelembe
kellett venni, hogy az éghajlati viszonyok Magyarországon megváltoztak,
így nem mindegy, milyen fákat, növényeket ültessünk a jövőben.
A mostani díjazás azt is jelzi számunkra, hogy Hévíz városa,
mióta új önkormányzat vezeti, jó irányba indult el, ennek máris
vannak kézzelfogható eredményei, s reméljük, hogy a változások
néhány év múlva mindenki számára érzékelhetőek lesznek. A
megörökölt negatívumokon változtatni kell, amire jó példa
az egregyi projektünk, amiről már a lapjuk is beszámolt. Azt a
városrészt, amit az elmúlt 20-25 évben elhanyagoltak, mi
elkezdtük rendbe rakni.
Bizonyára a turisztikai kiadványaikban is megemlítik
azt a díjat, aminek marketing szerepe is lehet.
–Így van, hiszen nemzetközi díjról van szó, ezért Hévíz
városával kapcsolatos kiadványainkban megjelentetjük azt, hogy
ezt a minősítést kaptuk meg. Ez turisztikai vonzerőt is
jelenthet azokon a desztinációkon, ahonnan eddig nem érkezett
hozzánk jelentős számú vendég. Az is figyelemre méltó, hogy
a jövő évi európai díjátadás helyszíne Százhalombatta városa
lesz.
Vannak olyan hangok, miszerint, mikor ilyen gazdasági
helyzetbe van az ország, akkor munkahelyeket kell teremteni, nem
pedig szépészeti felújításokat kezdeményezni. Mi erről a véleménye?
–Nem osztom ezt a nézetet, mert ha minél több zöldfelületi
fejlesztés valósul meg, az egyre több turistát vonz, s ennek közvetve
és közvetlenül gazdasági haszna van mind az adott település,
mind az ország számára. A megújítások pedig nagyon sok
munkahelyet képesek teremteni, és a turisztikai vállalkozások
is fellendülhetnek. Nemrég jelent meg egy tanulmányunk, amit a Hévíz-Balaton
Airport működésével kapcsolatban készítettünk el, s
abban világosan látszik, hogy ez a repülőtér milyen gazdasági
előnyöket hoz térségünknek és az országnak. A dokumentum
arra is kitér, hogy a fejlődés mentén néhány éven belül
nagyon sok munkahely hozható részre.
Éppen ebben a tanulmányban olvastam, hogy az év végére
Hévízen a turizmus-vendéglátásból 11,6-12,9 milliárd forint
közvetlen kiadás – azaz a desztinációba érkező által
generált költés – keletkezik. Ezt az összeget további
fejlesztésekre fordítják?
–Természetesen. Az elmúlt három évre visszatekintve jól
látható, hogy évről évre tudjuk növelni a visszaforgatott pénz
összegét. 2011-től a város költségvetésének 25-30%-át
folyamatosan visszaforgatjuk a fejlesztésekre. 2013-ban a pályázati
pénzeket is beleszámítva hozzávetőlegesen összesen 1 milliárd
forintos különböző projekteket tudtunk megvalósítani, hogy
az itt élők és az ide látogatók komfort érzetét növeljük.
S a visszatérő vendégek és a vendéglátóhelyek tulajdonosai
látják, hogy az általuk befizetett idegenforgalmi adót hasznos
fejlesztésekre költjük el.
Medveczky
Attila
|