2013.10.25.
Teljesítményközpontú közigazgatást
kell kiépíteni
Kiszámítható, tervezhető és vonzó életpályát biztosítunk
a kormánytisztviselőknek
Fontos feladat a
teljesítményen nyugvó közszolgálati életpálya kiterjesztése
a teljes közszférára. Ennek lényeges eleme a teljesítmény értékelése.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium nyitott a közigazgatás
felé, a döntés végrehajtásába a teljes közigazgatást
bevonva lett közös siker az új teljesítményértékelési
rendszer bevezetése.
Miért tartják
lényeges elemnek a közigazgatásban az új teljesítményértékelő
rendszer bevezetését? – kérdezem Dr. Biró
Marcellt, a Közigazgatási
és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási
államtitkárát.
–2010-ben a kormány döntött a magyar közigazgatás
megújításáról. Tette ez azért, mert az általános
tapasztalat szerint a mélypontra zuhant a lakosság bizalma a közigazgatási
szervek iránt. A szocialista-szabaddemokrata kormányok idején
az állampolgárok úgy ítélték meg, hogy az a jó nekik, ha
semmilyen kapcsolatba nem kerülnek a különböző állami
szervekkel, mert ott lassan megy a munka, és a tisztviselők nyűgnek
érzik azt, ha valamit el kell intézniük. Ezért döntöttük a
megújítás mellett, aminek voltak, s vannak a közigazgatás
szervezeti, eljárásjogi, személyzeti vonatkozási. Szervezeti
szinten szakítottunk azzal az alkotmányellenes helyzettel, hogy
nem működtek megyei szintű közigazgatási hivatalok. Ezért
kialakítottuk a kormányhivatali rendszert, létrehoztuk a járási
hivatalokat, s kezdetét vette a kormányablakok létrehozása,
annak érdekében, hogy az állampolgárokhoz minél elérhetőbb
távolságban legyenek az ügyintézés helyszínei. A következő
lényeges elem az eljárások egyszerűsítése volt. Összesen
224 eljárás érinti az állampolgárokat, s ezek elintézését
felgyorsítottuk, s kevesebb dokumentumokkal tudják ügyeiket
elintézni. A személyzeti vonatkozás a legnehezebb, mert olyan
jelentős szemléletváltást szorgalmaztunk, aminek lényege: nem
az állampolgárok vannak a közigazgatásért, hanem éppen fordítva.
Ennek egyik eleme az, hogy a kormánytisztviselők tudják, mit vár
el tőlük az állam, s mit közvetlen felettesük, s kapjanak
munkájukkal kapcsolatban egyértelmű iránymutatást és értékelést.
Ezért határoztunk úgy, hogy megújítjuk a teljesítményértékelés
rendszerét.
Itt új rendszer bevezetéséről olvasni; mi volt a baj
a régivel?
Kik lesznek azok, tehát mely
szervezet feladata a teljesítmény szakszerű ellenőrzése és
értékelése?
–Amikor az új rendszer bevezetésének feltételeit vizsgáltuk,
Magyary Zoltánnak, a közigazgatás tudományának nemzetközi hírű
művelőjének szemléletéhez nyúltunk vissza. Ő a múlt század
első évtizedeiben fogalmazta meg azt az igényt, hogy az adott
ügyintéző közvetlen felettesének kell elvégeznie az értékelést,
hiszen neki kell továbbítani a beosztottjai felé a felsőbb
vezetés utasítását, s ő látja igazán, hogy milyen munkát végez
a kormánytisztviselő, vagy köztisztviselő. Jelenleg összesen
175 ezer személy munkáját kell kiértékelni, s 13. 500 vezető
végzi el a teljesítményértékelést.
Magát a teljesítményértékelést
fölfoghatjuk a közigazgatási életpályamodell részeként is?
–Azzal,
hogy kiszámítható, tervezhető és vonzó életpályát biztosítunk
a kormánytisztviselőknek, meghatározzuk a tisztviselők jogait
és a kötelezettségeit is. Tehát valóban a közigazgatási életpályamodell
lényeges eleme és kötelezettsége az értékelés, a kötelező
továbbképzés. Így el tudjuk azt érni, hogy minden kormánytisztviselő
abban a munkakörben dolgozzon, amire a leginkább alkalmas, képességei,
szaktudása alapján. Ezért is hozzuk létre a munkakör-alapú
rendszert, ami azt jelenti, hogy az egyes munkakörök feladatai
és kompetenciakövetelményei alapján meghatározzuk a munkakörök
teljesítmény követelményeit, a munkakör betöltéséhez szükséges
képzési feltételeket. Alapvető cél így nem a szankcionálás,
hanem az, hogy mindenki ott és olyan munkakörben dolgozzon, ahol
szükség van rá.
Arról is szó
lehet, hogy amennyi egész életre szóló alkalmazási biztonság,
ha nem párosul folyamatos munkaértékeléssel és követelménytámasztással,
az teljesítmény-visszafogásra csábít?
–Így igaz: a közigazgatással kapcsolatos valamennyi
negatív megítélés abból fakadt, hogy sokan azt gondolták,
hogy a köztisztviselők munkája nem hoz semmilyen hasznot a
nemzet számára. Ezért vezettük be a már említett újításokat,
amivel egyértelművé tettük, hogy igenis mérhető a teljesítmény
a közigazgatásban, és meghatározhatók azok a célok és feltételek,
amelyekkel együtt tudunk dolgozni a kormánytisztviselőkkel.
Mikor került bevezetésre
az új értékelési rendszer?
–A kormány januárban hozta meg döntését a rendszer
bevezetéséről, majd felkészültünk arra, hogy ez a lehető
legjobb módon és a legkisebb adminisztratív teherrel járjon a
vezetők és a tisztviselők számára. Július 1-jétől a
rendszer működésbe is lépett, amihez informatikai adatbázist
és felületet hoztunk létre, hogy megkönnyítsük az értékelési
munkát. Jómagam személyesen is meggyőződhettem arról, hogy
az informatikai rendszer segítségével a teljesítmény kiértékelése
hozzávetőlegesen fél órát vesz igénybe.
Minden szférában tevékenykedők kicsit félnek,
izgulnak az új dolgoktól, attól tartanak, hogy ezzel kormányzat
célja a munkaerő leépítése. Mi erről a véleménye?
–Mi
is számítottunk arra, hogy többen idegenkednek majd a változástól,
ezért utasítottam a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatalt,
hogy végezzen felmérést ebben a tárgykörben. Megkérdeztük,
hogy mennyire elégedettek a rendszer bevezetésével. A válaszadók
jelentős része (közel 90%-a 4-esre, vagy 5-ösre értékelte a
Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal közreműködését és
tájékoztató munkáját, az 1-es osztályzatok aránya
rendszerint csak 3%-ot tett ki. Ez számunkra nagyon pozitív
visszaigazolásként szolgált, hiszen azon túlmenően, hogy
informatikai rendszert vezettünk be, honlapot készítettünk,
5000 fő részére felkészítő konferenciákat tartottunk az
ország különböző részein, ahol megismertettük a vezetőkkel
az értékelés lényegét, és annak módszerét. S a visszajelzések
azt mutatták, hogy ezzel a konferenciával nagyon elégedettek
voltak. A kérdésében megfogalmazott félelemről annyit, hogy a
kormánytisztviselőknek is jobb, ha rendszeres időközönként
visszajelzést kapnak a munkájukról, mert az ösztönzőleg hat.
Medveczky
Attila
|