2013.10.25.
A
rend a korházait oly időkben alapította, amikor még orvos is
nagyon kevés volt az országban
(Tokaji-Nagy Tivadar: Az Irgalmas Rend működése Pesten és Budán)
E könyv
megjelentetésével emléket szeretnék állítani a szerzőnek, a
hosszú életút folyamán megőrzött rejtőzködő hűségnek, a
hitvalló életnek. Valamint ismereteket szeretnénk nyújtani az
új nemzedéknek. Hiszem, hogy nekik is joguk van arra, hogy
hiteles válaszok formájában megismerjék az irgalmas rend
magyar történetét, szellemiségét, amelyben nagyszüleik még
részesülhettek, és következtessenek áldásos tevékenységére,
amelyet feldúlt az önkény, s amely a magyar egészségkultúra
tönkretételének, összeomlásának folyamatába tartozott, és
ami az erkölcsi alapokra helyezkedő gyógyító tevékenység
megszüntetését jelentette. A hazai kórházi intézmények fejlődéstörténetének
egyik legtekintélyesebb fejezete a Magyar Irgalmas Rend története.
A rend a korházait oly időkben alapította, amikor a kórház,
de még orvos is, nem is szólva a szakszerű ápolásról, nagyon
kevés volt az országban. Még a vagyonos ember is sokszor nagyon
nehezen jutott orvosi segítséghez, a szegény néposztály a
legnehezebb viszonyok között sínylődött, amikor feltűntek az
ország legkülönbözőbb és legelhagyatottabb vidékein az
irgalmasok kórházai. Éppen a szegényekről való gondoskodás
volt az irgalmasok munkálkodásának előterében. – írja P.
Kozma Imre apostoli protonotárius, irgalmas rendi szerzetes a könyv
előszavában.
A szerző, dr. Tokaji –Nagy Tivadar 1922-ben született
Budapesten. Gyermekkorát a Krisztinavárosban töltötte. Életének
meghatározó személyiségei voltak kiváló hittanárai: Pulai
István és Gáspár Gusztáv, jelentős élménye az 1938-as
Budapesten megrendezett Eucharisztikus Világkongresszus. Papi
hivatást érzett, de egészségi okokból meg kellett szakítania
esztergomi teológiai tanulmányait. Később hat éven át a Központi
Szeminárium civil hallgatója volt. Vasárnaponként a Császárfürdő
Szent István-kápolnájában járt szentmisére, itt ismerkedett
meg Simon Gyula páterrel, a budai Irgalmas Kórház perjeljével,
általa Toponáry Ede gyógyszerész rendfőnökkel és más
rendtagokkal. Nekik köszöngető, hogy doktori értékezésének
témájaként a budai irgalmasok történetét választotta. A témát
Galla Ferenc professzor elfogadta. A budapesti egyetem gyógyszerészeti
karán egy évig tanult, majd felvételét kérte az irgalmas
rendbe. Egerben töltötte a noviciátust, miközben zajlott a
rendek feloszlatása, a kórházak államosítása. A Heves-megyei
Gyógyszertár Vállalatánál helyezkedett el, mint az irgalmasok
egykori Gránátalma patikájának munkatársa. Teológiai tanulmányait
a hatvanas évek elején folytathatta az egri szemináriumban.
1961-ben Grősz József kalocsai érsek pappá szentelte, első
szentmiséjét az egri ciszterci templomban mutatta be. 28 éven
át volt Tarnazsadény plébánosa, ahonnan nyolc évig Nagyfügedre
is eljárt misézni, hitoktatni. 2000-től 2010-ben bekövetkezett
haláláig a nyíregyházi papi öregotthonban élt.
A rend a Hispániai félszigetről ered. Alapítója Juán
de Ciudad, aki beteg, fogyatékos és a társadalom peremére
szorult embertársai gyógyítására, ápolására szegődött. E
tevékenység halála után misszióként tovább élt, majd a pápa
szerzetesrendként ismerte el. Istenes Szent János örökségének
jegyében a Betegápoló Irgalmasrend ma a világban – így
Magyarországon is – egészségügyi és szociális intézményeket
működtet, és irgalmas szolgálattal segíti a rászorulókat. A
rend alapítója, Istenes Szent János 1495. március 8-án egy
portugál városkában látta meg a napvilágot. Nyolcévesen
tisztázatlan körülmények között eltűnt otthonról. Járta a
világot, a legkülönfélébb szakmákban dolgozott, mindenféle
munkát elvállalt. 44 éves korára találta meg élete értelmét.
Megtérését a bűnbánat olyan jelei kísérték, melyek elmeháborodottságra
utaltak, ezért tébolydába vitették. Az egyhónapos „kezelést”,
mely főként ütlegelésből állt, csodával határos módon túlélte,
sőt – egészen egyedülálló esetként – gyógyultnak nyilvánították.
A kínzások hatására érlelődött meg benne az elhatározás:
magára vállalja beteg, fogyatékos és a társadalom peremére
szorult embertársai ügyét. Sikátorokban élő nyomorultakat
karolt fel. Egy jómódú polgár, akit meggyőzött, hogy tevékenysége
a város érdekeit szolgálja, házának egy részét a rendelkezésére
bocsátotta. Végre megnyitotta ispotályát, melyet a saját elképzelései
alapján rendezett be. Kórház-filozófiáját így fogalmazta
meg: „A test által a lélekhez”.
A Betegápoló
Irgalmasrend pápai jogú férfi szerzetesrend, keresztény testvérek
szerzetesi ima- és életközössége. Küldetésük – a felebaráti
szeretet gyakorlása – Isten személyes hívásán alapul. Létük
egészével akarják Jézus Krisztust és az Egyházat szolgálni.
A szolgálat elsődleges célja az irgalmas Istenről szóló tanítás
továbbadása, s ettől az Örömhírtől sarkallva a rászoruló
embertársak, s a legkilátástalanabb helyzetűek testi és lelki
fájdalmának enyhítése. A Betegápoló Irgalmasrend 51 országban
236 szerzetesközösséggel van jelen, 1 177 irgalmasrendi testvér
tartozik soraiba. Összesen közel 300 gyógyító-ápoló intézményben,
40 000 munkatárssal és 7 533 önkéntes segítővel állnak a
betegek és a szegények szolgálatában. Jézus, a legfőbb gyógyító,
irgalmas szívvel segített testi és lelki betegségtől szenvedő
embertársain. A rend alapítóját és példaképét, Istenes
Szent Jánost is ez a tűz lobbantotta lángra, amikor hallgatva
Krisztus hívó szavára, életét a szenvedőknek ajánlotta. Az
irgalmasrendiek sajátos fogadalma, a HOSPITALITÁS megélése által
a mai világban is a szegényeket és a betegeket szolgálják. A
szerzetestestvérek képzettségeiknek megfelelő munkahelyeken,
ápolóként, terapeutaként, lelkigondozóként, orvosként, gyógyszerészként
a rend saját egészségügyi és szociális intézményeiben
dolgoznak.
Magyar földön először,
1650-ben Szepesváralján jelentek meg az irgalmasrendi testvérek.
A kórházat és templomot Stanislaus Lubomirsky lengyel herceg,
korona marsall építtette Istenes Szent János tiszteletére. Az
itteni szerzetesi közösség alkotta az első misericordianus
konventet hazánkban, amely szervezetileg a német tartományhoz
tartozott, majd később a lengyelországi tartományhoz. E tények
miatt többen nem tekintették magyar anyaháznak a szepesváraljait,
hanem a későbbi, de magyar alapítású pozsonyi házban
tisztelik a magyar anyakolostort. A pozsonyi rendház és kórház
Szelepcsényi György hercegprímás hathatós anyagi támogatásával
jött létre. Egyesek ezt tekintik hazánk legrégibb házának,
mivel emberbaráti érzelmeiről ismert Szelepcsényi György
hercegprímás alapította, és az Irgalmasrend magyarországi
betelepítését is neki tulajdonítják. A Bécset vívó török
sereg visszavonulóban 1683-ban feldúlta várost és a kórházat.
Szelepcsényi hercegprímás 1685-ben 1040 forintot adományozott
a Rendnek, és 1688-ban megvásárolta számukra a Csáky-féle házat,
és az ennek szomszédságában lévő telkeket. Így 1699-ben
templom épülhetett számukra. Később, 1723-ban Kolonics Lipót
bíboros megvette báró Moholányi János házát, melynek telkén
nagy kolostor és kórház épült. Ezt terjedelmes gyógyszertárral
is ellátták. A Helytartó Tanács segítségével 1728-ban újjá
építtették az épületeket. Egyes iratokban dícsérőleg emlékeznek
meg erről, így az sem véletlen, hogy innen származik a Torkos
Justus János-féle „Taxa posoniensis”, az első szakszerű árszabály
gyűjtemény. Pozsony vármegyét, a XIX. század elején a haza
aranykertjének nevezték, és kórházainak száma vetekedett
Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyével. Az irgalmasrendi kórház
Pozsonyban ez időben a legnagyobb, ahol a lábadozók számára külön
kórházrész állt rendelkezésre.
A könyv első
fejezete a tábori betegápolásról szól. A magyar nemzet történetét
vizsgáló ember előtt a szomorú fejezetek, szinte azt mondhatnánk,
hogy megszokottak lesznek. De kétségtelen, hogy a sorscsapások
szünet nélküli folyamatából is kiemelkedik az a másfél évszázad,
ami alatt a hajdan virágzó ország sivataggá változott. Az élet
küzdelmeiben biztatást adó erőforrások, a templomok
roskadoztak és a nép kényszervándorlása folytán, magányosak
maradtak. Új istenháza építését a török nem engedélyezte.
A török elleni felszabadító háború kezdetén XI. Ince pápa
elrendelte, hogy a harci seregeket könnyen szállítható tábori
kórházak kísérjék. A beteg és sebesült katonák ápolására
az irgalmas rendet kérték fel. A szervezésben nagy szerepet játszó
Buonvisi bécsi nuncius elmondta, hogy az erre a célra jól kiképzett
irgalmas barátok fizetést nem kapnak, ingyen, egyedül a
krisztusi szeretettől indítva teljesítik nemes hivatásukat. A
pénzért dolgozó ember sohasem mutat olyan áldozatkészséget,
mint a szeretetből működő. Így jöttek Budára 1684-ben – a
vár első, sikertelen ostroma alkalmával – az irgalmas barátok,
és hat hetet töltöttek áldozatos betegápolással a kor színvonalához
képest elsőrangúan felszerelt tábori kórházban. 1686-ban,
Buda visszafoglalásakor, a budai katonai táborban ugyancsak az
irgalmasok voltak a betegápolók.
Széchenyi György
esztergomi érsek 1692-ben hatalmas alapítványt tett a rokkant
katonákat ápoló, Pesten építendő kórház számára. Négy
évtizedbe tellett, míg a nemes szándék valóra vált: az
Invalidus-ház – a mai budapesti Városháza – alapkövét
1716-ban tették le, az épület azonban csak 1732-ben vált beköltözhetővé.
Az intézet négy falán belül minden található volt, ami a
katonáknak és családtagjaiknak életfenntartásához kellett.
Az épületben finom sütöde és pékműhely dolgozott. Volt külön
szatócsuk, mészárszékük, ruharaktáruk és egyéb üzletük,
melyeket a kereskedők háromévenként árverés útján béreltek
ki. Az illetékes hatóság vigyázott arra, hogy az üzletek
mindig keresztény kézbe kerüljenek. Az Invalidus-házban lakó
kereken kétezer rokkant lelki gondozását, az itt lévő kórházban
a betegápolást és a gyógyszertári teendőket az irgalmas rend
tagjai látták el. A gyógyszertár elsősorban az Invalidus-ház
szükségletének kielégítésére létesült, de szabad volt a
pesti lakosokat is kiszolgálnia. Az épületben volt az
irgalmasoknak Szent György katona vértanú tiszteletére épített
temploma, erre emlékeztet a főbejárat fölött ma is meglévő
huszártorony. Az irgalmas rend pesti munkásságának és életének
megrajzolásánál a legfontosabb forrás a rend tagjai által írt
házkönyv. Itt megjegyezzük, hogy ezen rendkívül értékes
egykorú kézirat léte felől kétség nem volt, de a vaskos fatáblás
könyv, noha rendszeres kutatásokat folytattak azért, hogy
megtalálják, mégis az ismeretlenség homályába vesződött. A
z 1945-ös ostrom után a pozsonyi rendház kéziratos könyvei között,
mint 58. szám alatt besorozott művet, sikerült ezt a becses
forrásmunkát megtalálnom. II. József 1783-ban megszüntette az
Invalidus-házat, a rokkantakat Nagyszombatba telepítette, és az
irgalmasokat is áthelyezte. Az épületből kaszárnya lett.
Eredeti rendeltetésére ma már csak az oromzat latin nyelvű
felirata emlékeztet.
Napjainkban,
anyagelvűségbe merült korunkban még szinte elképzelni is
lehetetlen, hogy akadt valamikor egy ember, … aki nem világi előnyökért,
elismerésért … adakozott és alkotott, (hanem azért) mert életcélja
volt a jócselekedet. Ilyen volt Marczibányi István, hívő
ember, … előkelő nemes és a nép barátja, az elesettek, szegények
és betegek felkarolója. Gazdag földesúr, hatalmas birtokok
ura, de maga egyszerűen és szegényen élt mégis, hogy annál
pazarabb kézzel tudjon minden nemes eszmét és intézményt támogatni.
Pártfogolta a magyar nyelv művelését, templomokat építtetett,
iskolákat, kórházakat alapított. Legnagyobb és legjelentősebb
alapítványa az irgalmas rendnek Budára való letelepítése és
a Császárfürdő megszerzése az irgalmas kórház betegeinek számára.
Budán és Pesten a XVIII. század végén közegészségügyi
szempontból szörnyű állapotok uralkodtak, és ezt a Várhegyen
lakó Marczibányi István – korábban Csanád megyei alispán
– jól ismerte. 1803-ban tervezetet írt egy budai kórház létesítése
érdekében. Tervezetében leszögezte, hogy meggyőződése
szerint Buda közegészségügyét csak abban az esetben lehet
fellendíteni, ha az országban eddig már a vidéki városokban
tizenegy intézetet fenntartó irgalmas barátokra bízzák a létesítendő
kórház kezelését. 1806-ban megvásárolta az irgalmasok részére
a Császárfürdőt és környékét, hogy a „fürdő jövedelméből
annyi beteget és szerzetest tartsanak el, ahányat ebből
eltartani lehet”. A Császárfürdő önkéntelenül kínálta
azt a megoldást, hogy az új kórház a Császárfürdő közelében
épüljön. A talajviszonyokat megvizsgálva azonban nem a fürdő
tőszomszédságát, hanem a Zsigmond utca és Vidra utca sarkán
lévő ún. ácstelket jelölték ki a kórház helyéül.
Az új kórház
alapkövét 1806. október 15-én tették le, azon a napon, amikor
Marczibányi István aláírta az irgalmasoknak adott alapítólevelet.
A kórház kilencévi keserves munka, rengeteg anyagi gond után,
1815. október 4-én nyílt meg, és ekkor vezették be ide ünnepélyesen
az irgalmas rendet. A kórház és az irgalmasok napirendje így
alakult: reggel 6 órakor az oratóriumban gyülekeztek a
szerzetesek imára és elmélkedésre. Ezt követte 17 órakor a
betegek és a rend-tagok számára tartott szentmise. Fél 8-kor
reggeli volt. A betegápoló testvérek ezután a betegeket előkészítették
az orvosi látogatásra. Az ágyakat rendbe tették, a sebekre
friss kötést adtak. 9 órakor orvosi vizsgálat volt. 10 órakor
ebédet, du. 5 órakor pedig vacsorát osztottak. 8 órakor tértek
a betegek éjjeli nyugovóra. A század második felében ez a
rend annyiból változott, hogy az ebéd egy órával későbbi időpontra
került, és du. 4 órakor is volt főorvosi látogatás. István
nádor és báró Eötvös József vallás- és közoktatásügyi
miniszter az 1848. szeptember 5-én kelt rendelettel a magyarországi
irgalmas kórházakat az osztrák tartománytól elválasztották,
és egy független magyar irgalmas rendtartomány létesülését
kimondták. A szabadságharc idején az irgalmasok súlyos áldozatok
árán is kimutatták magyar érzésüket. A szabadságharc leverésével
egy időre megszűnt az önálló magyar irgalmas rendtartomány.
Scitovszky János hercegprímás előterjesztésére azután
1856-ban a Szentszék is kimondta a magyar irgalmas rendtartomány
szétválasztását az osztrák rendtartománytól. A korszerűtlenné
vált, kiöregedett régi kórház helyébe építtette az
irgalmas rend a jelenlegi irgalmas kórházat, amelyet 1903.
szeptember 29-én adtak át rendeltetésének. Gasser Cassian, az
irgalmas rend főnöke ezt írta 1906. évi látogatása után:
„ … külön ki kell emelnem a budapesti rendházat, amely valóságos
mintakórházzá alakult, és mint ilyen nemcsak külsejére és
belső berendezésére nézve, hanem vezetése és igazgatása
tekintetében is joggal sorakozik rendünk legjelesebb kórházai
mellé.”A kórház rengeteg sebesült és rokkant katonát
kezelt az első világháború alatt, de emellett fennakadás nélkül
folytatta a társadalom legszegényebb rétegeinek gondozását
is. Ugyan-csak nagy számban ápolta a második világháború
katonáit, bénáit, betegeit.
A kórház az
1944-1945. évi budai ostrom alkalmával súlyosan megsérült.
Amint elült a csatazaj, az irgalmasok azonnal hozzáláttak a kórház
romjainak eltakarításához és lakhatóvá tételéhez. Az újjáépítés
vezetése a fáradhatatlan budai perjelre, Simon Gyulára hárult.
Ő mint a császárfürdői Szent Istvánkápolna lelkésze közösséggé
alakította a környék lakosságát. Működése azonban útjában
állt az ateista kommunista hatalomnak. Éjszakánként
folyamatosan testi-lelki kínzásoknak vetették alá. Megpróbált
Ausztriába szökni, de ez neki nem sikerült. Elfogták, megkövezték,
meggyilkolták. Sírja ismeretlen. Ma, mikor még mindig akadnak
szép számmal olyan emberek, akik az egyházban csak a
meggazdagodásra való célt látják, és a kincsek halmozását,
lényeges ez a könyv, amelyik bemutatja, hogy miként ápolták
önzetlenül a szerzetesek a szegényeket, a rászorultakat.
(Tokaji-Nagy
Tivadar: Az Irgalmas Rend működése Pesten és Budán; Mikes
Kiadó, 2001)
M.A.
|