2013.10.25.
Vissza kell térni a szeretet pedagógiájához
A média agymosása miatt egyre kevesebb az egyéniség, s nő a tömegemberek
száma
Solymosi Zsolt
lelkész-aligazgató tevékenysége igen csak szerteágazó,
hiszen nem „csak” osztályfőnök, hanem médiafelelős, az
Atlantisz harangoz országos szavalóverseny, a lelki nevelői tevékenységek,
a színjátszó kör és a honismereti biciklitúrák szervezője.
Aligazgató úrral a János Zsigmond Unitárius Kollégiumban beszélgettünk
pályáról, az intézmény munkájáról, küldetéséről és a
nevelés fontosságáról.
Eredetileg nem vallástanárnak, hanem eredetileg lelkésznek
készült. Mi motiválta a tanári hivatásra?
–Azzal a céllal
iratkoztam be a teológiára, hogy lelkész legyek. Az öt esztendős
teológiai tanulmány alatt tudatosan kerestem a helyem: kipróbáltam
a szórványmissziós tevékenységet, így eljutottam a Zsil-völgyébe,
Dél –Erdélybe, Besztercére és Szatmár környékére. Sokat
foglalkoztam az ifjúsággal; az Országos Dávid Ferenc Ifjúsági
Egylet keretében színjátszó találkozókat, konferenciákat,
gyermektáborokat szerveztünk. Ugyanakkor az egyházi hivatás
szociális része is érdekelt. Tehát sok mindennel próbálkoztam,
ami a lelkészséghez tartozik, végül az iskola talált rám, az
unitárius kollégium hívott meg tanárnak, miután egy színdarabot
rendeztem az intézményben és azt vettem észre, hogy a
gyerekekkel való kommunikálás, amit tanórának neveznek,
nagyon értékes is lehet, sőt többet nyújthat, mint egy szószékről
elhangzott prédikáció. Ott helyben megtapasztaltam ennek a hatását
és a gyakorlati hasznát. Így kerültem ide vallástanárnak.
Negyedéves koromban már tanítottam, s ötödévesen osztályfőnök
lettem. Így immár 15 éve nevelek, oktatok ebben a patinás intézetben.
Mennyire érdemes tanári hivatást választani, hiszen a
tanárok tekintélye, megbecsültsége már rég nem olyan, mit régebben
volt?
–Engedje meg, hogy
erre a kérdésre egy történettel feleljek. Nemrég egy vacsorán
vettem részt, hajdani és jelenlegi diákjaimmal, s az ő szüleikkel.
Az egyik diákom megkérdezte, ki lesz az osztályfőnöke. Közöltem
vele, olyan tanár, akit nemrég győztem meg arról, hogy tanítson
iskolánkban. Az asztalnál egy számunkra idegen fiatalember is
ült, s döbbenten azt kérdezte: meg lehet még győzni
arról bárkit is, hogy a tanári hivatást válassza? Megütközve
néztem rá, mert én mindezt másként élem meg. Egyrészt, mert
egyházi iskolában oktatok, ahol még megmaradt a tanárok külső,
sőt belső tekintélye is. Tehát nem azért van önmagában
tekintélye a pedagógusnak, mert a katedrán ül. A magasabb erkölcsi,
emberi tartásról beszélek, ami szinte sugárzik tanárainkból
a diákok felé. De ez a tisztelet kölcsönös. Ha tisztelettel
beszélek a tanulóval, s nem diktátorként közelítek hozzá,
akkor ugyanezt a tiszteletet visszakapom. Ez az apró, de lényeges
titka annak, hogy én ebben az iskolában nagyon jól érzem
magam, otthonommá vált a kollégium, és csak nagyon ritkán
fordul elő, hogy diákjaim megbántanának, vagy keserű napjaim
vannak. Azt viszont sosem éreztem, hogy a tanári hivatás értelmetlen,
s ez már önmagában örömmel tölt el. Tudom, sejtem és látom,
hogy nagy bajok vannak századunk pedagógustársadalmában, s
lehet, igaza van annak, aki azt mondja: ha valami nem működik,
arról a tanár tehet. Karácsony Sándor professzor, a magyar
neveléstudomány és nemzetnevelés egyik legnagyobb alakja tanári,
nevelői hitvallásában és rendszerében a szeretet pedagógiáját
tűzte ki célul, és valósította meg a maga életében. Nagyon
sokat értekezett arról, hogy a gyermek lelkében van egy
„kukucskáló rész”, amihez meg kell találni a kulcsot. Ha
ezt a „kukucskálót” bezárják, rácsapják a fedelet, akkor
már soha többé nem lehet kinyitni. Bizony nagy kihívás
korunkban ezeket a „kukucskálókat” fellelni és megtalálni
a hozzá a „kulcsokat”. Minden gyerek más, és ők nyitni
szeretnének. A mi dolgunk pedig nem más, hogy sikerüljön
kinyitni a lelküket.
Mennyire fontos, hogy a gyerekek szeressék és tiszteljék
is a tanárokat, és lényegesnek tartja-e a következetességet?
–Több hajdani
diákommal dolgozunk együtt bizonyos programok megvalósításán,
s ők azt mondták, azt a tanárt tisztelik, akitől tanultak, és
aki példamutatóan cselekedett. Az rossz, ha egy tanár azért népszerű,
mert kevés házi feladatot ad, s alig követel valamit. Egy érett
fiatalemberben az marad meg, hogy a tanárától tanult valamit, s
az a pedagógus azért volt fontos számára, mert fel tudott nézni
rá. A lezser, csak humoros, engedékenyebb tanárokra a hajdani
diákok nem igazán emlékeznek, mert rájöttek, nem igazán volt
hasznos az, amit tőlük kaptak az órákon. Szerintem a tanár
elsősorban ne arra törekedjék, hogy nagyon népszerű, nagyon
szerethető legyen, hanem: tudjanak tőle mit tanulni, s értékes
dolgokat mutasson föl a diákoknak. Ha erre törekszik, akkor
szeretik is őt. A gyerek akkor tiszteli a tanárát, ha mindez
belülről fakad, s nem ha, ezt megkövetelik, elvárják, előírják
számára. Nagyon nehéz egyházi iskolát úgy irányítani, hogy
egyedül a szigor, és a házirend működtesse csak közösséget.
A következetességnek pedig a tanári alaperények közé kéne
tartoznia. Ha ez hiányzik, akkor a bizalom is megrendül a tanárban.
Olyan pedagógusra nem lehet építeni, aki nem következetes, s
ezen tulajdonság hiányában az egyént sem lehet segíteni. Vallást
és etikát tanítok, így nem föltétlenül a tudáshalmaz, vagy
a megkövetelt lecke visszakérdezése motivál, hanem, hogy világnézetük
kialakításában segítsek nekik, gondolkodásra sarkalljam őket,
és kritikai érzéküket erősítsem. Ezeknél a tárgyaknál,
mely nagyon is személyfüggő, nem minden esetben tud a tanár következetes
lenni, mint mondjuk a matematikánál. Viszont kitartónak kell
lennem elveimben, abban, amit képviselek, és rá kell találni
azokra a határokra, melyek átlépése egy diák identitását
zavarhatja.
Az elmondottakból arra következtetek, hogy az unitárius
egyházi iskolában lényegesnek tartják, hogy ne csak oktassák,
hanem neveljék is a gyerekeket, s nem „zseniképzésre” törekszenek.
–Mind a nevelést, mind az oktatást lényegesnek
tartjuk. Ha visszatekintünk az időben, láthatjuk, hogy az erdélyi
egyházi iskolák nem „csak” a helyi értelmiség alma
materei. Tudjuk: nem papneveldét műkötetünk, hanem a jövő
magyar értelmiségét képezzük. S ez a képzés egymagában
igen csak veszélyes lenne, ha nem járna együtt a neveléssel,
az igaz magyarságtudattal való felvértezéssel, gyökereink
megtartásával. Az erkölcsi tartás legalább olyan fontos, mint
az értelmiségi, közéleti szerepvállalás. Ezért lényeges a
nevelés szerepe.
Ha már a nevelésnél tartunk, arra ügyelnek-e, hogy a
gyerekek ne legyenek bálványimádók, tehát ne bálványozzák
a civilizációs vívmányokat, hanem eszközként tekintsenek rájuk?
–Mindezeket a hatásokat kivédeni lehetetlen, mert a
kollégiumunk nem izoláltan működik Erdélyben. Sajnos azt sem
tudjuk megakadályozni, hogy a kívülről jövő „szennynek”
gátat szabjunk. A mi felelősségünk az, hogy miként tudjuk a
gyermeket abban segíteni, hogy megtalálja a saját helyét a világban,
és tudatosan éljen. Legyen elég bátor és okos ahhoz, hogy
megfelelő döntéseket hozzon, s tanuljon meg jól kommunikálni
a különböző társadalmi rétegekből származó egyénekkel. Lényeges,
hogy sikerüljön neki saját maga számára szabályokat fölállítani
egy olyan világban, ahol nincsenek etikai szabályok. Ha a
gyermek azt tanulja meg, hogy döntő tényező az élet sok területén,
és megtanul tudatosan élni, akkor jól végezzük munkánkat.
Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a gyermek nevelését nem
csak az iskola, hanem a család is meghatározza. Az a szülő,
aki ezt nem hiszi, téved. A társadalomból érkező impulzusokat
csak akkor tudjuk jól kezelni, ha mindebben a család is partner.
Több magyarországi egyházi iskola vezetőjével beszéltem,
s mondták, hogy immár hazánk is misszós terep. A kollégiumba
való bekerülésnél figyelembe veszik, hogy vallásos családból
származzon a gyerek?
–Az unitárius szemlélet, hitfelfogás eleve nyitott
és toleráns; számunkra az egyén lelke, szellemisége fontos,
és annak tiszteletben tartása. Így fölveszünk katolikust,
reformátust, ortodoxot, muzulmánt, neoprotestánst is. Az unitárius
nem missziós egyház, soha nem térítettünk. Ez az oka annak,
hogy nem vagyunk sokak, holott ez az egyetlen egy magyar gyökerű
vallás a világon. Az a gyerek, aki azt érzi, hogy nincs megbántva
világnézete miatt, jól érzi magát nálunk. Nemrég készült
egy 20 oldalas szociológiai tanulmány, amiből az derült ki,
hogy a vallási intolerancia rátája 0,01 %-os nálunk, ami számomra
megnyugtató.
Az is érdekes, hogy vannak, akik azt mondják, nem hisznek
Istenben, viszont elfogadják az angyalok, a szellemek létezését,
babonások, és a lélekvándorlást sem tartják kizártnak. S
ezt sokan a médiában is hangsúlyozzák. Ezek mennyire hatnak a
diákokra?
–A diákokra szinte minden hat, amit a médiából
kapnak. Hatalmas agymosás folyik a világban, elég, ha csak a szórakoztató
iparra, a sportra, a színvonal alatti filmekre gondolok. A tanulók
kíváncsiak, ami érthető, de a mi feladatunk, hogy olyanná
neveljük őket, hogy később a különböző döntéshelyzetekben
állást tudjanak foglalni a számukra értékes, másokat nem
megalázó, megbántó idea, vallási gyülekezet, vagy struktúra
mellett. Az egyén a legfontosabb társadalmunkban, hiszen a mai
agymosás arra sarkall sokakat, hogy egyformák legyünk mind
szellemiségben, mind külsőleg és szokásokban is. Így
alakulnak ki a tömegemberek. Ha azt kérdi tőlem, hogy én mint
vallástanár mit tehetek ez ellen, azt mondom: nem ismerem a
mindenki számára hasznos gyógymódot. Nagyon sokat beszélgetünk
vallásórákon aktuális témákról, még úgy is vitázunk,
hogy nem erőltetem rá senkire sem nézeteimet. Ezek a moderált
viták azért is szükségesek, hogy a diák is elmondhassa azt,
mit gondol a felvetett problémákról. Néha etikai esettanulmányokat
viszek be, és a beszélgetések során kiderül, néhányan
kimondják, velük is megtörtént hasonló az életben. Az erőszak
különböző formáiról is szó esik: a világ sok részén háború
dúl, éheznek az emberek, míg mi a fűtött teremben tanulunk,
nem éhezünk, s el tudunk járni szórakozni. Megtehetjük, de
tudatosítani kell mindenkiben azt, hogy ehhez minél több olyan
emberre van szükség, akiben működik az egyéni felelősségérzet,
és nem közömbös a társadalom, a világ gondjai iránt. Erre
egy példa: nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy
Verespatakon ciántechnológiával akarnak több millió tonna földet
elmozdítani, több négyzetkilométernyi területet lerombolni,
kulturális örökségünket megsemmisíteni. Ha ezért képes
kimenni az utcára és hallatni a hangját, azt jelenti: megértette,
miként lehet egyéniségnek maradni.
A több mint 450 éves kollégium miliője mennyiben
befolyásolja magát az oktatást?
–Az identitás kialakításában sokkal könnyebb a
dolgunk, mint egy modern épületben. Ezt nem szerencsének, hanem
isteni gondviselésnek tartom, mert a múlt kötelez. Egészen másként
serdül föl az a gyermek, ha a falról 150 éves tablók
tekintenek vissza rá, és olvassa az emléktáblákat. Úgy érzi,
mintha nap -nap után János Zsigmond patinás fejedelmi udvarába
lépne be, s biztos vagyok benne, hogy mindez befolyásolja
magatartásukat is.
A hagyományok ápolásához tartoznak az ön által
szervezett biciklitúrák is?
– A biciklitúrák elsődleges céljai közé tartozik
Erdély elhagyatott örökségének felfedezése. Az eddigi túrák
során az egykoron magyarok lakta vidékeken járva elhagyatott várakat,
templomokat, házakat kerestünk föl, idén pedig a Szászföld
nevezetességeit kerestük föl. Ezzel diákjaim figyelmét közvetett
módon tudom ráirányítani hagyományaink tiszteletbe tartására.
Végezetül essen szó az Atlantisz harangoz országos
szavalóversenyről.
– Atlantisz harangoz címmel
2001-ben indult az országos versmondó vetélkedő, amelynek
megszervezője a János Zsigmond Unitárius Kollégium, illetve a
Phoenix könyvesbolt. Szeretném ezt a versmondó versenyt kárpát-medencei
szintre kiterjeszteni. Milyen jó lenne az anyaország, Felvidékről,
Kárpátaljáról, Délvidékről versmondókat fogadnunk, ami a
diákok számára is ismerkedési lehetőséget adna.
Medveczky
Attila
|