2013.10.25.
Azok akarták a vesztét, akiket
megmentett a biztos haláltól
Azért ítélték el, mert tábori püspökként felhívta a
figyelmet a vörös veszedelemre
1965.
november 13-án lesz 50 éve, hogy zsámbéki számkivetésében
elhunyt Uzdóczy-Zadravecz István ferences szerzetes, tábori püspök.
Mint ferences öregdiák, jól emlékszem arra a liturgikus
alkalomra, amikor az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium
akkori igazgatója, P. Reisz Pál –aki jelenleg a pesti
ferencesek házfőnöke és a Csurka István Emlékbizottság
tagja – , a templomban méltatta Zadravecz püspök érdemeit.
A közelmúltban
ő hívta föl a figyelmünket erről a kerek évfordulóról, s
így kerültem kapcsolatba Kustra Pállal, aki annak idején a
ferences gimnáziumban tanult, s akkor volt első éves, mikor Pál
atya már harmadikos. Amikor Kustra Pál megkérdeztem arról,
hogy 1995. szeptemberében miért érezte lényegesnek azt, hogy
megalapítsa a Zadravecz István Emlékbizottságot azt felelte: Amikor
hajdan megtudtam, hogy a püspök úr Zsámbékon tartózkodik, többször
fölkerestem őt, és beszélgettem vele, akkor ismertem meg igazán
élete történetét. Akkor a Magyar Katolikus Egyház, bizonyára
azért, mert nem akart összeütközésbe kerülni a hatalommal,
nem beszélt róla. Bevallom, ahogy a püspök úr, úgy én is
magyar érzelmű horvát eredetű családból származom. Ez volt
a másik ok. Fölkerestem Pál atyát, aki bíztatott, hogy hozzuk
létre az emlékbizottságot, s tegyünk meg mindent a néhai tábori
püspök rehabilitációja érdekében. Így aztán 1995.
szeptember 1-jén Szigetvárott taggal megalakult a Zadravecz István
Emlékbizottság. Akkor felidéztem püspök úr életét,
meghurcoltatását, kiemeltem emberi nagyságát. Úgy ítéltük
meg, hogy célunk és feladatunk az, hogy Zadravecz István életét,
munkásságát bemutassuk, és példaképként állítsuk. S mivel
pedig 1945 után jogtalanul meghurcolták és elítélték, el
kell érni mielőbbi jogi rehabilitációját. Akkor öt fővel létrejött
az elnökség, aminek én lettem az elnöke, s tagja lett a grémiumnak
Pál atya is.
A
magyar katolikus püspöki kar előtt nem volt ismeretlen a tábori
püspökség intézménye, és a tábori püspök személyének
egyházi és katonai méltósága. Együttműködött a Bécsben
székelő közös hadseregbeli apostoli tábori helynöki
hivatallal és a püspökkari konferenciákon megjelent Bjelik
Imre tábori püspökkel, aki az osztrák püspöki konferenciákon
is mindig részt vett. Az intézmény működésének, joghatósági
hatáskörének tartalma azonban nagyrészt ismeretlen volt előttük.
Jellemzőnek látszik Csernoch hercegprímás egy levele, amelyet
Bjeliknek írt 1915. február 3-án. „Mivel a honvédségnek és
a népfölkelők soraiból kialakított új csapatoknak lelkészekkel
való ellátásának módját teljesen nem ismerem - írta levelében
-, kérem méltóságodat, hogy ebben a tárgyban kellőleg
kioktatni kegyeskedjék, s ha e téren kívánalmak volnának,
amelyek teljesítése a püspökökre vár, ezeket tudomásomra
hozni szíveskedjék.” Igaz ugyan, hogy ez a kérés még a háború
kezdeti szakaszában volt, és a négyéves világháború a
Bjelik adta válaszon kívül megismertette Csernoch hercegprímással
a katonalelkészet szervezeti működését, de arra nem volt
elegendő, hogy a katonai lelkipásztorkodás szükségességét
teljesen magáévá tegye. Ez a személyi joghatóság fogalma nem
fért bele a püspökök határok között mozgó egyház-közigazgatási
gondolatvilágába, és általában a püspökök gondolkodásmódjába.
Nem véletlen, hogy a katonai lelkipásztorkodás területén
legjobban a szerzetesek érezték otthon magukat, mert az ő egyházszervezeti
felépítésük – a nagy provinciák, szétszórt kolostorok –
hasonlítottak leginkább a katonai körletekre felosztott
hadsereg szerkezetére. Éppen ez a szervezeti hasonlóság volt
az, ami a püspökök és szerzetesfőnökök közötti állandó
egyházjogi rivalizáláshoz vezetett, és ami fennmaradt a megyés
püspökök és a tábori püspökök között is.
Amikor összeomlott
az Osztrák-Magyar Monarchia, és benne megszűnt a közös
hadseregbeli Apostoli Tábori Helynökség, közkeletű, de egyházjogilag
nem szabatos megjelöléssel: tábori püspökség - akkor sem az
osztrák, sem a magyar püspöki kar nem tett javaslatot annak
nemzeti jellegű felállítására. Ezt mindkét helyen a hadsereg
vezetése, nálunk a Fővezérség tette meg. A magyar püspöki
kar tudomásul vette az erre irányuló kérelmet, és mint a későbbiekben
is látni fogjuk, a kinevezett apostoli tábori helynököket,
felszentelt püspököket csak másodrendű püspöktársaknak
tartották. A tábori püspökök pedig egyéniségük, vérmérsékletük,
igényességük szerint küszködtek az egyenlőségük kivívásáért.
Csernoch János hercegprímás egyik találkozásán meg is mondta
Zadravecznek, amikor az valamiért szabadkozott, hogy: tudom,
nekem nem is magával kell tárgyalnom, hanem a tartományfőnökével.
Ez a magatartás és jogi felfogás szülte azt is, hogy Csernoch
a Zadraveczcel való előzetes tárgyalás nélkül akarta őt
szekularizálni.
XV. Benedek pápa
a címzetes püspöki címre felterjesztett Zadravecz István számára
a szekularizációt nem engedélyezte. A legmagasabb óhaja az
volt a pápának, hogy ő mint püspök is tagja maradjon a jeles
Szent Ferenc rendnek. Róma tehát úgy döntött, hogy Zadravecz
István püspök lesz, de szerzetes marad. A Szentatya, az 1920. március
22-én tartott bíborosi konzisztóriumon kihirdette, hogy
Zadravecz Istvánt demitianopolisi címzetes püspökké nevezte
ki. Az Acta Apostolicae Sedisben megjelent hivatalos szentszéki közlönyben
csak a püspöki kinevezés olvasható, az apostoli tábori helynöki
kinevezés nem. Az egyházi értelmezés szerint a püspöki rend
- mint eltörölhetetlen jegy - nemcsak a papi rend teljességét
jelenti, hanem azt is, hogy elsőbbséget élvez egy hivatalnál,
mint amilyen az Apostoli Tábori Helynökség is. Ez utóbbi a
megbízó részéről bármikor visszavonható, hiszen nem jár
szentségi karakterrel. Ezért kellett ehhez két okmány.
A
kinevezések megtörténtét - ha hivatalosan nem is - Gasparri bíboros
államtitkár május 18-án kelt levele ismételten mint tényt közölte,
hogy mint apostoli tábori helynök, az egri káptalantól egy
stallumnak megfelelő jövedelmet kapjon. Érthető, hogy az ilyen
magánlevelek és értesítések nem nyugtatták meg Zadraveczet,
és május 31-én sürgető levelet intézett a prímáshoz. Az
okmányok késtek. Lepold Antal, mint az esztergomi prímási
hivatal vezetője iparkodott megnyugtatni Zadraveczet, és azt tanácsolta
neki, hogy függetlenül a bullák megérkezésétől, már most kérje
fel a prímást arra, hogy a püspökszentelést Szegeden végezze,
mert Szeged város már kérte erre. Zadravecz István megfogadta
a tanácsot. Felkérte június 7-én Csernoch János hercegprímást
a szentelésre, aki azt el is fogadta. A szentelés helye pedig
valóban Szeged lett. A kinevezési bullák Rómából csak
augusztus 16-án érkeztek meg Esztergomba. A szentelésnek immár
semmi akadálya sem volt, és ez meg is történt a szegedi
ferences templomban, 1920. augusztus 24-én. A szentelést a felkérésnek
megfelelően maga Csernoch végezte. A ferencesek képviseletében
Tamás Alajos tartományfőnök s Pécsi Bonaventura házfőnök
voltak jelen. A püspökszentelés után a zárda nagytermében
fogadta az új püspök az üdvözlő beszédeket és köszöntéseket.
A különféle katonai alakulatok köszöntése között nem
maradhatott el a kormányzót képviselő Stréter István üdvözlő
beszéde sem. „A nemzeti hadsereg nevében üdvözöllek téged
tábori püspök úr - mondta Stréter -, ma, amikor az országban
a mi zászlónk leng, és a mi jelszavunk diadalmaskodott: a hit
és a fajszeretet. A hitet képviseled te, a fajszeretetet én.”
A tényleges állományú katonalelkészek üdvözletét
Dobrozemsky Henrik, a tartalékosokét Gyarmathy János tolmácsolta.
Itt hangzott el Zadravecz Istvánnak, mint tábori püspöknek, a
jelmondata: Pro regno Mariano, Mária országáért. A választott
jelmondat és a Magyarok Nagyasszonyát ábrázoló címer többször
támadási felületet és feszültséget okozott a katolikus és
protestáns katonalelkészek között. Bármilyen sok nehézségnek
is nézett elébe a megszületett önálló magyar katolikus
apostoli vikariátus, a tény megmásíthatatlan volt, maradt.
Zadravecz István most már úgy léphetett a hadsereg elé, mint
apostoli tábori helynök, felszentelt püspök, a magyar püspöki
karba, mint tábori püspök, a közéletbe pedig, mint a magyar
nemzeti megújulás egyházi szóvivője.
Érdekesség, hogy Zadreavecz István egykori tábori püspök
,már a ’30-as években előre vetítette beszédeiben azt, hogy
ha nem vigyázunk, akkor olyan ideológia mentén kormányozzák
majd Magyarországot, ami hazánk romlásához vezet. Lefestette a
sötét jövőt, azaz a szabadosság idejét, annak minden nyomorúságával
együtt. Így a XX. század elejének egy hazai prófétájának
is tekinthetjük. Mert valóban, amiről ő írt, beszélt az 1990
és 2010 között, rövid megszakítással bekövetkezett. Felhívta
a figyelmet arra, hogy olyan kornak nézhetünk elébe, amely törvényesíti
a bűnt, az erkölcsök nélküli életet, és Isten helyett a pénz
imádatát hirdeti. Meg nem szűnő lelkesedéssel bíztatta a
katonákat: a szikla szilárdságával álljanak a felforduló világban,
ennek minden egzisztenciális következményét felvállalva.
Bebizonyítva azt, hogy harcolni, háborúzni nem pusztán a
materiális területén lehet, hanem valóban isteni irányultságú
politikai ideákat magunk elé tűzve is. 1921. augusztusában egy
vitézi avatáson Zadravecz István lelkes szavakban buzdította a
vitézeket, hogy ezután nem a kardnak és ágyúnak, hanem a léleknek
és a szorgalmas kéznek munkájával iparkodjanak az országot
felvirágoztatni. Az országra újból boldogulás vár, „ha a
vitézek példáján mindenki megtanulja az önfeláldozás, a
fanatikus kitartás nemes erényeit.” Mindent megtett az egységes
és jól felkészült katonalelkészi kar megteremtése érdekében.
Lendülete és szerzetesi elkötelezettsége lévén sokat küzdött
a működés feltételeinek javításáért, a tábori lelkészek
szervezett felkészítésért. Minden intézkedésében és beszédében
a későbbi „nagy feladatokra” készítette fel lelkészeit,
és ennek jegyében szervezte akcióit, a szegények megsegítését,
a hadiárvák gondozását, a hősi halottak emlékének ápolását.
Minden alkalmat megragadott a katonahősök emlékének őrzése,
a védőszentek, közöttük Kapisztrán Szent János kultuszának,
a katonasírok gondozása eszméjének terjesztése, a tábori kápolnák
építése, a katonák számára énekes könyvek nyomtatása, a
laktanyákba jó könyvek eljuttatása, és könyvtárak létesítése
érdekében. A legénység részére bevezette a szobánkénti
hitoktatást és különböző előadások megtartását. Nem volt
az országban hősi szobor, emléktábla vagy zászlószentelés,
amelyre meg ne hívták volna.
Mi
volt az ő „bűne”? Kustra Pál elmondta: csak annyi, hogy,
mint tábori püspök, lelkesítő beszédet mondott a katonáknak,
és felhívta a figyelmüket a vörös veszedelemre. Zadravecz a
határon kívül harcoló magyar alakulatoknak kívánt lelki támaszt
és vigaszt nyújtani, ami kötelessége is volt. Felidézte a
magyarság dicső történelmi múltját. Ezért nem volt meglepő,
hogy a püspököt 1945 után meghurcolták őt. Őt, aki, mint
humánus ember üldözött zsidók százait rejtegette rendtársaival.
S milyen érdekes, hogy egy magas rangú szovjet tiszt
figyelmeztette a II. világháború végén a püspököt: vigyázzon,
éppen azok akarják az ön vesztét, akiket a nyilas hatalom idején
megmentett a biztos haláltól. Zadravecz püspök azonban nem
hagyta el az országot, mert szerinte semmi olyat nem tett, ami a
törvények szerint büntetendő lett volna. 1945-ben azonban beidézték
a II. kerületi rendőrkapitányságra, letartóztatták és két
év börtönre ítélték. Sokan arra gondoltak, hogy halálra ítélik,
de úgy sejtem, hogy ezt éppen a szovjet tisztek nem engedték.
Milyen érdekes, hogy ők tudták, hogy milyen ember volt a püspök
úr…A per politikai
töltését mutatja, hogy az I. fokú ítélet rendelkező részében
kizárólag a bolsevizmust negatívan bemutató kifejezéseket idézte
a bíróság, mint bűncselekményt megvalósító magatartást. Történt,
hogy Mindszenty hercegprímás meglátogatta őt a börtönben és
azt mondta neki: „atyám, tudom, ezután én következem”.
1947 tavaszán szabadult. 1947 és 1950 között a máriagyüdi
ferences kolostorban lakott, 1950-ben a kolostor bezárása után
Budapestre, a Lotz Károly utcába, mostohaanyjának házába költözött.
1955-től a zsámbéki plébánián élt. Budapestről kitiltották,
ám ő ezt a kitiltást semmibe véve mintegy harminc kispapot
szentelt fel titokban, akiket politikai okokból, a békepapok
feljelentései alapján távolítottak el a teológiái főiskoláról.
1965. november 13-án hunyt el Zsámbékon. Kívánsága szerint
az esztergomi ferences templom kriptájában helyezték örök
nyugalomra. A temetési szertartáson a kommunista rendőrség
tiltása ellenére sokan megjelentek. A szertartást Szabó Imre püspök
végezte. Nagy eredménynek tartom, hogy püspök urat 1996-ban
sikerült rehabilitálni a legfelsőbb bíróságon. Az ítélet
kimondta: „a háborús és népellenes bűntett miatt Uzdóczy-Zadravecz
István ellen folyamatban volt büntetőügyben a legfőbb ügyész
által benyújtott felülvizsgálati indítvány elbírálása során
a Budapesti Népbíróság ítéleteit hatályon kívül helyezi,
és Uzdóczy-Zadravecz István terheltet a népellenes bűntett alól
fölmenti. Fölmentették, de még így is nagyon kevesen hallanak
róla. Sajnos a hazai keresztény és katolikus sajtóorgánumok
is mintha mellőznék ők. Nem értem, miért is kellemetlen az ő
személye? Tanított, figyelmeztetett, hitre és keresztény
hazaszeretetre ösztönözte a katonákat. Mi, a Zadravecz István
Emlékbizottság tagjai nem vagyunk „mai gyerekek”, s ezért
szeretnénk, ha minél több fiatal kapcsolódna be a munkánkba.
S hogy milyen rendezvényeket tartottunk? 1995. november 13-án az
esztergomi ferences kriptában megkoszorúztuk sírját. Azóta,
ezt évente megtesszük. Szintén 1995-ben a zsámbéki katolikus
plébánia falán emléktáblát helyeztünk el tiszteletére. Idén
a püspök úr halálának 50. évfordulója alkalmából nagyszabású
rendezvényt szerveznek, aminek valószínűleg Szigetvár városa
adja a helyszínt.
Medveczky Attila
|