2013.10.25.
A szociálisa kormányok idején a bűnmegelőzést
nem támogatták erőteljesen
A rendészeti bűnmegelőzésnek a biztonságot veszélyeztető körülményekre
hatékony választ kell adni
A kormány
szeptember 18-án megtárgyalta és elfogadta az új Nemzeti Bűnmegelőzési
Stratégiát, amely kiemelten foglalkozik a települések- és közterületek
biztonságával, a gyermek- és ifjúságvédelemmel, az alkohol-
és drogprevencióval, a média és az internet veszélyeivel. A kormány a stratégia végrehajtásával a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsot
(NBT) bízta meg. Dr. Garamvölgyi László, a Nemzeti Bűnmegelőzési
Tanács szóvivője elmondta: lényeges kérdés az
eredményes kommunikáció. Ez nemcsak a bűnözési helyzet
korrekt ismertetéséből áll, hanem a bűnmegelőzési programok
minél szélesebb körű tudatosításából is. Persze el kell érni
azt is, hogy a média minél szélesebb körben mutassa be a hatékony
bűnmegelőzési technikákat. A média önmagában is sokat tehet
a normakövető magatartás terjesztésében és a prevenció érdekében.
A Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia milyen fontosabb
beavatkozási területeket fogalmaz meg?
– A stratégia kiemelt beavatkozási területei: a
gyermek- és fiatalkori bűnözés megelőzésével kapcsolatos célok,
a településbiztonság fokozása érdekében megvalósítandó célok,
az áldozattá válás megelőzésével és az áldozatok segítésével
kapcsolatos célok a bűnismétlés megelőzéséhez szükséges célok.
Emellett a stratégia valamennyi prioritásában horizontális
szempontként előtérbe helyezi az idősek védelmét, segítését,
bevonásukat a társadalmi bűnmegelőzési programokba. Bűnmegelőzés
alatt minden olyan intézkedést és beavatkozást értünk,
amelynek célja vagy eredménye a bűnözés mennyiségi csökkentése
és az állampolgárok biztonságérzetének javítása, történjék
az a bűnalkalmak csökkentésével, a bűnözést gerjesztő okok
hatásának mérséklésével vagy az áldozattá válás megelőzésével.
Tudtommal 2003-ban már elkészült egy ilyen
stratégia. Az nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket?
– A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiájáról
szóló 115/2003. (X.28.) OGY határozat (továbbiakban: TBNS)
volt hazánk első bűnmegelőzési stratégiája, amelynek kétségtelenül
voltak eredményei –ezek közül talán legfontosabb, hogy a bűnmegelőzést
megpróbálta a társadalompolitika részeként értelmezni, bár
ragaszkodva a büntető igazságszolgáltatáshoz, de annál jóval
szélesebb körben határozta meg a bűncselekmények számának
csökkentését, a közbiztonság és a lakosság biztonságérzetének
javítását–, viszont a TBNS koncepcióinak végrehajtása csak
korlátozottan volt sikeres, főleg azért, mert a kezdeti erős
kormányzati támogatás alábbhagyott. Ugyanakkor – értelemszerűen
– uniós tagságunk után jelentős nemzetközi joga anyagot is
integrálni kellett, miközben számos belső norma, kardinális
jogforrás –anyagi és eljárásjogi– változott, tehát
mindenképp szükség volt egy új stratégia kidolgozására.
Melyek a stratégiát megalapozó alapelvek, és annak jogi
alapjai?
– Általános alapelvként az a kriminálpolitikai törekvés
fogalmazható meg, amely a közrend erősítésére, a közterületek
biztonságának fokozására, a bűnözés mennyiségi visszaszorítására
(csökkentésére), a bűnözéssel okozott károk és negatív
hatások enyhítésére, a családok és az egyének biztonságára
(szubjektív biztonság) koncentrálódik; fontos a társadalom
hagyományos közösségeiben meglévő szolidaritás támogatása,
illetve az alulról induló, összefogáson alapuló kezdeményezések
felkarolása, a társadalmi befogadás és tolerancia erősítése,
az előítéletek elleni fellépés, a diszkrimináció minden
formája elleni következetes küzdelem.
Megelőzésről, tehát prevencióról van szó. Milyen eszközük
van a megelőzés hathatós megvalósítására, illetve mekkora
anyagi forrást kapott a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács feladatai
végrehajtásához?
–A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács több
szervezetből tevődik össze, s ezek sajátos eszközeikkel
segítik a stratégia végrehajtását, illetve az NBT ajánlásai
alapján az illetékes tárcák, szervezetek testületek által
hozott jogszabályok kifejezetten olyan jogi eszközök,
amelyekkel a célok elérhetőek. Tény az NBT nem hatóság,
azonban delegált jogosítványai vannak. Stratégiai partnereink
–rendőrség, büntetés végrehajtás, polgárőrség, önkormányzatok–,
mellett további szövetségeseink a nevelési-oktatási-gyermekvédelmi
intézmények, családsegítő-áldozatsegítő szolgálatok, egyházak,
vallási közösségek, civil szervezetek, kulturális intézmények,
sport szakszövetségek és egyesületek, a gazdasági élet
szereplői és természetesen az állampolgárok; a családok és
az egyének. Nemzetközi vonatkozásban pedig együttműködünk
az Európai Unió keretében létrehozott Európai Bűnmegelőzési
Hálózattal (European Crime Prevention Network, EUCPN) és az
ENSZ illetékes szervezeteivel. Az NBT költségvetése 700 millió
forint 2014-ben.
A közterületek biztonságát, ezáltal az állampolgárok
biztonságérzetét is nagymértékben befolyásolja a garázda,
erőszakos jellegű elkövetési magatartások. Milyen biztonságtechnikai
eszközök ajánlásával lehet növelni az állampolgárok önvédelmi
képességét?
–A szubjektív biztonságérzetet a bűnözés jellemzőin
–volumen, struktúra, dinamika– kívül számos más tényező
befolyásolja. Például a környezet állapota nagyban befolyásolja
az állampolgárok hangulatát –hiányos közvilágítás,
graffitis felületek, szemetes közterek stb.–, ami általános
szorongást válthat ki. A rendészeti bűnmegelőzésnek – a társadalom
szereplőinek minden eddiginél szorosabb bevonásával – fel
kell térképeznie a lakosság biztonságát veszélyeztető körülményeket
és azokra gyors, hatékony választ kell tudni adni. A közösségi
rendészet lényege pontosan az, hogy a hatóságok és a helyi közösségek
között olyan bizalmi viszony alakuljon ki, amely mentén a közös
cél érdekében –lokális közbiztonságra gondolok– hatékony
együttműködés alakulhat ki. Ha ez a bizalom meg van, akkor fel
sem vetődhet, hogy egy feljelentés után nem történik intézkedés.
Kardinális kérdés az eredményes kommunikáció. Ez nemcsak a bűnözési
helyzet korrekt ismertetéséből áll, hanem a bűnmegelőzési
programok minél szélesebb körű tudatosításából is. Persze
el kell érni azt is, hogy a média minél szélesebb körben
mutassa be a hatékony bűnmegelőzési technikákat. A média önmagában
is sokat tehet a normakövető magatartás terjesztésében és a
prevenció érdekében. Jó lenne, ha a kriminális híradások végén
minden esetben elhangzana egy mondat; ez nem történhetett volna
meg, ha… Mindössze egy mondat, nem több!
Foglalkoznak a média és az internet káros hatásaival.
Milyen veszélyeket rejt magában az internet, és milyen fórumokon
lehet ezekre a problémákra felhívni a figyelmet?
Érdekes dologról hallottam, hogy a bűnmegelőzést elő
lehet segíteni építészeti eszközökkel. Mi tartozik a bűnmegelőzés
építésügyi eszköztárába?
– Az építészet a maga eszközeivel jelentősen befolyásolja
az egyén és a közösség hangulatát, a szubjektív biztonságérzetet
valamint az életminőséget. Bűnmegelőzési szempontból fontos
eszközök a terület- és településrendezés, a közterek, az
épületek és belső terek tervezése, amelyekhez szervesen
kapcsolódnak a forgalom-, a kert-, és tájtervezés. A városépítészeten
túl fontos az épületek biztonságtechnikai elemeinek tervezése,
valamint a telek, közterület fekvése, elhelyezkedése, megközelíthetősége,
megvilágítása, a terepviszonyok kialakítása, az építmény
mechanikus-elektronikus védelme, az építmény használatát irányító
szabályok kialakítása.
|